Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Reonla komppaan muita että kannataa käydä näyttämässä, että ne ei ole saanut mitään aikaan ja hiljentää tahtia, esimiehen tehtävä on taata odottavalle turvallinen ja rauhallinen työ, voisiko vaan olla esim kassalla?

Tsemppiä Hilla! Ymmärrän (melkein)kollegana tuskasi. Muistat vaan, että vaikka tietty hienoa olisi, ettei pienten ope koko aikaa vaihtuisi, niin se kasvattaa myös. Ja vaikka varmasti oot ihan huippuope, niin lapset pärjää kyllä sijaisenkin kanssa. Hyvä että kuuntelet omaa oloa ja toimit sen mukaan :)

Juu täytyypi soittaa lekurille nyt heti aamusta! Olen toki pyytänyt esimieheltä aamuvuoroja kun ne on niin paljon rauhallisempia ja yleensä enemmän myös työntekijöitä jolloin pystyisi ottaa itse vähän iisimmin mutta nyt seitsemän päivän työputki joista yksi aamuvuoro, ja silloinkin oli illalla jumpat joten veikkaan että siinä on syy miksi supparit ei ota laantuakseen. Ei kyllä yhtään haittaa vaikka loppuajaksi sais saikkua vaikka ei niin saisi ajatella, mutta vaikka itse jaksaisikin niin on kova huoli kuinka pieni kasvava poika selviää kaikesta tästä rasituksesta kiitos vastauksista ja tsemppiä muille, ei oo kovin pitkä aika enää kellään

Onkos muilla ollu tämmöstä: makoilin eilen sohvalla ja kaks kertas vihlas aika kovaakin alapäästä :o onko ihan normaalia? Ei kyllä mitään mahakipuja ollu tai mitään vuotojakaan. Ainut mikä oli ni vauva kyllä pyöri ihan hirveesti :D johtuisko siitä?

Wopwop ittelläki välillä vihlasee levossa/liikkeessä alapäästä! :O en usko että mittää vakavaa :) vaikka ainaha kaikki tuntuu olevan mullekki esikoisen odottajan outoa ja jännää, eikä koskaa tiiä mikä on normaalia ja mikä ei :'D mut onneks täällä on näitä kokeneempia ja viisaampia meitä neuvomassa :)

Itellä yleensä supistukset alkaa kun lepäämään pääsee ja välillä sit voimistuvat todella kipeiks :( Tulihan sairaalakäynnillä 3 viikkoa sitten käsky ottaa rauhallisemmin ja lepäillä aina kun mahdollista, sekä pitäs vältellä supistuksia provosoivaa tekemistä, mut neuvolalääkäri oli sit sitä mieltä, et kyl liikuntaa pitää harrastaa ku tekee hyvää, et pyydä neuvolasta jumppaohjeita o_O Oon kyl paljon rauhallisemmin ottanu ja lepäilly, olo helpottanu huomattavasti, et kyl se sairasloma monille on vaan ihan pakollinen, vaikka raskaus ei sauraus olekaan ;)

En tänäkään vuonna influenssarokotetta ota, eikä ota kukaan muukaan tässä taloudessa... Ihan normaalista hygieniasta meinattiin kiinni pitää, jospa se riittäis, kun eihän nuista influenssarokotteiden tehoista voi koskaan etukäteen tietää.

Perjantaina ois eka äitiyslomapäivä, jännää :) Alkaa tässä muutenkin jo olemaan semmonen olo, et mihinhän se aika oikeen vilahti kun nyt jo 31+0! Eli ku 4 viikkoa malttas tuolla masussa vielä majailla ni enää ei synnytystä esteltäs ja 6 viikkoa enää täysaikaisuuteen... Paljon pyörii jo vauva-arki mielessä, kun ei voi tietää, et onko tässä vielä sairaalalepoa tiedossa vai jatkuuko raskaus ihan normaalisti kotioloissa ja millonhan mahtaa pikkunen päättää, et ois aika tulla ulos. Onneks on jo kaikki välttämätön valmiina, niin sikäli ei paniikkia.

Muokataas sen verran, et täälläkin hikkaa ollut vauvalla päivittäin jo pitkään. Rakenneultrassa ei meinattu saada kaikkia mittauksia tehtyä kun niin kova hikka vaivas :D

Kyllä täälläkin vihloo välillä enemmän välillä vähemmän, taitaa nämäkin kuulua työn kuvaan:) valitettavasti!

Mä en ole vielä hikkaa huomannut. Toki viikkojakin vasta 28.

ReOnLa itekki myyjänä jäin 26+2 saikulle, mut siirrettiin ns. helppoihin tehtäviin eli kassalle vaan siinä ei selkä sit ollenkaan tykänny ni tk:n lääkäri ihan suosiolla kirjoitti mulle äploman alkuun saikkua, mulla ei oo hirveesti edes supistellu, ku jonkin verran harkkoja, eikä edes katottu lääkärissä tota alapäätä... mulla jo kyl 4 laps, mutta kaikki on menny LA yli... itelle toi teki tiiukkkaa hakea sitä saikkua ku kans on niin työnarkomaani :D Mutta nyt kyl oon nauttinu ku saa ns. vaan olla. Ja hetihän se flunssanki pukkas, kurkussa on semmonen kaktus et huh huh... eli ku en tosiaan oo sairastanu mitään 2 vuoden aikana töissä ni nyt ne sit vissiin purkaantuu....

Mullakin kassatyö pisti selän ihan hirveeseen kuntoon esikoisen kohdalla. Jouduin nukkuu pylly kiinni seinässä, jalat kohti kattoa :-/

Huomenta mammat!

Täällä on tänään edessä äitipolireissu, jänskättää.. Neuvolasta pisti perjantaina lähetteen kun verenpaineet on nousussa, supistelee ajoittain, vihloo ja jomottaa, sf-mitta taas liikaa kasvanut ja taitaa vähitellen hepatoosikin aktivoitua.

Nopsaa ainakin ottivat polille kun sieltä soitettiin melkein heti varmaan kun olivat lähetteen saaneet ja antoivat ekan vapaan ajan. Tuntuu, että kaikki vaivat kerääntyy nyt samaan nippuun kun edellinen raskaus meni kuin oppikirjasta vikoille viikoille asti.

Saas nähdä, napsahtaako sairaslomaa ja kuinka paljon vai tuleeko ollenkaan.. Pieni tauko töistä tekisi varmasti hyvää, mutta en tiedä miten suhtautuisin jos pistävät loppuajaksi saikulle. Olen odottanut sitä vikaa työpäivää niin innolla, että olisi kummallista jos se olisikin ollut jo eilen :D

Ihanan aurinkoista syyspäivää kaikille ja tsemppiä erinäisistä vaivoista kärsiville :)

ReOnLa minulla oli vähän samantapaisia oireita viikoilla 27+3 ja soitin synnärille niin ne käskivät heti käymään siellä. Nyt 28+0 :) Kaikki alkoi 26+6 paineen tunnulla alapäässä aina iltasin ja mahaakin kovutteli. Meni levossa ohi. Koko viime torstai piti levätä, kun oli outo olo,flunssa meinasi iskeä,selkään sattui ja kolotti vähän joka kohtaa. Jopa hampaiden harjaus sattui alapäähän! Koko viikon oli melkosta haipakkaa: lenkkeilyä, metsästystä, siivousta, stressiä, asunnon myyntiä, tapaamisia jne.. Sitten to-pe välisenä yönä alkoi hirveet supistelut ja niitä jatkui aamupäivään asti. Pe aamuksi ne lieventyi, mutta eivät helpottaneet kokonaan. Soitin synnärille ja siellä vietettiinkin sitten koko perjantai päivä ja siellä tarkastettiin kohdun suu,vauvan syke jne, mutta onneksi pääsin kotia, mutta rauhallisemmin pitää ottaa ja vähintään viikko pitäisi pysyä poissa metsästä ja ei juoksulenkkejä tai siivoomista. (en ole töissä enää minäkään). Kaikki oli onneksi hyvin vauvalla. :) On vaan niin vaikeaa levätä ja olla vaan. Jotenkin huono omatunto tulee.. Mutta pakkohan se on pikku hiljaa ottaa iisimmin ja kuunneltava kehoaan.

Niin ja tämmöstä mulla ei oo ollut aikasimmin. Ihmeteltiin, että miksi supparit ja paineen tuntu ei levosta huolimatta lakanneet.

Mullekin neuvolalääkäri sano, että liiku vaan ja tee töitä. Anto jumppaohjeet ja kaikki. Synnärillä taas antoivat ihan eri ohjeet.. Mutta meikäläisen neuvolalääkäri onkin vähän erikoinen.o_O

Mulla kans harjotussuppareita PALJON, liikaa, ja nyt alkanu tulee noita kuukautiskipuja, vihlasuja jne. Tänään aika neuvola lääkärille, saa katsoa tilanteen. Oon stressannu iha kauheesti, että mitä jos sitä tätä tota, ja sitten stressaantuneena on vaikee pysyy paikoillaan ja levätä, ku tekis mieli tehdä kaikkea mahdollista, että saa ajatukset vähäks aikaa toisaalle. Nyt aamusta meni vatsa aivan sekaisin ja supisteli taas, ja molemmista tisseistä alko samaan aikaan oikee valumaan maitoa, säikähin ja panikoin, että nytkö tämä enteilee synnytyksen käynnistymistä, kun oon kuullu että suoli alkaa tyhjentymään, pissi hätää, maito nousee jnejne synnytyksen käynnistyessä? No parin tunnin päästä pääsee neuvola lääkärin luo, paperilapulle kirjotan kaikki kysymykset etten vaa unoha mitää :O

Lilith toivottaavasti ei vielä käynnisty!

Mulla kyllä ei muita oireita synnytyksen käynnistymisestä ole ollut kuin veden meno ja supistelut :)

Vielä saisivat tontut pysyä yksiössään marraskuun lopulle, kovin tuntuuvat olevan hätäistä sorttia:/

Tietääkö kukaan muuten "mitä teetä" nuo kaupan pussiteet oikein on? Nyt puhutaan siis ihan näistä normaaleista halppis teepussukoista. Että onko ne valkosta teetä vai mitä? Oon juonu nyt raskauden ajan kiinalaista vihreetä teetä, kun olen ymmärtänyt että se on paljon terveellisempää, mutta se alkaa olemaan lopppu, niin kaapista kyllä löytyy tätä normi halppisteetä, mutta mitä seon, eli paljon se sisältää kofeiinia? Juon tuota teetä niin paljon, en ees kehtaa sanoa monta kuppia per aamu ja päivä ja ilta...

Luulen että ne halppisteet on ihan mustaa teetä. Usein niissä kyll lukeekin että musta tee.

Iik! Tänään tuli viesti että turvakaukalon saa noutaa! Hyppisin jos pystyisin mutta luulen että selkä leviäis siihen pisteeseen.

Tsemppiä ja parempia vointeja kaikille kipuileville!

Mullaki olis tänään käynti äippäpolilla, tarkistavat, että istukka on noussu täysin kohdunsuulta. Varmaan muutenki siinä sitten tutkailevat, että vauvalla kaikki hyvin jne. :) Jänskättää kyllä, kun yksin sinne meen. Mietin, että vois samalla pyytää ihan vaan tarkistamaan kohdunsuun tilanteen kun mullakin vihloo sitä aika usein. Suurin osa niistä vihlasuista on kyllä ihan selvästi vauvan aikaansaannoksia kun se näyttäis tykkäävän äipän alakerran moukaroinnista :D (isosiskonsa oli mahassa samanlainen...).

Täälläki on vaihteeksi ollu taas vähä väsyneemmät tunnelmat, huonompi unijakso meneillään ja tuntuu, ettei päivisinkään oikeen jaksa entiseen malliin. Eilenki olin jopa niin hurja, että kävin kaupassa, tiskasin, laitoin ruokaa ja leivoin -> olin loppupäivän iha reporankana o.O Toivo elää, että tässä kerkeis tulla vielä niitä parempiaki viikkoja ennen sitä loppuajan ähinää... Ei vaan oikeesti meinaa pää millään ymmärtää, että miksi ny yhtäkkiä taas väsyttää, kun ei nää arjen vaatimukset tästä mihinkään muutu, vaikka maha kasvaakin.

Täälläkin väsy päivä menossa:/ eka heräsi jo 6 ja itsekin ramppasin vessassa läpi yön...
Johan tossa monta yötä nukuttiinkin:)
Vanhin muksu ilmoitti että hän ei halua ulos lähteä vaan haluaa nukkumaan... No tuollahan tuo nyt nukkuu ja pienimmät touhuaa tässä legojen kanssa:) olispa ollut kaunis syyspäivä ulkoiluun...
No ehkä illalla!

Kiitos vastauksista ja tuesta :) Itellä kun tämä on eka raskaus niin ei oikein tiedä mikä on normaalia ja mikä ei! Ja kun lähipiirissä on ollut nyt surullisia tapauksia raskauksien suhteen, niin tulee itsekin panikoitua eikä yhtään helpota tätä oloa ja kaiken hyvän lisäksi odotan tätä vauvaa yksin ja pitää hoitaa pihatyöt, siivoukset yms asiat omin voimin, niin eipä tässä ole sijaa lepohetkille, saati että jäisi pitkälle saikulle ja tippuisi kelantuille :/ joten olkaa onnekkaita niistä pienistä arkisista hetkistä mitä voitte oman rakkaan kanssa viettää :)

Takaisin