Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hienoa, että syötte kaikki vitamiineja ! Tossa mun monivitamiinissa on myös foolihappoa ja alotin ennen raskautta syömään pelkkää foolihappoa.

Mäkin niin odotan, että pääsen neuvolaan ensi viikolla jos varaa sen ajan.
Ihanaa että osaatte iloita raskaudesta, mä en jotenkin osaa tai pelkään että kiinnyn liikaa ja sit se kaikki ihana viedään multa pois. Viime vuonna menetimme meidän enkelivauvan 12 viikolla.

Joten olen aina paniikissa jos tunnen jotain outoa kohdussa tai mahassa. Ehkä osaan rentouta sitten jos päästään 12 viikon yli.

Mä ajattelin käyttää ihan normaalia perusvoidetta jotain Avene vois olla hyvä. Pääasia se kai on että muistaa vaan rasvaa säännöllisesti.

Toivottavasti pääsette ketkä polttavat tupakasta irti, minulle kerran sanottiin jos raskaana oleva polttaa ja aina kun vedät sitä tupakkaa niin se olisi sama asia kuin vauvalle laitettaisiin tyyny kasvoille eikä hän saa silloin henkeä. Ajatelkaa sitä vauvaa (:

Vaimomamma 5+3

Tsemppiä kaikille tupakasta irti yrittäville :) Itse lopetin kun alettiin yrittään esikoista ja sit lipsahdin vuosi sitten ja poltin jonkun kuukauden kaksi ja sit loppu enkä ole sen koommin polttanu :)

6+2

Mukaan mahtuu, tervetuloa uudet ja onnea!!

Vaimomamma, keskenmeno ei ole koskaan kiva, mutta voin kuvitella että vielä kun viikkoja noin paljon niin asia tuntuu entistä pahemmalta :( Yritä kuitenkin nyt nauttia jokaisesta päivästä, etua kun turha murehtia!

Siis levitetäänkö sitä Bio-Oilia mahaan ja sen pitäis estää raskausarpia? Pitää kokeilla. Näin apteekissa ainakin kahta eri merkkiä samaan tarkoitukseen olevaa voidetta jonka pitäis estää raskausarpien muodostumista. Hinta oli vaan aika suolanen mun mielestä, oliko lähemmäs 30eur. :S

Joo, Se on siis iho öljyä :) googlaappa niin näet minkälaista purkkia kannattaa kaupasta katsoa. En tiedä hintaa, mutta tokko arvokasta kun ihan prismasta saa!

Ninnu85 tervetuloa mukaan! Tiedän hyvin sun tunteen itsellä siis myös kaksi keskenmenoa takana, mutta nyt koitan ajatella positiivisesti ja itkeä vasta sitten jos huono tilanne tulee.

Joulutonttu: kiitos tsempistä, täytyy vaan ajatella että tämä pikkunen vaan kehittyy ja päivä päivältä uskallan enemmän nauttia ja sitten jos käy huono tuuri sitten vasta itketään.

Ai niin! VINKKI teille esikoista odottaville! :)

Itse olen aiemmassa kahdessa raskaudessa kirjoittanut päiväkirjaa ja voi miten kiva niistä on seurata minkälainen olo on ollut milläkin viikolla!! Sitä luulee muistavansa ikuisesti tiettyjä juttuja, mutta niin ne vaan unohtuu :) En ole muuten mikään päiväkirja ihminen, mutta nyt taas ostin nätin vihon. Kirjoittelen sinne voinnista, neuvolakäynneistä, nimi pohdinnoista, hankinnoista ja muista fiiliksistä (enkä toki päivittäin). Suosittelen lämpimästi, jää mahtava muisto!!

Tuosta tupakasta. Oon polttanu 11 vuotta. Lopetin sähkökessun avulla ja mulla ei ollu nikotiini- vaan tapariippuvuus. Aamutupakki, autotupakki, kahvitupakki... näitähän oli. Sit mies entisenä polttajana vaihto nuuskan sähkökessuun ja minäki aloin vaihtaa tupakkeja hissukseen höyryyn. Viimesen kessun poltin rv4+2(poltin 1-3 tupakkia/pv) ja nikotiinitonta nestettä viimeset höyryt rv 4+6.

Eli poltin ennen plussakiertoa 15-25 kessua päivässä. Kylläh.. ja kuukaudessa lopetin, kiitos sähkökessun :) monesti yritin lopettaa onnistumatta päivääkään..

Joten isot tsempit kaikille jotka polttaa. Te pystytte lopettamaan :) tai edes vähentämään.

Mulla on lisäksi sitten vauvakirjat, jotka on lastenkin silmille soveliaita. Nämä raskausajan päiväkirjat kun sisältää myös niitä hieman huonompia hetkiä :D

Vaimovamma: omatunto ei kyl oo hyvä ku polttaa. Tiedän että hapensaanti heikkenee ja monia muita haittoja. Mutta ku v****u ku se vika on tuolla korvien välissä eikä oo yhtään kiva. Suututtaa niin paljo iteäki. Jos en oo saanu eka ultraan lopetettua ni sitten linnoittaudun kotiin. :(

Ninnu85: I feel you, mulla myös kolme keskenmenoa. Eilen puhuttiin kaverini kanssa, joka myös samoilla viikoilla raskaana että kun mulla oli kaikissa kolmessa edeltävässä etiäinen että kaikki ei oo kunnossa niin sillon ei myöskään ollut. Tässä raskaudessa olen jotenkin rauhallinen ja toiveikas eikä tuota pahaa etiäistä ole.
Tuli puhe että 80% ihmusten omista etiäisistä olisi oikeassa, kyllähän ihminen itse tietää. Toivottavasti mun etiäinen on tässä raskaudessa oikeassa ja tämä etenee normaalisti. Jänniä noi etiäis asiat :)

Tupakasta: ite lopetin heti kun alettiin yrittämään eli puolivuotta sitten. Tosin keskenmenon jälkeen lipsahti mutta mulla ei lopettaminen oo koskaan ollu vaikeeta. :) Tsemppiä niille jotka painii lopettamisen kanssa :)

Lucky, minä en esikoisesta osannut lopettaa ennen ekaa ultraa eli sitä 12 viikon. En jotenkin uskonut ennen sitä että siellä mitään edes on. Sen jälkeen kun näin ultrassa en polttanu enää yhtään tupakkaa, ei sen jälkeen enää voi kun näkee aina silmissään miten se siellä masussa liikkuu ja sydän lyö hirveetä vauhtia :) Nyt tämän toisen kanssa on ollut helpompi lopettaa kun tietää konkreettisesti mitä sieltä tulee ja minkä takia sitä polttamatta on. Mutta tsemppiä, eihän se ikinä helppoa oo!

Mä lopetin normi tupakan polton n. vuosi sitten kun siirryin sähkötupakkaan. Sitä poltellu nyt ne vuoden päivät (ukko siirty siihen jo ennen minua ja niistä on tullut meille ja etenkin ukolle oikea harrastus kasata ja ropailla niitä ja kokoajan postissa tulee jotain uutta), mut mä onnistuin lopettamaan heti kun sain plussan ja ei ole tehnyt edes vaikeeta. Mä alotin tosi vahvalla nesteellä silloin aluksi ja nyt muutenkin polttelin vaan 2 tai 4 milligrammasta. Oon kyllä ylpee itestäni. Eikä mua haittaa vaikka mies polttaa kun ne nesteet tuoksuu sentäs hyville :)

Joulutonttu tosi hyvä idea! Oon ittekki miettiny tuota että pitäis ostaa joku kiva vihko ja kirjotella siihen ni sitten jälkikäteen niitä on kiva lueskella :) ja tottakai semmonen vauvakirja täytyy hankkia!!! :D

Mä sain ystävältäni lahjaksi kun kerroin plussasta sellaisen kirjan "9 kuukautta elämästäni" joka on ihan tarkotettu raskausajan ajaksi ja siellä on ihan kaikkea mahdollista ja vinkkejä ja kokemuksia muilta äideiltä ja isällekin oma osa :) mä tykkään kans kirjotella ja näpräillä ja askarrella kaikkea niin ei tuon parempaa voisi ollakkaan. Oon jo aika paljon täytelly sitä ja teipannu sinne myös mun liuskatestejä muutaman joista näkee kivasti viivan vahvistamisen!

En edes tiennyt et tuollasia on! Olin luullu et kaikki on vasta niitä joita aletaan täyttämään kun vauva on jo syntynyt.

Mä en nyt enää muista mitä oon jo kirjoittanut ja mitä oon ajatellut kirjoittavani, joten pahoittelut jos tulee toistoa.

Täällä myös popsitaan vitamiineja, aloitin Minisun Mamat kun jätettiin ehkäisy pois ja sitä oon jatkanut vaikka monina päivinä oksennus tuleekin aina pian vitamiinin oton jälkeen. Muita en sitten syökään ihan vaan koska en muista vaikka d-vitamiinit olis tuolla kyllä.

Tsemppiä kaikille tupakan kanssa kamppaileville! En oo itse ehtinyt polttaa elämässäni kun vajaan kuukauden ja sitten tulinkin raskaaks joten se jäi siihen. Mies lopetti myös ekan raskauden aikana eikä oo sen jälkeen polttanut. Tosiaan kun en oo itse ollut riippuvainen niin mun on aina todella vaikeeta ymmärtää riippuvuutta eikä aina sympatiaa meinaa riittää. Toivon koko sydämestäni että te jotka yritätte lopettaa onnistutte siinä, tai vaikka vähentämisessä. Miehen siskontyttö on nyt reilun vuoden ja kärsii sekä äitinsä raskausajan tupakoinnin aiheuttamista haitoista sekä jatkuvasta passiivisesta tupakoinnista, ja sen seuraaminen on sydäntä särkevää. Hurjasti voimia yritykseen!

Mä käytin ekan raskauden aikana manteliöljyä ihan kaikkeen, ihoon, hiuksiin, välilihaan, ihan kaikkeen :D Raskausarpia ei tullut, mutta en sitten tiedä johtuiko öljystä vai eikö mulla vaan oo taipumusta saada niitä. Toinen mitä käytin suihkussa oli kookosöljy-hunaja-sokerikuorinta joka jättää ihon jo valmiiksi kosteutetuks, on helppo tehdä itse ja on lisäks ihan mielettömän hyvää. Jos vaikka heikotus yllättää suihkussa :P

Ja onnea ja tervetuloa uudet jos en vielä missään muussa ketjussa muistanut sanoa :)

Sarina1 mistäköhän sun ystävä on sen hankkinut? Aivan ihana! Sellainen ois kyllä mullekkin täydellinen! :) siitä oiskin sit niin hyvä siirtyä siihen vauvakirjaan! :)

Takaisin