Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heipä hei pitkästä aikaa kaikille joulumammoille! :)

Oon täällä oikeestaan vaan taustaillut kun elämä tuntuu niin kiireiseltä viimeisten opintokurssien kanssa tarpoessa ja taloa rempatessa ja sisustaessa. Lähes päivittäin täällä kuitenkin teidän löpinöitä käyn kurkkimassa :)

Metsäläiselle paljon voimia. Toivottavasti jaksaisi pieni mies vielä tovin mahassa asustaa. Sun tilanne koskettaa erityisesti, kun niin samoilla viikoilla mennään ni oot jääny alusta asti täällä mun mieleen kuulumisinesi :) jaksamista myös muille kipujen tai muiden ongelmien kanssa painiskeleville, anteeksi mutta en millään kaikkien tilanteita ja nimimerkkejä muista!

Jospa sitten vähän omasta tilanteesta..viikon välein oon nyt neuvolassa tavannu. Viime viikolla kaaduin yliopiston pihassa, en onneks mahalleen mutta polvilleen ja siitä sain käsillä vastaan. Halusin sitten käydä tilanteen tarkistuttamassa kun seuraavana iltana tuli kipeitä supistuksia ja vihlontoja. Kaikki oli vaavilla kuitenkin erinomaisesti.

No toissapäivänä oli sitten taas neuvolassa vierailun vuoro kun huoletti kun en koko päivänä tuntenut kunnon liikkeitä. Ultralla sitten katsottiin ja th tuumas että lapsivettä sen verran reilusti että ei välttämättä aina liikkeet tunnu. Poika oli poikittain mahassa että kuulemma tuo asentokin saattoi tehdä sen etten tuntenu oikei mitää. Kaikki kuitenkin nassikalla hyvin <3

Huh toivottavasti sais sonnipojat pidettyä vielä mahd pitkää pihalla laiduntamassa ennen navettaan ja pihattoon ottoa. Alan tuntea itteni jo niin hyödyttömäks näissä maatilahommissa kun vesiastioita ei viiti nostella eikä heinähangonkaan kanssa hirveesti heilua. No onneks näitä apujoukkoja tässä kuitenkin on :)

Niin ja täällä tänään siis rv 27+1

No mun mielestä tota äippäpakkauksen talvipukua voi kyl käyttää vaikka vaunuissa kun saa kätevästi siihen pussukka muotoon. Isohan se on juu, mutta mahtuupa vaatetta alle. Ja kyllä toi makuupussi, peitto, kaikki noi kynsisakset yms purulelut tulee mun mielestä ihan tarpeeseen. Ja meillä on onneks niin päin, että pikkusia vaatteita ollaan kirppikseltä hommattu vähän liikaaki ku halvalla saatiin ja sitten noi isomman koon vaatteiden hankinta jääny vähemmälle. Kyllä toi pakkaus kuitenki on tällaselle esikoista odottavalle helvetin rutiköyhälle mammalle tarpeellinen vaikka isoja ovatkin. Hyvä, että edes näin auttaavat omia kansalaisia. Kasvaahan se pikkunen kuitenki jossain vaiheessa niihin kokoihin mitä sielläki on. Ja suurinosahan niistä isoja oli kuitenki bodyt ja potkuhousut, sellasia mitä pidät sisällä. Sitte ois vituttanu jos sitä talvihaalaria ei olis saanu pussukka muotoon.
Mutta onneksi on raha vaihtoehto heille, jotka kokevat pakkauksen tarpeettomana!
Ei mulla olisi ollut varaa ostaa kaikkia noita mitä pakkaus pitää sisällään, varsinkin kun ovat ihan merkkivaatteita. Joo meilläki ollaan kirpparilta vaatehankintoja tehty, mut ainahan sitä haluu jotain uutenakin esikoiselle.

Nilimaa toivottavasti olo paranee saikulla. Täällä ollaan kanssa äippälomaan asti saikulla, selkä niin kipee, että välillä ei sängystä ylös pääse, lisäksi supistelee herkästi.

Mäkin hain vihdoinkin äippäpakkauksen ja pääsin hypistele... iih! Ihania! Just mun värejä! Ja söpöjä pöllöjä! :happy: Mites niiden pesu, voiko ne kaikki vaan laittaa kerralla samaan koneeseen, kuuteenkymppiin pyörimään? Tuntui, että siitä huppupyyhkeestä irtosi nukkaa jonkin verran heti aluksi, ei kai kaikki vaatteet oo sitten nukkanyppylöissä... vai pitäiskö pyyhe varmuuden vuoksi pestä erikseeno_O

Mulla meinaan oli joskus joku halpis pyyhe, joka aina pesussa sotki muutkin vaatteet pieneen nöyhtään. Toki tuo huppis vaikuttaa kyllä laadukkaammalta :)

Tänään oli myöskin neuvola. Kaikki muuten kunnossa, masussakin ollaan raivotarjonnassa, mutta verenpaineet on alkanut vähän hiipimään ylöspäin. Siispä säännöllistä mittausta nyt ja mukaan lähti varmuuden vuoksi niitä virtsaliuskoja, vaikkei tässä nyt todennäköisesti ole kyse raskausmyrkytyksestä, vaan pelkästään korkeasta verenpaineesta. Olen siitä kärsinyt siis pari vuotta ennen raskautta.

Tää lähtis viikonlopuksi kylpylään rentoutumaan, joten ehkä ne paineetkin siinä samalla kääntyy laskuun :joyful: Ihanaa, syysauringon täyttämää ja toivottavasti mahdollisimman mutkatonta viikonloppua kaikille! :)

Wild nam, tossa vois olla viikonlopulle ideaa, olis puol pulloo punkkua kaapissa jos tekis siitä soossia:)

Herkkusieni itse pesin pyyhkeen liinavaatteiden kanssa eikä kyllä nukannut:)

Itsekin pidän äitiyspakkausta vaan hyvänä asiana, vaikka tänä vuonna vaatteet oli vähän ison oloisia niin nopeasti vaavi kasvaa:)

Niin ja hauskaa ja rentouttavaa kylpylä reissua<3

Missäs metsäläinen menee? Toivottavasti kaikki hyvin!

Ittelläkään ei oo kyll äippäpakkauksen pyyhe nukkaantunu ollenkaan ja taisin pestä silloin eka pesun ihan niiden vaatteiden kanssa 60 asteessa.

Toi äippäpakkaus on kyll omastakin mielestä erittäin hyvä asia.

Ittellä tänään suunnitelmissa lasagnen tekoa :) Neidin kanssa käytiin tänään verikokeessa niin aattelin että tehdäänpä sit tänään neidin herkkuruokaa :)

En tarkoittanut ettei pakkaus ole hyvä asia. Tokihan olisi hyvä saada vaikka 18 vuotiaaseen asti vaatteet valtion maksamana.
Alun alkaen se on ollut kannustin syntyvyyden parantamiseen ja itse luulen ettei kukaan lähde lasta tekemään sen vuoksi.
Vaikka sitä ei saisi niin tuskin meistä keltään olisi jäänyt lapset tekemättä.
Lapset kuitenkin aiheuttaa kuluja myös ton vauva-ajan jälkeen.

Omasta mielestäni äitiyspakkaus on edelleenkin joillekin perheille erittäinkin tarpeellinen, ja ihan sellaisillekin joiden ei tarvitse sosiaalihuollon etuuksia. On niitä vähävaraisiakin joille tuo äitiyspakkaus auttaa siinä alussa suurestikin. Tietysti noi koot voisi olla ehkä enemmän niitä pienemmän kokoisia, mutta toisaalta eihän sitä tiedä minkä kokoisena se vauva syntyy. Jotkut ei edes käytä 50 koon vaatteita. Alkuunhan ne kulut on suuremmat kun on enemmän hankittavia tavaroita. Ja sitähän varten on ajateltu lapsilisät jne. Omasta mielestä ei todellakaan saisi leikkauslistalle laittaa äitiyspakkausta tai sitä raha-avustusta. Kuitenkin jossain vaiheessa keksivät hallituksessa lakkauttaa kaikki etuudet tai vähentää niitä paljonkin. Leikattavaa löytyy muualtakin. Ugh.

Minä taas itse olisin valmis leikkaamaan pois äitiysavustuksen ja lisäksi minusta lapsilisät voisivat olla tulosidonnainen.
Ne ovat kuitenkin todella kalliita ylläpidettäviä kuluja valtiolle.
Vähävaraisille tuet on eri asia, kun normaaliakin palkkaa nauttivien.
Nythän noi tuet kuuluu kaikille ja se ei minusta ole oikein tässä Suomen tilantessa.
Ollaan vaan totuttu liian hyvälle!
Itse olen normaali vuorotyötä tekevä duunari eli mihinkään paremmistoon en kuulu vaikka omastani olenkin valmis luopumaan.
Mitä noihin merkkivaatteisiin niin kyllä niihin enemmin on vara, kun halpoihin.
Neljää kohta viittä tyttöä vaatettaessa panostan laatuun jonka olen huomannut tulevan halvemmaksi eli mieluummin yksi laadukasvaate, kun kolme halppista.

Täällä uusi radi ilmoittautuu :sad001

Musta toi äitiyspakkaus on ihan mahtava, samoin ku koko neuvolasysteemi, aivan ainutlaatuista koko maailmassa ja sen ansiosta Suomessa lapsikuolleisuus yms. alhaisia. Ainakin ekan lapsen kohdalla pitäisin ton kaikilla, kyllä sitä näin työssäkäyvänä ittensä kipeeks veroja maksavana on yhtä pihalla et mitä tarvii ja innoissaan kaikista ihanista vauvajutuista ku vähävaraisemmatkin. Ja jotenki tulee tasa-arvonen olo, kun tulotasosta riippumatta samois kledjuissa kuljetaan eka vuosi :) Ja tulee motivaatio maksaa noita veroja, kun saa itselleenki välillä jotain, eikä vaan mieti, et neli rahat menee jollekki työtävieroksiville juopoille (alkoholismia vähättelemättä, niitä on omassakin suvussa :( )

No mun mielestä tota äippäpakkauksen talvipukua voi kyl käyttää vaikka vaunuissa kun saa kätevästi siihen pussukka muotoon. Isohan se on juu, mutta mahtuupa vaatetta alle. Ja kyllä toi makuupussi, peitto, kaikki noi kynsisakset yms purulelut tulee mun mielestä ihan tarpeeseen. Ja meillä on onneks niin päin, että pikkusia vaatteita ollaan kirppikseltä hommattu vähän liikaaki ku halvalla saatiin ja sitten noi isomman koon vaatteiden hankinta jääny vähemmälle. Kyllä toi pakkaus kuitenki on tällaselle esikoista odottavalle helvetin rutiköyhälle mammalle tarpeellinen vaikka isoja ovatkin. Hyvä, että edes näin auttaavat omia kansalaisia. Kasvaahan se pikkunen kuitenki jossain vaiheessa niihin kokoihin mitä sielläki on. Ja suurinosahan niistä isoja oli kuitenki bodyt ja potkuhousut, sellasia mitä pidät sisällä. Sitte ois vituttanu jos sitä talvihaalaria ei olis saanu pussukka muotoon.
Mutta onneksi on raha vaihtoehto heille, jotka kokevat pakkauksen tarpeettomana!
Ei mulla olisi ollut varaa ostaa kaikkia noita mitä pakkaus pitää sisällään, varsinkin kun ovat ihan merkkivaatteita. Joo meilläki ollaan kirpparilta vaatehankintoja tehty, mut ainahan sitä haluu jotain uutenakin esikoiselle.
Pakko lisätä että esikoista kun odottaa niin en edes osaisi ostaa kaikkea tarpeellista , mitä onneksi äippäpaketista löytyi.

Mäkin sain tänään mittailuvälineet kotio. Ei se niin pahalta vaikutakaan, kun testasin jo kerran :) kuhan muistan tehdä aina oikeaan aikaan. Mulle puhuttiin nyt 6pvän testailuajasta, jonka jälkeen katotaan miltä arvot näyttää.

Munkin mielestä äitiyspakkaus ja neuvolajärjestelmä on hienoja juttuja, joista ei pitäis luopua :happy: Äitiyspakkausen vaatekoossa olis voinut olla vähän enempi pienempiäkin vaatteita.

Herkkusieni moni sanoi tuolla elokuisissa, että tämän vuoden pakkauksen vaatteita kun olivat pesseet niin oli hyvin äkkiä menneet pilalle. Eli ite pesisin vaaleet ja vihreet erikseen ja vihreiden kanssa keltaset. Talvihaalari erikseen, mut pyyhkeen valkosten kanssa. Moni tosiaan sano, että olivat laittaneet kaikki vaan samaan ja olivat olleet kuosit ihan pilalla sen jälkeen. :)
Joo en minäkään olisi osannut ostaa kaikkea tarpeellista mitä pakkaus sisältää vaikka netti on pullollaan kaiken maailman vauvalle hankintoja -listoja.
Jokainen tekee/ajattelee tyylillään noista leikkauksista. Onneksi eivät kuitenkaan lopeta äippäpakkausta. :)

Hirni sormet ja varpaat ristissä:)

Eiköhän tässä maassa leikata ihan tarpeeksi lapsiperheiltä ja vähä varausilta, joten iso EI perheetuuksien leikkaukselle jo pelkästään ajatus astellaakin! Mutta omapa on jokaisen mielipide:) ja nousta neuvoloista ja muutenkin julkisesta terveyden hoidosta pakko sanoa että Suomessa ollaan todella hyvissä käsissä ja se ainakin tasa-arvoista kaikilla! Se siitä, älkää yllytäkö mua puhumaan politiikasta, löytyy meinaan aika vahvoja mielipiteitä ;)

Takaisin