Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Virukset käyttävät sokeria ravintona, joten sokerit/hiilarit hetkeksi pois, niin saattaa helpottaa äkkiä. Meillä oli sillon mahatauti (noro) ku tyttö oli 3kk ja sillon pakkojuotettiin vain osmosalia ja kun se pysyi sisällä niin sit vasta maitoa. Toki oli helpompi homma ku vain maidolla oli pieni silloin. Nyt viimeks ku oli oksennustauti, juotettiin vain suolavettä melkeenpä koko päivän ja meni vrk aikana ohi.

Kestovaippa ei välttämättä falskais niin pahasti. Tai esim. jos laittaisi kertsivaipan päälle vielä kuorivaipan (pul) lisävarmistukseksi.

Joo, kestot pitää paremmin tai sit ostaa paketin isompia vaippoja ja laittaa normaalin vaipan päälle lisävarmistukseksi. Yöllä voipi nukkua ilman vaippaa kun ottaa tarpeeksi vaihtokamaa sängyn viereen ja vahingon vaihtuessa uudesta kamat sänkyyn. Esikoisella oli allergiasta johtuvat vaippaihottumat, iho aivan verellä, saatiin kuntoon vain nukuttamalla ilman vaippaa muutaman viikon. Kosteussuoja patjan päälle, sit paksu pyyhe ja lakana siihen. Peittona oli normaali isoon sänkyyn sopiva lakana taiteltuna.

Onko tän ikäisille jotain rajoitetta paljon maitoa saa juoda/vrk? o_O Välillä tuntuu että poika vois juoda maitoa vaikka kuinka paljon, mutta vaihdan sitten veteen kun alkaa tuntua, että maito uppoaa liiankin hyvin.

En sit tiiä onko jotain rajaa sille paljon sitä SAA juua mut vuosikas neuvolassa sanovat että 5dl riittää ja loput sit vettä... Sanni tosiaan joi ihan hillittömiä määriä maitoa ja nykyään vaan 5 dl maitoa ja vettä päälle:)

Voihan sitä vähän laskeskella proteiinin suhdetta elopainoon, ettei munuaiset turhaan rasittuisi. Tarve noin 1g/elopainokilo, mut enpä kyllä tiedä missä vaiheessa alkaa olla haitaksi lapselle. Ja mun mielestä toi gramma kilolle on tosi vähän, kun miettii, että kyseessä kuitenkin kasvava lapsi.

Iiks!! Mun vauva lähtee huomenna ekan kerran yökylään mummolaan. Saattaapi olla että on äidille vaikeempi pala kuin tytölle :D

Meillä ei tää pienin vieläkään suostu juomaan maitoa. Jugurttia kyllä syö ja muita maitopohjaisia ruokia, mut tissimaito oli ainoa, mikä kelpasi juomaksi. Pitäiskin muistaa apteekista napata kalsiumlisää kun se imetys loppui pari viikkoa sitten.

Miten vilkkaasti muiden ipanoilla muuten toimii maha? Meillä tuo pienempi saattaa vieläkin kakata neljäkin kertaa päivässä o.O Epäilyttää vaan, kun itse oon ollut ihan samanlainen pikkukirppu lapsena ja vatsa on toiminut vähän liiankin vauhdilla. Loppupeleissä multa oli jätetty (kypsentämätön/käsittelemätön) maito pois kun se oli sekoittanut mahaa liikaa. Mahtaakohan kuopuksella olla samoja taipumuksia.... Nykyään kyllä siedän maitoa ihan normaalisti, että mitään isompaa allergiaa se ei kai ollut.

Itse kärvistelen edelleen tän imetyksen jälkeisen "mustan kuopan" kanssa. Väsyttää, ketuttaa, ahdistaa, välillä oksettaa ja päätä särkee. Välillä on ihan kivojakin päiviä, mutta välillä itketään, raivotaan ja podetaan pahaa oloa. Ainoa, mikä lohduttaa on, että tää menee ennen pitkää ohi, enkä vois oikeen mitään paremminkaan tehdä kuin kärvistellä. Tulee kyllä vaan taas semmonen olo, että ei ikinä enää :D Sanoin miehellekin, että jos kolmannen haluat joskus, niin saat ite hoitaa tän fyysisen puolen :P

Poodle, ei lapselle tarvitse kalsiumlisää välttämättä, riittävän kalsiumin saa jo vaikka jukurtista ja muutamasta juustosiivusta, puuroja voi tehdä maitoon yms. Tarve 600mg, juustosiivussa jo melkeen 100mg/kpl :)

Maha tytöllä toimii normaalisti, kiinteähköä tavaraa tulee kahdesti päivässä. Välillä ollut jumissa ja kakka kovaa papanaa, sit vaan pussillinen luumuja tai pikkupurkki rusinoita ääntä kohti ja taas helpottaa. Yleensä maha menee kovalle kun ei malta juoda vettä riittävästi ruokailuiden välissä.

Meillä tulee kakka 2-4 kertaa päivässä, yksilöllistä tämäkin... miehellä meinaan samanlainen masu;)

Meilläkin pojalla toimii pääsääntöisesti maha kerran päivässä. Riippuu tosi paljon siitä mitä syö.. esim rusinoita jos saa niin voi toimia sen 4 kertaa päivässä. Sitten taas keskimmäisellä muksulla masu toimii 3-4 päivän välein vaikka mitä syöttäisi. Yksilöllistä siis tämäkin. Meilläkään ei poika juo maitoa. Keitän monesti puuron maitoon ja syödään muita maitotuotteita, että päiväntarve täyttyy. Toki vielä on iltatissi käytössä, mutta ei mahda maitoa enää hirveästi herua..

Jemina, minkätyyppinen yskä? Joskus yskä voi johtua tukkoisesta nenäatäkin, joten pidä nenä auki :) sängynpääty kohotettuna ja jos on limaista yskää niin suihkussa höyryhengittelyä niin lähtee limat liikkeelle helpommin.

Mä kans neuvoisin kohottamaan sängyn päätyä, jos mahdollista, niin yrittää nukuttaa muksua kyljellään niin ei lima valu nieluun. Tarjoaa paljon juomista, niin pysyy lima juoksevampana. Kuivaan yskään auttaa justiinsa höyryhengittely ja huoneilmaa voi yrittää kosteuttaa vaikka pään pyyhkeen avulla tms. Paranemisia pienelle <3

Tää on ihan limainen yskä. Ihan pahaa tekee kun toinen niin köhii. Tuntuu että maito lisää limaa. Muita lämpimiä juomia?

Jemina pikaista paranemista pikkuselle<3 mä oon antanut lämpöstä hunaja vettä/mehukeittoa...
Laitetaas tännekin että meille synty eilen 26.5 klo 00.00 pikkuinen vaalea hiuksinen kaunotar<3 molemmat voidaan hyvin ja päästiin eilen ip kotiin:)

Meillä auttoi nenää avaava suihke ja yleensäkin nenän imeminen tyhjäksi Nenäfridalla kun tolla pienemmällä iski ihan järkky yskä. Jos jatkuu pitkään, kannattaa korvatkin tarkistaa. Meillä on tosi usein oireillu korvatulehdus makuuasennon yskänä.

Onnea vielä Äippä! Ihanaa et ootte päässeet jo kotiin :) Mitä teidän (ennen) pienin on tykänny vauvasta?

Kiitos taas vinkeistä! Ja ihanaa onnea äippä!♡♡♡ synnytys vissiin meni siis onnistuneesti? Onko joka kerta helpottanut/lyhentynyt synnytys aika? :)

Ja jemina, hunaja auttaa kyllä ihan sellaisenaan. Anna teelusikallinen yötä vasten :)

Takaisin