Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mie oon sairastanu paniikkihäiriöö niin ei oo samanlainen miula ainakaan tuo kohtaus.. En sit tiiä, mikä lie...

Mulla raskausviikot 31+2 en ole paniikkihäiriötä kokenut koskaan... Enkä osaa sitä liittää tähänkään. Kiva etten ole ainoa. Oli kyllä pelottava tunne että sen johdosta vois mennäkin paniikkiin. Mut mä tykkään isoista liikkeistä ja kaupoista joten se ei oikeen täsmää munhun.... Mut ihan sellanen aito tunne että joku painaa johonkin niin ettei voi hengittää kuulostaa kyllä ihan siltä tunteelta. Sopii jotenkin siihenkin että vauva melskaa samaan aikaan ihan älyttömästi. Istuessa sohvalla on kans lievänä nyt ollut näitä tuntemuksia, mut tässä pääsee roikottamaan itseään sivuttain. Kun ei nyt vaan pahenis loppua kohden. Harmittaa kun en alussa ostanut ees sitä tukivyötä, jotenkin auttaa kun "nostaa" mahaa sillon kun ahdistaa...

Niin joo... Ja sen kanssa huomaan että tähän liittyy tiukasti sellanen kiristävä tunne mahalla. Ei missään palleassa vaan sen alla siinä kohtaa missä vauva köllii. Ja kaikki vaatteet ahdistaa... Jos ne on mahan keskikohdalla tai painaa ylhäältä alaspäin. Tai sitten kaikki vaan tuntuu kun on kurja olo :D

Muokattu viimeksi:
Täällä menossa pienimmän likan itsestään nukutus koulutus, ekaa kertaa tän sen kohdalla hoitamassa kun nää unikouluasiat on mun rakkaan miehen hommia... Se on vähän (no ok, paljon) pitkä jänteisempi kouluttaja kuin minä! Onneksi se aloitti ton koulutuksen 3 yötä sitten joten nyt pitäisi olla jo "opin" mennyt perille, jännittää miten tämä onnistuu:)

Jos maha ahdistaa, niin kannattaa oleilla mahdollisimman paljon konttausasennossa. Helpottaa! Vauvalla on paremmin tilaa, eikä paina keuhkoja. Kääntyy myös mahdollisesti herkemmin pää alaspäin, jos meinaa olla loppuvaiheessa perätilassa.

Äippä, meillä kans "koulutettii" esikoinen nukahtaan itekseen kesällä. Suht nopsaan se sujui, mut vieläki tulee joskus semmosia iltoja ettei tyttö haluais pysyä millään sängyssä. Mut yleensä onnistuu jo iha hyvin :) Yhessä välissä ku sillä vielä mahaki rupes toimii just sopivasti joka ilta puol kymmene nii meinas kyllä vähä hermoja kiristää :D Tsemppiä sinneki koulutukseen!

Joku tänne oliki jo kommentoinu, et noissa ahdistuskohtauksissa saattaa olla paniikkikohtauskin taustalla. Mulla itsellä tuli ekaa kertaa paniikkikohtauksia esikoisen vauva-aikana ja ne saattaa iskeä alkuun ihan puun takaa. Oon huomannu, että fyysinen huono olo saattaa aiheuttaa paniikkia, se taas lisää huonoa oloa jne. Nyt niitä ei enää oo tullu kun tietää mistä kyse. Mutta kyllähän noissa kohtauksissa saattaa olla niin moni muukin homma taustalla, että kannattaa varmasti neuvolasta kysyä. Ettei oo mitään myrkytys tms. oireita.

Hui pelottavilta kuulostaa nuo kohtaukset :( Itsellä tuli kerran samankaltainen heikotuskohtaus, kun olin metsässä koirani kanssa ja se hävisi jonnekkin pitemmäksi aikaa. Huutelin sitä hädissäni ja sitten tuli huono olo ja kylmä hiki. sitten alkoi pyörryttää. Menin äkkiä istumaan, etten putoa korkealta, jos taju olisi lähtenyt. Siinä hetken istuskelin niin olo onneksi helpotti. Koira löytyi ja äkkiä kotia lepäämään!

Mulla ilmaantu kuukausi sitten nivuseen mustelma ilman, että olisin lyönyt sitä mihinkään. Nyt siihen on muodotunut suonikohjua ja mustelma isontunut ja kipeentynyt. Ei voi edes rasvata ihoa siitä kohti ilman, että sattuu. Myös kyykistyminen ja jotkut muutkin asennot sattuu siihen kohti. Nyt sattuu koko ajan vähän tai silleen, että tiedän sen olemassa olon. Muilla samanlaista? :(

Jos on paniikkikohtaus, ni silloin et oikeesti kärsi hapen puutteesta, liian tiheä hengitys aiheuttaa epätasapainoa elimistössä, jolloin tuntuu, ettei saa henkeä. Tunne et pyörtyy johtuu tästä samasta. Eli, pakota ittes tasaamaan hengitys, niin olokin helpottuu. Jos siis kyse paniikkikohtauksesta. Mulla noi kohtaukset ollu niin rajuja, etten noiden teidän kuvailujen kohdalta ois tajunnu yhdistää. Mutta pointti siis, ettei oo lapselle vaarallista.

Mutta tosiaan pyörtyä voi myös jos lapsi painaa jotain suuria suonia. Esim. selällään makaaminen voi aiheuttaa pyörtymisen.

Poodle me ajateltiin kans hoitaa nämä koulutukset pois alta ennen kun uusi vaavi syntyy... Yllättävää miten helpolla tämä kävi, ei edes pistä vastaan:O yllätävää! Eikä nytkään mennyt kun 15 min kun tyttö unessa, minun "vaavi" on jo isotyttö:)
Onko teidän esikko minkä ikäinen? Meidän pikku 3 on 1v8kk, ja muutenkin alkanut ottaa askeleita itsenäisyyttä kohti, itse pitää kaikki tehdä:)

lanulli mulla on toisen jalan jalkapöytä ihan mustana ja todella kipeä, en ymmärrä mistä johtuu... Samoin suonikohjuja tullut lisää, niihin ei kyllä koske mutta aikamoisen näköiset jalat tällä hetkellä:/

Ja paniikkikohtaus liittyy usein elämänmuutokseen ja on naisilla aika yleistä. Eiköhän lapsen saaminen oo tarpeeksi muutosta kerrakseen ;)

Kuulostaa järkevältä, et kohtaus vois olla seurausta tuosta pahasta olosta.

Itte tässä pohdin että alanko opettaa tytölle itsekseen nukahtamista viel tähän väliin vai sit ens vuonna. Ku just opetettu omaan sänkyyn ja vasta vaihtui sänkykin. Miten tuollainen edes tehdään?
Mie hyörin ja pyörin asennosta toiseen ku iskias ei suostu helpottaa millään nii on nivuset, haaroväli ja peppu ihan jumissa ja välillä pistää nii kipiästi.

Saini me ainakin tehdään niin että tyttö juo iltavellin sängyssään ja samalla soitetaan tuutumusiikkia hiljaa ja kun se saa pullon (joo, tiedän että ei enää tarviis tuttipulloa) juotua niin otan sen vaan pois ja sanon hyvät yöt ja poistun paikalta, yksin kertaista! Eikä tää neiti ole tähän mennessä asiaa vastustanut oikeestaan nukahtaa nopeammin kun saa yksin rauhoittua:)

Pitääpä jossain vaiheessa kokeilla ku meilläki vielä unimaito käytössä :)

En oo raaskinu vielä luopua siitä. Kai se jossain vaiheessa on pakkokin :) menee varmaan ens vuoteen nii pärjää mies ja lapsenvahti-mummi sit sillä välin ku oon synnyttämässä ja osastolla :)
Tajusin eilen että 1.12. on lupa synnytykselle käynnistyä ku sit on 38+0 :) ja siihen on alle 2kk.

Me ollaan otettu kokonaan pullo pois 2v 2kk kun nämä meidän muksut on siirtynyt 2v isojen huoneeseen, ja varmaankin samaa rataa menee nytkin:) ei passaa kaikkia muutoksia tehdä kerralla että ei ala protestoimaan!

Yhdyn rahiin tuossa paniikkikohtauksessa. Tosiaan hyperventilaatiossa ei oo kyse hapenpuutteesta ja sillon ei vauvakaan kärsi hapenpuutteesta. Ei siis ole vaarallista vauvalle. Ite saan sellasia paniikkikohtauksia missä lähtee tajukin kun niin rajuja on. Ja siis mulla tullu noita kohtauksia jo monta vuotta. Masennustaustaa on, mutta mitään lääkitystä ei enää ole. Ja tosiaankin elämänmuutokseen vahvasti yhteydessä noi paniikit.
Mistä tulikin mieleen, että kun jossain vaiheessa täällä puhuin siitä mun fretin sairaudesta niin se ei olekkaan mikään fyysinen sairaus vaan hän saa myös paniikkikohtauksia välillä ja nämä kohtaukset tulee muista eläimistä. Eli jonkinsortin muutokset tekee sillekki. Ostettiin sille sellasia kukkauutetippoja jotka rauhottaa sitten tilanteessa jossa stressaa. On onneks täysin luonnontuote eikä sisällä mitään lääkeaineita, mut ei tee fretistä kuitenkaan pöhnästä. Tarkotus on, että ei saisi niitä kohtauksia enää koska kohtauksen yhteydessä sillä tulee veriripulia ja oksentaa ja sellanen eläin kuivuu hyvin äkkiä. Se kakominen avaa ilmeisesti suolenseinämästä jotain ja sit menee massuki sekasin.. Koko eläin on masentunu sen jälkeen kaks päivää. Mutta hyvä, että selvisi sekin niin osataan hoitaa kasvattajan kanssa oikein ja tietenkin yritetään välttää stressaavia tilanteita ettei tarviisi olla antamassa "rauhoittavia" koko aikaa. :) sitä kukkauute tippaa voi muutrn ihan ihminenkin ottaa jännitykseen esim ennen ajokoetta tai jotain tenttiä. :)

Niin ja tuota tippaa ei anneta fretille jatkuvasti vaan pelkästään sellasessa tilanteessa kun alkaa stressaamaan tai kun tiedetään että sellainen tilanne on tulossa. Tuon tipan voi antaa vaikka puolentunnin välein, että kovin lievää onneks on. :)

Äippä: Meillä on esikoinen kohta 2,5v :) Sillon kun nukku vielä pinnasängyssä niin nukahtikin yleensä itekseen, mutta kun laita jouduttiin ottaan pois joskus 1,5v iässä niin varsinaiset nukahtamisongelmat vasta alkoi. Tyttö ei olis halunnu pysyä millään sängyssä ja nukahtaminen kesti ikuisuuden. Siinä sitten päädyttiin uudestaan nukuttamaan vieressä istumalla ja kokeiltiin kaikki vippaskonstit 90-luvun Ottonalle-kasetteja myöten :D Nyt onneks on tosiaan päästy tähän pisteeseen, että ipana nukahtaa taas itekseen, välillä tosin saattaa kestää. Parasta aikaakin rallattaa tuolla omassa sängyssään "Piiri pieni pyörii" ;) Hyvä, jos teillä näyttäis pienin sopeutuvan hyvin tohon yksin nukahtamiseen :)

Saini: Meillä toteutettiin tuo nukahtamiskoulutus ihan vaan palauttamalla ipana aina takas omaan sänkyynsä, jos tuli sieltä pois ja sanomalla hyvät yöt ja vakuuttelemalla ettei oo mitään hätää, äiti ja isi on ihan lähellä. Helpottaa ku tytön huoneen ovella on turvaportti niin ei tarvinu joka kerta jahdata ympäri kämppää... Oven raolleen jättämisestä on ollu apua. Samoin jostakin pikku harhautuksesta tyyliin "Kuuntelepa ku naapurin koirat tassuttaa tuolla yläkerrassa" :P Mut meillä onki tosiaan jo yli 2v tuo ipana niin se suostu suht hyvin jäämään itekseen nukahtaan.

Mulla ainakaan ei hengitys tihene ja tää olo on koko ajan päällä. Ei siis mitään kohtauksia. Seistessä ja kävellessä kun alkaa heikottaa myös jaloissa alkaa pistelemään. Kontallani en muuten voi olla. Alkaa sydän laukkaamaan ihan hurjana. Kokeilin tossa sitäkin...

Paniikkikohtaukseen auttaa puhuminen. Jos huomaa toisella kohtauksen, niin kannattaa saada tämä henkilö puhumaan. Se tasoittaa hengitystä ja vie ajatukset pois itse kohtauksesta.
Paniikkikohtaus on pelottava, varsinkin jos sitä ei tunnista, eikä sille osaa tehdä mitään.
On tietysti paljon muitakin keinoja "ylittää" kohtaus, mutta tuo puhuminen on yksi helpoimmista.

Takaisin