Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Rahi, itte mietin just samaa että kui nämä jouluvauvat nyt ei meinaa malttaa pysyä yksiöissään. Ja vaivaa ja muutenkin kaikkea ongelmaa vähän kaikilla :(

Ittekin ootellu koko yön ja aamun Wildsiden kuulumisia.

Täällä kans vauva positiivinen veriryhmältä et muutaman vkon päästä piikkiä sit hakemaan...

Käytiin eilen siellä sairaalassa.. No ku mentiin sinne, pääsin synnärille ja alottivat seurannan.. Hups heijjaa verenpaineet oliki yhtäkkiä ihan normaalit.. Henkee edelleen ahisti, matkalla alko supparit, päänsärky ja huonovointisuus. Niin ja valopallot juoksi silmissä.. Lääkärit siellä oli sitä mieltä, että kun verenpaineet normaalit niin eukko kotiin vaan. Ensiavussa kun annoin pissinäytteen niin leukkareita löyty. No sairaalassa ei pississäkään ollu enää niitä leukkareita. Ainoastaan ketoaineet miinuksella eli kroppa oli kuiva.. Minne ne verenpaineet ja leukkarit sitte ihan yhtäkkiä hävis, en tiiä.. Jotain omituista tässä nyt on. Ensiavussa tosiaan verenpaineet ihan pilvissä ja yhtäkkiä putooki normaaliks.. No kaikki mitä sain sieltä synnäriltä sain, oli grammasen panadolin pääkipuun eikä sekään auttanu.. Lisäks sain tosi tylyn kohtelun mielestäni, kun eivät ottaneet mua tosissaan sitten alkuunkaan. Hoitaja oli eka ihmeissään, et mitä vittua sä täällä teet ja ku selitin (taas miljoonannen kerran) niin tylysti pisti mut vaan synnytysaliin makaamaan ja sano, että otetaanpa nyt ne verenpaineet.. Jouduin siis kovalle synnäripöydälle, missä meni selkäki kipeeks.. Hengitys oli perkeleen vaikeeta, mut en saanu siihen mitään helpotusta.. Haukoin koko matkan happee.. Ei oo luotto joensuuhun sairaalaan kauheen korkeella ja sinne pitäis muka mennä synnyttää!!

Katottiin me vauvaaki ultralla ja siellä kaikki hienosti. Pikkunen oli raivotarjonnassa kasvot selkään päin, eikä oikein suostunu siitä liikahtaa niin mitat saatiin vähän alakanttiin. Pari päivää pienempi oli. Mut kahen viikon päästä uudelleen ja otetaan vielä tarkemmin. Kiveksiä se siellä heilutteli eli poikana on pysyny. Painoarvio 890g ja seki pään asennon takia vähän alakanttiin.. Mutta potra poika oli ku anturia mojautteli ja lääkärille yritti kertoo, et mee pois ku mä nukun.

Niin ja kohdunkaulaa on jälellä 3cm ja kiinni on. Eli ei oo poika ulos tulossa! Mut ei ottanu kyl mitään viljelmiä tms sisältä. Ei edes kattonu miltä limakalvot näyttää vaikka kyssissä tekivät sitä joka kerta. Kokeili vain kohdunkaulan sormilla ja senki niin kovakourasesti, et sattu.

Mut joku häikkä oli jossain, ei ne sieltä ensiavusta turhaan laita isoon sairaalaan lähetettä ja kiireellistä sellasta vielä.. En tajuu. Nyt oon vaan levänny kotona ku oon niin puhki, etten jaksa mitään! Tekis mieli melkeen vaihtaa synnäri takas kuopioon ku jäi paha maku tuosta joensuusta..

Rv 26+3

Lisäks möhlivät meidän ilmittautumisen kanssa alakerrassa.. Akka alko vaan kysellä meiltä asioita vaikka piti ohjata suoraan synnärille.. Olin siinä silleen tuskasen kyyrysenä ja akka vaan kyseli, mut ei kysyny kertaakaan mikä vaivaa. Varmaan luuli, että esitän!!! Sit toisesta huoneesta akka huikkas et jos sulla on tämmönen ja tämmönen henkilö siellä niin suoraan kiireen vilkkaa synnärille ohjaat... Sit se täti oli vielä mokannu, niin että ku saavuttiin siihen synnärille niin ei ollu laittanu sinne koneelle et ollaan ilmottauduttu!! Ku hoitaja kahto ihmeissää ketä me ollaan..

Wildside, hyvä että poika ei oo ulos tulossa vielä :) Jännä juttu noi verenpaineet. Jos neuvolasta pyytäisit kotiin noita pissan liuskatestejä niin voisi seurata niitä että miten ne vaihtelee ja että millaisina ne on yleensäkin. Ja sit vois testata jos siltä tuntuu :) Mutta ei kyll kovin luotettavan tuntuinen käynti oo ollut, että jos noin on kohdeltu ja tuollainen mieli jäänyt :( Ei varmaan kannatakaan kovin paljoa yrittää edes tehdä jos olo on että ei jaksa :) Sänkylepoa vaan sit :)

Joo ajattelin seuraavassa neuvolassa ehdottaa, et saisin niitä liuskoja kotiin. :)

Saa nähdä annanko joensuulle mahdollisuuden synnytykseen..

Mutta jos on varaa valita niin kannattaa valita se mieleisempi. Oliko siin joku syy miksi joensuuhun olit vaihtanu synnytyksen?

Mä tein tossa lupauksen, että vähennän facebookissa käyntiä ihan minimiin, on ruvennut menemään se kommentointi niin törkeäksi.. Sinne kun on kertynyt paljon sellasia tyyppejä kavereiksi, joita ei oikeastaan tunne juurikaan.. Ja yks työkaveri on nyt ihan vihoissaan mulle, kun olen esittänyt vähän muiden mielipiteistä eriäviä kommentteja, ja se on alkanut laukomaan hieman asiattomia. Siis olen itse tätä lakkoilua vastaan, leikkaukset osuvat myös muhun, olen siis sairaanhoitaja, sitten kun työelämään palaan, mutta olen itse valmis näihin leikkauksiin. Ja tosiaan tämä on vain mun mielipide. Nyt tämä työkaveri vähän yrittää piikitellä mua siitä kun olen ollut lasten kanssa niin pitkään kotona.. Täähän on pelkkää lomailua 5 lapsen kanssa ja kohta kuuden ;) Ja kotihoidontukihan on hurjan iso, niinkuin kaikki teistä tietää. Valtio säästää kuitenkin valtavasti siinä kun en laita lapsia kunnalliseen päivähoitoon. Ja onneksi mä pystyn olla kotona, tiedän että kaikilla ei se ole mahdollista. No pointti kuitenkin on se että olen pahoittanut mieleni nyt niin monta kertaa lukiessani tuolla ihmisten juttuja. Se kirjoittelu on niin helppoa. Teidän juttuja sensijaan on ihana lukea kun kaikki saa olla omia itsejään <3 Ja hyvä jättää kaikki politiikka ulkopuolelle, tosin kirjotinhan tuon lakkohomman tonne, sori... Mutta niinhän se on ettei mua loukkaa jos joku toinen on toista mieltä, se on hyvä että ihmiset saavat olla sitä mieltä mitä haluaa

Tässä ootan sokerirasituksen tuloksia, eilen illalla vedin varoiks "hiukan" karkkia, jos se tänään kielletään ;)

Mukkis täällä kans eilen söin vähän karkkii jos sattuu et neuvolasta soitetaan että ois ollu sokereissa häikkää :D no jospa sitä puhelua ei tulis ni ois ihan kiva! :)

Saini muutin Pohjois-Karjalaan ja mun synnäri vaihtu sen takia. Kuulun joensuun sairaalan piiriin. Tästä mihin me muutettiin, on aikalailla tasan molempiin synnäreihin ja siks sain valita. Joensuu ehkä hitusen lähempänä, niin siks aattelin etten ala jättää papereita kuopioon.

Juu lasten kanssa kotona oleiluhan on pelkkää lomailua :D ittellä ny vasta yks lapsi hoidettavana mutta tässäkin jo hommaa. Kaverilla on neljä muksua loma-aikoina ja hän kokee kouluajat lomaksi ku kaks on silloin koulussa ja kaks vaan kotosalla :D entäs kuuden kanssa... huhhuh.. Facessa on kyll niitä mielipiteiden jakajia paljon ja useat ei ihan ajattele loppuun asti. Itteki oon tänne foorumin puolelle siirtyny juttelee ku tääll saa olla oma ittensä ja täältä saa tsemppiäkin :)

Wildis, no onhan tässä aikaa vielä miettiä tuota synnäri valintaakin. Ja varmaan kannattaa neuvolassakin mainita ja purkaa mieltä sinne

Käytiin eilen siellä sairaalassa.. No ku mentiin sinne, pääsin synnärille ja alottivat seurannan.. Hups heijjaa verenpaineet oliki yhtäkkiä ihan normaalit.. Henkee edelleen ahisti, matkalla alko supparit, päänsärky ja huonovointisuus. Niin ja valopallot juoksi silmissä.. Lääkärit siellä oli sitä mieltä, että kun verenpaineet normaalit niin eukko kotiin vaan. Ensiavussa kun annoin pissinäytteen niin leukkareita löyty. No sairaalassa ei pississäkään ollu enää niitä leukkareita. Ainoastaan ketoaineet miinuksella eli kroppa oli kuiva.. Minne ne verenpaineet ja leukkarit sitte ihan yhtäkkiä hävis, en tiiä.. Jotain omituista tässä nyt on. Ensiavussa tosiaan verenpaineet ihan pilvissä ja yhtäkkiä putooki normaaliks.. No kaikki mitä sain sieltä synnäriltä sain, oli grammasen panadolin pääkipuun eikä sekään auttanu.. Lisäks sain tosi tylyn kohtelun mielestäni, kun eivät ottaneet mua tosissaan sitten alkuunkaan. Hoitaja oli eka ihmeissään, et mitä vittua sä täällä teet ja ku selitin (taas miljoonannen kerran) niin tylysti pisti mut vaan synnytysaliin makaamaan ja sano, että otetaanpa nyt ne verenpaineet.. Jouduin siis kovalle synnäripöydälle, missä meni selkäki kipeeks.. Hengitys oli perkeleen vaikeeta, mut en saanu siihen mitään helpotusta.. Haukoin koko matkan happee.. Ei oo luotto joensuuhun sairaalaan kauheen korkeella ja sinne pitäis muka mennä synnyttää!!

Katottiin me vauvaaki ultralla ja siellä kaikki hienosti. Pikkunen oli raivotarjonnassa kasvot selkään päin, eikä oikein suostunu siitä liikahtaa niin mitat saatiin vähän alakanttiin. Pari päivää pienempi oli. Mut kahen viikon päästä uudelleen ja otetaan vielä tarkemmin. Kiveksiä se siellä heilutteli eli poikana on pysyny. Painoarvio 890g ja seki pään asennon takia vähän alakanttiin.. Mutta potra poika oli ku anturia mojautteli ja lääkärille yritti kertoo, et mee pois ku mä nukun.

Niin ja kohdunkaulaa on jälellä 3cm ja kiinni on. Eli ei oo poika ulos tulossa! Mut ei ottanu kyl mitään viljelmiä tms sisältä. Ei edes kattonu miltä limakalvot näyttää vaikka kyssissä tekivät sitä joka kerta. Kokeili vain kohdunkaulan sormilla ja senki niin kovakourasesti, et sattu.

Mut joku häikkä oli jossain, ei ne sieltä ensiavusta turhaan laita isoon sairaalaan lähetettä ja kiireellistä sellasta vielä.. En tajuu. Nyt oon vaan levänny kotona ku oon niin puhki, etten jaksa mitään! Tekis mieli melkeen vaihtaa synnäri takas kuopioon ku jäi paha maku tuosta joensuusta..

Rv 26+3
Pakko tulla tuolta kesäkuisista huutelemaan tähän! Raskausmyrkytys on meinaan vaarallinen jos sitä ei hoideta.
Oon ite ekassa raskaudessa joutunut käynnistykseen pre-eklampsian takia ja olin silloin osastollakin tarkkailussa sen takia. Mulla ei ollu muuta kuin paineet koholla plus proteiinia pissassa. Neuvolasta laittoivat joka kerta saliin lähetteen kun oli pikkuisenkin oireita, monet kerrat pääsin kotiin mutta tutkimuksia tehtiin monta tuntia. Toisessa raskaudessa sama juttu, tällä kertaa kohosi vähän RR ja turposin 1kg viikkovauhtia alusta asti. Loppuvaiheessa tuli muutamassa päivässä 5kg. Olin jälleen osastolla tarkkailussa ja kävin monta kertaa akuutin päivystyksessä nimenomaan turvotuksen takia. Nyt ei käynnistetty kun vedet meni spontaanisti 36+4. Yhden päivän vietin sängyn pohjalla kun aamulla sain kipukohtauksen ylävatsalle ja oksensin kaiken pihalle eikä mikään pysynyt sisällä, siitä olisi pitänyt soittaa Kyssille heti mut hölmönä odotin seuraavan päivän neuvolaa mistä laittoikin sit polille suoraan.

Pointti oli se, että mulle sanottiin et jos vähänkään koskee päähän/tulee näköhäiriöitä on välittömästi otettava yhteyttä synnärille, päivystykseen/synnytyssaliin. Mä olin Kysin hoidettavana joten yhteys piti ottaa sinne saliin suoraan. Se kouristus (eklampsia) voi kehittyä tosta noin vaan, ja se on se vakava tila. Suosittelen soittelemaan nyt neuvolaan erittäin herkästi tai suoraan sairaalaan. Jos jns ei ota vakavasti, koita päästä vaikka Kysille. Siellä jos missä hoidetaan nämä asiat hyvin. Ei ole tarkoitus pelotella vaan kerroin että tätä ei sais kukaan vähätellä varsinkaan terveydenhuollon puolella, joten vaatia täytyy vaan tutkimuksia ja hoitoa!!

Tsemppiä loppuraskauteen! :)

Muoks. Lisään vielä et joka kerta kun osastolla olin niin paineet oli ekasta illasta lähtien normaalit mutta siitä huolimatta tarkkailussa olin monta päivää, nimenomaan sen takia kun se tila voi muuttua hetkessä huonommaksi..

Muokattu viimeksi:
Wild hyvä että pikkunen on vielä tiukasti matkassa mukana ja toivottavasti niin pysyykin. Todella töykeää ja ihmeellistä kohtelua olet kyllä saanut! Onko teiltä kuinka paljon pidempi matka Kuopioon?
Mikäs sulla muuten oli nyt? Yhtään parempi? Koeta nyt kotona saada levättyä! Paljon voimia!

Mukkis toivottavasti sun sokereissa ei ole mitään. Mun mielestä lapsia ei ole mitään järkeä laittaa hoitoon ennen 3-v ikää ellei se nyt perheen taloudelliselle toimeentulolle ole pakollista! Meidän ei ainakaan ole mitään järkeä laittaa 3 (saati 4) lasta hoitoon ennen kuin se pakollista on... Politiikkaa tekis mieli kommentoida, mutta taitaa olla parempi että en niin tee niin kukaan ei vedä palkokasvia nenään;)

Ärsyttää nää sade päivät kun penskat ei ulos pääse ja nyt ne sekoo täällä sisällä...

Muoks äskeiseen hyvä että mukkiksen sokereissa ei ollut mitään, lisää karkkia koneeseen vaan;)

Hyvästä syystähän näitä lapsivapaita vapaiksi kutsutaan, äitiysLOMA, vanhempainVAPAA, hoitoVAPAA kun menee niin lomailusta ja laiskottelusta... Vitsi! Töissä pääsis helpommalla :)

Kiitos kertomuksestasi ja siks ite otinkin asian vakavasti koska tiedän ettei ole leikin asia.. Ne ei vaan millään eilen jaksanu uskoa että mitään raskausmyrkytystä olis.. Olen itsekkin sitä mieltä, että kyssillä olisi asia varmasti hoitunut!! Vaikka saan synnärin valita, niin musta tuntuu kuitenkin ettei mua oteta muissa asioissa enää kyssiin sisälle.. Tai todennäkösesti sitten tarviisin joensuusta lähetteen kyssille.. Hankalaa. Mutta tosiaan sanoin miehelle, että ramppaan kyllä ensiavussa/soittelen neuvolaan koko ajan jos mua ei uskota.. Hengenahdistus menee välillä vain niin pahaksi, että alkaa pyörryttää.. Täällä lieksassa ottivat asian vakavasti, mutta joensuussa eivät..

Takaisin