Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pitäisiköhän itsekin alkaa syömään.. Onkohan niissäkin jotain säännöksiä et mitkä käy raskaana oleville ja mitkä ei :) Olis kaapissa yhdenlaisia mut onkohan ne 'turvallisia'..

Komppaan Lumikatriinaa, maitohapoissa ei todellakaan oo mitään vaarallista. Yhen tabletin voi päivässä ottaa. Ite en säännöllisesti siis ota, vaan silloin kun esim mahaan koskee niin se tasapainottaa vatsaa kivasti, niin että ei enää väännä. :)

Mutta siis säännöllinenkään ottaminen ei oo missään tapauksessa kiellettyä. Sillä saa pidettyä ainakin suoliston tasapainossa. Ite söin päivittäin ennen raskautta niitä femilor maitohappoja, mitkä on tarkoitettu alapään taspainossa pitämiseen kun kärsin jatkuvasta hiivasta. Yllätyksekseni tässä raskaudessa ei ole hiivaa näkynyt niin ei ole tarvinnut noita femilorejakaan syödä. :)

Noniin hyvä tietää :) usein on jotain suosituksia et ei tulisi käyttää raskaana tms mutta maitohappobakteereissa varmaan harvemmin!

Minäkin käytän säännöllisesti maitohappobakteereita juurikin hiivan ehkäisemiseen sekä siksi, että mun vatsani on kovin kiukutteleva tapaus. Reagoin sillä herkästi asiaan kuin asiaan, ja maitohappobakteerit tasapainottavat tilannetta. Nyt aion hankkia myös paikallisesti laitettavia maitohappobakteereita emättimeen, jos voisin sillä ehkäistä emätintulehduksia.

Haluan vielä kirjoittaa yhden näkökulman tuohon raskaudenaikaisiin kieltoihin liittyen. Musta niissä loputtomissa kielloissa on aivan sama kuin jo silloin, kun lapsi on syntynyt, että äidiltä vaaditaan täydellisyyttä tehdä asiat juuri oikein. Älä ota missään nimessä sitä! Äläkä tätä! Älä myöskään tuota! Sama on lapsen synnyttyä, että kaikki pitäisi tehdä justiinsa oikein oppikirjojen ja tutkimusten mukaisesti. Tällainen ei ole kuitenkaan mahdollista, vaan toivoisin, että me kaikki äidit oppisimme armollisuutta itseämme kohtaan. Sikiö ei vahingoitu siitä särkylääkkeestä tai rucolan lehdestä. Syntynyt lapsi ei puolestaan mene pilalle, vaikka äiti joskus kiukustuu tai haluaa ihan omaa aikaa. Riittävän hyvä vanhemmuus koskee mielestäni jo raskausaikaa.

Mulla on tänään vapaapäivä, kun mies lähti päiväksi reissuun lasten kanssa. Aion käyttää päivän lukemiseen ja sitten menen rakkaan ystäväni kanssa kahville ja elokuviin.

10+6

Lumikatriina toi niin totta varsinkin kun saa esikon neuvoja tullee, synnäriltä, neuvolasta, omalta äidiltä, anopilta ja jopa vierailta ihmisiltä! Se on raskasta, jokainen osaa hoitaa lastaan hyvin kun kuuntelee sydäntään ja käyttää maalaisjärkeä! Vinkkejä voi kuunnella, apua pitää pyytää, mutta yhtä ainoaa tapaa olla äiti ( tai isi) EI ole!

Hyvää vapaa päivää lumikatriina :) meillä mies kotona niin tuntuu jo vapaa päivälle kun ei tarvii tehdä kaikkea soolo vetona :)

Pakko oli alkaa kirjottaa noista pelkotiloista jne... mulla oli se keskiviikko päivä jotain aivan kamalaa... kun omien laskujen mukaan piti olla rv reilu 9 mutta lääkärin mitan mukaan vasta 6 plus jotain... ja sitä sykettä ei saatu näkymään... ok aatamin aikaset vehkeet jne.... mutta sitte illalla juteltiin miehen kans monta monta tuntia.... ja se helpotti! Viikon päähän laitettiin uus aika... ja nyt mennää näillä että tuli mitä tuli, ei auta ko kestää.. kaks vaihtoehtoahan siinä on joko kehitys on loppunut vkolle 6 tai hedelmöittyminen tapahtunut paljon myöhemmin... kaksoisraskautena on alkanut joka tapauksessa joista toinen on vaan alkanut kehittyyn! Olen nyt kuitenkin valmistautunut henkisesti molempiin, oman psyykkeenki takia,ja yritän olla ajattelematta asiaa liikaa...

Nimenomaan puhuminen auttaa! Itse juuri tässä mietin, kuinka paljon paremmin asiani olisivatkaan, jos mua olisi lapsesta asti kuunnelttu. Ei olisi joutunut tukahduttamaan sisäänsä. En siis ole missään nimessä tarkoittanut, ettei peloista pitäisi puhua, vaan ajattelen juuri päinvastoin. Tunteet tulevat siedettäväksi, kun niistä ei tarvitse vaieta.

Voimia sinulle, Hömötiainen <3!

Ja jotenki tuntuu hullulta että jos kehitys olis loppunu rv 6:lle ko edelleen kaikki raskausoireet on... ja normi alamahan menkkamaisia oireita välillä... ei jatkuvaa tai älyttömän kipeitä...

Muokattu viimeksi:
Lumikatriina älä tee mitään, niin mä teen jos lapset on poissa:)
Hömötiainen voimia tähän teidän tilanteeseen, toivotaan että löytyy syke kun seuraavan kerran käyt ultrassa

Tuota oon kanssa minä stressannu, että äideiltä vaaditaan sitä täydellisyyttä piste ja jos vähänki meet vaatimusten mukasen riman alta, niin lyödään huono-äiti leima paperiin :/
Sain ohjeen tk tädiltä toissapäivänä aamupahoinvointiin, pitäs kuulemma heti herättyään sängys makuuasennos syödä jotain pientä, esim. Tuc keksejä, no mä en sängys syö, nii hetiny ku nousin nii oon tuoremehua lipittäny ja mutustanu tuc keksejä. Pian sen huonon olon pitäs alkaa, saa nähä auttaako :)
Oli muuten jännä kans, torstaina annoin neuvolas pissitestin, ja neuvolatäti epäili mulla pissitulehusta, no torstaina kävin antaas pissitestin tk:ssa ja perjantaina soitti neuvolatäti että mulla on pissitulehus, että lääkäri oli hälle sanonut että minä saan hakia lääkkeet samana päivänä 12 jälkeen apteekista. Kävin iltapäivällä eikä lääkkeitä ollut. Soitin tk:hon ja siellä minulle kerrottiin ettei minulle mitään lääkkeitä ole kirjotettu että lääkäri täällä miettii tarvitsenko niitä lääkkeitä!?! Murrrr! Olen raskaana ja pissitulehdus ei ole hyvä silloin, tai milloinkaan :/ ja minulla on ollut viimeisen puolentoista vuoden aikana monia pissitulehduksia, ja aina saanut lääkkeet mutta nyt kun raskaana niin en saa? Mitä ihmettä.. ja oli kuitenki neuvola tädilleKki kerinny sanoon että saan hakia lääkkeet.... :( maanantaina soitan uudestaan :(

Lilith aika hassua käytöstä neuvolasta, vaadi maanantaina saada se lääkekuuri tai mene terkkula lääkärille kun mulle ainakin neuvolassa sanottiin että pissa tulehdus saattaa aiheuttaa keskenmenon!

Siis kävin jo tk:ssa ja sieltä tk:sta se lääkäri oli luvannu sen kuurin kirjottaa, mutta ei ollutkaan kirjottanu, ja oli jotain papereihin se lääkäri laittanu että miettii vielä tarvitsenko lääkekuuria? Oon niin raivoissani... :(

Neuvoista ja huono-äiti -tunteesta... Odottakaa vaan, kun saatte nyytin syliin ja alkaa imetys. Jos maito alkaakin hiipua ja syystä tä toisesta sitten luovutat ja siirtyy korvikkeisiin. Ite oon saanu selitellä loputtomiin "en mä lopettanu imetystä, mut ku lapsi ei enää suostunu ottaa ku pullosta". Ja päälle huono omatunto :/

Synnärin ruuhkista... Yleensä joulukuu rauhallinen, mut 2014 joulukuussa ja loppuvuodesta oli tyksissä ainakin meininkiä, mut sit helmikuu tais olla hiljasempi. Pahimmat ruuhkat taitaa kuitenkin osua kesään tä loppukevääseen.

Täällä alko uudestaan olemaan pientä etovaa oloa.. Onko sellanen polte koko lantion seudulla normaalia? Täällä tänään rv 9+6, ensimmäinen raskaus meni tällä viikolla kesken enkä ole koskaan päässyt pidemmälle. Jännät paikat siis täällä menossa. Tiistaina ultra ja päästään kattomaan onko kaikki kunnossa pienellä :)

Takaisin