Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minullakin lukee, että "Poliklinikkakäyntinne saattaa kestää 1-3 tuntia." Tarkoittanee varmaan jos löytyy jotain tai opiskelija harjoittelemassa ultraamista. Viimeksi tytön rakenteissa tais mennä tunti, kun ensin ultras opiskelija/harjoittelija ja vielä oikea kätilö :)

Mulla vielä 11 yötä ultraan... Huoh. Onneksi se on heti kesäloman aluksi niin ei menen kesäloma kiirehtiessä, että olispa jo.. :) jännittää kamalasti jo nyt kun ajattelee.

Pikkukaveri oli ainaki tänää siirtyny vähän ylemmäs ku sydänääniä kuuntelin. Ennen ollu aina ihan häpykummun rajalla. Nyt oli siitä puolivälissä napaan.

Pomo (mies) oli tänään töissä ihan huolissaan musta kun eilen kerroin sille poissaoloni syyn. Sano että tämä (vauva) on nyt tärkeintä että jos mitään tuntuu tai tarttee levätä tms nii eikun vaan saikulle. Aivan ihmehuippu tyyppi!

Kiva olis kyllä ollut jos rakenneultra olis sattunut loman alkuun. Minulle sattui loman viimeselle viikolle :D onneks sentään maanantaille eikä perjantaille :D

Ja kiva pomo sinulla Metsäläinen :)

Onks teil muilla hirveetä metallin/veren makua suussa..? Mulla ollu ihan alusta asti.. ja tosi ärsyttävää kyllä... pitäis koko aja jotn pastillia syödä ettei maistais ja oksu lentäis.. tänää kuitenki 17+4.. help me:grumpy:

Mua on jotenkin nyt huolestuttanut se, etten tunne (tai tunnista) mitään liikkeitä ja tänään 19+1. Oon yrittänyt ajatella, että mulle myllertää mahassa vaan kaikki ruoansulatusjutut ja siksi en tunne liikkeitä, mutta silti vähän huolettaa :(

Mulla on jtn epäonnistunut olo. Tiedän et syyttä. Mies on varma et tää tulokas on poika. Ja mä alan olee varma et tyttö. Toki poika olisi kiva. Mut se et jos tää todella on tyttö et sitte mies pettyy tosi pahasti kun en voinu hälle toista poikaa ..
Mieheltähän se sukupuolikromosomi tulee eli miestäs syytät jos tyttö tulee.. Miks miehes pettyy jos teil kuitenki se poika on?

Mulla kesti rakenneultra jonkun tunnin, vaikka tyttö olikin hyvin yhteistyökykyinen ja sai hyvin kaiken katsottua :) Mies lopussa pyysi et sai ottaa vielä videota ruudusta niin siinäkin tietty meni aikaa :)
Meillä oli puol tuntia aika myöhässä, kyllä oli piinaavaa odotella!

Ei se lakun/salmiakin vaikutus verenpaineeseen vaan se glykyrritsiini, joka voi aiheuttaa sikiölle vahinkoa. Siksi tuo 50g raja ja ei joka päivä. Toki jokainen menee oman linjansa mukaan, mutta ote en söisi vaikka olisi kuinka matalat verenpaineet...
Mä en oo ikinä kuullu tollasta, jokapaikassa toitotetaan et nostss verenpainetta ja jolleki oli suositeltuki salmiakkia et nousis paineet eikä huippais niin.. Onko sulla linkkiä missä noin sanotaan? En kyseenalaista vaan mielenkiinnosta haluan lukee :)

En.Mä usko et se pettyy. Nää on vaa omia ajatuksia... Kyllä se sanonut että hän rakastaa lasta oli se kumpi vaan. Lähinnä tää kaikki on vaa oman päänsisäistä..

" Julkaistujen potilastapausten ja terveillä koehenkilöillä tehtyjen tutkimusten perusteella lakritsista voi koitua haittavaikutuksia, mikäli glykyrritsiinin saanti ylittää 100 mg 1–2 kertaa viikossa (Störmer ym. 1993). Haitat ovat todennäköisiä, jos glykyrritsiinin saanti ylittää pari kertaa viikossa 400 mg. Kun lakritsivalmisteiden glykyrritsiinipitoisuus on keskimäärin 0.2 % (taulukko 1 ), edellä mainitut raja-arvot ylittyvät, mikäli lakritsivalmisteita kulutetaan noin 50–200 g pari kertaa viikossa. Jos suomalaisten lakritsinkulutus jakaantuisi tasaisesti, glykyrritsiinihapon päivittäinen saanti olisi noin 7.2 mg, mikä alittaa huomattavasti edellä olevat raja-arvot. Satunnaisesta lakritsin syömisestä ei siis juuri ole haittaa kenelläkään, mutta lakritsin suurkuluttajat voivat altistua vakavillekin haitoille."

Noi supparit mietityttää muakin, kun töissä ois kuitenkin pakko jaksaa tehdä nosteluja ja kiipeilyjä ja seistä se 8h, mutta jos siitä tulee jo kesken päivän karmeet kivut ja supistelut niin ei oo yhtään hyvä juttu. Huomenna neuvolassa täytyy jutella asiasta, vaikka oliskin harmitonta niin silti.
Mulla esikoinen syntyä putkahti rv 32, eli siinä mielessä otan kehon joka risahduksen ja rasahduksen varmaan jotenkin erityisen tarkasti kuulosteluun ja tunnusteluun.
Kannattaa ehdottomasti mainita supisteluista. Mulle alko tuleen hetiku vähänki lapsia nostin/kumarruin noukkiin lattialta jotain supistuksia nii pääsin nlalääkärille. Aiemminki on tullu mut ei rasituksen yhteydessä vaan muutenvaan.. Teki sisätutkimuksen ja totes tilanteen normaaliksi. Mut sano et jos ois taustalla ennenaikainen synnytys nii otettas tarkempaan seurantaan..
Ja jos ovat säännöllisiä tai kipeitä nii soittoo vaan ja näytille. Viimeraskaudes rv 25 mulla supisteli kivuttomasti mut säännöllisesti yks yö ja soittelin nlaan nii samana päivänä pääsin äitipolille lääkärille.. Kyllä ne kannattaa tarkistuttaa.. Ja pissanäyte pitäs ottaa kans jos herkästi supistelee, (oireeton) vti voi aiheuttaa supistuksia ja pahimmillaan käynnistää synnytyksen.

Ja lääkäöri sano mulle myös et jos töissä oisin nii kirjottas saikkua. Ei tässä vaiheessa raskautta supistusten kuulu olla useesti päivässä tulevia, en usko et kukaan haluaa et lapsi kasvaa loppuraskauden teho-osaston piuhoissa. Ainakaan neuvolaan soitosta ei oo mitään haittaa :)

Heippa! Löysin forumin vasta viikko sitten ja mukavasti on mennyt aika teidän viestejä lukiessa. Tarpeeseen tulee tämmönen vertaistuki, varsinkin kun täällä on selkeesti niin hyvä ja lämmin vastaanotto kaikille :)
Ite odotan ensimmäistä nyt, laskettu aika on 28.12. Ikää on 35 v , joten ensisynnyttäjäksi taidan olla jo aika vanha :rolleyes:
Mutta raskaus on mennyt tähän asti hyvin alun etovaa oloa lukuunottamatta. Sille tielle jäi kahvin ja teen juonti, kaikki maholliset herkut kyllä tietty maistui öklötyksestä huolimatta. Nyt kun meneillään 17 + 3 , olo on aika pirteä, lenkkeily ja kotityöt sujuu taas. Tosin nyt onkin loma menossa.. Uutena vaivana tuli päänsäryt, joita nimenomaan työpäivinä, saapas nähä palaavatko taas kun loma loppuu.. hope not! o_O
Kovasti odottelen potkuja masusta, mutta vielä en ainakaan varmaksi voi sanoa niitä tunteneeni. Seuraava neuvola on ensi ma, jolloin varmaan saan rakenneultra-ajan. Toivottavasti saadaan sukupuoli selville sitten!
No, tämä tältä erää, toivottavasti sulaudun vielä joukkoon :wink

Tervetuloa sale, täällä toinen vielä sua vanhempi ensikertalainen ja toistaiseksi kaikki hyvin. :)

Mäkään en tosta glykywhatever-aineesta ollu kuullutkaan, mut googletin ja kävi ilmi et lakritsi tosiaan aiheuttaa verenpaineen nousun lisäks mahd. lapsen aivojen kehitykselle hallaa. Kognitiiviset kyvyt huonommat ja enemmän ADHD:ta niillä joiden äiti syönyt raskausaikana paljon lakua. Vaikutti mm. jotenkin istukan kykyyn estää stressihormonin läpäisyä yms. kai noita yllämainittuja asioita. Että taidanpa kanssa jättää vähemmälle, vaikka oon sitä syönyt just siks kun on liian alhaiset paineet. :o

Vaunuja on tullut katseltua ja ihailtua ja rakastuin emmaljungan duo mondial delux paris malliin, sinivalkoiset ja aivan sairaan kalliit sitten löysin lucky classic yhdistelmävaunut, mutta en löytänyt mitään keskustelua/ kokemusta ko. vaunuista. Onko kenellään mitään hajua? Halutaan tietysti laadukkaat yhdistelmät, mutta yli 1000e on vähän liikaa Laitan kuvan, mitä ootte mieltä?

Liitteet

• 1437683458879.jpg
    1437683458879.jpg
    47.1 KB · Katsottu: 33
  • 1437683474870.jpg
    1437683474870.jpg
    60.1 KB · Katsottu: 37
Hupsista, kirjotin väärään paikkaan, enkä osaa vielä deletoida kommenttia täältä poies, sorii...

Oikeassa paikassa kirjottelen sittenkin ( eilinen AC/DC varmaan sekotti pään..). Eikä nämä foorumit ole muutenkaan kovin tuttuja mulle..

Eli Tytsylle kiitos :)

Ja tuo lakujuttu oli hyvä tietää (koskikohan salmiakkiakin). Mullakin alhanen verenpaine, ja lakua ja salmiakkia on tullu syötyä. Täytyy vähentää nyt.

Onks teil muilla hirveetä metallin/veren makua suussa..? Mulla ollu ihan alusta asti.. ja tosi ärsyttävää kyllä... pitäis koko aja jotn pastillia syödä ettei maistais ja oksu lentäis.. tänää kuitenki 17+4.. help me:grumpy:
Mulla ensimmäinen raskausoire oli just toi metallin maku suussa,ja se jatkuu vieläkin,viidennellä kuukaudella.Välillä voimakkaampi ja välillä hennompi.Ja se maku on muuttunu jotenkin erilaiseksi,vähemmän metalliseksi.Aika epämiellyttävä.Jossain vaiheessa söin xylitolpastilleja mitkä autto vähän,mut maku tulee heti kohta takasin.
Rv 18+6.

Takaisin