Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
nyt ihan viime päivinä alkanu ihan hirvee kiristys mahassa..ei siis minusta nahka vaan tuntuu että napaa kiskotaan sisältä päin ja sisältä venyy joku?? en pysty nukkuman,kun kyljellään on huono olla,selällään on huono olla ja tietysti mahallaan nyt ei vaan voi enää nukkua.. huoh.. onneks viime yönä sain sit lopulta selällään unta ku vauva vaihto asentoa ni ei ahdistanu ne kiristäminen.. mä myös siis huomasin ihan parin päivän sisään et hengitys on muuttunu sellaseks tiheäks.. voi hitto mä sanon.. pelottaa nää tulevat vika kuukaudet ihan hirveesti....

Angeli jos nuo on vaan sitä, että vauva painaa palleaa ja keuhkoja ja siks joudut haukkoo happee. Kävin ite viime viikolla keskussairaalassa tupn hengenahistuksen takia ja tarkistivat myös ettei ole kyse myrkytyksestä. No diagnoosiksi tuli, että vauva on vain niin ylhäällä että painaa keuhkoja ja palleaa ja siks vaikee mun hengittää. Sanovat vain, että on kestettävä ja etsittävä asento missä voi edes jotenkin olla. Raskaana ollessa on kuullemma normaalia, että leposyke saattaa pomppia reilusti yli satasenkin.

Minä huutelen nyt vähän täältä sivusta kun pisti silmään nuo kohtaukset. Itsellä oli loppuraskaudesta rv30-> samanlaisia kohtauksia. Tuntuu et happi loppuu, huippaa ja veri pakenee naamasta.. Ja just kauppareissulla monesti tuli. Luulen et johtu uupumisesta ja itsellä ainakin autto se et meni heti istumaan ja joi vettä ja söi jotain pientä. Välillä istuksin prisman kassajonossa lattialla, kun siinä alko kovasti huimaamaan.. Eli kannattaa ainakin kokeilla sitä juomista/syömistä ja pitää evästä mukana :)

Mun kohalla noi ei kyllä oo paniikkikohtauksia, oon joskus sellasen saanu ja oli kyllä ihan erilainen fiilis sillon. Harvaa naista tuo shoppailu rupee ahistaa ;) mulla se on ainakin lempi puuhaa :) eikä mun sykekkään nouse kovin korkeelle sillon ku toi olo tulee. Tulee sellanen tuskan hiki, pakko riisuu vaatteita pois ja vaikee hengitää ja just jalkoihin voimattomuutta ja sellanen pakottava tarve mennä istumaan johonkin ja huilaamaan.. Mä pikkasen epäilen et vois olla raudan puutteesta johtuvan uupumuksen aiheuttamia...

Mulla kans tuommosia kohtauksia tullut välillä, niihin liittynyt todella matala verenpaine ja matalat verensokerit. Ite en ois edes tajunnu nuita sokereita mittailla, mut mies tyypin 1 diabeetikkona yhdisti hypo-oireisiin nuo mun oireet ja kappas kun aina kohtauksen tullessa on sokerit ollu siinä kolmen pintoja. Kyllähän ne sokerit alkaa sit itekseen nousemaan jos ei mtn ruokaa ole saatavilla, mut aivan kamala tuo olo on sitä ennen. Tuosta syömisestä onkin tullut melko ongelmallista, kun sokerit meinaa valahdella liian mataliksi, vaikka mitä yrittäis syödä! Joutunut sit välipaloja lisäilemään, yyyyh, jatkuvasti saa olla jotain lärviinsä tunkemassa. Ei enää pelkät rasvalisät ole auttaneet tasottamaan sokereita, vaan joutunut lisäämään hiilaria, hyi että kun välillä sit meinaa turvottaa ja refluksivaivat pukkaa päälle pahempina :(

Joo. Mä olen kans nyt tässä yhdistänyt vauvan asentoon koska välillä on helpompi olla jossain asennossa ja välillä se sama asento alkaa heti pyörryttää... Kiitos kaikille. Ainakin tuli sellanen turvallisempi fiilis kun ei oo ihan yksin näiden olojensa kanssa :D
Tuskanhiki kyllä joo. Se syke tuli ton olon perään sitte kun ei ollut mahdollisuutta istua mihinkään lepäilemään tai edes tajunnu, kun sinnikkäästi vaan kauppareissut loppuun ja kotiin :D pitää vastaisuudessa katsoo että käy paikassa jossa voi salaa hetken istuksia... :) yksi mikä näemmä kans liittyy tähän, on närästys. Illalla tuli jonkun verran happamia röyhtäisyjä ton olon kanssa... Eikä varsinaisesti tuntunut närästävän... Noh, ei tässä ole enää montaa viikkoa...

Minulla tuli viime raskaudessa bussissa tuollainen pyörryttää, silmissä sumenee, tuskanhiki, vaatteita piti riisua pois jne. Mutta neuvolassa ne tulkittiin ihan tavallisiksi äkillisiksi verenpaineen laskuksi tai ettei veri pääse kunnolla kiertämään päähän asti. Esikoista odottaessa oli paljonkin huimausta ja pyörtyilyä. Asialle ei mitään sen kummempaa voi tehdä. Hiilihapollinen juoma aika hyvä ensiapu.

Loppuivat, kun raskausloppu.

Tuo närästyskin saattaa tuntua hengenahdistuksena kun hapot pääsee ärsyttämään nielua. Olen joskus itse ollut (ilman raskautta) Somac-kuurilla tuon takia. Silloin ei muita oireita ollut ja ehdinkin diagnosoida itelleni kaikki kauheudet keuhkosyövästä -ahtaumaan. :D

Meillä esikoinen täytti kesäkuussa 2v eli 2,5v tulee ikäeroa sisaruksille. Nyt on jo opinut päivä ja yö kuivaksi ja alkaa nukkumaan itsekseen ja nukkuu omassa huoneessa yms niin helpottaa kun vauva tulee niin ei tarvitse mitään uutta opetella tai muutosta tule ennen vauvaa. Poika juoksee kyllä aamuyöllä joskus viereen nukkumaan mutta se ei haittaa niin saa tulla vauvan syntymän jälkeenkin jos vaan osaa ja malttaa siinä nukkua kun vauva heräilee ja syö :)

Tosiaan esikoisesta mulla oli aina hedelmä/välipalapatukka ja juotavaa mukana, jos vähääkään alko heikottaa. Oli sit heti apua laukussa. Ni mulla ei menny tuntemukset koskaan noin pahoiksi, mut varmaan osin tostakin kyse. Ja rytmihäiriöitähän voi myös olla raskauden aikana.

Mukavaa, että pääset kotiin lepäilemään! Muistat nyt sitten vaan oikeasti levätä!

Tata kiva että pääset kotiin lepäämään:)

Influenssarokotuksesta kaipaisin vähän ohjeistusta, kun mä en ole isommillekkaan sitä kertaakaan ottanut enkä kyllä itsekään... Nyt vaan olen miettinyt kun nämä meidän pienet syntyy just sopivasti kauden alkuun, niin oletteko ajatellut ottaa? Jos raskaana ottaa niin suojaako se vaavia myös? Saako sen neuvolasta, vai pitääkö hakea apteekista? Rokottaako ne neuvolassa vai tkssa?

Takaisin