Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tervetuloa rinttis, toivottavasti toukalla kaikki hyvin:) joo kunnallisen ultra tossa rv 12-13. :)

Onnea wildsidelle ultraan, varmasti kaikki hyvin :)
Moonmist hienoa että sait hyviä uutisia ultrasta:)

Hassua miten on jo synnytys mielessä vaikka vasta alko viikko 10, olen mietiskellyt jos kokeilis ihan luomuna tän synnytyksen tai pelkällä kaasulla, mieli saattaa kyllä muuttua kun operaation äärellä :)
Enää 30 viikkoa synnärille, innolla odottaen!

Täällä yksi noviisi, mikä tämä pcb on ja mihin se laitetaan? Ja mihin se epiduraali laitetaan kun on niin epämukavaa? Täällä on etukäteen mietitty et olis mukava edes yrittää luomuna koko synnytys, mutta luulen että synnärille tullessa olen se joka huutaa et kaikki heti tänne nyt :D

Tervetuloa Rinttis mukaan! Inhottava tuollainen tilanne, epätietoisuus on vihoviimeinen asia :( Itse en varmaan pystyisi odottelemaan 12 viikolle asti vaan hankkiutuisin jonnekin tarkistamaan tilanteen.. Mutta tsemppiä kovasti sinne ja toivotaan että pieni on matkassa mukana!

Rv 11+2

Ai niin ja en tosiaan saanut mitään kuvaakaan sieltä mukaan, joten hankala sanoa noista mitoistakaan yhtään mitään. Kyllä taidan soittaa sinne äippäpolille huomenna, kun kuitenkin lähete mulla sinne on olemassa, jospa suostuisivat vaikka katsomaan, mikä tilanne tosiaan on.
Ei ole pahemmin mitään oireita kyllä ollut, aluksi oli alavatsan seudulla vihlontaa ja turvotusta, mutta nyt on mieli ja kroppa tätä huolta lukuun ottamatta ihan ok.
Onko teillä muilla tässä vaiheessa jo oireet helpottaneet vai ovatko ne vasta alkaneet? :)

Mulla on ainakin oireet helpottanut jo melkein kokonaan, ei mulla oikeastaan ole edes ollut mitään ihmeempiä oireita mutta vähäisetkin. Tietty turvotusta on edelleen ja välillä menkkamaisia kipuja, mut muuten voin tosi hyvin :)

Heippa vaan!

Mukaan ilmoittautuu taas yksi joulumamma. Laskettu aika ar-ultran mukaan on 6.12. Meillä on jo ennestään 2,5-vuotias poikanen. Synnytksistä kun oli puhetta niin itellä se meni vähän päinvastoin kuin olin kuvitellut (ehkä se aina menee...). Olin nimittäin ajatellut että kaikki helpotukset mitä saan niin otan, mutta lopulta päädyinkin synnyttämään vesialtaassa ilman mitään piikkejä. Jotenkin asennoiduin siihen kipuun aina yksi supistus kerrallaan, ja mulla oli se onni, että supistusten välissä oli aina pikku tauko. Luotan siihen että kroppa tietää mitä pitää tehä.

Tää raskaus on menny hyvin olojen perusteella. Ei oo ollu yhtään pahoinvointia onneksi, mutta nälkä on lähes koko ajan ja väsymys tulee aaltoina varsinkin kun pääsee töistä kotiin. Jossain vaiheessa iltaa sekin helpottaa (=kun lapsi nukkuu ja saa oikaista sohvalle). Se mikä mua vähän ihmetyttää on tää mahan pullistuminen. En muista, että viimeks ois ollu jo 10-viikolla tällästä. Mä kävin jo vähän kattelemassa teijän masukuvia ja huomasin et on siellä isompiakin. Ite en vaan tunne mitään kovaa kohtaa missään vaan, kaikki on sellasta pehmeetä (läskiähän se on suomeksi...). Tunnetteko te jo jossain kohtaa kohdun vai onko se vielä liian alhaalla? Kaikki mahdollinen stressaa tässä alussa aina, ja ens viikon perjantaihin asti pitäs jaksaa odottaa seuraavaa ultraa..

Vähä jääny tää kirjottelu, mut lukenu oon kyllä ahkerasti teijän juttuja. Mulla on kyllä pahoinvointii joka ikinen päivä ja alko heti ku menkat jäi pois. Töissä oon kyllä pystyny olee, et illat on pahimpia. Ja vessassa saa kyllä rampata, välillä tuntuu ettei yötä selvie ilman vessa käyntiä, mitähän se tulee sit myöhemmin olee?

Nyt rv 9+3

Tervetuloa pipar ja rinttis! :)

Rinttis jospa siellä pienellä ois kaikki hyvin ja ihan ehottomasti kannattaa soitella sinne polille kun sulla on sinne lähetekkin! :)
Mullahan oireet alko vasta 6+1 ja nyt jatkuu edelleen mutta oonki vasta 7+2 :D

Pauliina ole PCB on kohdunkaulan puudutus ja pistetään kohdunkaulaan, spinaali ja epiduraali laitetaan selkärankaan nikamien väliin, siinä mun mielestä oli pelkkä kamaluus se kun piti pysyä paikallaan vaikka supistukset tulee tappavan tasaisen tahtiin 2 min välein :)

Pipar tervetuloa ja onnea, itsekin olen ammetta miettinyt mulla vaan tosi atoopinen iho, niin mietityttää että kuivunko mä kasaan jos altaassa pusaan...

Anders mulla ainakin helpottuu toi vessatus tossa toisella kolmanneksella, kunnes on sitten vika kolmannes ja saa heräillä ja juosta vessassa sen miljoonakertaa vuorokauden aikana:)

Kiitos vastauksista Äippä x3 :) Hrrrrr kuulostaa kyllä inhottavilta nuo selkärankaan pistämiset! Mulla on vielä selkärangassa rautaa nikamissa murtuman takia niin liekö edes löytäisivät sopivaa kohtaa ;)

Onhan niitä ei lääkkellisiäkin mutta niistä ei kokemusta, kaasu on mulla ollu ihan ok kun saa sen happi määrän oikeaksi että ei ala päässä heittää kun sitä imee kovalla temmolla :)

Pauliina 24, se epi menee ihan tiettyyn paikkaan, joten saat halutessasi tietää ennen synnytystä jo onko se sun kohdalla edes mahdollista saada. Varmasti ainakin lekuri siin np-ultrassa osaa vastata sun kysymyksiin.
Muaki innostais ajatus vedessä lillumisesta, mut tyksin synnärillä täytyy vaa hengata suihkussa, eikä se oo ollenkaan niin hyvä kivunlievitys. Ja mäki otin epin vaa, koska ei ollu yhtään enää lepoa suppareiden välillä. Meni aika rankaks ;)

Joku kysyi raskausoireista :) Minulla on sellainen (oli esikoisen kanssakin) että kaikki lämpö sattuu ja paljon otsaan (suihkussa lämminvesi, liedeltä hehkuva lämpö, uunin lämpö jos vaikka tarkistaa että onko ruoka kypsää jne jne... sauna on h-lvetin esikartano siellä en raskaana ollessa käy) xD

Siitä tiesinki olevani raskaana 2vko ennen raskaustestiä ku saunassa iski kipu otsaan. Kukaan neukkatäti tms ei ole vielä osannut selittää mistä johtuu :D Onneksi viimeksi meni ohi heti synnytyksen jälkeen. Jospa tälläkin kertaa :)

Joo se ammeen lämmin vesi ja ne semmoset kuplalaitteet autto kyllä tosi tehokkaasti kipuihin (ainakin alkuvaiheessa..) Voin tosiaan kuvitella että suihkussa seisominen/penkillä istuminen ei oo yhtä rentouttavaa (altaassa jos se on iso, niin siinä pääsee vähän liikkumaankin). Ihon kuivumisesta en kyl osaa sanoa, mutta voi tosiaan olla, että muutaman tunnin jälkeen sais atooppikko rasvailla itteään aika reilusti.

Ihana lueskella tätä foorumia, kiitos kaikille keskusteluun osallistuville! :) Itse olen tosi laiska tuntojani kirjoittamaan, mutta teidän juttuja on tosi kiva seurata. Ei olla vielä monelle tästä tulevasta esikoisesta kerrottu niin on ihana että täällä intoillaan vauvajutuista! Nyt kun väsymys alkaa olla ohi on olo et oon taas maailman kirjoissa. Olin 4 viikkoo ihan puolikuollut, meinasin nukahtaa palaverissa ja auton ratissa.. Nyt on tosi iloinen ja odottava olo vaikkakin alaselkäsärky rajoittaa touhuamista. 2 viikon päästä etelän loma ja odotan jo vauvamasun kasvua bikineihin! Nyt ei oo enää pelkkä lomamättöpöhö :D

Faline 10+4

Mulla on vaikeuksia saada mitään syötyä. Nälkä on mutta kaikki ällöttää. Pakolla ei pysty syödä koska oksennan. Päivisin tosi heikko olo..
Nyt rv 7+6

Takaisin