Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tytsy78 maito poistuu vauvan elimistöstä kahdessa viikossa eli toi viikon dietti ei vielä riitä.
Kannatan myös tota kaikki ruoka-aineet pois kerralla diettiä niin ei tarvitse arpoa, mikä vielä aiheuttaa oireita.

Meillä oli hauska viikonloppu takana nimiäisten merkeissä.
Kaikki ei menny niin kun strömsössä, mutta loppu hyvin kaikki hyvin :-)
Perjantaina oli suku tulossa mökkiviikonloppuun niin to iltana saimme tietää, että mökki olikin vuokrattu jollekkin toiselle.
Siinä meni hetki puhallellessa ja taisi muutama ärräpääkin lentää :-(
Perjantaina aamuna sit uuden mökin etsintään ja saatiin aivan ihana tilalle <3
30 hengen kesken vietettiin sit rento viikonloppu jossa tyttö sai nimeksi Miina Alma Anneli <3

Eikös noita ruokavaliomuutoksia pitäisi tehdä vain lääkärin niin ohjeistaessa? Eli ei oman mielen mukaan? Kun korvikemaidonkin aloittamisesta pitäisi ensin keskustella, ennen kuin aloittaa... Ite en rupeaisi mitään ruokaa karttamaan, ennen kuin olisin asian neuvolassa tms. hyväksyttänyt...

Eihän sitä muutakaan syömistä tarvitse neuvolasta kysyä eikä myöskään korvikkeen antoa.
Ämmä on aina ravintoarvoiltaan samallaista, riippumatta siitä mitä äiti syö eli hyvin voi jättää itse pois.

Ai, mä oon ymmärtänyt, että näissä asioissa pitäisi olla yhteydessä...

Ja eikös imetysruokavaliossa nimenomaan korosteta monipuolista ruokaa, jotta vauva saa maidosta kaiken tarpeellisen, mm. hyviä rasvoja ym. Niin silloinhan myös hyvin karsitussa ruokavaliossa pitäisi olla tarpeeksi kaikkea. Ja siinä kohtaa olisi varmaan tärkeää, että lääkäri on hyväksynyt ruokavalion, jotta mitään tärkeää ei jää pieneltä saamatta. Tämä siis pelkkää mutustelua, kun ei asiantuntijuutta aiheesta ole.

Kyllä on hyvä kotostaa monipuolisuutta, mutta ei rintamaidon laatu muutu hetkessä. Vauva ottaa eka äidin varastot tyhjiksi ja siihen ne ei hetkessä tyhjene.
Mikäli joutuu olemaan kuukausia suppealla ruokavaliolla niin sillon on hyvä pyytää ohjeistusta ravitsemusneuvojalta.
Tossa on hyvä artikkeli asiasta:
http://pisaroita.fi/faq/edut.php

Mua kiinnostais tietää että miten lääkärin kanssa keskustelu vaikuttaa siihen rintamaitoon? Eli ihan samaa tavaraa sieltä tulee oli sitten jutellut lääkärin kanssa tai ei :D
Lukee korvikkeissakin että pitäis jutella ensin neuvoloissa tai lääkärissä ennenkuin antaa vauvalle... Mut siis no, eiköhän sitä kuitenkin jokainen osaa maalaisjärkeä käyttää... :D oikeasti se korvike ei ole niin pelottavaa ettei voisi vauvalle antaa ilman lääkärin lupaa...

Nii. Siis pystyyköhän ne ite muuttamaan sosiaalietuutta varten verkossa? Joskus aikanaan ei pystyny vaan aina piti soittaa ja sinne piti laskee ihan hemmetin tarkkaan kaikki ja lopulta meni hermot enkä tehnyt mitään... Nytkin menee täydet verot noista...

Jep, toi kaks viikkoa on se "puhdistumisaika", mut kyl viikossa jo alkaa näkyä, että kannattaako dieettiä jatkaa. Neuvolassa eivät varmasti suosittele mtn dieettiä, pahimmassa tapauksessa valehtelevat, ettei rintamaidon kautta voi allergisoitua! Kyllä jokainen normaaliälyllä varustettu ihminen osaa vaikka finelistä kaivaa ravintoarvot riisistä, rypsiöljystä ja possusta, koostaen niistä riittävän kaloripitoisen ruokavalion max kahdeksi viikoksi ja sitten pyrkiä lisäämään syötävää. Tuo nyt on ainut tapa poissulkea allergiat imettäessä, siihen ei pysty ravitsemusterapeutti tai lääkäri mitenkään vaikuttamaan. Toki siinä vaiheessa kun näyttää selvältä, että allergiat kyseessä, niin on jatkoa mietittävä PÄTEVÄN lääkärin kanssa.

Vauva ottaa minkä tarvii, tissit tuottaa aina samanlaista maitoa. Jos ei juo riittävästi, vähenee maito ja jos ei ravinteita riittävästi niin maidontulo loppuu. Sama pätee voimakkaaseen stressiin, maidontulo loppuu. Yksinkertaista :)

Angeelique, juu menin tekeen muutoaverokortin ja merkkasin etuudet kohtaan mitä kuvittelen kelalta tänä vuonna saavani ja mitä jo oon saanu ja siinä luki että uus porsenttitieto lähetetään kelalle verobyrån toimesta.

Oon ehkä ite vaan sen verran varovainen kaiken kanssa, että kaikesta haluan jonkun pätevämmän hyväksynnän. Cuplatonin aloituksestakin juttelin ensin neuvolassa, ennenkuin ostin ja pistin kokeiluun. Ja jotenkin tuntuu niin raa'alta syödä kaks viikkoa vaan riisiä, possua ja rypsiöljyä, ilman että siitä on välttämättä oikeesti hyötyä. Mutta mitäpä sitä ei pienen rakkaansa eteen tekisi :) Varmaan eläisi pienillä kivilläkin, jos se helpottaisi. Siinä mielessä ymmärrän kyllä täysin, että pitäisi olla lääkäriin yhteydessä, että kaikki ei osaa koostaa ruokaansa niin tarkkaan, etteikö aiheuttaisi itselleen tai lapselle ongelmia. Toki jos tuntuu, että hallitsee ravitsemusarvot, kalorit sun muut niin hyvin, ettei vahingossa päästä itseään säästöliekille tms. niin kai sitä sitten uskaltaa tuollaista dieettiäkin kokeilla. Ja olisiko ne neuvolassa tai lääkärissä niin jukuripäitä, etteivät hyväksyisi mahdollisuutta, että lapsi allergisoituu maidosta!? Aika tyhmää se olisi... Toki varmaan muut keinot kokeillaan ensin, mutta jos niistä ei apua saa, niin eiköhän silloin ole allergioidenkin mahdollisuus tärkeä selvittää.

Meillä neuvolalääkäri käski palauttaa kaikki diettaamani ruoka-aineet, koska lapsi ei altistu rintamaidon kautta ja nykyisin suositaan siedätystä allergioiden hoidossa.
Onneksi minulla on jo viisi lasta eli ihan kaikkea en niele, mitä lääkäri sanoo. Toista on monella muulla jotka ovat uuden asian edessä.
Yksityinen lääkäri joka perehtynyt allergioihin ja refluksiin oli järkyttynyt ohjeistuksesta ja laajensi vielä diettiäni jotta saataisiin vauva oireettomaksi.

Solavi, mä taas näen asian samalla lailla kuin lääkärisi. Mun ajatusten mukaan (ei mitään tutkimustietoa asiasta) äidinmaito on lapselle turvallinen ravinnonlähde, mitä kautta siedättyy uusille aineille pieninä määrinä. Jotenki aattelen että koska masu on vasta kehittymässä, niin siten se saa sit kehittymisimpulsseja ja tottuu pikkuhiljaa elämään.

Silti koitin hetken maidotonta, kun maitoallergia kuitenkin aika yleistä ja itse en ennen raskautta maitoa myöskään oikein sietänyt. Mutta jos oireet olisivat ihan jatkuvat ja valtavat, lähtisin allergiologin pakeille kuten sinä. Meillä eilen ihan kamala itkupäivä, mutta tänään poika taas nukkui päikkärit :) eikä itkenyt ihan koko aikaa :) vaikka söin eilen laskiaispullan. Olisiko magnesiumoksidi auttamassa? Oma ruokavalio ei muuttunut. Toivoa on taas...

Voi perhanan perhanan perhana!!!! Mä sain aivan niinku yhtäkkiä ahaa-elämyksen kun lähdin sitä verokorttia säätämään,että helevetti, mulla on kokonaan hakematta se saakelin vanhempainpäiväraha ja lähettämättä se saakelin jälkitarkastuslappu... !!!
No siellähän heti kelan sivuilla todettiin,että kelapa hyvin pitkälti evää nyt nää tuet jollei ole todella hyvää syytä sille,että miksi hakemus on myöhässä...
Mää sinne vollotin,että mä en yhtään tajunnu.Että se on myöhässä...
Onko kellään tietoa, voiko ne silti maksaa vaikka sillee,että jää yks kuukausi vaan pois, vai oonko mä ilman rahaa nyt sitte siihen saakka kunnes alkais hoitoraha? :O Jumaliste, neljä lasta ennestään, enkä ikinä ole tehny mitään tällasta... hiton hitto!!!!

Toivottavasti Angelique asia selviää ja saat ainakin tästä eteenpäin vanhempainrahan, jis et puuttuvia takautuvasti saisikaan. Onhan tuo ihan normaalia, että pienen vauvan kanssa arjessa asia unohtuu. Tsemppiä!

Takaisin