Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jos lapsivedet menee huomaamatta, nii onko muita oireita alkavasta synnytyksestä ku kipeet ja tiheet supistukset?

Mulla mennyt 2 isomman kanssa vedet mistä homma sitten lähti käyntiin eikä kyllä eipä selvää ollut mitä nestettä se oli :) kolmas alkoikin sitten supistelulla (vedet meni vasta kun kalvot puhkaistiin) ja stressaankin sitä että tunnistanko mä ne oikeet supistelut, enköhän! Mutta tätä stresaataan täällä... Niin sen lisäksi aiheutanko lapsille traumat jos synnytys käynnistyy kun ne tässä hereillä jos oikein kipeäksi ja toiminta kyvyttömäksi vetää:/

Niin eipä synnytystä taida muu ennakoida kun vesien meno ja supistelu:) saa korjata jos väärässä!

Itsellä on tuo sama stressin aihe että jos synnytys käynnistyy yhtä kipeillä supistuksilla niin jääkö likalle traumat siitä :/ Ja sit toi sama mietintä että tunnistanko oikeat supistukset hyvissä ajoin :)

En kyll ittekään ny muista muita mistä voisi tietää synnytyksen käynnistyneen ku että vedet menee ja supistelee. Kyll kai sen vesien menon huomaa, vaikka tihkumallakin alkais tulla. Itse en tosiaan ollut melkein viikkoon saanut kunnon unia nukuttua öisin ja ennen lapsivesien menoa en ollut pariin vuorokauteen nukkunut ku jonkin 4-6tuntia niin siin vaiheessa tajunnantaso oli ehkä vähintään hiukan hatara niin ymmärtäny mitä tapahtuu ja miksi.

Mua kans jännittää, että tajuanko, koska pitää lähteä sairaalaa kohden. Tunnistanko supistelut tai erotanko lapsiveden menon, jos tulee tihkutellen. Myös jännittää, kuinka mies reagoi mun kipuihin. Välillä tuntuu, että mies on huono kestämään sitä, että näkee mut kipeenä ja ei voi auttaa. Turhautuu ja ei osaa olla kannustava vaan stressaa vielä enempi kuin mä. Tiedän tän noista kroonisista kaularankakivuista, joita sen on ollut myös välillä vaikea kestää, kun ne on vaikuttanut mun toimintakykyyni voimakkaasti joinain päivinä.

Onko teillä ollut paljon kipuja ja supisteluja viimeisillä viikolla ennen synnytystä? Vai onko ne tullut vasta sitten, kun on ollut tosi kyseessä?

Itsellä ei ollut esikoisesta mitään kipuja tai supistuksia (paitsi kivuttomia harkkareita) ennen kun vasta synnytys käynnistyi

Onko muita joilla ei ole ultraa enää tässä loppuvaiheessa ollenkaan? Viimeisin ollut rakenneultra. Mulla on välillä hirvee huoli onhan pikkuisella kaikki hyvin, vaikka liikkuukin paljon ja maha on kasvanut normaalisti eikä muutenkaan mitään suurempia vaivoja ollut. PItäis olla tyytyväinen, että kaikki on hyvin, mutta silti murehdin välilllä turhia.

Mulla oli kolmannen kanssa viimeisen viikon todella kivuliaat liitoskivut, siis en pystynyt liikkumaan, en sitten yhtään! Taisi olla niin alhaalla että sen takia oli niin kipeä. Mutta supistelua ei ollut yhtään sen enempää kun aikaisemminkaan... Ihmettelin vaan synnärille lähtö iltana kun alko klo 21 supistelee ekas hennosti mutta sitten puolen yöaikaan otti kunnolla tuulta alleen ja oli todella kivuliaita :/ odottelin koska ne vedet menee merkiksi synnytyksestä kun "aina ennenkin on mennyt", no menikin vasta kun kätilö puhkas:)

Hansu jos normiraskaus niin ei enää rakenne ultran jälkeen ole ultraa, jos ei ole neuvolassa tai sulla jotain huolta vaavista:)

Joo, tiedän sen Äippä ja pitäis olla vaan tyytyväinen tilanteeseen :) Mutta silti murehdin turhista välillä, onko kaikki hyvin. Tekisi mieli mennä käymään yksityisellä ultrassa varmistamassa, mutta se on aika kallista puuhaa.:oops: Ehkä tää murehtiminen kuuluu asiaan.

Ekan kanssa kävin kolme kertaa synnärillä supistusten takia, mutta ne oli heidän mielestä harkkasupistuksia kun ei ne aukaisseet edes paikkoja mitenkään. Omasta mielestä niilläkin olisi voinut jo synnyttää ku kipiät oli. Olihan mulla selkäkin niin kipeä sen viimeisen kuukauden. Ja silloin sen viimeisen kuukauden aikana kävin kaks viikkoa ennen laskettua aikaa ja sit laskettuna aikana Tyksissä lääkärillä joka sanoi kokeilevansa kohdunsuuta vähän kovakouraisemmin että jos se vaikka avittais synnytyksen käyntiin.. Se oli toiveajattelua mun kohdalla ainakin. Saman sanoi raskaushieronnan tekijä että jospa paikat rentoutuis niin voisi jopa parin päivän sisään synnytys käynnistyä. Ja pah! :D Meiän likalla oli oma aikataulu jonka mukaan päätti tulla :D

Joo kuuluu "taudin kuvaan" :D sama huoli täälläkin, jos päivä että vaavi ei liiku niin heti ajattelee että tämä oli sit tässä, tai toinen ääri pää miksi tämä liikkuu näin paljon mikä sillä on vialla:) hohhoijaa kun rassaa :D

Ja sit kun liikkuu niin onko liikkeet yhtä voimakkaita vai onko ne vienompia vai onko jotain menossa vialle :)

Ihanaa, pari päivää olo ollut onneksi hyvä migreenipahoinvointeilun jälkeen ja tänään tuli ostettua Baby Jogger City Select-sisarusrattaat makuukopan ja turvakaukalon kera niin onpahan lopulta akuuteimmat ostokset kuopusta varten valmiina :)

Synnytystä ennakoivista oireista sen verran, että esikoisesta en tajunnut synnytyspäivää edeltävänä yönä, mistä järkyttävä sisäreisien polttelu johtu. En tiennyt, että ne ovat supistuksista johtuvaa, ja kuulemma ovat sen merkki, että paikat avautuu. Siis tosiaan mahassa ei ollut mitään kipuja. Mulla kaks viimestä loppuraskautta olleet kamalia, no toisaalta kaksosista sen osasi odottaa, mutta tuo viides rakkauspakkaus pisti tän äidin kyllä tosi koville... Ja kolme kertaa taisin synnärillä ennen käynnistystä käydä. En tiedä kuinka olisin jaksanut enää kipujen kanssa, jos ihana lääkäri ei olis suostunu käynnistämään rv39+1, kohdunsuu oi kuitenkin jo 4cm auki ja kalvot kun puhkastiin niin poju synty 2h myöhemmin... Kiire olis tullu jos vedet olis menny kotona.
Miehellä kävi käden taparurman kanssa senverran tuuri, että meni "vaan" osa lihaksesta poikki, pari senttiä ylempää jos olis puukko viiltäny, niin jänteet olis ollu poikki. No nyt ab- kuuri ja vahvat kipulääkkeet. Viikon sairaslomaa näin alkuun, mutta ihan sama, kuinka paljon sitä on, töihin tuo kummiskin meni taas aamulla ja varmaan ennen klo:22 ei kannata kotiin oottaa... :( Onneks sai nyt häthätää kuiteskin palkattua yhden työntekijän avukseen... Hitto kun kiukuttaa..

No mukavaa on se, että sain äippäpakkauksen kotiin tänään ja tykkäsin kyllä ja sit tuli postissa mun tilaamat carriwellin imetysliivit, ja molemmat liivit vaikuttaa oikein mukavilta. Pikkuhiljaa hommat etenee :)

Mulla pari vuorokautta ennen kumpaakin aiempaa synnytystä vauvan liikkeet vähentyny selvästi, sekä oma suoli tyhjentyny hyvin. Supistukset alkanu ensin ja vedet menny vasta synnytyssalissa.

T87 kyllä, toi mun pötsi on ihan erimuotoinen kun aikasemmin ja mä nähnyt niin monta unta missä meillä on poika ja muutenkin enemmän poika olo... Mut loppu peleissä ihan sama, ei ole kun muutama viikko niin sit se selviää;)

Takaisin