Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nannuska kokeilehhan turvotukseen ananasta suoraan purkista taikka mansikkaa. Ne molemmat poistaa nestettä. Ite syön ananasta ja joo saa juosta kusella koko ajan, mut mieluummin juoksen kusella ku kärsin turvotuksesta. Mulla myös tuo jalkojen turvotus jotain aivan kamalaa.

Suvituulia, mulla merkattu paastoarvon rajaksi < 5,3 (sit sulkeissa on 5,5, mutten muista miksi?) ja tunti ruuan jälkeen <7,8.

Eli tuo sun paastoarvosi olisi sen mukaan rajoilla. Siihen siis syynä saattaa esimerkiksi olla se, että iltapalan ja aamupalan välillä on ollut liian pitkä paussi, tai iltapalan koostumus on ollut vääränlainen, joten älä huolestu vielä! :)

Saitko kuitenkin ohjeet, miten mittailla? Käsien pesu ensin, ei saa puristaa sormea sen neulan jäljen vierestä, jne? Ettei tuu vääristyneitä mittaustuloksia.:)

Vähän kumma tosiaan, että ilman mitään ohjeistuksia vaan kehoitetaan mittailemaan. Mutta toisaalta, jos nyt merkkailet ylös sekä syömiset että mittaustulokset niin neuvolassa päästään heti pureutumaan niihin seikkoihin, mitkä on ruokavaliolla korjattavissa. Eli saavat sun verensokerin toiminnasta tuolla tavoin jo heti alkuunsa infoa ja sitä kautta säkin saat toivottavasti paljon monipuolisemmin infoa siitä mitä just sun kannattaa nyt tehä, sen yleisen infon ohella :)

Juu,sain ohjeistuksen ja tosiaan töiden kautta mittailut on tullut tutuksi,kun muutamalla lapsella on diabetes.

No miä mittailen tiistaihin asti joitakin arvoja ja sitten katsotaan,mitä neuvolassa sanotaan :)

Mulla rajoina paasto 5,2 ja kaks tuntia ruokailusta 7,8. Ennen muita ruokia 5,4 tai 5,6, en muista. Mutta mulla ei varsinaisesti radia vaan tarkkailu vuosien takaisen sokeriheittelyn vuoksi. Katsotaan joko maanantaina saisin ohjeet tuohon tunti ruokailusta mittailuun... Sanoivat, että alkuraskaudessa tunnin arvo ihan turha, vasta myöhemmin se tulee ajankohtaiseksi. En sitten tiedä koska. Nyt on kyllä mittailutkin ollu ihan retuperällä, kun en ikinä muista/ehdi mittaamaan... Pelkkää aukkoa koko lomake :(

Mulla tuli tämmönen mieleen.. Vielä aikasta, mutta synnytyskin häämöttää jo. Eli kun olette ottaneet vauvalle kotiutumisvaatetta, niin millasta? Ja minkä kokosta? 50 vai 56? Nyt kun nää vauvat tulee talvella, niin millasen kerraston vaatetta suosittelisit vaatetta, ettei pikkunen palellu kun synnäriltä lähetään? Entäs saako kaikista sairaaloista mukaan sen alotuskassin vai mikä nyt onkaan? :)

Eilen pesin nuita vauvan vaatteita ja mietiskelin, että mitä sitä mukaan pakkais sairaalalaukkuun pikkuselle. :)

Mä olen kans jo pessy vauvan vaatteita ja samaa miettiny. Koko 50 tai tosi pieni 56 varmaan ok? Body, potkuhousut, villasukat, myssy, talvipipo, villahaalari ja kaukalopussiin? Piisaakohan pienelle?

Mir voimia pikkupotilaan kanssa.

Wildside ite meinasin ottaa pojalle mukaan pehmeät trikoo vaatteet tms ja myssyn ja sitten tietysti lämmin talvihaalari /pussi ja lämpöiset tumput ja hattu. Alustavasti mulla on valmiina muutamia koon 50 ja 56 vaatteita, haalarin josta sais pussin meinasin hankkia koossa 56 tai max 62.
Jos on leudompaa niin mulla on valmiina sellanen ruskea nallekarhupuku joka on pehmeetä jotain fleecen tapaista karvaa. Söpö :p Miksei silläkin pärjäis jos laittaa vauvan kaukalopussissa turvakaukaloon ja kuitenkin auto on lämmin.

Ihmeellinen kiiwi himo? What?! Joskus lapsena syöny kiiwejä viimeeksi ja nyt menis vaikka kuinka paljon! Mikähän puutos mulla on.. :nailbiting:

Esikoisen kotiutusvaatekassin kanssa sain äidiltä apua ja itte oisin auttamatta alipukenut tyttöni. Hän on myös talvivauva (tammikuun), niin hänellä taisi olla body, potkuhousut/haalari (ne joissa olkapäille tulee ne napit), takkimainen paita, housut ja sukat, myssy ja sen päällä toinen päälimyssy, ja sit vasta tais olla äippäpakkauksen toppapuku, ainiin lapaset tietysti vielä. Ja sit mukana oli vielä virkattu peitto jonka itte olin väsänny. Jotenkin tuntuu että unohdanko tuosta vielä jotain vai oliko se noin :D Tuntui että sitä vaatetta sai laittaa suht paljon. Mutta silloin olikin ilmat joita pystyi pakkaskeleiksi sanomaan. Jos muuten meinaatte siinä äippäpakkauksen toppapuvussa muksun tuoda kotia niin itse koin helpommaksi laittaa ensiksi sen puvun turvakaukaloon ja sit vasta muksu sinne. Oli nimittäin hiukan hankalaa yrittää saada sit kokonaisena pakettina se sinne sisään :) Ja yritin muka käsiäkin laittaa oikeille kohdille :D Päädyin käyttää sitä makuupussin omaisesti :D

Nyt kun on ittellä kertyny noita pienempiä kamppeita niin varmaan varaan kassiin valmiiksi: body, potkuhousut, paita ja housut, 2xmyssy, lapaset ja sukat, fleecehaalari sekä turvakaukaloon se eisbärchenin fleecepussi. Ja jos saan aikaiseksi niin varmaan varuiksi laitan peiton mukaan myös. Tuntuu paljolta mutta eipä hän lämpöään vielä osaa säädellä :) Plus sit helpompaa se miehelle on kun hänen ei tartte muuta kuin ottaa se turvakaukalo ja kassi mukaan kun tulee hakemaan kotia :D Omat kotiutumiskamppeet ei nimittäin olleet valmiit ja sit se soitteli parikin kertaa että oliko se nämä mitkä halusit :D Ja tytön kamppeet pakkasin turvakaukalon sisään niin oli helppo ohjeistaa mistä vauvan kassi löytyy :)

Ja kokohan se arvelluttavin on... Eihän ne pienet vaatteet paljoa paina jos varaa sekä 50 ja 56 kokoiset setit mukaan. Meillä neiti oli 49,5cm syntyessään ja 50 koon vaatteet tuntui isoilta. Varmaan varaan varalta kassiin mukaan 56 koon bodyn ja potkuhousut :) Paidoissa ja housuissa sit väljyyttä yleensä on niin että 50 koko menee pari senttiä pidemmällekin (ainakin meillä). Kannattaa verrata niitä kokoja vastakkain niin näkee minkä kokoisia ne on kun se vaihtelee taas valmistajittain.

Erehdyinpä sit menee kirpparille. No sain ostettua esikoiselle vaatteita ja ittellekin tukialushousut :D Ja vaikka oon yrittäny että en vielä tulokkaalle osta mitään, niin pakko oli ostaa aurinkolasit jo kun kerran halvalla löysin :) Esikoinen kadotti omat vauvakoon aurinkolasit niin hänelle ostettiin jo kokoa isommat. Ei se varmaan niitä heti tartte mutta onpahan valmiina :D Ois siellä kaikkea kivaa ollut, mutta eka pitää järjestellä makuuhuone, ja sen jälkeen kaivan noi vauvavaatteet pyykkiin :) Plus sit kaverilla on pienen koon vaatteita pari kassia niin sieltä saa vaatteita niin pitää hillitä itteään.

Siitäpä tuli taas pitkä sepustus.

Toi turvavyön alennin on muuten kätevä :) Mukavempi ajella autoa tai istua kyydissä. Vielä ku rattiin sais sellaisen version, että sopis ajamaan. Huomasin nimittäin tänään, että rattihan on ihan kii masussa :( Taaksepäin en penkkiä saa ku sit alkaa olla, ettei yllä polkimille kunnolla enää. Nytkö jo tuli ajokielto? :'( No ei kai, turvallisuusriskihän se on niin pitää miehelle jättää ajohommat :)

Meillä on onneksi autossa edellisen omistajan jäljiltä semmoinen ympärysmitaltaan reilusti pienempi "ralliratti", ni hyvin mahtuu vielä ajamaan.:grin Esim. porukoiden autoa ajaessani taasen alkaa olemaan niin, etten sillä tahdo enää ajaa.

Noinhan se onnistui:)
Mullakin todettiin radi ja maanantaina olis neuvola ja mittarin haku ja sen käyttöönotto harjoittelu :( Harmittaa kun tässä on muutenkin ollut kaikenlaista vaivaa kädessä ja selässä ja muutenkin usein on aikas ahdistava olotila, siis ei niinkuin muuten, mutta tää raskausaika ei vaan ole mulle sitä ihaninta aikaa...

Mä ajattelin laittaa muksun haalariin bodyn ja housujen kera. Siis kun kotiin lähdetään. Esikoista puin aina ihan liikaa... Mut toki jos pakkasta meinaa tulla, ni sit toinen kerrasto vielä sinne haalarin alle. Mul on pari 44cm vaatetta, joilla aattelin lähteä. Tai pienillä 50cm. Ja mun mukulat on ollu niitä lähes 4kg ja silti osa 50cm vaatteista isoja. Mut hirveesti tietty merkistä kiinni.

Takaisin