Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Moikkamoi! Pitkästä aikaa eksyin tännekkin, lähinnä pyöriny tuolla facebookin puolella vauvakeskusteluissa:joyful: Mitäs tänne? Millaset voinnit? :) Täällä jotenkin tosi paljon parempi. Alku-ja puoliväliraskaus oli jotenkin niin tuskallista mut nyt aivan ihmeellisesti kaikki helpottanut (supistukset, liitoskivut). Ainoat mitkä nyt vaivaa niin järetön itkuherkkyys ja satunnaiset selkävaivat (iskiais tyyppiset).

Heii semmonen mietityttää et ootteko saaneet vauvan painoarviota? Meille ei oo kyllä puhuttu missään vaiheessa:wideyed:

Täälläkin esikoisen lapsivesi oli vihreänruskeaa, mutta siitä ei seurannut mitään huolia tai toimenpiteitä.

Näin viime yönä unta, että olin synnyttämässä. Muuta ei jäänyt muistiin, kuin se että mä olin polvillaan sängyssä, kätilö venytteli mun alapäätä ja mä ihmettelin miksi se siellä kaivelee. Aiemmin oon nähnyt unta, että lapsi on syntyessään 53 cm. Oispa kiva muistaa noista unista enemmän, että mitähän se alitajunta oikein työstää.

Kun käyn istumaan tai pötköttämään, esikoinen on alkanut puhella tällaisia: Äiti väsy. Äiti kantaa pikkua. Pikku painaa. Oonkohan mä valitellut liikaa?

Pauliina meillä ekan kanssa oli vaikeinta just sen takia kun kaikki oli niin uutta ja outoa, jouduttiin herättelemään yöllä syömään 2h välein kun oli alle 3kg, imetys ei oikein onnistunut ja muutenkin oltiin aika epävarmoja, mutta hyvin se loppupeleissä meni, nukuttiin aina kun voitiin ja mentiin muutenkin vauvan ehdoilla, kaikki turha jätettiin tekemättä...helpompaa ollut tokan ja kolamannen kanssa kun kaikki niin rutiinia:)
Hyvin se varmasti menee teilläkin kun alkuun pääsette ja tutuiksi vauvan kanssa:)

Täällä tuli itku kun luin ton Hesarin jutun :,) en malta odottaa että pääsee hommiin!!

Me saatiin neuvolasta paino arvioksi 1,6 kg rv 31 maha menee yläkäyrillä:)

Jee päästiin yhteisymmärrykseen kaukaloasiassa :)

Ekan kanssa kyll alkuun oli silleensä vaikeaa ku ei oikein aina ollu varma kui "kuuluis" tehdä. Ja alkuun se yöherääminen ku osastolla sanoivat että pitää 3-4tunnin välein syöttää nii sit alussa heräteltiin syömään mutta tuntui että se sekotti sit. Ne ekat pari viikkoa oli ne ehkä haastavimmat unen ja väsymyksen takia, mutta sinä aikana kuitenkin oppi miten hommat toimii ja oppi sen oman tyylin tehdä ne asiat ja miten se sopii omaan rytmiin ja ennen kaikkea oppii tuntemaan lapsensa :) kuten Äippäkin sanoi, vauvan ehdoilla :)

Mulla ny painoarviot tulee ultrassa ja rv28+0 oli 1222g. Ja myös sf-mitta yläkäyrillä.

Pauliina, meillä ekat kolme kuukautta vauvan kanssa oli tosi leppoisia. Yöllä vauva heräili syömään ehkä kolmen tunnin välein, se ei väsyttänyt liikaa. Meillä oli olkkarin vuodesohva koko ajan auki, joten päiväsaikaan köllöteltiin paljon siinä. Tietty käytiin ulkona vaunukävelyillä päivittäin ja välillä treffattiin kavereita. Siinä sitä ihmeteltiin uutta tulokasta ja opeteltiin yhteiseloa. Ja ihmeteltiin, että näinkö helppoa tämä on. Sen muistan, että mua jännitti kovasti julkisilla liikkuminen vauvan kanssa, erityisesti kyytiin nouseminen ja pois jääminen. Ennen kun mies palasi töihin käytiinkin treenaamassa bussissa ja ratikassa. Ei ollut vaikeeta :).

Kolmen kuukauden jälkeen alkoi koko ajan paheneva yöheräily. Silloin olin kyllä tosi väsynyt, ehkä vähän vieläkin. Ihan kohta kaksivuotiaana lapsi jo nukkuu välillä koko yön kertaakaan heräämättä... Imetyshormonit ymmärtääkseni suojaavat väsymykseltä jonkun verran, ehkä se auttoi. Ja valvomisen alettua oli jo vauvanhoito tuttua puuhaa, että siitä ei onneksi tarvinnut stressata. Ja synnytyksestäkin oli silloin jo toipunut varsin hyvin.

Paras neuvo tulikin jo: jos väsyttää, unohda siivoukset ja muu kodinhoito ja nuku silloin kun vauvakin nukkuu. Ruuanlaitossakin kannattaa mennä sieltä missä aita on matalin, mutta syödä pitää kuitenkin!

Luulen, et eniten vaikuttaa se millanen vauva sattuu tulemaan. Meillä esikoinen oli helppo; max 2 heräilyä/yö, itki vain nälkää, maha ei vaivannu koskaan. Viihtyi hetkiä itsetkeen ja aamusin heräs yleensä vasta 8.30.

Silti tunsin, että välillä väsymys paino ja yleensä nukuinkin jäbän ekat päiksyt. Öisin en herätelly (paino melkee 4kg). 4kk kohdalla palasin jo yliopistolle jäbä kainalossa, ku alko olee tylsää. Et aika helppoo tais olla ;)

Ihana artikkeli! Kyllä vaan on itku herkässä :')

Ootteko te ostaneet siis turvakaukaloon lämpöpussin/toppapuvun kokoa 56cm?kun lähette kättäriltä?vai miten te meinasitte?tänää kävin kirppiksii kiertelee ja oli vaa 74cm toppapukui mitkä on melkeinpä samaa kokoa kuin äippä paketin
..

Jemina me ostettii kirpparilta toppapussi jonka saa toppapuvuksi kokoa 50/56 :) kannattaa seurailla oman kaupungin face kirpparia, ku sieltä voi tehä vaikka mitenkä upeita löytöjä :)

Meinaatko mindis miten muuten pukea vauvan?sinne pussin sisään siis :) ja paljonko tämä sun löytö maksoi?

Meilläkin 50 cm nallepuku ja kaukalopussi. Muistakaa, et sitä kaukaloa ei saa vuorata millään peitteillä (vauvan selän taakse), mitkä ei siihen oo tarkotettu, vaikka miten tuntuis et vaavi on ihan liian pieni. Heikentää turvallisuutta.

En tiiä mitä sinne alle :O varmaan iha vaan pipo, potkuhousut ja body ja ehkä joku pitkähihainen neule? Riippuu mitenkä kylmä on :) 8€ maksoin ja oli kuin uusi! Yhdellä lapsella ollut käytössä vain pari kuukautta :)

Meillä kans toi eisbärchenin lämpöpussi ja meinasin fleecehaalarin sinne alle laittaa. Ja sit ku lämpötilaa ei tiedä kotiutumispäivälle niin varaan mukaan bodyn, potkuhousut ja niiden päälle varalle paita ja housut jos onkin pakkasta paljon. Sit ohut lakki ja toinen lakki pääll ja villasukat ja tumput :)

Mä innostuneena teidän keskusteluista laitoin viestiä yhdelle myyjälle kirppiksellä, josko saisin ostettua nalle puvun vaaville, vaatetta kyllä jo iha tarpeeks mut silti :Heartred Täällä vauva potkii jo niin lujaa, että potkut oikeesti sattuu ja herättää unesta, iha säikähtää sitä tunnetta, mutta sitte tulee sellanen awwww fiilis :)

Ittelläki vaatetta varmaan jo enemmän ku tarttee vaaville mutta varmaan jossain vaiheessa tulee ostettua vielä jotain <3 tääll o pieni selkä eteen päin ja potkii istukkaan nii ei oo tuntunu nii kovia potkuja. Ehkä hieman huolikin meinaa nousta vaikka ihan hyvin on tänään jumpannu ja möyriny masussa. Jalkoihin ja käsiin alkanu tulla jotain kutinaa... ekana tulee mieleen hepatoosi mutta voi johtua ihan syksyilmastakin :)

Huomenta. Täällä herättiin sitten kuudelta. Kamala vessahätä ja kun laitoin takas maate, vauva päätti herätä. Sitten vietettiin puoli tuntia laatuaikaa liikkeitä kuulostellen. No pitänee ottaa päikkärit jossain vaiheessa.

Aika huonoksi alkanut mennä nukkuminen, kun ei tahdo löytyä rentoa asentoa. Lisäksi on aamuisin ja välillä iltaisinkin sormet puutuneet. Kohtalaisen ärsyttävää. Pitää kysellä asiasta keskiviikkona, kun on verenpainekontrolli OYSissa. Muilla puutuneita raajoja?

Huomenta myös täältä! Viideltä täällä herättiin kans vessahätään ja sitte yritin vielä nukkua jonkun aikaa ni eiköhän mahassa aleta möyrimään no sain loppujen lopuks nukuttuu huimat kaks tuntia :D
Osa syy miks ei tuu nukuttuu ni miekkonen ei oo kotona. :/

Minäkin heräsin ennen kukkoa (4 aikaan olin jo ihan virkeä)... jännittää että pääsenkö huomenna jatkamaan vuodelepoa kotiin =) Vieruskaveri lähti eilen äkillisesti sektioon joten tavallista tylsempää ollut kun ei juttuseuraa ole ja telkkarista ei tule ei sitten kerrassaan yhtään mitään x)

Tata tsemppiä ja uskon että on tylsää vain maata kun ei ole edes sitä huonekaveria kenen kanssa jutella. Pidän peukkuja, että pääset kotiin jatkamaan vuodelepoa, jos haluat, ja ettei ole pakottavaa syytä maata sairaalassa.

Takaisin