Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Saa nähdä mitä lääkäri tuumii... eiköhän minulla ole hyvät mahikset kotiutua kun lupaan olla tekemättä muuta kuin maata sängyssä =D ..Ellei pienellä ole mahassa muita suunnitelmia jatkoja varten...

...harmi kun tänne on pitkä matka kotoa... se voi olla jarruttava tekijä kotiutumiseen. Mutta otetaan taas vastaan mitä annetaan ja pääasia on että vauva on turvassa =) Isompi kulta on myös hyvässä hoidossa. Jahka pääsen täältä niin laitan miehen hakemaan itse valitsemani lahjan tyllerölle. Minun ostoskierrokset kun on nyt ohitte xD .....paitsi nettishoppailut... ;)

Tata ihana ajatus että mies käy hakemassa tytölle jonkun pienen lahjan :)
Jos pääset jo kotiin jatkamaan vuodelepoa niin muistahan sitten oikeasti olla vuodelevossa! :) pääasia että pienellä kaikki on hyvin ja saa vielä lisäviikkoja :)

Tata toivotaan että pikkusella kaikki hyvin ja jaksaa vielä hetken mukana matkustaa! Ihana mies ja läheiset sulla kun saaneet järjestettyä tytöllenne hyvää hoivaa:) jos pääset kotiin niin oikeasti ole sit kanssa vuodelevossa!!!! Ei mitään kaappien siivouksia, ruuanlaittoja tai mitää muutakaan, vaan lepoa! Joohan!:)

Ärsyttää tänään olisin saanut nukkua just niin pitkään kun haluan kun isimies heräs tyttöjen kanssa, no täällähän mä sängyssä pyörinyt jo tunnin ja uni ei vaan tule ja pikkunenkin potkii mahassa että ylös ja leikkimään:/ ei reilua!!!!

Täälläkin raajat puutuu, varsinkin öisin! Varmaan väärä nukkuma asento:/

Täälläkin jo heräillään. Raajat myös puutuneina ja pohkeissa niin kivat krampit et käsin oli väännettävä jalka venytysasentoon.... >. <'

Käsien puutumiseen (peukalo-keskisormi) voi auttaa rannetuki. Rannekanava ahtautuu raskaana, tosi rasittava vaiva...

Sehän se että kotona on niin paljon virikkeitä yms. Tärkeimpänä se tyllerö :) Mahtaa sekä äiti että tyttö olla ihmeissään kun äiti on toimintakyvytön. Tänne kun jouduin jäämään ihan puun takaa niin mukana oli puhelin, hiusharja ja laturi. Kotiin yli 2h ajo joten ei päässyt virikkeitä sieltä hakemaan öllöttelyyn.

Vielä meinaa supistella mut jospas tämä pysyy hallinnassa.

Yöllä tuli sit itte herättyä. Tai tais olla masuasukki joka herätti ku myllersi siihen malliin. Esikoinenkin antoi nukkua rauhassa.

Tata, toivottavasti pääsisit kotia lepäilemään ja pysyis hallinnassa vielä :)

Jalat kyll puutuu öisin ja aina ku makkuulle menee niin tulee älytön venytystarve että jos se auttais mutta ei. Luulen että johtuu tuosta selästä ja iskiaksesta.

Ekan kans oli vauva-arki melkosta helvettiä, mut meillä olikin moniallerginen refluksista kärsivä vauva :( Mistään ei apua saanut ja vauva pahimmillaan nukkui vaan vartin kerrallaan jos sitäkään. Kantoliina oli pelastus, kun vauvan sai pystyasentoon ja nukkumaan edes päivällä kunnolla. Toka taas oli aivan eri maata ja isoin ongelma tais olla imetyksen loppuminen liian aikaisin. Nukkui klo 19-6 jo reilun kuukauden iästä ja edelleen nukkuu hyvin. Viihtyi leikkimatolla pitkiä toveja, pystyi vaunulenkeillä käymään kun oli rauhassa vaunuissa hereillä tai sit unessa. Eli hyvin pitkälti riippuu vauvasta ja omasta asenteesta. Pitää muistaa syödä terveellisesti ja säännölisesti, liikkua ja nukkua silloin kun siihen on mahdollisuus, jaksaa huomattavasti paremmin!

Meilläkin eisbärchenin kaukalopussi. Sinne alle varmaan sisävaatteet, villahaalari, tumput, töppöset ja pipo. Autossa kuitenkin lämmin, oli ulkona sit kuin kylmä tahansa. Joku harso täytyy ottaa peittämään kaukaloa, turhan raakaa kylmä ilma vielä vauvan keuhkoille, oli sitten pakkasta tai ei.

Mulla puutuu kädet, ihan kokonaan ja älytön hermosärky. Mullahan on molemmissa ranteissa todettu joskus 2v sitten rannekanavaoireyhtymä ja vasemmalla puolella vielä kyynär- ja olkavarsioireyhtymä. Nyt tietysti raskausaikana pahentuneet ja välillä ei tavarat pysy millään käsissä :( Kauhulla sitä sairaalan sänkyä odotan kun on niin kova ja kapea, että väkisinkin huonossa asennossa saa köllötellä jos vauvan meinas vieressä pitää koko yön.

Unet kans jääny melko katkonaisiks, millon herään vauvan melskaamiseen, tai vessahätään tai sit ihan vaan painajaisiin. Unia näen tosi paljon ja ovat jotenkin painostavan todellisia. Kirpparilta joskus tarttunut matkaan unikirja ja helpottanut mun elämää huomattavasti kun jtn tulkintaa saanut, että mitähän se alitajunta pyörittää yöaikana :)

Pitäs ens viikonloppuna lähteä ikeaan shoppailemaan lipastoa ja vähän kaikkea muuta, varmaan kiukkunen ens viikko tiedossa kun en voi sietää kaupoissa kiertelyä :D Vähän eskaloitui eilinen kaupunkireissu, vaikka vaan h&m:ltä käytiin nopsaan hakemassa imetysliivejä ja sit pyörähdettiin gamestopissa ja levykauppa äxässä, menipä se loppuilta/yö sit mukavasti riidellessä, mut kummasti ilmaa puhdisti :)

Moikka moi. Mä tähän ketjuun harvemmin pyörähdän kun menee aina niin kauan aikaa lukiessa kaikkien mielenkiintoiset jutut.
Mulle on parina päivänä ollut oudot "oireet" eilen kauppareissulla alkoi yhtäkkiä heikottaa, tuntui ettei saa happea millään ja sydän alkoi jyskyttää ihan hulluna. Takki tuntui liialta päällä ja kaikki veret katos päästä... Siis tarkoitan tunnetta ettei naamassa oo verta. Äkkiä kauppareissu kuntoon ja kotiin... Jalat ylös ja kylkiasentoon kun tuntui että kaikki haittas hengittämistä. Siis nimenomaan sellanen tunne ettei saa henkeä kunnolla...
Kotimittari kertoi verenpaineesta 140/80 ja pulssi 120. Normaalisti mun paineet on 110/65-70, pulssi on normaalistikin korkea, sellanen 90. Mut säikähdin sitä kauheeta oloa ja noita outoja arvoja joita kolmen tunnin ajan mittasin. Soitin äitiyspolille, no ei olis kannattanu, paha mieli vaan tuli. Siellä vastasi joku kätilö joka totesi että mee normaaliin yhteispäivystykseen jos et voi olla. Kuulostaa enemmän sisätautien ongelmalta. Ja kaikki tietoni pikapaketissa sille annoin ja katsoi vielä mun tiedot. No kotiin jäin sitten kun otti niin pattiin koko akka. Mies jo huolestui ja oli lähdössä mua viemään mut jäin silti kotiin. Mies hieroi niskaa, jalkapohjia, hartioita ja sit jossain vaiheessa alkoi helpottaa... Koko illan oli kyllä jännä olo mut ei palannu oireet ja paineet ja pulssi palasi normaaliksi. Tänään meinas alkaa sama kun lähdettiin kauppaan. Mietin että autossa oloko sen tekee, ainakaan vauva ei oo autossa hetkeäkään paikoillaan. Hakkaa jaloilla, käsillä ja vääntelee ja kääntelee koko ajan... Tänään ei tullu silti niin paha olo, kun ennakoin heti kun alko että saatiin nopeammin kauppareissu kuntoon. Joudun kuitenkin huomenna, keskiviikkona ja perjantaina ajamaan sellasen 40 km suuntaansa että kiva jos on siitä kiinni...
Onko kellään missään vaiheessa ollut mitään samanlaista?

Mulla ollu nyt kans ihan vastaasia oireita eikä mitään hajuu mistä johtuu. Mulla ne tulee kauppakeskuksissa kun menen myymälään sisään :confused: kun tulen liikkeestä pois ja käytävälle istumaan ni olo kohenee hetkeks muttajos meinaan shoppailua jatkaa ja menen taas johki liikkeeseen ni tulee jälleen samat oireet. Mä en oo soittanu mihkään ku mull olis neuvola keskiviikkona ni aattelin ottaa siellä puheeks. Se olo on vaan niin outo kun tuntuu ettei saa henkeä ja et pian lähtee taju, ei voi olla vauvalle hyväks tollaset kohtaukset jos ei ite saa kunnol happee ni ei kyl saa sit vauvakaan :( mulla ollu aika matala hemoglobiini ja voi tietty olla et se on nyt sit laskenu anemian puolelle mutta sen saa sitte neuvolatäti tarkastaa..

Miulla on tuota ihan samaa! Itse asiassa just tällä hetkellä ihan karmee olo :( huimaa ja etoo ja tuntuu et kaikki vaatteet ahistaa .. Ei oo verenpaine mittaria kotona.. :(

Voisko syynä olla että vauva painaa jotain isompaa suonta? Mulla ekana tällainen tuli mieleen... Ehdottomasti tommoiset esille neuvolassa jos vaikka olisi jotain mitä tolle voi tehdä, kuulostaa todella kamalalle tollaine kohtaus:/

Angelique ja Cicado täällä myös samankaltaisia oireita, mutta saattaa tulla ihan kotioloissakin, tuntuu tosi ikävältä ja pakko istahtaa, yleensä menee ohi kun istuu hetken.
Tänään jännäsin että miten pärjään kun mentiin Korkeasaareen, mutta ihan hyvin meni nyt oon kyllä aivan poikki ja loppuillaksi liimaudun sohvalle :)
Oli tuo Korkeasaari päivä sen väärti, pojat oli niin onnesta soikeana ja into piukeena :D

Miulla on kuitenki vasta 28+0.. En tiiä, mistä johtuu, kotonakin tuloo tuommonen olo ja kyllä ahistaa, pitää varmaan neuvolassa kysyy kun keskiviikkona on aika :p

Kommentoin lokakuisista , mutta voiskos olla paniikkikohtauksen tyylista? Minulla pahentunut ko nyt raskauden aikana ja juurikin esim. Isoissa kaupoissa jne tulee tuo olo ja joskus autoa ajaessa. Aika tietosesti osaa varoa nyt mihin menee ja helpottaa kun tietaa mista kyse :)

Täältä huutelee paniikkikohtausten asiantuntija.. Ite elämäni aikana saanu juuri tuon tyyppisiä "kohtauksia" ja kyse on paniikkikohtauksesta. Todella ikäviä, mutta niille ei oikein voi tehdä mitään. Paniikkioireisiin on lääkkeet olemassa, mutta niitä ei saa raskauden aikana ottaa. Ite saanut myös muutaman tuollasen raskauden aikana ja on mennyt jopa taju. Vauvalle ei ole haittaa, vauva saa kyllä happea vaikka äiti ei saisi. Juttelin tästä neuvolassa viimeksi. Jutelkaa toki muutakin, joilla näitä on.

Ny tulikin inha kauppareissun loppu ku kassoilla alkoi häpyluun reuna-alueille pistää. Niin oudon tuntuinen kipu. Paikallaan ollessa ei tuntunu mutta heti ku liikkui niin älytön pistäminen. Voiko iskias juilia siten?

Takaisin