Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pysyihän ne mut tuli aikamoiset painaumat nivusiin.. ehkä toinen vaippa ainakin vois olla housuvaippa jos painais vähemmän..

Pottailu... Antaakaapa siihen niksejä ja tsemppauksia! On muka jotenkin niin kauhean työlästä joka välissä potattaa, kun ei sinne useinkaan mitään tule. Poika ei itse pyydä päästä potalle ja tuntuu, ettei se vielä käsitä, milloin sinne pitäisi mennä. Ilman vaippaa en ole antanut tuon painaa, kun hengästyttää jo nyt se ajatus niistä loppumattomista lammikoista parketilla... Vähän olen harkinnut, jos vaikka aloittaisi sillä, että lisäsin kestoihin päällimmäiseksi harsoa tms. jotta vaippa tuntuisi pissan jälkeen märältä. Voisi ehkä auttaa siinä pissaamisen tunnistamisen opettelussa..

Jep, märkä vaippa ei tunnu kivalta, niin se voisi olla yks apu. Sit tietysti vaippaa vaihtaessa muistaa kertoa, että jaahas, täällä vaipassa on pissa ja jos pottaaan joskus tulee pissa, niin muistaa hokea sitä pissaa, kehittyy ymmärrys. Monilla sit ei vielä tässä vaiheessa ole mtn valmiuksia pottailuun, varsinkin pojilla voi kestää pidempään, että en siitä stressiä hakisi :)

Me on nyt aloitettu pottailua uudelleen kanssa. Yritän tehdä tilanteesta pojalle kivaa. Tulee välillä potalle, kun itse meen vessaan, vaikka ei sinne mitään teekään. Pestään hampaat potalla, jos on hyvö päivä. Luetaan kirjaa jne. Ja tosiaan välillä imetänkin, kun yritän saada pissaa aikaiseksi ;) Vinkkinä: paljon juotavaa ennen pottaa, jotta olis mahd iso hätä. Ja hirveet kehut päälle. Kunnolla yritän iltaisin ennen nukkumaan menoa saada iltapisuja. Ettei sit se yövaippakaan tulisi ohi. Parina iltana nyt onnistunut juurikin juomalla paljon ennen pottaa ja istumalla niin kauan, että se pissa tuli. Pojan kanssa helpompi, kun sen vähän näkee, et onko tulossa vai ei ;)

Siinä mielessä samoilla linjoilla Warheartin kanssa, että näillä joulukuisilla ei vielä oo varmasti monellakaan kovin vahvoja valmiuksia ihan päiväkuivuuteen, joten pikkuhiljaa :) Meillä esikoinen opetteli varmaan vuoden päivät potalla asioimista niin, että ensin vaan hengailtiin, sitten alettiin vähän yrittää oikeaan aikaan tähtäämistä. Lähempänä kahta vuotta oppi tekeen kakat pottaan, sen jälkeen rupes pissalle menokin kehittyyn. Potalla on istuttu kirjojen, lelujen, vessapaperirullien jne. kanssa :D Parin vuoden kieppeillä meinas tulla vänkäystä potalle menosta, mut se saatiin selvitettyä kun ruvettiin sen "Mennään(kö) potalle"-kehoituksen sijaan toteamaan vaan, että valitsepa joku pottakaveri (lelu) niin mennään.

Lopullinen kuivaksi oppiminen tapahtui esikolla vähän reilu parivuotiaana ja se piti vetää sen perinteisen lätäkkörumban kautta, mutta nopsaan tapahtui :) Yövaippa jäi sit kolmeveenä pois. Tää pienempi tykkäis kyllä ihan hulluna istua potalla ja lukea, mutta tuotoksia on hankalampi saada :D Huutaa kyllä monesti "Kakka! Äkkiä!" mut ei sieltä monesti mitään vielä tuu :)

Meillä nää vähän niinku itsekseen oppineet kuiviksi siinä 2,5-3v tienoilla, ennen sitä eivät edes ole olleet kiinnostuneita potalle/pöntölle menemisestä enkä kyl oo niitä sinne pakottanutkaan kun selkeästi eivät ole olleet valmiita siihen;) joten eiköhän tämä mee samaa kaavaa sanninkin kanssa... kaikki aikanaan ja omalla tyylillään:)

Aaaargh! Mua harmittaa ihan tosissaan. Maanantaina piti olla mun toinen neuvolakäynti (13+0) ja pojan 1,5v neuvola. Mies lomalla, niin olisi päässyt mukaankin. Tänään peruivat ajat ja siirsivät molempia. Mun seuraava neuvola heinäkuussa, jolloin viikkoja 16+4 ja pojan neuvola vasta elokuussa!!!! Se on silloin jo 1v 8kk :( Jotenkin ottaa niin pattiin tuo pojan neuvola, kun ollaan sitä syystä tai toisesta miehen kanssa odotettu. Pyllystä...

Meilläkin on vasta elokuussa neuvola. Yritin heinäkuulle varata aikaa, mutta on kuulemma supistettu toiminta ja ottavat vaan odottavia äitejä ja vauvoja tarkastukseen.. Meillä pojalla sillon ikää 1v 7kk.

Toi 1,5 vee neuvola oli kyllä turhin ikinä. Jouduttiin eri tädille ku yleensä ja oli kyllä surkein koskaan. Semmonen kyynisen laiskan sossun oloinen tyyppi. Ihan ystävällinen kyllä mut aivan saamattoman oloinen. Lääkäri oli perus, ei mitään ihmeellistä. Kaikki hyvin :) Kaipa niistä olis enemmän apua jos kaikki ei olis hyvin. Neuvolakorttiinkaan nämä eivät kirjoittaneet ku yhden lyhyen lauseen, ennen muut kirjoittanu kaikkee mitä lapsi jo osaa ja muutakin positiivista. Tuli ikävä omaa neuvolatätiä.

Joo eihän se nyt periaatteessa haittaa vaikka oliskin myöhemmin, lähinnä niinkin tyhmät asiat haittaa, kuin että ei saa neuvolan mittaamia pituutta&painoa 1,5v iässä. Pitää itse mitata. Ja sitten juuri tuo, kun toivoivat nimenomaan että isäkin pääsisi mukaan, niin eipä se elokuussa luultavasti onnistu. Pöh ja höh. Mitään huolia minkään suhteen ei ole. Äitiysneuvolassakin mulla on jälleen joku eri tyyppi heinäkuussa, enkä edelleenkään pääse tapaamaan meidän tulevaa neuvolatätiä (joka siis tulee tuuraamaan meidän varsinaista tätiä, joka on opintovapaalla). Saa taas kaaaaaikki asiat kertoa alusta saakka jostain kymmenen vuoden takaa, jolloin ekan kerran verensokerit olleet koholla. Plääh.

Meillä on alkanut vaipan vaihto oleen ihan kauheeta taistelua. Itkua, jalkojen veteläksi laittamista ja maahan makaan menemistä, rimpuilua ja karkailua. Mikähän tähän sit auttais? Todella kiva jotain kakkavaippaa vaihtaa, kun jätkä on jokapuolella, eikä suostu peppupesulle :S

Niin ja pottailun onnistuminen jäi niihin pariin kertaan mitä vähän hehkutin. Nykyään vaan istutaan, eikä mitään.

Tytsy, meidän neiti tekee miehelle tota, mutta ei mulle :D En tiedä kyllä mikä siinä on, ehkä ei vaan pidä vaipanvaihdosta ja meidän tapauksessa isi ei siihen kelpaa? :)

Onko muilla tullut nyt nukkumaan menon kanssa ongelmia? Meillä tyttö on aina menny tosi helposti nukkumaan, ja on nukahtanut itsekseen omaan pinnasänkyynsä. Nyt tällä viikolla kun oon vieny tytön nukkuun päikkäreille tai yöunille, alkaa suunnaton itkeminen. Eikä rauhoitu ajan kanssa, ei halittelulla, ei panadolilla, ei vedellä, ei millään. Paitsi sillä että pääsee mun viereen meidän vanhempien sänkyyn nukkumaan.
Onks tää nyt jotain uhmaa tai eroahdistusta?

Timbe kuulostaa tutulle, Sanni rupes tekemään tota samaa kun Siiri (eli uusin tulokas) synty ja pikku hiljaa suunta parempi:) Voisiko olla siis jotain mustasukkaisuuden tapasta?

Mutta luulis että se mustasukkaisuus olis tullu jo aiemmin, pikkusiskon syntymästä on jo kuitenkin 3kk..? ja kun pikkusisko syntyi niin täällä alettiin mun mielestä nukkuman paremmin kuin ennen, yöitkutkin jäi pois.. hhmmmm...

Meilläkin on nukkumaanmeno mennyt kukkumiseksi... Sama oli aikanaan esikoisen kohdalla samassa iässä, joten oon päätellyt sen liittyvän jotenkin kehitykseen :) Alkuun oli just tuota itkemistä, mutta tajuttiin sen johtuvan siskonkaipuusta. Nyt kun menevät yhtä aikaa nukkumaan, on alkanu höpinä ja kiekuminen, jota saattaa kestää puoli kymmeneenkin. Jospa tuo loppuisi ennen ku pitää laita ottaa pinniksestä pois. Esikoinen meinaan piti jo ton ikäisenä siirtää kiipeilyn vuoksi taaperosänkyyn ja siitä se ralli vasta alkoikin :D

Meillä kans illat olleet hankalia, lohduttavaa et muillakin. Mutta siihen on auttanut et laitetaan poikaa vähän aikaisemmin nukkuun ku ennen. Ilm. jotain kehitykseen liittyvää, et väsyttää ennemmin? Mut siis vaan joku puoli tuntia tms. mut nyt on alkanu kesäauringon takia (?) herään joka yö viideltä. Eikä lopeta itkua ennenku pääsee viereen ja tissille. Tai jos mä poissa niin ennenku saa maitoo. Vesi ei kelpaa. Nälkä ei pitäis olla, mut ehkä onkin?

Koko ajan jotain vaiheita...

Mut on tuo kyllä niin söpö ja fiksu ja hauska ja maailman ihanin kaveri <3 Aina kun on hyvällä tuulella ja seikkailee ympäri maita ja mantuja :)

No juu minäkin aattelin tänään koittaa laittaa aikaisemmin nukkumaan. Jos tuo itkeminen johtuu yliväsyneisyydestä :)

Meillä meni yöt ihan perseeksi ja päiväunille nukahtaminen venyi ja venyi. Jätettiin päikkärit pois niin jäi yöitkut :) Neuvolalääkäri kans sanoi, että ei selkeästi enää tarvitse unia päivällä.

Takaisin