Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minäkin yritin kirpparilta löytää mammatakkia tai edes kohtuu ok näköistä isoa etsiä jo esikoisen kohdalla, mut eihän sitä tietenkään mitään löydä jos jotain sellaisesta yrittää tarpeeseen etsiä xD Ja uutena en kyllä minäkään isoja vaatteita suostu ostamaan kuin lopussaan pakosta... :) Kauheaa tuhlausta vaikka sit myisi pois ne sit... kitsas olen mitä omiin vaatteisiin tulee. Mies usein mainitsee että saisin shoppailla enemmän (meillä "ongelma" näin päin) x)

...ehkäpä se miehen mieli shoppailusta muuttuu sitten kun meitä on 3 naispuolista ostoksille lähdössä :D Voi olla eri ääni kellossa.. =D

Tata hahaa meillä kun aikanaan lähdetään tyttöporukalla shoppailemaan niin eihän meitä olekkaan 5 naista tuhlaamassa isin rahoja:)
En sitten tiedä uskallanko lähteä 4 teinintytön kanssa ostoksille...:/

Komppaan kans muita sen suhteen että itselleen täytyy olla armollinen (oli sitten esikoinen tai x-lapsi tulossa).

Minä sorrun usein siihen että arvioin itseäni sen perusteella mitä saan tehtyä jne. Esikoisen päikkäreiden aikaan vaunutin häntä koko sen nukkuajan tai ainakin kokonaan (jos aikaa jäi niin tein vielä kotitöitä sillä aikaa kun nukkui). Vasta hänen ollessaan jotain 1.5 v vanha tajusin että ehkäpä tämä mamma jaksaisi paremmin jos vaikka lepäisi sen päikkäajan. Kotityöt voi tehdä sutjakkaasti lapsenkin kanssa. Meillä ainakin tyllerö haluaa osallistua kaikkeen (pyykeistä siivoukseen). Hänelle sitten annan pieniä "apuhommia" :)

En oikeastaan enää harrasta yhtään mitään. Ehkäpä sitä tulee palattua harrastusten pariin kunhan lapset on sit isompia. Nyt annan kotiäitiydelle itsestäni kaikki mehut xD

Kävin hakemassa Albetolit verenpaineeseen. Nyt kahta tablettia päivässä, katotaan lähteekö paineet laskuun.

Mä ajattelin käyttää miehen syystakkia synnytykseen asti. Villatakkia ja fleeceä alle, niin tarkenee. Kengät onkin sitten mysteeri. Mitkä kengät mahtuu, jos nää jalat vielä turpoaa? Miehen jalka vain 1-2 kokoa isompi, ku ittellä.

Meille saatiin viikonloppuna vihdoin vaunut! Tai siis jäivät kauppaan vielä säilytykseen, mutta onpahan ne ainakin nyt hommattu. Turvakaukalo myös ja telakat sekä vaunuihin että autoon. Veljeltä on tulossa pinnasänky ja sitteri, jahka saadaan niille paikka järkättyä. Muuten tuntuu, että on ihan vaiheessa hankinnat ja laittelemiset vielä. Meillä vaatteet pestään LV hajusteettomilla pesuaineilla ilman huuhteluaineita ja samoilla meinasin jatkaa vauvan vaatteidenkin kanssa. Ja talvitakiksi meinasin roudata vanhempien luota lukioaikaisen duffelitakin, joka on malliltaan niin tasapaksu, että sinne luulisi mahtuvan vähän isompikin masu:) Tähän mennessä pärjätty villatakeilla ja ponchoilla.

Miä haluisin sellaisen poncho-tyylisen takin,niin sitä voisi pitää sitten raskauden jälkeenkin. En vaan ole löytänyt vielä mistään.

Kenkiä mietin,mitkä olisi hyvät. Tosiaan turvotusta on ja olisi kiva vain sujauttaa ne jalkaan,ettei tartteis kömytä alas laittamaan..

Nyt on vauvavakuutus tehty.. Ensin ei meinattu ottaa,mutta otettiin varuilta kuitenkin..

Tänään sintti ihanasti möllertänyt menemään <3

Vielä kun jaksaisi 4,5vk töitä, niin sitten saisi jäädä kotia :) tai yhteensä 5,5vk,mutta 3vk päästä alkaa viikon syysloma ;)

Rv 26+6 <3

Mulla menee vielä useimmat omat xl kokoiset takit masunkin kohdalta kiinni. Kevyempi syystakki vaan alkaa jo uhkaavasti olemaan turhankin napakka. Paksummassa on sitten vielä tilaa. Talvea varten sain lainaan siskoni vanhan takin joka on VALTAVA. Siihen mahdun kyllä millaisen mahan kanssa vain. Ja voihan se olla, että omakin hieman liian väljä talvitakki menisi... Sen näkee sitten.

Täällä esikoista odotan ja alko jo heti alussa tisseistä tuleen "maitoa", mutta nyt tajuan että se onki ollu tähän päivään asti vaan jonkinlaista nestettä, tänää alkanu tulemaan tuollasta paksua, kellertävää, vissii sitä itteensä?
Tänään ostettu pyykaus aineet vauwan vaatteille ja ostimpa samalla kokeilu mielessä tätä kylmäpuristettua kookosöljyä tukan hoitoon (Y) miehen kans tehtiin yhdessä lasagne ja minä leivoin vielä mustikkapiirakan :) noilla pyörälenkeillä tulee nykyään kauheet menkkakivut ja paineen tunne alapäähän, aivan nii kova paine välillä että tunto meinaa lähteä osasta alapäätä ja tulee sellasta tuntopuutos kutinaa. Onko normaalia?

Lilith mulla tollaista kun käyn pidemmällä lenkillä tai rattaita tönimäs mäkeä ylös, uskoisin siis olevan ihan normi settii:) täällä tisuloista ei tule vielä yhtään mitään, ootko sä millä viikolla? No jospa se alkaisi täällä nousee synnärillä:)

Täällä tulee välillä tippa rintsikoihin, mut liivinsuojaa en oo sen määrän takia viittiny laittaa. Useemmin on kuivunutta maitoo nänneissä, mut ei oo liiveihin asti tullu. :)

Lilith samantapasii oireita täälläkin rasituksen jälkeen. Mulla ei tuu tisseistä vielä mitään. Ehkä nousee vasta synnytyksen myötä.

Henkkamaukan mammaparkatakki kirpparilöytönä ollut käytössä jo pari viikkoa. Oikeen hyvä ja mahtuu varmaan villistä alle sit kun tulee kylmempää.

Vähän uupuu toi kirjotusinto... Viikko sitten oli lääkärineuvola, joka oli kyl turhin käynti mitä tässä raskauden aikana ollu! Kaks viikkoa sitten kovien kipujen ja supistusten takia synnärillä kävin tarkastuttamassa, et onks paikat lähteny aukeamaan, mut onneks oli kaikki ok ja 3cm kohdunkaulaa jäljellä. Pitäs lepäillä ja vältellä supistuksia provosoivaan tekemistä, mut sepä ei onnistu ku täytyy kävellen viedä esikoinen eskariin miehen aamuvuoroviikoilla. Sunnuntaina viimeks supisteli napakasti 3min välein, ei meinannu enää panadol, lepo ja lämmitetty vehnätyyny auttaa :( Eilisen makasin sohvalla niin paljon kun mahdollista, mut silti yöllä näin unta synnytyksestä ja heräsin sit aivan älyttömiin kipuihin ja supistuksiin. Saapahan nähdä miten tilanne etenee... Eilen tuli pyyhittäessä reilu ruokalusikallinen semmosta sitkeää klönttiä ja päivän mittaa sit vähän vähemmän ja pienempiä määriä, limatulpaltahan toi vaikuttas jälleen. Tokaa odottaessa alkoi irtoamaan joskus rv26, et jospa tuo nytkään ei mtn merkkais.

Täällä pyykinpesuaineena nestemäinen erisan, aikasemmin oli käytössä pesupähkinätkin, huuhteluaineita ei käytetä. Kaikki pestään samassa ja pitkällä 60 asteen ohjelmalla.

Vauvaa varten ois melkolailla kaikki valmiina, lipasto pitäs ostaa vaatteille/vaipoille, mut nekin nyt kuitenkin on valmiiks pestyinä ja viikattuina äitiyspakkauslaatikossa ja pinnasängyssä. Pinnasänky nyt varmaan muutenkin on lähinnä säilytyspaikka vauvan kamoille, ehkä päikkäreillä käytössä sit :)

Välillä tullut tisseistä maitoa, mut ei niin, että liivinsuojia tarviis. On toi imetyskin tässä vähitellen alkanut taas mietityttää, et kai sitä pitäis vähän selvitellä, että mistä ostelis parit imetysliivit ja millasta vaatetta edes löytyy omasta kaapista imetystä ajatellen. Saapahan nähdä miten ja kuin pitkään sujuu tällä kertaa.

Talvitakkina meinasin omaa talvitakkiani käyttää jos menee päälle, ainakin toisen luulis mahtuvan kun on miesten mallinen laskettelutakki. Untuvatakki on kyl akkojen mallia, mut on pitkä ja tilava, niin luulisin mahtuvan. Syystakkeina käytän sään mukaan joko omaa tai miehen kuoritakkia, miehen takissa teipatut saumat ja mulla ei. On muuten kätevää kun mies on pitkä ja hoikka, käyttää miesten s- tai m-kokoa, mä taas oon lyhyempi, mut harteikas naiseks, ni miesten s-koko takeissa on hyvä, ei kiristä hartioista ja ei vilku selkä/maha liikkuessa :) On niin hanurista ostaa takkia itelleen, kun ei mikään tunnu ikinä istuvan! Aina kiristää hartioista, on liian lyhyt tai sit mahan kohdalla tilaa aivan liikaa. Ehkä sitä on sikäli tyytyväinen tähän vauvamahaan ku takit "istuu" myös mahan kohdalta :D

En nyt kyllä muista taas yhtään mihin kaikkeen piti kommentoida, lähinnä tota omaa napaa näemmä tuli nyt tähä viestiin :p

Kyllä nyt jos ikinä on toosa kipeä! Illalla nykäsin hiivalääkkeen ja voidetta ja ihan järkyttävän tuntuista ja kipeitä kipuja. Huh. Lepoasennossa on hyvä olla mutta istuen sattuu ihan älyttömästi.
Vauva potkii kovasti ja on liikkeellä, sikäli positiivista.
Erilainen raskaus kaikkineen, maitoa tms ei oo tullu tai tihkunut vielä kun hivenen joskus viikkoja viikkoja sitten, edellisessä sai käyttää koko raskauden ajan kaikenmaailman suojia liiveissä kun aina oli märät läntit.
Mut edellisestä viisastuneena tää raskaus on menny rintojen osalta mukavammin, älysin hankkia hyvissä ajoin imetysliivejä eli ei ainakaan kaaret paina ja rinnat saa kasvaa ;) Kertakaikkisen mukavat päällä.

Tänään siis täällä lepoa ja panadolia, ei auta.

Voi ku joku vielä kokkais herkkuja ja hierois mun jalkoja. .

Lauantaina tulee rv 30 :) mä olen tarvinnut jo kauan liivisuojia :D jäispä tota maitoa vielä vauvalle asti, ettei kaikki mee liiveihi/paitoihin :D mä olen stressannu sitä, etten huomaa jos limatulppa menee kun käytän niin paksuja siteitä virtsan karkailuun :0 ja mitä jos en huomaa lapsiveden menoa :000 ehkä stressailen iha turhaan :D

Lilith, kuulostaa samalta stressiltä mistä itte kärsin esikoista odottaessa :) Ittehän en tajunnu viimeksi että lapsivedet menneet ku kaikki sanoi että sen huomaa ja sitä tulee paljon kerralla. Tai sit olin niin väsynyt ja poikki että en tajunnu enää mistään mitään siinä vaiheessa :D Jälkikäteen miettiny että ois pitäny ittelläkin tajuta jo kotona että ny on käynnistynyt synnytys kunnolla eikä vasta sit ku kätilö sanoo niin :D

Ittellä välillä kastunu paita mutta sit en oo ollu varma että mistä se kosteus on tullut. Esikoista odottaessa loppuvaiheessa aina supistusten yhteydessä alkoi rinnat tihkumaan.

Takaisin