Varmasti vaikuttaa muut asiat turvattomuuteen, mut ei se lapsi sitä edelleenkään ymmärrä, että miksi on vangittuna, vaikka se vanhempien mielestä turvallisuussyistä olisikin. Tässä nyt oli edelleen pointtina se, että lapsi ei osaa ajatella syy-seuraussuhteita. Eihän se lapsi siitä pilalle mene (hitto mikä sanonta :D), mutta varmuudella ei ymmärrä mitä tapahtuu. Kyllähän pieni vauvakin hukkaa herkästi vanhempiensa naamat ja ahdistuu kun on erossa, mutta pian taas muistaa. Jos vauvalle/lapselle aiheuttaa liikaa näitä ahdistuksia ja vauva/lapsi joutuu itse lohduttautumaan, syntyy näin aikuisiän ahdistuksia tunnemuistin pohjalta. Jokainen vanhempi varmuudella aiheuttaa näitä lapsilleen aivan tiedostamatta, että yks nukkuminen ei välttämättä niin pahaa vahinkoa saa aikaan, mutta se yhdistettynä muihin lapselle vaikeisiin asioihin voi saada aikaan ahdistusta. En saa tätä mitenkään päin järkevämmin selostettua, mutta se lapsen hymy kertoo lähinnä siitä, että kiva kun tulit, ei siitä, että hetki sitten on voinut olla paniikki. Toisaalta sitten, kyllähän lapsi varmasti luonnostaan pyrkisi pois ahdistavista tilanteista, mutta tässä tullaan siihen kun lapsi voidaan opettaa olemaan viestimättä kun se ei kannata... Psykologia on jännää ja lapsiin sitä ei voi soveltaa suoraan mitä aikuisiin, eihän lapsen todistuskaan ole pätevä, jos kuulustelija on johdatteleva, lapsen muistiin saattaa ilmestyä ylimääräistä kun joku asia mainitaan ja sitten lapsi pitääkin sitä totena. Edelleenkään en voi kenenkään lapsesta sanoa, en edes omistani, että millaisia aikuisia heistä kasvaa, tiedän vain miten itse toimin ja miksi ja millä tavalla en toimi ja sille perustelut. Ihminenhän toimii omaksi edukseen ja ajattelee tekevänsä oikein. Kyllä mua lohduttaa ajatus, että lapset eivät nuku kukaan yksin (ellei joskus halua niin) ja pääsevät halutessaan vanhempien luo. Ei ole kyllä mieleenkään tullut, että lapsi touhuaisi keskellä yötä jotain kiellettyä. Aina nukutaan samoihin aikoihin ja minä olen ekana ylhäällä laittamassa koko porukalle aamupalat. Jos olis yöheräilyä ja perseilyä yöllä, niin katsottaisiin varmaan uudelleen päivän rutiinit, että kaikki sais nukkua rauhassa. Ehkä tämä alkaa tästä aiheesta riittää tällä kertaa... :)