Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sainille voimia! Ilmeisesti lääkärissä selvisi jotain ikävää. Tukenasi olemme, mikäli niin tahdot. Olet ajatuksissa!

Hienoa Metsäläinen, että olet saanut noin ammattitaitoiset ihmiset ympärillesi. He kyllä varmasti pitävät teistä niin hyvän huolen kuin voivat. Tsemppiä!

Tänään tuli meillekin äippäpakkaus. Kyllä oli ihana <3 Miehen kanssa yhdessä sitä tutkittiin. Pakko vielä varmaan tänään uudestaankin käydä läpi. Huomenna saankin sitten antaa miehelle isyyspakkauksen ;)

Vihdoin toimii kone, en oo voinu kirjotella kun puuttui koko viestinkirjotuskenttä :eek:

Metsäläinen, meillä tyttö syntyi rv 32 ja kaikki oli muuten ihan kunnossa mutta hän oli vaan liian pieni 1700g. Vauvalassa oltiin kolme viikkoa jossa minä istuin kengurussa tytön kanssa aamusta iltaan. Olin niin paljon kuin antoivat olla ja hoitaa. Mies kävi reissutöissä ja yritti olla viikonloppuina myös kengurussa tytön kanssa. Kun maaginen 2kg napsahti eikä mitään syytä sairaalaololle ollut niin saatiin pieni neiti kotiin. Hyvissä ajoin siis ennen ns laskettua aikaa.
Raskainta tuossa ajassa oli lapsen jättäminen vaikka henkilökunta ja kaikki oli tosi mahtavaa. Itellä oli vaan hormonit niin sekaisin että se teki siitä niin tuskallista. Ja aina kun puhelin soi enkä ollut itse vauvan luona, sitä pelkäsi että soitto tulee sieltä ja jotain on tapahtunut. Onneksi myös sinne sai soittaa, ja usein soitin vielä ennen nukkumaanmenoa, sitä pystyi itse olemaan levollisempi.

Vaikka kukaan ei haluaisi kokea ennenaikaista synnytystä tai elämää keskosen kanssa niin silti voin sanoa että itse koin tuon ajan tosi merkittävänä ja merkityksellisenä.

Se pysäytti meidät kaikki myös lähiomaiset, havahtumaan elämän tosiasioiden ja merkityksen ääreen. Työtahti ja kaikki hidastui hyvällä tavalla. Omaa kehoa kuuntelen nyt ihan eri lailla kuin aiemmin.

Onpa paatos! Mutta pointti on se, että kaikki järjestyy aina ja meillä Suomessa on ihan huippuihmiset hoitamassa meitä äitejä ja meidän murusia, saa olla huoletta :Heartpink

Meillä poika syntyi rv 34+2 ja siis ihan hyvät viikot keskoselle mut painoa pojalla oli syntyessään vain 1,6kg.
Mies oli erityishoitovapaalla sairaalaoloajan eikä kela kyl paljoa siitä maksanu mut oli se ihanaa että saatiin olla lapsen luona koko ajan paitsi yöt tietty kotona.
Me päästiin kahen viikon päästä pojan syntymästä "kotilomalle" jolloin katottiin että pärjääkö vauva ja sairaalakäyntejä oli säännöllisesti ja kehitystä seurailtiin n.2-vuotiaaksi. Sillon kun poika pääsi kotiin niin painoa oli 1.7kg ja kyllä se sitten olikin pieni ja muiden vauvat oli ihan jättikokosia :hilarious:
Normaali vauva-ajan sai alottaa kun pojalla oli 3kg täynnä, eli siis vieraat sai käydä ja sai lähteä ulos ym.
Mulla jäi hyvä mieli sieltä sairaalasta vaikka se oli toisaalta ahdistavaa, mutta hoitajat oli ihania ja ne lauloi vauvoille ja oli muutenkin aivan ihania :happy:
Kaikki piuhat ja jatkuvat verikokeet ahdisti mutta täytyy vaan ajatella ettei nekään ikuisuuksia kestä.

Rahi: ei meille mistään c-todistuksesta puhuttu, harmi. Saatiin vaan jotain tosi rupusta päivärahaa sairaalapäiviltä.

En tiiä, miten ton c-todistuksen saaminen riippuu tilanteesta, mutta kannattaa sitä kysyä, jos eivät tajuu mainostaa.

Meidän neidin eka huonekaveri synty 1 kilosena ja olivat keskolassa 2 kk. Ei sekään ihan mahdottoman pitkä aika omasta mielestä noin pienelle.

Mä kävin sairaalassa 2-3 krt/vrk. Esikoinen kun oli myös hoidettava. Raskainta oli, että aina oli erossa toisesta lapsesta, kun oli toisen kanssa. Mutta se henkilökunta on kyllä aivan mahtavaa ja heidän ansiostaan selvisin ilman totaaliromahdusta ;)

Kysele vaan metsäläinen, mitä mieleen tulee. Vastaillaan kyllä. Muistan, että tuossa kohtaa oli paljon kaikkea mielessä, vaikka noin pikkuisen hoito varmasti paljon meidän tilanteista poikkeaakin, niin ehkä jotain osataan kuitenkin sanoa...

Mulla on käytössä tuo sama SI-tukivyö, joka Ykäriinalta löytyy. On auttanu omiin kipuihin vaikkei mulla tuo nivel varsinaisesti vaivaa. Kuitenkin kun kireelle laittaa, niin pitää lantiota kivasti kasassa ja kannattelee vähän vattaakin. Istuessa aika epämukava, mutta kävellessä ja seisoessa ihana.

Pakko nyt avautua kun oli niin paska päivä ja nyt paska mieli :( viime yönä nukuin aamu 7-9.30 eli siis en nukkunu viime yönä.. Miehellä alko yöllä kamalat vatsakivut, epäiltiin että se on mahahaava jonka lääkäri sano sen olevan kolme kk sitte.. No kivut ei loppunu millään ni eiku päivystykseen. Siellä mies itkee ja huutaa tuskissaan puoltoista tuntia kipuja ja miut häädetään sen viereltä kun huoneessa muitakin... Eiku istumaan flunssapotilaiden joukkoon odotustilaan.... Noh mies sitten ultrattiin ja hältälöyty ainaki 6kpl 1,3cm halkasijalta olevia sappikiviä.. Lääkäri tietenki tulkkas sen tulehukseks ja mies kirurgiselle osastolle muutamaks päiväks tarkkailuun :( onneks nyt apu lähellä! No läääkäri otti sitten verikokeet että näkee paaljo cbr että onko miten paha.... Cbr alle 3 eli ei oo tulehusta... Nyt mieheen pumpattu noin 5000mg kaikia lääkkeitä ja kivut ei lopu... :( osastolla vierailuaika 12-19 joten jouduin sieltä pois ja huoli suuri että mikä siellä nyt sit on vikana kun ei ees tulehusta :s

Tästä alkaa hauskin osuus.. Osa varmasti muistaa anoppini ja puolisoni lämpimät välit ja napanuoran tiukkuuden.. No anoppi istu tänää 16-19 siellä miehekkeen vieressä ja hoivas.. Anteeks, ensin haukku miut puhelimessa etten osaa hoitaa ja vaatia hoitoa miehelle että pitääkö hänen tulla sanelemaan... Tästä poltin eka käämini. Joo ei siiin mitä että anoppi ja appi oli siellä osastolla sitten illan, mutta siellä oli myös kaksi siskoa.. Erehyin sit kysymää näihe kuulle että monelta aamula voi tulla ni sillo 12..

No arvatkaapa ketä sinne on menossa 12. En ainakaan minä. Sanoin miehelle että nyt jos ei onnistu että äiti tulee sitten illalla moikkaamaan ni olkoot koko päivän mutta minä en ole samaan aikaan. Miusta on miun tehtävä hoivata ja silitellä miestä sängyn pohjalla. Eli siis huomemna sinne päiväks menee anoppi appi ja siskot.. Mie meen sit illalla.. :\

Noh tästähän nous äskö riita viestien välityksellä ku sanoin että hoitakoot mamma sitte ni mies sanoi loukkaavimman lauseensa mitä on ikinä miule sanonut, "olis kiva jos siekin voisit tukea ja ymmärtää ja olla miun kanssa kun koskee niin perkeleesti, mutta sie välität vaan ihestäs ja miun äidin haukkumisesta"

Nyt en saa itkua loppumaan koska tuo iski syvälle :( en tietenkää halua kun miehen parasta ja haluisin olla siellä 24/7 vahtimassa ja silittämässä.. Miten mies voi ees ajatella etten välittäis :( kamala olo ja kamala itku ja tunnen itseni hyvin pahaksi ihmiseksi.. :(

Et ole mielestäni sanonut tai tehnyt mitään niin kamalaa, että kannattaisi enää itkeä! Miehesi päästi sammakon suustaan kun on kipeänä ja varmasti katuu myöhemmin. Ja sinä otat asian ehkä liian raskaasti kun on ne hormonit ja kaikki ja olet tietenkin huolissasi miehestäsi!
ET OLE PAHA IHMINEN!!!

Kauhea tilanne miehelläsi hirni!! Mut eniten alko kyllä v*tuttaa taas tuo miten sinua kohdellaan! :( Sinä varmasti haluat miehellesi vaan parasta ja sinulla olisi oikeus olla siellä sairaalassa hänen tukenaan.. Ihan uskomatonta käytöstä hänen äidiltään! Ja törkeää että miehesi sanoi noin! :( Sinä et ole kamala ihminen!! Tuolle anopin touhulle pitäisi saada kyllä loppu, mietin vain miten pahaksi tilanne voi vielä mennä kun vauva syntyy. Tsemppiä kovasti sinne ja koita saada nukuttua vaikka varmasti on vaikeaa ❤️

Kyllä sulla on aivan perseestä tuo anoppis, Hirni. Eihä tuossa oo mitään rotia. Älä nyt hyvä nainen ihtiäs soimaa, kyllä tässä aivan muut ihmiset sais peiliin kahtua... :( Tajuaispa miehes tilanteen myös eikä ainakaan moisia täysin aiheettomia ilkeyksiä laukos. Harmittaa sun puolesta.

Täällä tulee tulee taas verta :/ Syydänkäyrä ok ja kätilö käski nukkua aivan levollisesti loppuyön... Ei ihan onnistu

Hirni, onpa helvetin outoa käytöstä heiltä. Mitä jos sanoisit miehelle ihan suoraan (ei tekstiviesteillä), että koet että sua kohdellaan väärin ja että et mielestäs oo anopin jälkeen vasta tärkeysjärjestyksessä. Puhut suusi puhtaaks, ja jos sit edelleen vika on sussa, niin ehkä paras että se anoppi sit vaan istuu siellä ja sinä et sinne mee haukuttavaks. Älä anna niiden pompottaa ittees tuollai. Anopissa se vika on eikä sinussa!
Metsäläinen eikä :( mitkä on sun viikot nyt? Toivottavasti verenvuoto ei tarkoita mitään hälyttävää. Voimia sinne ❤️

Voimia Hirni! Crp arvohan nousee vähän myöhässä eli hyvinkin saattaa olla tulehdus.

Metsäläinen toivottavasti vuoto loppuu ja tilanne rauhoittuu <3

Muillekin isompien ja pienempien murheiden ja vaivojen kanssa eleville voimahalit <3

Takaisin