Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo, kiireellinen luki mulla. Mut lääkärit ja neuvolatäti puhuu aina jokatapauksessa hätäsektiosta, en tiedä onko ne ennen ollu samalla nimellä vai miksi näin...Kun muistan itse aina oikaisseeni että en ole nukutettu ja poikittain viilto. Papereissa lukee kyllä justiinsa noin :kiireellinen sektio.

Mulla lukee papereissa päivystyssektio, koska hätää ei kellään ollut mutta jumitilanne päällä. Eli rauhassa siirryttiin leikkaussaliin kun porukka oli saatu kasaan yhdessä tunnissa eikä kiireellisempiä tapauksia ollut edellä. Eli nyanssierona se, että kiireellinen tehdään 30min sisään ja hätä hetimiten. Olikos täällä muuten äitejä joilla vaakaviilto ja hakaset?Jälkitarkastuksessa vanhempi lääkäri sanoi että kaunein arpi mitä urallaan nähnyt ja kysyi leikkaajan nimeä. Itse en tosta osannut edes välittää kun jää housuun piiloon. Toisin kuin viimeisillä viikoilla tulleet raskausarvet :(

Meille sanottiin klo 15.30, että sektio ja 16.22 lapsi ulkona. Eli juurikin niin, että noin puolessa tunnissa aloitettiin toimenpide.

Sektiosta... Oon tässä miettinyt, että onkohan normaalia, että mulla on välillä tosi kovaa repivää kipua mahassa. Saattaa olla, etten pysty edes liikkumaan hetkeen. Sektiosta jo kaksi ja puoli kuukautta.

Mulla vaakaviilto ja hakaset... Ei nätti arpi sillä se on oli jo toinen päällekkäin... 16 vuotta sitten eka sektio... Mulla jää mahan alle piiloon xD

Mulla hätäsektio supistuksen työnnettyä napanuoran ulos ja vauvan sykkeen laskun vuoksi. 7min hätäsektiopäätöksestä vauva oli ulkona. Siinä ajassa mut siirrettiin juosten leikkuusaliin ja nukutettiin ja maha viillettiin auki pystysuoraan.

Mulla ei oo kipuja vaan tunnoton alue arven yläpuolella.. Tosi outoa kun laittaa korsetin päälle niin ei tuntumalla huomaa kun kengurupussia jää puolitiehen. Paraneekohan hermopäätteet missä ajassa?

Mullakin vaakaviilto ja tosiaan, kiireellinen sektio eli vauva ei ollut hengenvaarassa, mutta ei ollut syytä enää pitkittää tilannetta. Parantunut hyvin, mutta mullakin välillä siellä tosiaan tuntuu vihlasuja, jotka välillä on ikävänkin tuntuisia. Ei kuitenkaan kovin pitkäkestoisia.

Mulla on ihan tikeillä laitettu ja mun mielestä siisti jälki, se ei haittaa mua ollenkaan. Enemmän tosiaan ärsyttää nuo raskausarvet. Bio oil lähti eilen testaukseen kun edellinen raskausarpivoide saatiin vihdoin kulutettua loppuun. Mitä itse käytätte arpiin?

Angelique, onko sulla monta sektiota? Tehdäänko viilto aina pikkasen eri kohtaan edellisestä?

Juu hätäsektiossa tulee pystysuora viilto ja suunnitellussa sektiossa vaakasuora viilto bikirajan tuntumaan.
Nykyään se on leikkaavasta lääkäristä kiinni, että miten päin tuon viillon tekee. Mulle tehtiin hätäsektio istukan ablaation vuoksi ja viilto on vaakasuorassa. Kätilön mukaan ajallisesti siinä ei ole eroa, tekeekö viillon miten päin. Esim mulla hätäsektio päätöksestä lapsi oli 10min päästä ulkona ja siinä ajassa ehittiin myös siirtyä 6 kerrosta alemmas leikkaussaliin.

Nykyään se on leikkaavasta lääkäristä kiinni, että miten päin tuon viillon tekee. Mulle tehtiin hätäsektio istukan ablaation vuoksi ja viilto on vaakasuorassa. Kätilön mukaan ajallisesti siinä ei ole eroa, tekeekö viillon miten päin. Esim mulla hätäsektio päätöksestä lapsi oli 10min päästä ulkona ja siinä ajassa ehittiin myös siirtyä 6 kerrosta alemmas leikkaussaliin.

Keskosten etenkin pikkukeskosten sektiot on erilaisia. Mulla myös pystyviilto ja lääkäri sanoi että keskoset majailee vielä sillein kohdussa ettei heitä saa turvallisesti ulos pienestä viillosta tarpeeksi nopeasti.. Heidän kanssaan kun sitä aikaa on vielä paljon vähemmän kuin täysiaikaisen.

Mulla tuuri matkassa että jokatapauksessa olin valmiina leikkaukseen. Salissa muuttui hätäsektioksi kun sykkeet lopulta hävisi kokonaan.. Onneksi olin jo puudutettuna. Pieni saatiin elvytettyä ja siitä meidän matka alkoi <3

Aamuyön huomenia kaikille=)

Täytyy kysellä teiltä että mitäs luulette meidän Oliveria vaivaavan..aamulla varmaan täytyy lähteä käymään yksityisellä kun tyksiin en lähde jonottelemaan.
Hän nukkuu tälläkin hetkellä mutta yskä kuullostaa aivan ontolta,hirveästi tuntuis olevan limaa keuhkoissa vaikka mitään ei ulos tule,eilen oli kakka aikast löysää mutta kuumetta ei näy eikä kuulu. Itse aloin heti epäilemään kurkunpääntulehdusta. Esikoisella sitä oli monta kertaa ensimmäisen kahden vuoden aikana. Ja muistelin että jos tälläinen on niin mitään lääkettä siihen ei saa kun on virusperäinen tauti.
Ehkä sitä on viisastuneempi päivällä.

Olen koko ajan täällä taustaillut mutta en saa aikaiseksi mitään kirjoiteltua..jaksamisia kaikille valvoville ja väsyneille äideille=)
En muista yhtään mitä kenellekin kuuluu tai mitä piti kenellekkin kirjoittaa mutta hengessä täällä mukana ollaan :happy::goodnight

Meillä vauva nukkui nyt toista yötä peräkkäin ekan unipätkänsä 5 h putkeen :) (y)

Eka yö meni itselläkin hyvin mut harmi kun tänä yönä ollu ihan varma et se edellisöinen oli vaan vahinko niin oon heräilly ihan jatkuvasti kuulostelee et no joko se herää... Että sikäli hukkaan menee :(

Mutta muuten kyllä, BILEET!! :D

Täälläkin alkaa vihdoin tulla yöunille mittaa ja yösyötöt sujuu huomattavasti tehokkaammin (ei enää parin tunnin tissillä hengailua)! Ihanaa :) Näin viime yönä ensimmäistä kertaa myös unia, mikä viestii siitä että sain itsekin kunnolla nukuttua. Tosin uni oli outo, odotin heti perään kaksosia ja vähän alkoi jo ahdistaa...:hilarious:

Mun ekassa unessa synnytyksen jälkeen meidän katolle oli kaatunut halkokuorma ja kävi ilmi että se oli naapuritontilla taloa rakentavan Teemu selänteen. Asiaa selvittäessäni vajosin teemun pihassa olleeseen hiekkakasaan ja Teemu alkoi kiristää mua et pelastaa jos unohdan sen halkokuorman ;D oli aamulla vähän olo et wtf

Täällä heräilty viime yönä vähän väliä tytyn toimesta. Aamuyöstä aamuun oli tunnin välein hereillä, johtuisiko tukkoisesta nenästä että ei saa nukuttua. Suolatipat ja niistäjä kyllä käytössä eikä päivällä ole räkäinen mutta yöllä heti alkaa rohisemaan:(

Mietin että miten muut reagoitte yöllä vauvan valvomiseen? Eli jos vauva ei itke mutta on selvästi hereillä? Annatteko vaan olla omassa sängyssä että ette huomioi vai?

Aiemmin heräillyt vain syömään mutta nyt kun heräili ihan jatkuvasti niin tarjosin kyllä usein tissiä mutta ei ollut nälkä niin mietin että annanko olla vain omassa sängyssä ja odottelen että nukahtaa tai alkaa itkemään? Itse kun ei kumminkaan osaa nukahtaa kun kuuntelee kun toinen sätkyttelee sängyssään :)

Kesäkirppu meillä ei ole vielä valvonut yöllä, mutta mä antaisin olla ja odottaisin että nukahtaa, jos kerran itkemättä sängyssään on.

Kesäkirppu anna vaan valvoa, jos ei mitään huutele, nukahtaa sit kun siltä tunnustaa:)
Misbero toivottavasti ei ole mitään vakavaa! Voimia ❤️

Selvittiin taas viikosta, onneksi ens viikolla vaan 2xkerho ja pikku2 3v synttärit:)

Takaisin