Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No samassa huoneessa meilläkin nukutaan. En kyllä uskaltaisi jättää yksin nukkumaan eri huoneeseen ja ovi kiinni... Jos nukutaan eri huoneessa niin pitää olla selkeä avoin linja vanhempien makkariin tai lapsen pitää itse päästä vanhempien luo...

Meillä sama periaate, et pitää päästä vanhempien luo yöllä jos hätä tulee. Ei meillä kyllä laitaa pinnasängyssä käytetty muutenkaan kun oli sivuvaununa ilman laitaa :) Samassa huoneessa vanhempien kans nukutaan siihen asti ku jonkun aikaa muksu nukkunut omassa sängyssä täydet yöt. Minähän en yöllä ala ravaamaan missään toisessa huoneessa, vieressä kun nukkuu vauvasta asti niin ei tarvitse itse onneks edes nousta sängystä yöllä :D

Kyllähän sen lapsen äänen kuulee naapurihuoneesta ovi kiinnikin, jos joku hätä tulisi. Paremmin nukumme kaikki, kun emme herättele toisiamme omilla äänillä. Tänäänkin aamulla heräsin, kun pojan huoneesta kuului pientä höpötystä, siellä se seisoi unilelu kainalossa ja kirja kädessä oven takana odottamassa, että tullaan lukemaan <3 Kohtahan se jo yltää kahvaan ja sitten sitä ei pidättele mikään.

Meillä on nyt mietitty että pitäisikö siirtää junnusänkyyn jo nyt kun toinen on tulossa. Ei ole osoittanut vielä mitään merkkejä että ajattelisi edes kiipeävänsä pinniksestä pois ja huolestuttaa myös se että miten sitten pysyy omassa sängyssä jos ei laitoja ole.

Meidän pinnis on muutenkin semmonen et haluisin kyllä uuden jossa laskettava laita että saisi sivuvaunuksi. Luulisin että itse saisin nukuttua paremmin kuin vauva välissä kuten esikoisen kanssa välillä. Pääasiassa on siis nukkunut aina omassa sängyssään. En vaan jaksais yhtään paneutua uuden pinniksen etsimiseen torista tms. Ehkä en vaan tee asialle mitään ja vauva saa sitten nukkua valtion pahveissa kunnes joku tekee jotain..

Kyllähän sen lapsen äänen kuulee naapurihuoneesta ovi kiinnikin, jos joku hätä tulisi. Paremmin nukumme kaikki, kun emme herättele toisiamme omilla äänillä. Tänäänkin aamulla heräsin, kun pojan huoneesta kuului pientä höpötystä, siellä se seisoi unilelu kainalossa ja kirja kädessä oven takana odottamassa, että tullaan lukemaan <3 Kohtahan se jo yltää kahvaan ja sitten sitä ei pidättele mikään.

Ennemminkin kyse siitä, että lapsi on vangittuna vs vapaasti voi tulla vanhempien luo jos hätä :) Kehityspsykologiaa jos jonkin verran jaksaa lueskella, niin löytyy vastaus miksi moni ei pinnasänkyä suosi.

Meillä nukutaan ovet raollaan, mutta alakertaan menevien rappusten molemmissa päissä on turvaportit, ja ne on kiinni yöllä ettei tipu rappusista :)

Meillä on siitä erikoiset järjestelyt, että vanhemmat nukkuu olohuoneen nurkassa, kun lapsilla taas on oma huoneensa :D Esikoinen on aina ollut aika tilaa tarvitseva, ei edelleenkään halua useimiten meidän sängyssä nukkua, vaikka varsinkin joskus kipeenä itsekin ehdotetaan. Meillä on lastenhuoneen ovi yleensä auki, mutta ovessa portti, ettei pienempi pääse yksin vaeltamaan. Sitä kun tuppaa esim. hella kiinnostamaan vähän turhan paljon :O Esikoinen siirtyi omaan huoneeseen aikoinaan joskus 8-kuisena, kuopus taas majaili meidän sängyn vieressä melkein vuoden ikään asti :) Isojen lasten sänkyä aletaan kuopukselle kattoa varmaan joskus vuoden päästä, tohon laidattomaan pinnikseen mahtuu vielä aika kauan :)

Taapero ja vihreä haiseva kakka! Mistä voisi johtua?? :o pari pvää nyt ollut. voisiko viitata hampaiden tuloon? ensin luulin että johtuu mustikasta mut nyt ei olla annettu ja edellee vihreä. ja karsea haju..

Taapero ja vihreä haiseva kakka! Mistä voisi johtua?? :eek: pari pvää nyt ollut. voisiko viitata hampaiden tuloon? ensin luulin että johtuu mustikasta mut nyt ei olla annettu ja edellee vihreä. ja karsea haju..
Haju ehkä viittais johonkin epäsopivaan mitä syönyt?

Ennemminkin kyse siitä, että lapsi on vangittuna vs vapaasti voi tulla vanhempien luo jos hätä :) Kehityspsykologiaa jos jonkin verran jaksaa lueskella, niin löytyy vastaus miksi moni ei pinnasänkyä suosi.

Nojaa... Mun mielestä taas se ei vaikuta negatiivisesti mitenkään. Perusluottamus on hyvä ja tyytyväisenä sieltä aamulla huhuilee meitä hereille, jos ei olla jo herätty. Vaarallisempaa mun mielestä kehityksen kannalta olisi, ettei rajoja asetettaisi ja näin pieni lapsi saisi haahuilla pitkin kämppää ilman valvontaa.

Lapsi ei saa haahuilla yksin ympäri kämppää mutta vanhempien luokse pitää päästä jos kerran eri huoneessa nukutaan ja yksin nukkuu. Meillähän tätä ongelmaa ei ole koska nukutaan tietenkin samassa huoneessa niin kauan että ymmärrystä on enemmän... Ihan turvallisuuden kannalta. Entä sitten jos yhden kerran nukkuukin liian sikeästi... Itse en vois antaa itselleni ikinä anteeksi. Hyi ku kylmät väreet meni pelkästä ajatuksesta... Meillähän on itkuhälytin illallakin päällä koko ajan ennenkuin mennään itse nukkumaan... Vaikka ei ole koskaan sattunu mitään... Eikä kuitenkaan ole esikoinen kyseessä, jokaisen kohdalla samoin toiminut, kaiken vaaran minkä voi minimoida...!

Siis jokainen toki tekee niinkuin parhaaksi näkee, omat ajatukset vaan jotenkin nousi vahvasti pintaan. Itse kun olen elänyt turvatonta lapsuutta... Että en tarkoittanut kenenkään ajatuksia mollata vaikka jyrkästi asiani ilmoitin. En ala kuitenkaan enää muokkaamaan...

Näähän on aina semmosia asioita, joihin ei oo yhtä patenttimallia, vaan riippuu ihan hirveesti unenlahjoista, asunnosta ym. mikä kenelläkin toimii :) Jos kaikki nukkuu parhaiten omassa rauhassa, on omat makkarit turvallisuusseikkojen salliessa varmasti paras ratkaisu. Jos taas sekä lapset että aikuiset saa parhaan mielenrauhan ja unet yhdessä, ei taatusti oo mitään järkeä siirtä ipanoita väkisin omaan huoneeseen. Eihän siitä aikuinenkaan mitään hyödy, jos koko ajan nukkuu koiranunta kun saa kuulostella, mitä toisessa huoneessa tapahtuu. Meilläkin on menny monet aikataulut esim. kuopuksen kohdalla ihan eri tavalla ku esikoisen kanssa. Onnekkaita ollaan siinä mielessä, että nuo nukkuu yönsä yleensä heräämättä. Jos uni olis levottomampaa niin vois nukkumisjärjestelytkin olla ihan erilaiset :) Tai jos vaikka asuttais kahdessa kerroksessa, olis kuopuksen siirtäminen lastenhuoneeseen ollu varmasti paljon tiukemman harkinnan takana.

Nojaa... Mun mielestä taas se ei vaikuta negatiivisesti mitenkään. Perusluottamus on hyvä ja tyytyväisenä sieltä aamulla huhuilee meitä hereille, jos ei olla jo herätty. Vaarallisempaa mun mielestä kehityksen kannalta olisi, ettei rajoja asetettaisi ja näin pieni lapsi saisi haahuilla pitkin kämppää ilman valvontaa.
Ei meillä kyllä pitkin kämppää haahuilla öisin, miellä nukutaan. Jos isommilla hätä(eli painajaisia, jano, vessahätä), tulevat kertomaan ja yleensä menevät takaisin omaan sänkyynsä. Joulukuinen ottaa tyynyn ja peiton kainaloon ja tulee meidän huoneeseen tai sit jos näkee pahaa unta tms niin yleensä itkee jo unissaan ja ehtii rauhoittelemaan ihan hyvin. Kaikki muksut nukkuvat tällä hetkellä samassa huoneessa (paitsi vauva vieressä), joten kenenkään ei tarvitse yksin nukkua. Vauvan kohdalla tietysti kätkytkuolemariskin minimointi, yösyöttöjen helppous, turvallisuus ne syyt vieressä nukuttamiseen ja siitä kyllä löytyy ihan tutkittua tietoa, että miksi vauva olisi hyvä nukuttaa edes samassa huoneessa vanhempien kanssa.

Pinnasänky eri huoneessa voi lapsesta tuntua vankilalta. Vauva/lapsi elää primitiivisten vaistojen varassa ja ei voi ymmärtää, että miksi on eristettynä jossain ja saattaa siksi olla hiljaa/itkemättä, vaikka ahdistus olisi kova. Isommat muksut kans tuppaavat kylässä nukkumaan paremmin, liittynee samaan aiheeseen? Tätä on vähän vaikea kirjoittaa lyhyesti ja kuulostamatta jotenkin arvostelevalta, mutta kyllä itse kärsin aivan varmasti siitä, että vauvasta laitettu omaan huoneeseen yksin. Helposti sitä jää kuuntelemaan, että itkeekö lapsi/vauva "kunnolla", lapsi taas voi ajatella, että eipä sitä näköjään kannata itkeä kun kukaan ei tule. Jo pelkkä ajatus saa näin aikuisiällä ahdistumaan ja paljon peilaan oloja vauvan/lasten kanssa myös sen mukaan, että mikä herättää näitä syviä tuntemuksia, mitkä jääneet vauva-/taaperoajalta vain tunnemuistiin.

Rajoja pitää kyllä asettaa, mutta nukkumisjärjestelyt eivät ole mikään rajanvetokysymys. Miksi lapsen pitäisi osata/haluta nukkua yksin, jos aikuisetkaan eivät sitä halua? Miksi se aikuisen halu nukkua yksin vie voiton lapsen tarpeesta olla lähellä? Se on kuitenkin niin lyhyt aika kun lapsi on pieni ja heräilevä, vaikka se pitkältä voi vuosikin tuntua valvoa, ihan on kokemusta. Meillä myös vahditaan lapsia päivisin ja ei estetä porteilla/lukoilla yms tekemisiä vaan opetetaan, ettei jotain tehdä. Meillä ei tosin portaita ole asunnossa, turvaportti olisi silloin varmasti pakollinen. Tehokkaampaa se on antaa lapsen itse oppia kuin estää, kielto on paras kannuste :D Meinaan siis, ettei jatkuvasti kielletä, vaan ennakoidaan ja ohjataan muuhun toimintaan, kielletään vain ehdottomassa vaarassa.

Eipä tätä taida saada sanoiksi puettua paremmin, eikä löydy nyt suoria viittauksia kirjallisuuteen/nettiin, joita tähän tueksi heittäisin :) Jokainen tosiaan tekee ne omalle perheelle sopivat ratkaisut ja elää sen mukaan, se vaan ei aina tosiaan ole niin yksiselitteistä, tutkimuksia ja mielipiteitä kun löytyy joka lähtöön.

Mulla ei ainakaan riitä aika eikä kärsivällisyys siihen että näiden kahden näin pienen kanssa olisin joka toinen sekuntti ottamassa lapsia pois rappusista, koska ainakin meidän joulukuinen on niin luupää ettei sata kieltoa tunnu yhtikäs missään (ja seuraavaksi sanotaan että se auttaa että ohjataan mielenkiinto muihin asioihin, joo, kokeiltu on ja tehdään näin koko ajan, auttaa puoli minuuttia ja sitten se onkin jo luultavasti unohtunut ja vaihdetaan tekemistä), joten en koe että ainakaan rappusten päissä olevat portit tekee lapsesta jotenkin esteellisen kulkemaan. Ja samoin jos jossain huoneessa käydään kielloista huolimatta tyhjentämässä esim koiran vesikippo, niin ihan vaan laitan huoneen oven kiinni ettei sinne hetkeen enää pääse.
Yksin mihinkään huoneeseen en lukitsisi, mutta järjenkäyttö on sallittua tälläisissa asioissa. Mun mielestä turvallisuus ensin, koska jos lapsi vahingoittaa itsensä esim rappusissa tai muiden nukkuessa, niin on se pahempi asia kuin se että huutaa kerran "äiti" ja portti/ovi avataan. Ja meillä myös nukutaan pääsääntöisesti öisin, mutta unissaan voi kävellä, ja ikinä et voi sanoa että tiedät 100%sti sen että mitä puolitoista vuotiaan päähän juolahtaa seuraavaksi. Meillä ainakin onneksi joulukuinen on ihan taapero, lapsi, ja häneltä ei vaadita todellakaan samoja asioita kuin aikuisilta, saa kasvaa lapsuutensa rauhassa, eikä tulla pikkuvanhaksi ainakaan sen vuoksi että vaaditaan koko ajan liikoja näin pieneltä. Perusasiat tietysti, mitkä kuuluvatkin tämän ikäiselle, mutta lapsen suojeleminen ja hänen terveyden ylläpito kuuluu vanhempien vastuulle (vaikka se sitten tarkoittaisikin turvaportteja tai lapsilukkoja keittiönkaapeissa{ja nekin meiltä löytyy kun kaapit eivät pysyneet kiinni kielloista/ohjauksista huolimatta silloin kun toinen syntyi ja joutui imettämään pitkiä aikoja, kaappienovista saa lukot pois, ja ne otetaan sitten kun lapsille on tullut sen verran järkeä päähän}).
Ja ensinnäkään ei minun mielestä täällä voi sanoa toiselle että hänen toiminnallaan hän tekee jotenkin rajoittuneen tai kehityshäiriöllisen lapsestaan, aika raskasta tekstiä. Ja ennenkin lapset ollaan kasvatettu ilman suurempia kirjojen lukemisia, ja ainakin isovanhempani ikäluokka on ollut paljon fiksumpaa mitä nykyaikuiset. Maalaisjärjellä pötkii hyvinkin pitkälle!
Pikku avautuminen, hyvää viikonloppua kaikille :D

Eli ohi meni ja lujaa :) Kerroin ihan vaan miten meillä toimitaan ja miksi. Kyllä mulla aika riittää omat lapseni kasvattaa, vaikka noita neljä tossa on... Sen vaan oon kokenut itse parhaaksi tavaksi, että näkymättömät rajat ovat tehokkaampia. Sanoinhan itsekin tuosta turvaportista, että on varmasti ihan perusteltu... Mun mielestä ei ole mitenkään väärin miettiä omaa toimintaansa ja ehkä yrittää toimia eri tavalla kuin aikaisemmat sukupolvet. Taas tämä sama: harva hankkii koiraa ilman mitään lueskelua kasvattamisesta, miksi ihmislapsi olisi jollain tapaa eri asia? Itse pyrin lähtemään lapsen tarpeista, en omista. Täällä netissä keskusteluun ei aivan värity kaikki sävyt, niin kai tuo sitten jotenkin tylyltä kuulostaa, tai sit vaan en osaa kirjoittamalla asioita ilmaista :D

Juu kyllä mullakin aika riittää lastenkasvatukseen, en sitä meinannutkaan, käytän vaan kasvatusajan varmaan paljon erilailla kuin esim warheart :) Ehkä olen sit vaan hieman tyhmempi äiti, verrattuna niihin jotka ovat lukeneet äideiksi :)

Lukeneet äideiksi :D Voihan tuon noinkin ajatella. Mua vaan aina kiinnostanut psykologia, miksi ihmisestä tulee mitäkin, miten siihen vaikuttaa kasvuympäristö, ravinto yms. Lapsilta vaadin perusteluja toimintaansa, joten on mun myös perusteltava tarvittaessa omat valintani, viimeistään kun lapset ovat aikuisia ja haluavat tietää miksi on tietyllä tavalla toimittu :)

Takaisin