Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä nyt ollu pari päivää silleen ku lähtee koirankaa lenkille niin alkaa vähän niiku "vihlomaan" alapäähän.. tai tuntuu ihan ku ois kauhee pissahätä..onko muilla ollu tämmössiä ku kävelette pidempiä matkoja?
Mistähän vois johtuu?
Voikohan tuo pikkunen painaa/potkasta virtsarakkoon tai jotain? :o
Sitte ku hidastaa tahtia niin ei enään tunnu.. hmmm..

Mitenkäs te monen lapsen vanhemmat olette hoitaneet päikkärit 2 tai useamman lapsen kanssa? Itseä on alkanut mietityttää mitenhän sen asian kanssa sitten sumplii. Jos isompi ei nuku päikkäreitä siinä kun vauva pitäisi nukuttaa tai vauva olisi valveilla siinä kun isommalla olisi uniaika.

Ikäeroa neideille tulee 2 vuotta joten ihan erilaiset päivärytmit tiedossa lapsilla ensi alkuun x) Saa nähdä missä välissä ja miten äitikin kerkeää nukkua :D Täytyykö nukkuva vauva laittaa omaan rauhaan nukkumaan ja mennä isomman kanssa toiseen huoneeseen lapsiportin taakse ja ottaa pikatorkkuja isomman leikkiessä sen ajan itsekseen samassa huoneessa missä itse torkkuu.... (mitenhän sitä uskaltaisi edes torkahtaa) xD

Wop täällä ei koiraa olla käytetty pitkään aikaan pidemmällä kun jo muksujen kanssa ulkoilu käy työstä, just ton vihloilun ja rakkoon potkimisen takia:( no synnytyksen jälkeen sitten pitkälle lenkille metsään:)

Tata meillä vielä 1 nukkuu päikkärit kun tämä uusi syntyy ja olen miettinyt pitäisikö se opettaa nukahtamaan yksin sänkyynsä (nykyään itse makaan omassa sängyssä ja odotan että nukahtaa) olisihan se niin helpointa mutta kun en raaskisi:/
Nyt vauva ajan nukutukset menny niin että isoin maannut sängyssään ja itse omassani vauva kainalossa tai kävellyt ympäri huonetta ja yrittänyt pitää vauvan hiljaisena:) nyt siis uuden vauvan ja tämän olemassa olevan "vauvan" ikä ero tulee olemaan 1v 10kk!
Isommat 4 ja 2,5 v ovat katselleet nukutuksen ajan piirrettyä tai jos itse olen tarvinnut unet niin olen käynyt sohvalle niiden viereen torkkumaan! Tästä vähän paska äiti fiilis mutta ei musta ole mihinkään riehaan väsyneenä...

Ittellä toi sama mietintä nukkumisista. Ja onko toivoakaan että itteki sais edes hetken ummistettua silmiä. No riippuu varmaan siitäkin että kui hyvin tulokas nukkuu yöt ja kui usein herää syömään.

On kyllä tosi kiva kävellä tämmösseet kaks kilsaa neuvolaan ku mies ei päässy mukaan.. tunnin varasin aikaa ku ei oikeesti vaan pysty kävelemään nopeesti noiden vihlontojen takia... plaaah.. noo ainakk ollaa vyvissä ajoin :D

Itte oon tähän asti menny neuvolaan yksin ja kolme viimeisintä ultraakin yksin käyny. Saa nähdä onko tämän viikon neuvola viimeinen käynti johon yksin meen ku en taida ratin taakse sit enää mahtua :D
Hyvä se on hyvissä ajoin olla :)

Nyt tääkin mamma jäi sairaslomalle, ku selkä antoi periks. Issias ottaa jumiin niin pahasti, että jalka ei taho silloin nousta. Ei esimies tykänny yhtään... sympatioita ei herunu, ihmetteli et miten meillä (toinen työntekijä aikanaan 3kk sairaslomalla ennen äplomaa) on vaikeeta nää raskaudet... Itellä sillä on viisi lasta ja ei oo koskaan mitään ollu.... tokasin vaan sille et kaikki raskaudet on erilaisia ku ihmisten rakennekki on erilainen... meni kyl sit hiljaseks.... Oon sit saikulla tän 1kk ennen äploman alkua... ainaki kotona saa välissä istahtaa sohvalle tai ihan pitkäkseenki pistää...

Meillähän ei muut lapset nuku enää päikkäreitä ku toi 3 vee joskus... sillo yritän torkkua itekki, ku isommat keksii jotain tekemistä kyllä... Ite oon sillo aikanaan kyl karannu kotoa ku äitini oli nukuttamassa nuorinta veljeeni ja muut veljet nukkui unia ja äippäki oli nukahtanu... olin sillo 4 vee ja yksin olin syksyllä lähteny kävelee kylän läpi mummulaan... Paniikki oli äipällä iskeny ja ei sillo mitään kännyköitäkään ollu, ni oli kumminki isäni saanu työpaikalta kii ja se oli heti lähteny kotia päin... olin kävelly jo melkein 2km, kumpparit väärässä jalassa ja takki auki... Jotenki itellä sen takia pelottaa jos oikeesti nukahtaa et joku noista meidän muksuista keksii saman....

Tuleehan mulle tänne kyl viikonpäästä koiranpentu ku ollaan sitä haettu jo pidemmän aikaa ja nyt tuli hyvä aika se ottaa ja oikeaa rotua olevaki löytyi <3

Mahassa oleva vaavi on kyl kauheen liikkuva ja välissä tuntuu et se vaan koko päivän riekkuu, ihan ku ei ois lepo taukoja ollenkaan... perätilassa on edelleen mutta kaippa se vielä kerkee pyörähtää toisin päin, viikkoja ku on kasassa jotain 27+? en oo siitä ihan varma ku meinaa olla et tää elämä on niin kiireistä et perässä noissa viikoissa pysy :D Mulla ei oo viel mitään kunnolla vauvalle laitettu, vaatteet on pesemättä, ja kaikki muukin turvakaukaloa/telakkaa lukuunottamatta vielä teillä tietämättömillä... meidän vaunut se ratasosa on ottanu hiukan kosteutta ni pitää kattoa lähteekö ne pesussa puhtaaks vai saanko/joudunko uudet vaunut ostaa... isäntä ei kyl varmaan tykkää, mut jos veronpalautuksista ostas uudet ku sen verta hyvin palautuksia saan :)

Täälläkin kaikki neuvolat/ ultrat käyty ihan yksin, mies jäänyt kotiin likkojen kanssa... No omapahan omaa aikaa:)

Madonna meillä ovessa turvaketju kiinni että eivät pääse karkaamaan ja rappusissa ja keittiön ovella portti että ei kämppä liekeissä tai kukaan tule rappusia alas! Varuillaan saa olla joka asian suhteen:/
Minkä rotuinen turrianan teille tulee? Täälläkin pieni pentukuume, mutta jos hoitaa lapset ensiksi ennen kuin on pentu koulutettavana:)

Kultanennoutaja tulee.. mekin mietittiin ekaks toisin päin, mut sit ois ollu niin talvi et voi olla ettei ton rotusia täällä pohjosessa hirveesti synny... Se on ollu jo mun haave pidenpään et saan koiran joka on ihan mun valitsema ja ehtiihän se ehkä sisäsiistiks ennen ku tää meidän kaveri ulostautuu täältä mahasta :D Ei meilläkään ny ossaa lapset aukasta noita lukkoja ku on turvalukolliset ovet... et sille ei oo pelkoo...

Neuvokaa taas viisaammat, hiivatulehdus päällä ja neuvolasta suosittelivat kuuria jossa otetaan 3 iltaa peräkkäin se 150mg canesten + voide mutta mulla olis se 500mg + voide, eli voisinko ottaa kertarysäyksenä kuitenkin sen vahvemman kun sitä ois valmiina? Onko siitä haittaa? ?

Nannuska voit ottaa sen vahvemman. Itsekkin olen käyttänyt raskauden aikana sitä ja monesti mies (farmaseutti) kysyykin että tuoko hän töistä sen kerran laitettavan vai haluanko sen kolmen päivän. Ole. Aina valinnut kerta-annoksen. Niissä on sama määrä ainetta. :)

Täällä neuvola ohi ja kaikki hyvin! :)
Sf-mitta oli lähtenyt vähän laskuun,oli nyt 23,5. Mutta sanoi,että kerta sintti on ihan alhaalla,niin vaikuttaa asiaan :)
Ja sanoi,että vilkas tapaus kyllä taitaa olla ;)

Sokereita ja verenpainetta vielä kotiseurannalla jatketaan.

Kahden viikon päästä olisi sitten ensimmäinen neuvolalääkäri

Ihanaa Ninnu, että teillä menee hyvin! Kyllä piristi päivää kun tekstisi luin!

Niin Tatalle sen verran noista päiväunista, mä en koskaan ole niitä sen kummemmin suunnitellut, kun varsinkin kaksosten ollessa vauvoja, huomasin että asiat menee niinkuin menee ja nukun sitten jos on aikaa (oli siis noi vanhemmat lapset myös vasta 1,5v ja 2,5v. Ja kaikki vauvat oon myös totuttanut nukkumaan metelissä, mikä helpottaa kyllä ihan älyttömästi! Siis olen vain huomannut, että kaikki on järjestyneet vähän niinkuin omalla painollaan.. ( olipa selkeä vastaus... :) )

Niin ja esikoisten saajat muistaa levätä kun vauvakin nukkuu! Kyllä ne kotihommat kerkiää hoitaa vaikka nukkuisikin useammat päikkärit, kaikki on vaan nii paljon helpompaa jos on levännyt. Mun mielestä vauva-aika oli kaikkein haastavinta ekan kanssa (vaikkakin myös niin uskomattoman ihanaa), kun oli kuitenkin viä ihan pihalla siitä miten sitä tirppanaa hoitaa, ja varmaan tuli valvottua öisin sitä, että vauva varmasti hengittää tms. Mutta päivä päivältä tuli sitten varmuutta lisää ;)

Soittelin Kelalle pakkauksesta ja ne pyysi soittamaan valmistajalle. Pakkaus oli lähetetty jo tän kuun alussa, mutta jäljet loppui siihen... No puolen päivän aikaan tuli viesti, että pakkaus saapunut. Olipa outoa?!
Auto korjaamolla varmaan perjantaihin asti ja orpo olo on ilman... Tällasta tänne tänään...

Mukkis sama täällä että vauva aika oli ekan kanssa kyllä paljon haastavampaa kun kakkosen kanssa. Että yhdyn ihan mukkiksen sanoihin että esikoisen saajat levätkää, ainoa mitä olen itse siitä katunut on etten vaan pötköttäny vauva kainalossa, vaan yritin pää sumussa tehdä kaikkea ja itkuhan siinä vaan tuli.

Päikkärit sujui omalla painollaan, ja aika pian pojat nukku samaan aikaan. Samoin kuin mukkis olen opettanut pojat nukkumaan vaikka olisi vähän meteliä ja niin ovat tottuneet nukkumaan melkein missä vaan kun väsy tulee.

Komppaan mukkista ja mir77 helpompaa olla useamman kanssa kun vaan 1 pienen, kaikki tulee niin rutiinilla ja ei enää jaksa stressata kaikesta:) mut voi sitä aikaa kun sai ekan oman pienen vauvan syliin, voi sitä rakkauden määrää ja sille tielle ollaan jääty<3

Pikku2 (tai no miksi ei ekankin) odottajalle voin sanoa että kaikki menee painollaan ja rutiini siihen tulee, ei siihen mitään suurempaa kukaan osaa neuvoa kun sinä itse tunnet lapsesi parhaiten ja osaat toimia niinkuin teidän perheeseen parhaiten sopii:) ei tää äitiys mitään rakettitiedettä ole!:D

Neuvola käynti meni ihan jees taas :)
Sf mitta oli sen 25cm että ihan keskikäyrillä mennään.. sokeriarvotki kuulemman kaikki olivat tosihyviä ku käytiin viikon mittailut läpi! :)
Siihen loppu mun joka päiväinen pistely jes! :p
Sydänääniä kun kuunneltiin ni vauva ei siitä tykänny vaan päätti alkaa potkimaan kunnolla vastaan haha! :D

Täällä saatu ekat saikut. Lääkäriin en päässy ku erehdyin eka soittaa neuvolaan ja eihän sit tietty enää ollu aikoja terveyskeskuksessa. No.. Sain hoitajalta 3 päivää saikkua ja keskiviikkona sit lääkäriin miettimään jatkoa. Ja jos joku vois tsekkaa sitä kohdunsuuta..

Nyt sit kaks päivää kutittanu jalkoja ja kämmeniä ja käsivarsia... Että jos se hepatoosikin uusii ni hitto! Pitää pyytää että testaavat.

Mistä voi tietää onko kohdunsuu auki? Olis tarkoitus mennä kylpylään tällä viikolla, kai se on ihan ok vielä 30+?

Takaisin