Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Imetyksestä mä oon tyttöjä imettänyt max 2kk kun maito loppu:(
Kovin energisiä ja terveitä likkoja on tullut:) luulen että tämän kanssa käy samallalailla vaikka itse kovin haluaisin imettää saattaa olla että toisin käy!
Olen siitä saanut kuulla neuvolassa että sinne imetys neuvojalle vaan mutta eipä ole auttanut, pahimmat kommentit kyllä olen saanut kuulla anopilta!
Ei se pullo huonoa äitiä tee... Luulisi olevan sen ja sama mistä vauva syö kunhan syö!
Jotenkin tää äitiys ja raskaus on sellaista aikaa että kaikki luulee että niillä on oikeus tulla kommentoimaan, niin tai näin aina väärinpäin :)

Tää raskaus on kyllä todella outo, nää mun olot seilaa miten sattuu, tässä ollut jo reilu viikko että ei väsytä ja nyt jo 3 päivää kesto krapula:)
Mulla darrassa kieli kipee, niin on nytkin, päähän koskee, väsyttää, janottaa... Onneksi ei okseta :)
Onneksi ukkeli kotona niin voi vähän lusmia :D
Ja pakko mainita että en ole juonut kuin totta kirkasta hanasta ;)

Täällä menee oireilut miten sattuu. Helvetilliset alavatsakivut kesti pari päivää, ultrattiin pariinkin otteeseen sen jälkeen ja kaikki ok. Nyt mennään taas oireetonta aikaa. Harvoin ällöttelee ja tissien turvotus on laskenu eikä ne oo lähellekkään niin kipeät kun aiemmin. Ajoittain vaan. Mut ihan rauhallisesti oon ottanu ja uskon et pienellä kaikki on ok :)

Neuvoista vielä. Mielestäni paras neuvo, joka saatiin esikoisen synnyttyä, oli kätilöltä kotiinlähdön lähestyessä: tulette saamaan paljon neuvoja täältä, neuvolasta, sukulaisilta, ystäviltä jne. Tämä on teidän lapsenne, joten valitkaa ne neuvot, jotka haluatte, ja tehkää niin kuin teille parhaiten sopii.

Nyt on saatu antibiootit. Harmittaa vaa tuollanen tyhjänpäivänen lääkärin vatvominen selvässä keskenmeno riski asiassa :/ kaikki hyvin loppu hyvin :)
Unettomuus piinaa :/ onko täälä muuten muita päivittäin saunojia? Auttaa itsellä stressiin, ja lueskelin että ei haittaakaan tuosta päivittäisestä saunomisesta ole ku on puusauna :)

Olen viimeiset päivät lueskellut vain taustalla. Mulla siirtyi se lasketun ajan määrittämis ultra kesäkuun ekalle viikolle. Silloin pitäis olla 9+ jotain niin olis ihan kiva saada tietää laskettu aika. Kesäkuussa pitäis käydä vielä sikiöseulonnatkin. Toivottavasti ei tule kiire jos oliskin jo 10+ menossa. ..

Väsymystä, rinnat hellät ja etovaa oloa edelleen. Ällötys ei onneksi kestä enää ihan koko päivää. Välillä jomottelee alapäätä varsinkin jos touhuaa paljon eikä muista levätä.

Täällä kans taustailtu kun ollut niin väsynyt olo viime päivinä.. nyt 16tunnin unien jälkeen oon ainaki tällä hetkellä kuin uudesti syntynyt :'D

Muumimamma jospa nuo laskelmat pitäis paikkansa niin ei tulis noitten seulontojen kanssa niin kauhea kiire! :)

Ykäriina tuo neuvo on ehdottomasti loistava! Kunpa tuon neuvon muistais vielä sitten kun pieni on syntynyt! :)

Äippä tuo oireiden seilailu on ihan tuttua! Täällä oireet saattaa vuorokaudenkin aikana vaihdella tosi radikaalisti! mutta jospa tätä oireilua ois vaan eka kolmannes niin pystyis sitten jotain alkaa touhuamaankin :)

Oltiin yks päivä pyörälenkillä miehen kanssa ja sillon vasta huomasin kuinka kaikki aistit toimii superteholla! Haistoin hajuja joita en tienny olevan, kuulin/kuuntelin erilailla ympäröivää tilaa, olin ku haukka tarkkaavaisine silmineen, tuntu ku olisin ollu yli ihminen, mikä olo, aistit toimii täysillä :D "tältäkö tuntuu puhjeta kukkaan naisena ja tältäkö tuntuu täyttää ihmisen alkukantasin tarkoitus, tulla raskaaksi ja jatkaa sukua" oi näitä hienoja fiiliksiä :)

Onko täällä muita, joilla on taaksepäin kallistunut kohtu? Esiintyykö teillä kipuja näillä 10+ -viikoilla? Itse heräsin tänä aamuna niin jäätävään pistävään kipuun, että säikähdin ihan kunnolla. Kätilö kyllä sanoi alkuraskauden ultrassa, että tuo kohdun asento saattaa aiheuttaa koviakin kipuja jossakin vaiheessa pystyyn noustessaan.

Rv 11+1

Äyriäinen, mulla on taaksepäin kallistunut. Yhdellä lenkillä varmaankin juuri rv 10 tuntui jäätäviä viiltoja, mutta muuten ei ole juurikaan kipuja ollut. Mutta nuo kivuthan on ihan normaaleita, kohtu kasvaa ja paikat venyy :) itse en ole ollu huolissani noista satunnaisista viilloista, ainakin tuolla mahassa tapahtuu jotain :)

Joo, niin minä sitten rauhoituttuani päättelinkin jo. :) Mä vaan olen tähän mennessä päässyt särkyjen suhteen ihan superhelpolla, joten tuollainen yhtäkkinen viiltävä kipu säikäytti kyllä ensikertalaisen.

Mullakin on taaksepäin kallistunut kohtu mutta ei oo mitenkään erityisen paljon kipuja ollut. :) Normaaleja repäisykipuja on välillä ja menkkamaista jomotusta, mutta ajattelen kuuluvan asiaan. :)

Mä söin esikoisen kaa maitohappobakteereja koko raskausajan ja atoopikko lievästi refluksivaivainen vauva tuli. Ei itkuinen mutta puklailija. Tokan kohalla en syöny ja melkeen yhtä paha puklailija oli hänkin. Atopiaa ei ole

Tästä imetyksestä saa vaikka minkälaisen tappelun aikaan mut kaikille suosittelen imetyksen tuki ry-faceryhmää.. Sieltä saa tukea/ohjeita ja neuvoja imetykseen/tiheänimunkausiin ja etenki imetyksen ensipäiviin.. Koulutetut tukiäidit vastailee.. Kun periaatteessa maito ei imettämällä lopu. Mut en kato kieroon ketään vaikka pullosta antaakin, hyvää äitiyttä ei tisseillä mitata❤

Äyriäinen, mulla on tietääkseni taaksepäin kallistunut kohtu ja nyt 10+0.Vielä ei ainakaan ole kipuja ollut kun kerran lyhyesti.Luulen että nää kipujutut voi olla tosi yksilöllisiä.

Kovasti oon lueskellut näitä keskusteluja,kun toisessa Joulukuu-ryhmässä tuntuu olevan hiljaista.

Muutama päivä ollut nyt rankempaa pahoinvointia,väsymystä ja päänsärkyä.Onneks on ollut mahdollista levätä,kun opiskelut loppuivat.

Odotan kutsua ekaan ultraan!H:gin alueella se on vko 10-13.

Mulla taas eteenpäin kallistunut kohtu ja kipuja on jos jonkinlaista ollu ja kovaakin välillä, viimeks eilen. Lantion seutu on usein tulessa ja viiltävät kivut on yleistä. Myös menkkamaisia kipuja joka päivä.

Mulla ei suositella imettämistä kun lapsi tullut :/ harmittaa, mutta ei voi mitään :( hepatiitin takia :(
C-hepatiittiko? Mun kesäkuisen mammaryhmässä on kaksikin c-hepatiitti positiivista ihmistä ja kyllä sen kanssa saa imettää. Toinen joutu imettään esikoistaan sairaalassa salaa koska hän olo ottanut eri lähteistä ja ammattilaisilta tietoo raskausaikana mut synnärillä oli väärää tietoa ja he kielsivät imetyksen mutta tämä mamma ei uskonut.. Imettää nyt toista lastaan..

Tästä imetyksestä saa vaikka minkälaisen tappelun aikaan mut kaikille suosittelen imetyksen tuki ry-faceryhmää.. Sieltä saa tukea/ohjeita ja neuvoja imetykseen/tiheänimunkausiin ja etenki imetyksen ensipäiviin.. Koulutetut tukiäidit vastailee.. Kun periaatteessa maito ei imettämällä lopu. Mut en kato kieroon ketään vaikka pullosta antaakin, hyvää äitiyttä ei tisseillä mitata❤

En riita lähde lietsomaan mutta vaikka itse kävin vaikka minkänäköisissä vertaistuki ryhmissä, neuvojilla tms kun maito loppuu niin loppuu. Imetin, pumppasin, imetin, pumppasin silti loppu.
Sain monta kertaa ton saman kuulla anopilta että ei se maito imettämällä lopu, mutta loppui silti :(
Niin ja vettäkin joi kuin viimeistä päivää että ei neste vajeesta johtunut... Kukaan mitään selitystä antanut miksi näin:(

Mulla kans esikoisen kanssa imetys loppui "maidon loppumiseen" vaikka todellisuudessa kyse oli todennäköisesti refluksista johon en saanut mitään apua tai tukea mistään. 3kk täysimetin, sit noin kuukausi rinakkais pullon kanssa. Tyttö oli 4kk kun mun mies pääsi Suomeen ja silloin imetys oli just loppunut kokonaan. Vieläkin harmittaa ihan pirusti etten osannut vaatia kunnon apua neuvolasta vaikka puhuin imetysongelmista, mut esimerkiksi refluksiin tutustuin vasta kaverin lapsen myötä. Vähän jännittää miten tällä kertaa tulee menemään, mutta toisaalta nyt on itseluottamusta jo enemmän äitinä ja elämäntilannekin on rauhallisempi, mies on täällä alusta asti eikä tarvitse koko ajan taistella maahanmuuttopapereiden kanssa, kokea pettymyksiä, siirrellä lentoja, soitella kaukopuheluita jne.

Takaisin