Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Moikka mammat:) päivittäin täällä lueskellaan, mutta eipä kirjoiteltua oikeen tuu..
Paljon jaksamisia yökukkujille!
Onko kellään matkarattaita hankittuna tai onko hankinnassa? Ittellä hirvee pähkäily kun haluaisi sellaiset hommata kesäksi:) Onko jotain hyvää merkkiä/ mallia mistä tykkäätte tms? Ja mahdollisesti heittoaisa. Keskustelua aiheesta ;)

Meillä on britaxin matkarattaat (5v vanhat) kun siihen saa adapterin kanssa kaukalon kiinni ja ilman kaukaloa siinä on portaaton kaltevuus säätö :) heitto aisaa siinä ei, eikä järin hyvät jos maassa lunta/loskaa, kesällä kyl hyvät!

Mä oon ihan kevyesti rapsutellut meidän pojun otsaa, kun on sellaista karstamaista hiutaletta.

Me ostettiin käytettynä brion sing matkarattaat kaikilla herkuilla. Kaupoilla toimii tosi hyvin mut talvisella tiellä tai muutenkaan epätasaisella ei toimi kun on muoviset renkaat. Mut siihen tarkoitukseen mihin ostettiin toimii hyvin.

Poika itkenyt ihan koko päivän :( mitä ihmettä tässä voisi tehdä?! Voiko viikko sitten ma saatu rotarokote vaikuttaa näin? Viikko sitten la ristiäisistä lähtien ollut itkua, ilmavaivoja ja vihreää kakkaa. Eli jo ennen rokotetta.

Tänään ekan kerran koitettiin sakeuttajaa, huutaa kahta kauheammin. Miten pian sen pitäis auttaa ja pitäiskö antaa joka kerta? Ajattelin antaa vain näin iltaisin kun pitäisi saada vaakatasoon eli nukkuun ilman ruuan kurlausta kurkussa.

Cuplaton ei auta tarpeeksi, mutta käytössä joka syötöllä.

Nyt 2 kk ollut tämmöistä itkua ja mahankipristyksiä, välillä näytti jo paremmalta, mutta ei. Raskasta. Auttakaa!! :(

Joka kerralla sakeuttajaa... Muuten ei oo hyötyä. Se joka nousee kurkkuun aiheuttaa meillä kaikki vaivat vihreästä kakasta huutoon...

Niin joo, odottaisin sakeuttajan aloituksesta viikon... Auttaako vai ei. Meillä noin kolmas päivä oli jo selkeästi parempi mutta alkoi kyllä jo päivän sisällä selkeästi muuten auttamaan.

Tytsy tiedän tunteen! Täälläkin mennyt välillä paremmin, mutta eilen ja tänään ollut huutoa taas enempi sekä nukuttu huonosti päikkäreitä. En tiedä oliko oma testaus, kuinka sakeuttajan jättäminen vaikuttaa vai se, kun annoin pakkasesta vanhempaa maitoa (nyt maidottomalla testattu). :sad001 Mies sanoikin, että ei ymmärrä kuinka jaksan kaikki päivät.. Hän oli jo lauantaista poikki, kun koko päivän oli kotona hoitamassa. Onneksi meillä on ollut noista mummoista hirveesti apua :happy:

Meillä myös nyt ollut viikonloppuna enemmän itkua, masu on vaivannut. Cuplatonia olen antanut joka aterialla nyt kahta tippaa. On kyllä tullut syötyä niin huonosti nyt viikonloppuna, etten osaa sanoa pitäisikö antaa useampia tippoja vai alkaisiko viikolla helpottamaan.

Tiistaina olisikin sitten sokerirasitus. Onneksi sain äitini hoitamaan pojua, niin ei tarvitse sitä mukanaan retuuttaa terveyskeskukseen kaikkia pöpöjä keräämään... Vähän jännittää, mitä rasitus tulee kertomaan... :eek:

Tytsy voimia, ootko kokeillu sitä valkoista kohinaa, tai itse suhissu vauvan korvan lähellä? Mahan hierontaa, kakkajumppaa, pepun taputusta, mahallaan pitämistä kannataa kokeilla( jos et ole vielä kokeillu). Jotkut vannoo vyöhyketerapian nimeen, mut olen kans kuullu hyvää intialaisesta vauva hieronnasta.... Tsemppiä, toivottavasti saat edes päivällä hetken henkästä! Voimia❤️

Air tsempit rasitukseen:)
Uusi viikko, samat kujeet;) hyvää alkavaa viikkoa kaikille! Voimia kaikille valvojille ja kipuileville vauvoille:)

Tytsy, onks kaikki allergiat poissuljettu? Erikoisella oli todella laajat allergiat refluksivaivaa ja huutamisen takana.. Ilman nieleminen syöttäessä minimoitava tai sit välillä vaikka röyhtäyttää ja jatkaa syöttämistä. Sit tietysti sängyn päätyä ylös ja sakeuttaja jokaisella syötöllä. Meillä huomaa heti jos yhdelläkin syötöllä jää sakeuttaja pois niin yö menee kurlaillessa :( Päivisin pystyasento, kantoliina, sylittely. Vaunuistakin saa kohotettua pääpuolta jos on ratasosa+kovapohjainen kantokoppa/-pussi, eli säätää selkänojaa vähän koholle ja sit se kantokoppa siihen päälle. Myös nuo äipän mainitsemat vauvahieronnat ja kakkajumpat voi auttaa. Voimia, toivottavasti apu löytyy jostain!

Kiitos neuvoista ja tsempeistä. "Kaikkea" on kokeiltu. Allergioita pelkään, vielä jaksan toivoa että on vain masun kehittymättömyyttä ja jumeja (osteopaatti auttoi). Kerran olin viikon maidottomalla, mut en havainnut mitään muutosta.

Miten te yöllä toimitte tuon sakeuttajan kanssa? Mulla pieni rintaruokinnassa ja nukkuu vieressä. Helppo siitä sit vaan antaa lusikalla cuplaton (vieressä vesilasi) ja nostaa tyyppi rinnalle. Istuvaltani syötän ja siihen rinnan päälle vauva sit nukahtaa ja minä myös. Jossain vaiheessa herään selkäsärkyihin ja siirrytään makuuasentoon.

Tuntuu ylitsepääsemättömän raskaalta jos pitäis siitä nousta sekottaan sakeuttajaa veteen ja odottaa vielä 3 min kun lapsi huutaa. Sekoittaako teistä joku muukin veteen vai maitoon (ja odottaa 7! min).

No nyt taas unohdin koko sakeuttajan tältä syötöltä :/

Jotain positiivista: maitoa heruu pumpullekin paremmin kun itse saa syödäkseen (kiitos kokkaavan miehen viikonloppuna). Muistakaa siis mammat pitää itsestännekin huolta, niin vauvakin voi paremmin :)

Meillä kanssa vauva on puklaillut kovin. Sakeuttaja on otettu käyttöön ja tuntuu toimivan. Pullosta kun ruokitaan niin laitan jauheen maidon sekaan, mutta en kyllä kyttää kellon kanssa (enää :D ). Yritän tehdä maidon eka sakeutumaan ja vaihdan vaikka vaipan välissä ennen syöttöä. Mutta on sitä joskus annettu samantienkin. Eiköhän se siellä vatsassakin sakeudu, yhtälailla tuntuu ainakin toimivan. Imetysten yhteydessä en ole jaksanut pelleillä sakeuttajan syöttämisen kanssa, mutta oma maito harvoin riittää, joten saa sakeuttajaa sitten pullosta lisäksi.

En mäkään kellosta kyttää aikaa sakeuttajan kans.. Jos tytsy illalla keittäisit vettä valmiiksi johonkin ja sit yöllä sakeuttaja tekeytymään vaipanvaihdon ajaksi?

Allergiat saat suljettua pois kun vedät viikon kuurina vain possua ja riisiä suolalla maustettuna ja rasvana joku maidoton, vaikka uhan rypsiöljy. Meillä kun oli esikoisella maito, soija, muna ja viljat allergisoivia ja jopa nauta ja kana aiheutti oireita :( Sit jos helpottaa niin yks kerrallaan lisää aineksia. Salaatit ja kurkku ainaki yleensä allergisoimattomia. Jospa se siitä vähitellen, yleensä huudot helpottaa kun aiheuttaja saadaan selville ja poistettua, oli se sit allergia tai suoliston kehittymättömyys.

Mä söin paprikaa vahingossa pizzassa kun ystävien luona oltiin viikonloppuna käymässä ja he tekivät pizzaa. Näkyi ja kuului sit eilen illalla vauvan vatsaoireena, ennenkin tullut paprikasta vaivaa. Oli niin pienenä palasena että en heti huomannut. Poika sitten huusi aivan sellaista järkyttävää kipuitkua 2 ja puol tuntia eikä mikään auttanut ennen kuin lopulta tuli ilmat ja kakat ulos. Ei ole ollu tuollasta enää moneen viikkoon ja säikäytti kovasti, kauheen raskasta kun ei voi mitään tehdä. Lopetti sen kyllä tasan kymmeneltä ja nukahti yöksi, alko jo hirvittää miten naapurit hermostuu kun asutaan kerrostalossa..

Äitiys- ja vanhempainrahan verotuksesta. Tuen maksu päätöksessä lukee, että veroa peritään palkkaverotuksen mukaisesti mutta kumminkin vähintään 25%. Siis eikö tosiaan oon mahdollista maksaa vähempää veroja äitoysrahasta!?

Takaisin