Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä nukutaan pinniksessä meidän sängyn vieressä ihan mun käden ulottuvilla. Siitä nopea nostaa syliin syömään. Ennen nukkui päikkärit ja halusi nukahtaa illastakin syliin ennen sänkyyn siirtymistä. Nykyisin alkaa pyöriin sylissä nukahtaessa ja rauhottuu paremmin omaan pinnikseen, kun on siinä vieressä. Välillä, jos neiti pyörii tai rohisee paljon niin mies siirtyy sohvalle ja otan neidin viekkuun. Kolmistaan en uskaltaisi nukkua, kun pelkään murskaavani toisen. Parina yönä heräsin säikähtäen, että oon unohtanut siirtää toisen omaan sänkyyn ja puristan syliini, mutta kyseessä oli tyyny ja neiti turvallisesti pinniksessä. Välillä oon tehnyt oman pedin korokkeella meidän väliinkin, kun refluksin takia siis korotettu sängynpää.

Missä iässä tulee vauvan pysyvä silmien väri??? Onko teijän vauvoilla jo? :) täällä vieläkin tummansiniset niinkuin syntyessään..

Missä iässä tulee vauvan pysyvä silmien väri??? Onko teijän vauvoilla jo? :) täällä vieläkin tummansiniset niinkuin syntyessään..

Olisko se ollu 2-v kun viimestään lopullinen väri silmissä... Muistaakseni:) siniset silmät täälläkin ok niin on muillakin tytöillä... Isältään peritty silmien väri ;)

Ai niin vanha :o luulin et pari kuukautisena.. mun miehellä ruskeat ja mulla siniset silmät ni mietitää kummatko neiti saa

Mun miehellä on ruskeet, mulla sinivihreet silmät. Esikoisella on ruskeat, oli jo syntyessä. Auroralla on siniset, saa nähdä jääkö. :)

Todella ikävä kirjoitus
Meillä pojat nukkuneet pinnasängyssä, en uskaltanut pitää vieressä. Nyt tämä tyttö nukkunut vieressä babynestissä. Toi babynest on todella hyvä keksintö, uskaltaa pitää perhepedissä ja kaikilla on selkeä oma paikka ja nukkumisrauha.

Stressasin jälkitarkastusta, mutta aivan turhaan. Kaikki sujui mallikkaasti. Päästiin bussilla ajoissa perille, lääkäri oli mukava, tyttö makaili toimenpiteen ajan kaikessa rauhassa vaunun kopassa. Tuo lääkäri sujui niin hyvin, että käytiin sen jälkeen vielä bussilla lastenvaatekirppiksellä.

Meillä esikoisen silmät olivat syntyessä tummansiniset ja muuttuivat sitten myöhemmin ruskeiksi ( olisko 6kk iässä muuttuneet selkeästi ruskeiksi), kakkosen silmät olivat syntyessä vaaleamman siniset ja sellaisiksi jäivät. Tällä tytöllä on tummansiniset silmät ja en tiedä kuvittelenko, mutta mielestäni sinisen joukossa on vähän vihreämpää sävyä. Mitäköhän niistä tulee

Ai niin vanha :o luulin et pari kuukautisena.. mun miehellä ruskeat ja mulla siniset silmät ni mietitää kummatko neiti saa
En siis ole ihan sata varma kun ekan aikaan muistelen lukeneeni että silmien väri tarvii auringonvaloa muuttuakseen ja viimeistään 2-v olis lopullinen väri mut en ole varma kun tästä nyt se 5vuotta:)
Täällä tapahtunut ihme, kaikki lapset nukkumassa, myös Sanni vaikka normaalisti menee unten maille vasta 21-22:O

Meidän pikkumies menee ensin nukkumaan omaan petiinsä pinnikseen, joka on ihan kiinni meidän sängyssä. Kun haluaa syödä niin otan viereen ja laitan tissin suuhun ja jatkan uniani. Nukkuu siis loppuyön mun kainalossa.
Enemmän tulee käytyä tuolla fb joulukuisten ryhmässä.

Aluksi nukuttiin neidin kanssa kahdestaan, mutta tämän viikon alusta lähtien on hän nukkunut pinniksessä. Pinnis on kylläkin samassa huoneessa, joten ei hän kauaksi ole muuttanut. :)

Misköhäm viillot on eri tavalla..? Mua ärsyttää kun eräs tuttu oli laittanut facebookkiin että joutui hätäsektioon ja silti leikkaus arpi oli bikinirajassa.. :D pienet on murheet mut ärsyttää hahaa.

Se pystympi viilto on nopeampi tapa saada vauva ulos, sillon on todella kiire. Mut tavallinen sektio on poikittain, kuten mulla. Ei hengenhätää mutta vauva pitää saada ulos kohtalaisen nopeasti... Rupesin miettimään noita nimityksiä ja tuli ihan oikosulku miten ne nimitykset eroaa. Hätäsektio mullakin oli ja vaakasuoraan viilto. Tuleekohan pystysuoraan sitten kiireellinen hätäsektio? Siinä laitetaan kaikki poikki kun vaakasuorassa siirretään lihaksia jne...

Mulla tehtiin kiireellinen sektio, ja viilto poikittain. Sama kuin sulla, Angelique, että rivakasti piti saada lapsi ulos, mutta ei hengenhätää kuitenkaan. Kiireellinen sektio ja hätäsektio ovat eri asioita. Millä nimellä sulla lukee se sektio synnytyskertomuksessa? Oisko ollut kiireellinen sektio?

Kaivelin nettiä kun just en pääse kurkkaamaan mitä mulla lukee...
"Hätäsektioksi sanotaan jo käynnistyneen synnytyksen keisarileikkausta. Hätäsektioon päädytään, jos kohtu supistelee liian heikosti, sikiön asento on huono tai sikiö kärsii hapen puutteesta. Yleensä hätäsektion syy on lapsen tilan vaarantuminen.

Hätäsektioon saatetaan myös päätyä, jos äiti on havainnut sikiön liikkeiden heikentyneen. Liikkeiden radikaali vähentyminen voi tarkoittaa, että lapsella on jokin hätä. Ennen sektiota sairaalan henkilökunta arvioi lapsen tilan ottamalla sydänäänikäyrän. Jos lapsen tila todetaan kriittiseksi, tehdään välitön hätäsektio."
Varmaan siis riippuu lääkäristä kuka miten sen merkkaa... Luultavasti kiireellinen sektio on oikea nimitys...

Ne ovat siis eri asioita. Sen tiedän varmasti. On kolme sektiotyyppiä: suunniteltu, kiireellinen ja hätä. Meillä ei ollut vielä hengenhätää, mutta pikkuisen kiire kuitenkin. Hätäsektio tehdään nukutuksessa, kiireellinen puudutuksessa. Anyway, oisin helpommalla päässyt, kun ois syntynyt alateitse, mutta tärkeintä toki saada vauva terveenä ulos.

"Suunniteltu sektio
Raskauden aikana ilmenee komplikaatioita, mistä johtuen alatiesynnytystä ei suositella

Kiireellinen sektio
Komplikaatioita ilmenee synnytyksen aikana, joka vaatii kiireellistä toimintaa

Hätäsektio
Komplikaatioita ilmenee synnytyksen aikana, joka vaatii välitöntä toimintaa äidin tai vauvan hengen pelastamiseksi"

Takaisin