Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olen nyt jokaisessa raskaudessa todennut monta kertaa ääneen, että kaikenlaisia tuntemuksia sitä voi tullakin raskaana, eli on todella tuttu ilmiö! Muuten, mullekin tuo makaroonilaatikko on Aivan upeaa -elämys.

Minäkin epiduraalin jälkeen vitsailin ja luin jopa lehtiä. Se laitto on kyllä tosissaan inhottavaa. Musta se on inhottavin osuus synnytystä.

Mä en esikoisesta ehtinyt saada mitään lievitystä kun viimeiset 5 senttiä avauduin kymmenessä minuutissa. Onneksi oli pienikokoinen syntyessään. Jo silloin päätin, että aion yrittää seuraavankin ihan luomuna jos homma etenee hyvin eikä luvassa ole mitään jättivauvaa. Mutta vielä mieli ehtii muuttua, luultavasti anelen puudutteita heti ekasta supistuksesta :D

Rv 9+1

Mäki menin epiduraalin voimilla ja hyvin eteni synnytys. Sain jopa kaks kertaa. Mahtavaa ainetta! Kuullut tosin myös niitä tarinoita, kun epi pysäyttänyt koko homman. Alussa sain ilokaasuakin, mut se pistikin oksentamaan :/ Mä en ees tuntenu tota epin laittoa ekan kohdalla, ku keskityin niin suppareihin, mut toisen sektiossa sen tunsin ja oli kyl aika inhottava tunne. Mut jos joskus vielä synnärille pääsen, niin epi on mun valinta :)
Tyksissä ymmärtääkseni usein odotetaan puudutteen vaikutuksen loppumista ennen kuin aletaan ponnistamaan. EI tarttee sokkona synnyttää.

7+6

Mä sain tytöstä spinaalin 10min ennen ponnistamista ja ei mitään hankaluutta. Tietenki oli vähän hankala siirtyä sängyltä "synnytyspöydälle" tunnottomilla jaloilla. Ja ponnistus meni täysin kätilöitä kuuntelemalla, en tuntenu mitään. Mut pystyin rauhassa ponnisteleen nii säästyin repeämiltä..

Kyselinkin jo tuolla Oireet-palstalla, mutta kyselempä täälläkin..

Eli onko muilla ongelmia kumartua / kyykkiä? Itsellä tuntuu, että enää ei oikein saa kumartua, kyykkiä tai taittaa itseään eteenpäin oikeastaan yhtään, muuten tulee vatsalle semmoinen inhottava paineen tunne ja itselle huono olo.

Ja sama tunne ilmaantuu jos makaa selällään ja nostaa jalat kattoon.

Myöskään vatsalla ei saa olla ylimääräistä painetta, vyötärö joko tissien alla tai vesirajalla.

rv 7+1

:anyone

Sylikinkku, missä kohtaa kohtu on nyt? Löysin sen sillo pari kertaa ja muutaman kerran en ja sit meni hermot :Ddd

Itse oon huomannut vain venyttäessä, että mahassa tuntuu semmosta pientä "repäisy" kipua.. Kyykkiä pystyn vielä ainakin ja mahallani nukun joka yö :D

Mullakin tuntuu lähinnä semmonen repäisy kipu venytellessä ja välillä tuntuu että kohtu kramppaa ja tulee sinne semmonen lihasjumi. Siinä sitä sit ollaan kumarassa/kippurassa jos kohtu vetäsee lihasjumin/krampin :D

Eikiko, mulla just samalla lailla :) mikään ei saa masua painaa tai muuten tulee paineen tunne ja jos esim mies nojaa johki pahaan kohtaan nii tulee melkee paniikki jos ei heti pääse pois :eek:

Tänää rv 8+4

Tutulta kuulostaa, oon huomannut samaa tunnetta vatsassa kun kumartelen esikoiselle kenkiä jalkaan. Tuntuu kun vatsa olisi jo tiellä vaikka ollaan vasta alussa.. Muutoin jatkuva vatsakipu alkaa hellittää, enää silloin tällöin vain repäisee, varsinkin jos on pitkään istunut paikallaan tai yskii tai aivastaa tai...

Moonmist onnea ihanista ultrakuulumisista! Oliko tuo 8+2 se mitä viikkojen pitikin olla?

Wildside tsemppiä hurjasti, enää hetki ja tiedät enemmän. Itsellä varhaisraskauden ultra tulossa keskiviikkona ja olen aivan kauhuissani jo nyt. En varmasti saa mitään alas keskiviikkoaamuna ja voin pahoin ja ripuloin ja... ultra minulla siis klo 11.

Muumimammalla taisi olla huomenna samainen AR-ultra???

Joo ei oo pitkä aika enää, mut aika rauhallisin mielin oon nyt.
Ei oo ollenkaan semmonen olo että olis kesken menny tms. Mut silti vähän varauksella.
Yhen kerranhan oon jo nähny kun pieni sydän pumppaa mut toivottavasti se jaksaa vieläkin :)

anteeksi wildside_ vahingossa tuolla ei tykkäilin :sad001

ihana kuulla kivoja ultra kuulumisia teiltä:rolleyes:

Mulle sanoi kätilökaveri joskus kun puhuttiin jälkikäteen synnytyksestä että epiduraalin vaikutukset voi riippua myös siitä koska se laitetaan, kun olin ennen synnytystä kuullut et se voi hidastaa avautumista ja mulla sitten nopeuttikin.

Eka synnytys meni niin että viis tuntia kellottelin suppareita kotona, sit synnärille, 4cm auki ja suoraan saliin, anestesialääkäri oli varattuna joten laitettiin pcb, torkuin jonkun aikaa, sit epiduraali jonka laiton jälkeen heti 10cm auki, 9min ponnistusta. Kokonaiskestoksi tuli 9 tuntia joista viis kotona, neljä synnärillä. Pieni repeämä ja kolme tikkiä.

Sekä epiduraalin että pcb:n laitto oli aika epämukavaa, mutta en sitten tiedä kuinka kamalaa se ponnistaminen olis ollut ilman niitä. Kätilö totes heti alkuun että sulla onkin aika tiukat ja pienet paikat. Onneks lapsikin oli pieni ja pienipäinen :D

Tervehdys aktiiviset joulukuun mammat, ilolla olen seuraillut teidän keskusteluja ja uskaltaudun ehkä pikkuhiljaa mukaan. Itsellä LA 12.12. ja kävin tänään kääntymässä yksityisellä ultrassa. Kokemus sinällään oli ihan ok, mutta sykettä ei nuilla laitteilla saanut näkymään, eikä kuulumaan, mutta joku toukka siellä näkyi kuitenkin. Laittoi lähetteen äippäpolille keskussairaalaan, mutta sinne kun soittelin, niin ei ole kuulemma kiireellinen, vaan katsovat,
kun ehtivät :( No, jäätävä pelko on koko ajan tämän yksilön puolesta, mutta ajattelin sinnitellä sisulla.
On kai se parempi ilmoittautua neuvolan asiakkaaksi ihan kunnalliselle puolelle, tosin nehän taitavat ultrata vasta vkolla 12, vai mitä?
Ensimmäinen raskaus, erittäin hartaasti jo vuosia toivottu ja yritetty ja ikääkin on 36v.

Rinttis 9+2

Tervetuloa rinttis mukaan :)

Tietääkseni noilla viikoilla olisi pitänyt jo syke näkyä jo vähän huonommillakin laitteilla. Mulla näky rv 6+1 ja sekin oli todella huono laite.

Toivottavasti syke löytyy ja pieni voi hyvin, vastasiko pikkunen muuten viikkoja?

Takaisin