Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Myötätunnot hirnille! Kiehahti kyllä tuota tekstiä lukiessa sinun puolesta niin kovasti että tais yks harkkasupparikin tulla :/

Metsäläinen ootko saanut lääkäriä katsomaan mistä vuoto johtuu?

Tyhmä kysymys, kun synnytys käynnistyy ja mies ei pääse kuskiksi saako ambulanssilla mennä synnärille? Vai taksilla?
Jotenkin tuntuu että miksei sais?

Alkaa vähän nämä asiat mietityttää, kun täällä ei ole enää niin itsestään selvyys että isukki kuskaa kun en viitsi lapsia herättää jos lähtö yöllä...

Miten teillä muuten synnytys käynnistynyt? Mulla eka käynnistyi 39+6 aamulla vesien menolla, onneksi nousin ylös sängystä pissihätään niin ei sänky kastunut...
Toka alkoi illalla rv 39+5 kun olin saanut esikon nukkumaan, pönttöön ne vedet meni. Ja kolmas enteili koko päivän ihme ololla, ja illalla oli älytön nälkä ja taisi mennä suklaat, sipsit ja pizza ennen kuin supistelut alkoi illalla klo 21 rv 38+0, vedet menikin sitten vasta synnärillä!

Nyt jännittää ihan pirusti miten tää alkaa ja milloin, että jos aamulla ja kamalan kipeenä niin saako lapset traumoja? Toivon että alkaa tulemaan vasta illalla kun lapset nukkumassa niin ei tarvitse pelätä että lapsia pelottaa nähdä äiti kipeänä:/

Täällä taidettiin tämä raskaus päästä ilman radia, kun toisenkin rasituksen arvot oli hyvät :)
Viimeksi kun tosiaan jouduin heti rv 12 asti mittailemaan kotona arvoja.

Minusta tuntuu myös, että nyt on ollut niin vähän noita käyntejä ja outoa kun viimeksi ollut ru rv20 ja seuraava ultra lääkärineuvolassa vasta rv35. Viime raskaudessa kun seurattiin vauvan kasvua ja lapsiveden määrää niin "pääsi" useasti ultraan. Meillä ei edes lopussa ole viikottain neuvolaa ja la:n jälkeen jos ei ole syntynyt, ei tarvitse käydä ollenkaan jos ei mitään syytä eli sitten vain odotellaan synnyttämään lähtöä..

Viimeksi olin jo kysissä odottamassa käynnistystä kun alkoi epäsäännöllisesti supistella eli käynnistyikin itsestään vaikka noita supistuksia olikin melkein vuorokauden ennen kun säännöllistyi.
Nyt jännittää jos käynnistyykin kotona niin miten sitä osaa lähteä ja saako esikoiselle hoitajan yms.

Ei oo päässy :( lääkärin piti aamulla mennä kertoo että miten homma jatkuu mut ei oo vielä käyny :(

Mun miehellä kävi aikoinaan niin että alkoi hirveät vatsakivut kotona jonkun tulisen pizza aterian jälkeen. Makasi kaksinkerroin vessan lattialla ja oli tosi tuskissaan. Tilattiin muistaakseni taksi ja mentiin päivystykseen niin ottivat samantien sisään ja taisivat leikata seuraavana päivänä, siis sappikivistä oli kyse ja joutuivat poistamaan koko sapen kun oli niin pahasti tulehtunut. Leikkaus tehtiin tähystyksellä, että ei muistaakseni kauan joutunut sairaalassa olemaan. Tsemppiä miehellesi ja anopille satikutia !

Just saatii lääkärituomio niin ab-kuuri miehele ja leikkaus kun tulehus on saatu pois..

Voimia ja halauksia Tata ja Metsäläinen <3

Hirni olen niin pahoillani tosta sun saamasta kohtelusta :( Ymmärrän kyllä, että miehesi on kipeä, mutta ei ole helppoa sullakaan. Sinun hyvinvointisi on vauvalle elintärkeää. nyt varmaan on hyvä pysyä anopista etäällä, ettei sun tarttis kuunnella parjaamista tai muuta kamalaa! Toivon että miehesi ymmärtää sinua vaikka itse kipeä onkin. Voimia!
Äippä kyllä mun käsittääkseni ambulanssin saa tilata, meillä neuvolantäti helpotti mun pelkojani ton sairaalamatkan suhteen kertoessaan, että ambulanssihenkilöt on monta synnytystä hoitaneet, joten se ei olis mikään ongelma jos kiire tulee. Ja kaikki taksit ei varmaan mielellään ota synnyttäviä kyytiin..
Mulla on toi äitiyspakkaus päätös tullut jo 5 viikkoa sitten, eikä vieläkään kuulu mitään...

Oon täällä yrittänyt keskittyä henkiseen hyvinvointiini josko toi masennus ei äityisi pahaksi. Lainasin kirjastosta äitiysjooga-kirjan, josko oppisi rentoutumaan;) Eilen oli 9v hääpäivä, järjettömän nopeesti nää vuodet vierii... Tänään rv 27 täynnä :)

Ajattelin seuraavassa neuvolassa puhua thn kanssa tosta lanssilla menosta, mikä mahtaa olla virallinen vastaus... Äiti kyllä ottanut joulukuun ekan viikon vapaata ja tulee tänne niin pääsee mieskin "hommiin" synnärille, sitten kun vielä syntyisi "vasta" joulukuun ekalla viikolla:)

Mukkis paljon onnea hääpäivän johdosta! Täältä tullaan perästä, vaan 6-v niin ylletään samaan<3 Jospa jooga kirjoista on apua:)

Mulla kaksi synnytystä käynnistetty ja keskimmäinen alkoi 40+3, limatulppa irtosi saunan jälkeen. Siitä sitten muutaman tunnin kuluttua alkoi supistukset ja poju syntyi vauhdilla.

Mitä oon synnytyskertomuksia lukenu, ni taksilla menee suurin osa. Toppausta vaan pöksyihin ja pyyhettä pyllyn alle, jos vedet on jo menny. Mut eiköhän ne neuvolassa tiiä, mikä on virallinen linjaus.

Mikä metsäläisellä ja minimiehellä on vointi?

Riippuu varmaan osittain alueen resursseista milloin ambulanssikyyti on tarjolla synyttäjille ja ehkä siitäkin kuinka pitkä matka synnärille on. Tämä on vain arvailua. HUSin sivuilla on ohje milloin pitää kutsua ambulanssi ja siellä ei taida olla vaihtoehtona, että mies ei pääse mukaan :).

Esikoinen ei ollut kiinnittynyt ja mulle sanottiin neuvolassa, että jos lapsivedet menee, pitää tilata kiireetön ambulanssikyyti, että pääsee makuuasennossa, ettei mitään pääse luiskahtamaan ulos ennen päätä. Nyt oon kuitenkin kuullut lähiaikoina pariltakin tuoreelta äidiltä, että heille oli sanottu samaa, mutta synnäriltä oli kuitenkin käsketty tulemaan taksilla. Että ohjeet ovat muuttuneet.

Mun eka synnytys käynnistyi 5 vrk:n supistuksilla. Ekat 2 vrk menetteli, sen jälkeen oli kovin kivuliasta. Ja sitten kun pääsin sairaalaan olin sormelle auki ja lapsi syntyi reilun kolmen tunnin päästä. Sitä mietin sitten, että kutsuuko lapsenvahdin sitten kun supistukset alkaa (ja lapsi syntyy mahdollisesti viiden päivän päästä) vai sitten kun tuntuu, että on tosi kyseessä (ja lapsi syntyy taksiin ja mies on edelleen kotona odottamassa lapsenvahtia).

Muokattu viimeksi:
Taksilla menemisellä mua pelottaa se että syntyy taksiin, kuitenkin kun jo 4 tulossa... Lanssilla mietityttää taas se kun eihän synnytys mikään sairaskohtaus ole:/

Mulle joku meni takseista sanomaan että taksin ei ole pakko ottaa synnyttävää kyytiin :eek: Ja muistaakseni joku selitti sitä että ku miettivät että penkit menee pilalle. En sit tiedä miten oikeasti menee. Itteki ny alkanu tätä miettii kun ei oo ketään hoitajaa esikoiselle just tässä lähettyvillä, että mies pääsisi viemään synnärille. Ja jotenkin en sit ehkä haluaisi lapsen näkevän ja kuulevan sitä. Kyll varmaan osan tuleekin näkemään ja kuulemaan kun ne tosi toimen supistukset alkaa. Mietityttää sekin, että osaanko sit soittaa miehelle tarpeeksi ajoissa sit jos hän sattuu töissä olemaan, ja entä jos sillä on joku palaveri meneillään jne... Kaikkea sitä miettiikin. Se ny on helpottavaa että esikoiselle suunniteltu hoitaja on vapaalla/lomalla loppuvuoden niin hän pääsee tulemaan silloin kun tarttee, ainoa että hänellä menee se pari tuntia että hän saa ajettua välimatkan. En tiiä siis ehtiikö mies mukaan synnytykseen ja mihin vaiheeseen. Tosin mies ei oo vielä varma, että haluaako tulla synnytykseen. Muuten on kyll siltä varalla katteltu ja kyselty pariakin kaveria mulle seuraksi synnärille :)

Saini olen minäkin ton kuullut että voi kieltäytyä kyytiin ottamasta:( meillä taas mies ehdottomasti haluais mukaan... Nyt pitää vaan pitää jalat ristissä että syntyy vasta joulukuun alusta että on hoitajat ja kyyti omasta takaa ;)

Eiköhän sitä tilanteeseen ku tilanteeseen sopeutuisi sitten sen ajan tullessa, mutta kyll se ehkä ois ittelle kuitenkin se turvallisin ja varmin olo kun menis niin ku itte suunnittelee ja ajattelee :)

Verenpaineetkin yllätti tuossa päikkäreiden jälkeen ku oli 121/61 :O Eilen en edes viittiny illalla mittailla niitä ku olin vessan jynssänny, rauhallisesti tosin etten ihan hampaat irvessä ja hiestä märkänä sitä tehny mutta sainpahan tehtyä nyt sen :) Nyt on vihdoinkin kaikki vaatteet pestynä tulokkaalle ja tässä jo suunnitellu mihin seuraavan kuun rahat menee ku tilailee netistä kaikkea tarvittavaa :D

Meillä on oma auto käytössä ja Espoon Jorviin ollaan menossa synnyttämään, siinä ei mitään probleemaa. Mutta kuitenkin on niitä tilanteita, että siellä on esim. täyttä ja ohjaavat sitten Helsingin puolelle ja se onkin sitten hauska juttu, kun mun mies ei oo koskaan ajanut Helsingissä :grin Mä oon ollut aina silloin puikoissa kun osaan siellä kaikki reitit. Just tuossa pari päivää sitten pohdittiin, että mikäli puhelimessa sanovat, että suunnatkaa Helsinkiin, ni sit vaan taksin kyytiin, jos ei ole lähellä asuvat sukulaiset vapaana heittämään. Teen itselleni vaikka kolminkertaiset jätesäkkihousut, jos eivät meinaa ottaa muuten kyytiin :p

Näin jotenkin sieluni silmin sen kauhuskenaarion kun mies paniikissa ratin takana Helsingin ruuhkassa, ja minä sieltä supistuksien ja tuskien keskellä yritän jotain tolkullisia ajo-ohjeita neuvoa. Noup, siin on katastrofin ainekset ilmassa :hilarious:

Hirni, voimia !! Ihan HIRVEE anoppi ja miehes ei kyllä nyt näe nokkaansa pitemmälle tässä asiassa :/ pistää oikeen murisuttaan sun puolesta :(
Täällä saatu tänään taas taistella. Mies kun olis NIIIN halunnu lähteä kupitteleen kaverinsa kanssa , joka lähdössä sunnuntaina työmatkalle. Torstai EI OLE kupinotto päivä, piste. Ja ilmoitin samaan syssyyn että tässä kämpässä ei enää ykskää ihminen vedä kännejä. Viimekerta riitti ku oksennettii sohvalle. Muuteni vituttaa oikeen. Mies valittaa että käytän enemmän rahaa kun hän. Sanon aina että käytä sinäkin sitä rahaa vaatteisiin, mp3 soittimiin, samoihin asioihin kuin itsekkin käytän. Mutta eikun ei häntä kiinnosta muutakun kalja. Hän haluaa tuhlata kaljaan! Voi perkele! Sitten olen ehdottanu että ostetaan joku yhteinen kylpyläreissu, käydään leffassa ja syömässä, laitetaan sitä rahaa yhteiseen tekemiseen niin ei. Ei sekään kelpaa ku häntä ei kiinnosta ku istua sohvalla vuodesta toiseen ja juoda kaljaa. Ja nyt kun sanoin hänelle että hänen on haettava töitä, koska hänellä koulutus ja työkokemusta yli 10 vuotta. Minulla ei ole ammattia luettuna joten töitä on liki mahdoton saada. Hän alkaa jankkaamaan kuinka ei nykyään suomessa kannata enää töitä tehdä. Suutuin ja sanoin että hän jää sitten lapsen kanssa kotiin ja minä menen kaupungin tarjoamaan kuntouttavaan työtoimintaan, josta saisin n. 200e ylimääräistä kuukaudessa. Että ei se niin mene että jos sossu maksaa toimeentulotukea, niin sitten vaa maataa sohvalla tekemättä mitään. Sitten hän marisee että hän joutuu sitten reissuhommiin ja on vaa pari päivää viikosta kotona. Sanoin että niin se muittenki perheissä joskus menee!!! Hän ei voi luottaa sosdun elättävän hänet ja tämän perheen, niin itsekästä ja vastuutonta, kun hänelle töitä kyllälöytyy!@!!!!!

Hirnille ja Lilithille voimia miesten temppujen kanssa. Toivottavasti saatte asiat selvitettyä ja miehet ymmärtämään myös omaa tilannettanne.

Tällaisen paketin annoin tänään miehelle. Mies avasi kelan kirjeen ihmeissään ja repesi kohdassa "Isyyspakkaus on noudattavissa välittömästi saunasta." :D Tykkäsi kovasti.
cd6469229a860cfe30db5cd6f6542a52

8a0b2453c3ec96bd18b1688fe528cc12

Takaisin