Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ittestä tuntuu että eka puolikas menee niin hitaasti mutta sit 20 jälkeen alkaa tuntuu nopeammalta :)

Ittellä viikonloppuna asukki kaivoi kylkiluut varmaan uuteen asentoon ja tuntui kuin ois jossain alien leffan pääosassa ollut :D ilmeisesti venytti tilaansa isommaksi ku ny ei oo niin möyriny paitsi että alimpien kylkiluiden alle survotaan varpaita :)

Täällä ihan samanlaiset jumpat menossa :D Tuntuu selvästi kuinka pikkuvarpaat tunkee tuonne kylkiluiden alle, niin kummallisen tuntuista!

Lilithille tsemppiä lopetukseen :)

Ittellä jostain syystä unet olleet ihmeen hyviä. No pitää nyt nauttia kun pystyy vielä. Tiedän, että tätä ei pitkään jatku ja kohta taas pyöritään levottomasti öisin. Ittellä ny eka virallinen neuvolalääkärikäynti on ens maanantaina (27+6), ja sit 28+0 onkin ultra taas. Tosin neuvolalääkäriä ny nähny tuossa välissäkin ku likan neuvolalääkäri oli heinäkuussa ja sama nainen hoiti senkin käynnin. Ja onhan tuossa joutunu soittelemaan hänenkin kanssaan.

Se sokerirasituksen litku ei niin pahaa enää oo :) Joskus se oli jotain ihan järkkyä tavaraa.

Täälläkin rasitus menossa, viimeset puolituntia jäljellä... Neuvolassa painoo oli yhtäkkiä tullu kauheesti, ei varmaan ihan todellista, kun kotipuntarillakin sitä oli yhtäkkiä 1,5kg enemmän kuin eilen...

Wildis toivotaan ettei ole kyse raskausmyrkytyksestä! Toi on kyllä hankalaa, jos asuu jossain vähän enemmän korvessa ja jotain tulee, itellä ollut aiemmissa raskauksissa neuvolaan se 65km... Mutta kaikki on kuitenki aina järjestynyt.

Lilith onnea tohon tupakoinnin lopettamiseen! Ja toivon, että ylävatsakipu olis jotain ohimenevää.

Nyt vois seuraavat pari viikkoa mennä vauhdilla...

Mulla tullu jo yli 12 kiloo.. Ja siitähän terkka oli huolissaan. Kolmessa viikossa on tullu yli 4 kiloo. Pläääh... Olo on mitä kauhein.

Pittää vielä mittailla kotona paineita ja jos alapaine kiirii 90 niin sit kiirehtii äippäpolin lähetettä. Se huitelee nyt jo 85... Ja lähtö verenpaineet oli 112/60, nyt ne on 130/85... Sano että lähtöpaineeseen verrattuna noussu ihan huimasti paineet. Kolmessa viikossa siis toiki nousu tullu..

Äippä, oho! Mulla melki 8 kg, mut saa tullakin vielä vaikka saman verran lisää ja on suositusten puitteissa. Mut neuvolan sokerista plussaa eli täälläkin sit joudutaan/päästään sokerirasitukseen. Ihan hyvä, kun jos siitä ei kerran välttis muuten mitään oireita tulisi. Parempi olla varma :) mitä riskejä / haittoja siihen sit liittyy muutaku iso vauva, jos radi onkin?

Ja vastaan itse terveyskirjaston perusteella: jos äidillä radi, oma riski sairastua 2-tyypin diabetekseen jopa 40-60% korkeampi jos ylipainoa. Ja lapsella kohonnut riski ylipainoon ja diabetekseen myös jatkossa. Toiv. tulee puhtaat paperit!

Tytsy aikalailla noin että kohonnut riski ylipainoon ja diabetekseen mutta tämä tuomio on ainakin meidän taloudessa johtanut siihen että kaikki syö terveellisemmin, liikkuu enemmän ja voi paremmin:) meillä siis kaikille tullut paremmat ruokatottumukset ja mieheltäkin paino tippunut 10 kg kun pistin sen syömään vihanneksia kun työterveydessä selvis että sillä on kohonnut kolesteroli... Joten ei tämä diabetes mikään kamala ole kun sysännyt meidän perheen terveellisempään suuntaan:)
Tyttöjen ylipainosta/diabetekseltä en kyllä varsinaisesti huolissani ole ollut kun noihin voi vaikuttaa valinnoilla!

Missä se nepsu menee kun en edes muista milloin viimeksi siitä olis kuulunut mitään?
Nepsu huhuuu:)

Entäs Ninnu ja prinsessa Mea, mitäs teille kuuluu?

Toivottavasti wildside noi verenpaineet asettuis ja ei ois myrkytystä kehittyny. Ittellä edellisessä raskaudessa oli myös loppuvaiheessa verenpaineet koholla ja painoa alkoi ropista lisää ja kipeät supistukset levossa (jotka todettiin harkkareiksi), mutta ilman sokruu tai proteiinia pissassa. Tsemppiä :) toivotaan että ois jotain harmitonta kuitenkin.

Tänään tarkistuksessa käyty, muuten kaikki ok mutta ilmeisesti vauvelin kasvussa jotain tai sitten on vaan sirompi. . Tänään 25+3 ja poika arvion mukaan noin 639g. Minkä kokoisia teillä muilla tässä kohtaa? Lääkäri tokas että koska ite oon siro ja pieni ja esikoinen oli myös aavistuksen pienempi niin on varmaan ihan ok, mutta niinkus arvaatte niin minä aloin huolia! No, kuukauden kuluttua uusi tsekkaus. .
Voi aaargh!

Kattelin tuosta Terveyskirjastosta Suomalaiset sikiön kasvukäyrät tilastoa niin ei tuo painoarvio vielä liian vähäinen ole. Keskikäyrän alle ehkä mutta jotkut menee alakäyrää ja jotkut yläkäyrää. Ja tuo ei vielä alakäyrän arvokaan ois :) Meiän tyttö oli viime ultrassa rv26+2 niin 940g painoarvioltaan.

Jokohan sitä voisi alkaa pähkäillä synnytystä ihan urakalla...esikoisen synnytys kesti 5h 30min. Ponnistusvaihe 40 min (käsiposkella päätti syntyä). Sain 2. asteen repeämän ja välilihakin leikattiin kyl että mahtui tulemaan. Synnytysasentona oli kamala puoli-istuva/makaava asento sängyssä jalat telineillä. Epiduraali sain...

Tällä kertaa tahtoisin jotain muuta. Ehkä pystympi asento että painovoima olisi apuna. Ajattelin jakkaraa mutta koska selkä ja lonkat ihan tuskassa niin ehkä seisaallaan sängyn ääressä tai sit sängyllä polvillaan nojaten vaikka siihen sänkyyn jos sen yläosan saisi hyvin nostettua tueksi... jumppapalloa vasten voisi kans olla mukava rököttää mut en tahdo kätilöä "pakottaa" olemaan lattialla xD Jos selviäisi ilman epiduraalia nyt niin saisi syödäkin sit synnytyksen jälkeen yms... viimeksi vuoto oli niin kova että jouduin olemaan tiputuksessa yön yli ja vasta aamupäivällä sain ruuan (murunen syntyi klo 22).

Miten teillä muilla on synnytykset menneet ja mitä tällä kertaa toivotte? :)

Ensikertalaisena ei ihmeitä osannut toivoa mut nyt toisella kertaa voi jo vähän paremmin varautua tulevaan :D Tilanteen mukaan tietysti mentävä mutta tälläkään kertaa en halua mitään lääkitystä ainakaan mikä pistäisi pään sekaisin (ilokaasu) x)

Meillä eka oli ylläri perätila ja väliliha leikattiin, se olikin sitten kaikista "jännittävin" synnytys, muut meni "ohjekirjan" mukaan. 2 kertaa olen saanut epiduraalin ja kerran spinaalin ja se oli virhe kun vei tunnot kokonaan (tämä yksilöllistä). Viimeisimmän kanssa pompin pallon kanssa ja helpotti polttaja jonkin verran:) kokonaisuudessa tämäkin tarina löydettävissä synnytys ja imetys ketjusta:)

Nyt tämän vikan kerran haluaisin mennä ilman puudutusta, avautua altaassa ja korkeintaan sitä kaasua imeä kipuihin... Tämä siis suunnitelma mutta saattaa muuttua asian kynnyksellä:)

Onko kellään kokemusta ammeesta/vedestä ylipäätään kivun lievityksessä ?

Mä olen niin valmis synnärille, eipä tässä olis enää pitkä aika niin pääsee synnärille vaavia hakemaan :) mahtavaa

Tata voithan sä synnytää just niinkuin hyvälle tuntuu esim tuolilla ja miestä halien<3 tuskinpa ae kätilö alkaa valittaa kun polviin sattuu:D tossahan tietysti olisi itsellekin mietittävää jos tuoliakin miettisi...

Äippä täällä mä oon!! :) tänään poksahti 30+0 :D jeeeeee alakerran tilanne on palautunut "normaaliksi" ainakin viimeisen kontrollin mukaan. Pieni menee mitoissa alakäyrillä, mutta sf mitta yläkäyrillä. Painoakin jo tullut 12kiloa raskauden aikana, hui......

Hienoa että teillä kaikki hyvin:) ootpas sä jo pitkällä! Toivottavasti tilanteet alapään kanssa pysyy hyvänä vielä 8 viikkoa niin sithän teidän pikku prinsessa on jo täysi aikainen:)

Minä vielä odotan sitä painon nousua, mulla neuvola vasta ensi kuussa niin sais vähän jotain käsitystä että minkä kokoinen kaveri olis tuloillaan kun paino ei vaan nouse:/ tai on noussut puoli kiloa:)

Viimeksi miehellä olikin oma roolinsa synnytyksessä kun oli tukena (valuin kokoajan siinä sängyllä). Veikkaisin että johtui siitä että olen aika lyhyt (155cm pitkä) ni ei ihan ollut asento siltä osinkaan passeli :D

Täällä kans yksi joka olisi jo valmis synnärille x)

Viimeksi kivut yllätti mutta jospas nyt osaisi toimia niiden kanssa yksiin :)

Takaisin