Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun tietääkseni saa neuvolasta ja käsittääkseni siellä sitä tarjoovatkin sitten kun kuulutaan riskiryhmään. Ainakin viime vuonna kun olin joulunaikaan raskaana niin mulle sitä tarjottiin neuvolasta.

Tata, hienoa että kotiin pääset lepäämään :)

Me ei olla influenssarokotuksia otettu eikä meinata lapsillekaan antaa.

Ääh, tällänen viikon aloitus täällä... aamiainen ja tunti siitä niin taas huono olo ja oksentamaan. Tunnin oon kohta maannut sängyssä ja nyt alkaa helpottaa. Todella ärsyttävää ku useamman kerran päivässä ruokailujen jälkeen alkaa oksettamaan ja pakko päästä makaamaan, kun niin heikko olo. :depressed:

Viime päivinä supistellut ja ollut kovaa vihlontaa joka kävelyyn vaikuttanut, perjantaille aika tutkimuksiin.

Mukavaa Tata että pääset kotilepoon sairaalaympäristöstä :)

Hei, onko muilla ollut vastaavaa???
Eli aamupalan jälkeen olo vielä ihan ok, mutta sitten lounaan jälkeen maha vetää ittensä ihan kovaksi, ei onnistu kävely ei istuminen ei oikein mikään kun maha on ihan kireänä.
Ja tosiaan olen sen radin takia ruokavaliolla joten liiasta tai vääränlaisesta ruuasta ei ole kyse ja ruoka ajat on tietty säännölliset. En ole varma onko mulla jokin kesto supistus vai mikä? ja tätä on jatkunut jo useamman viikon, lekurissakin olen yrittänyt jotenkin tätä olotilaa selittää, muttei ole varmaan ymmärtäneet kun eivät ole mitenkään kommentoineet...

Emily onko tota muiden ruokien jälkeen vai pelkästään lounaan? Kyllä vähän kummalta kuulostaa... Ei kai se mitään vakavaa ole jos lääkärissä eivät siihen ole mitään kommentoineet! Outoa:/

Tuli kanssa mieleen että kun mahalaukun vetoisuus pienenee raskaus aikana, niin pitäisikö kokeilla pienempiä annoksi ja useammin, 2h välein? Täällä kanssa Radi ja ymmärrän että eihän sitä muutenkaan voi kamalasti mättää, mutta jos kuitenkin syöt liikaa?

Juuri tulin kaupasta, ja mulla kans kauppareissulla tuli tosi heikko olo, pyörrytti jne. Pakko oli päästä istumaan, niin vähän helpotti. Ei ollut itsellä ainakaan paniikkikohtaus, pari kertaa saanut sellaisen, tämä on jotain ihan muuta, juurikin uupumusta varmaankin, aika äkillistä ja ankaraa sellaista.
Tata, kiva että pääset kotiin lepäilemään!
Mulla on Emily tullut juuri tuollaisia oloja ruoan jälkeen, ei pysty olee ei missään asennossa, kun masu muka niin isona ja kireänä yhtäkkiä, ja itsellä se on johtunut ihan vaan liian suurista annoksista, vaikken mielestäni nyt mitään jättiannoksia niillä kerroilla ole edes syönyt, mutta kun pienempiä annoksia kokeillut, niin ongelmaa ei enää ole.
Täällä ollut tänään niin tunteikas päivä, tekis mieli vaa käpertyä miehen kainaloon ja itkeä. Ei ole huono mieli eikä ahdista tai mitään, mutta joka asiasta meinaa tulla itku, tv-ohjemista, mainos lehtisista jne :D Samalla tavalla voisin heittäytyä x asentoon lattialle ku pienet lapset ja parkua vaan, ilman mitään syytä :D

Ok, täytynee pienentää annoskokoa entisestään, jospa se auttaisi. Tosiaan aamupäivä menee ok, mutta sitten lounaan jälkeen koko loppupävän ihan iltaan asti olo on kuin olis niellyt ison rantapallon. Ärsyttää kun ei pysty tehdä yhtään mitää. Ja jotenkin tuntuu ettei lekuritkaan ymmärrä että ihan oikeasti ei pysty tekeen mitään, myöskään niitä töitä, kun ei pysty edes kilometrin mittaiselle kävelylenkille lähteä... Huoh!

Mä oon kans sitä influenssa rokotusta miettinyt ja pitikin tulla tänne kyselemään, siellä ollaankin jo tänään täällä kysytty :)

Lueskelin, että jos viimeisellä kolmanneksella rokotuksen ottaa, se suojaa myös vauvaa jopa kuuden kuukauden ajan. Samaten luin ,ettei tauti itsessään ole vaarallinen sikiölle, mutta koska raskaana ollessa puolustuskyky on muutenkin alentunut, niin se influenssa voi tulla todella rajuna ja vaatia usein sairaalahoitoa.

En ole aikaisemmin influenssarokotusta ottanut (kerran sen oon sairastanutkin), mutta nyt sitä oon tässä harkinnut. Huomaan nimittäin sen, että tosiaan ei kroppa puolusta samalla tavalla kuin ennen. Normaalisti pääsen perusflunssassa tosi vähällä, kurkkukipua pari päivää ja vähän niiskutusta, ja sit se on ohi. Mutta nyt loppukesällä kun sairastin flunssan raskaana ollessa, niin se vei mut oikeasti vuodepotilaaksi kolmeksi päiväksi. Olo oli aivan karmea, ei mitään voimia, nukuin vaan päivät, sen mitä yskältä, nuhalta ja muulta kärsimykseltä pystyi.

Siksi kun se perusflunssakin oli niin raju verrattuna siihen mitä se mulla yleensä on, tulin tässä miettineeksi, että pitäisiköhän varmuuden vuoksi tänä vuonna kuitenkin influenssarokotus ottaa?

Mullakin ollut tuota rantapallo-oloa sen jälkeen jos syöny enemmälti tai sit sellaista mikä turpoaa vatsassa hyvin. Yleensä menny sit ohikin kunhan vaan malttaa olla syömättä vähän aikaan ja hörppii vettä pienissä annoksissa :)

Kuinka voikaan pieni ihminen olla näin malttamaton ku odottaa paketin saapumista? Seurannassa lukee että paketti lähetetty, ja ainakin viimeksi se oli noudettavissa nopeasti ku varastossa olevaa tilasin myymälästä noudettavaksi :) Nyt odottaa sitä noutoviestiä :)

Ja tosiaan kannattaa kokeilla sitä konttausasentoa, jos maha ahdistaa.

Tänään oli neuvola rv 29+0 kaikki hyvin ja pieni oli ainakin tällähetkellä raivotarjonnassa. Nyt alkaa tihenemään käynnit, kun seuraava jo 3 viikon päästä ja sitten lääkäri rv 36, jonka jälkeen kuulemma neuvola viikon välein, jos asukki pysyy niin kauan masussa.

Ite en taas oo saanu edes perusflussaa raskaana ollessa. Normaalisti se tarttuu muhun tosi herkästi. Tossa pari kk sitten kun mues sairasti flunssaa, niin ei ihme kyllä tarttunu muhun. Musta tuntuu, että mulla on vaan vastustuskyky parantunu. :D

Herkkusieni itse mietin just tota että miten vaavia suojaa, meillä 2 isompaa on kerhossa ja tuovat sieltä kaiken kotiin:/ pelottaa että vauva sairastaa! Mekään ei olla otettu aikasemmin nyt vaan mietityttää kun luin että tän vuoden influenssa olis ärhäkkää sorttia...

Mä kysyin Ihan neuvolasta tuota influenssarokotusasiaa ja sanoi että suosittelee ottamaan eikä vaan äidille vaan myös muulle perheelle. Ymmärsin näin että kun on raskaanaoleva ja sitten pieni lapsi eli riskiryhmää niin silloin muukin perhe saa rokotteen ilmaiseksi. Ja suojaa tosiaan vauvakin sen 6 kk. Meillä ainakin Jyväskylässä on jotkut tietyt lauantait tässä lähiviikkoina kyllön tkssa mitkä on ne rokotuspäivät neuvolan asiakkaille. En sitä niin tarkkaan selvittänyt kun itse ehdin saada sen työpaikan kautta.

Täällä ollu oikeen maanantai taas.. esikoinen kiukutellu siitä asti kun aamulla avas silmät. Mikään ei oo ollu hyvin ja mikään ei kelpaa. Tarhassakin päässy istumaan jäähylle kun oli tuhmaillut oikeen urakalla. Päikkäritkin herra päätti jättää välistä. Itse jouduin koulusta lähtemään ekan tunnin jälkeen kun kävin n. 5min välein oksentelemassa. Meinasin pyörtyä matkalla kotiin. Vieläkin on heikko olo.. ja päivän kruunas vielä se että mun äiti ilmotti tänään eroavansa isäni kanssa. 30v kerkesivät naimisissa olla..

Vähän on väsynyt olo taas ja raskaushormonit ei hirveesti oloo helpota.. :(

Takaisin