Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä pieni alko viime yönä nukkuun vähän ennen puolta yötä ja heräs puol neljältä syömään tissiä, sitte sammu uudestaan. Lypsin toisen tissin ja mitä tein? NO EN SAANUT UNTA! Kerrankin poika olis nukkunu niin vaivattomaati niin meikku ressipallona mietti päivähoitomaksujen korotuksia ja miten saa rahat riittään. Sain mä sitten onneks vielä nukuttua jostain kuudesta eteenpäin, kun

Pauliina, arvostan kovasti luovutustyötäsi. Meidänkin poika sai elämänsä ekat päivät luovutettua maitoa teholla, kun itellä alko maito nousta vähän myöhemmin. Kotikaljaa varmaan saat juoda? Sen pitäis kans nostattaa maitoa. Mulla on oma panimo pyörinyt ja tänäänki juuri tein uuden satsin pöhiseen. Ei ehkä hyvä viinin verosta tosin ;)

Joo kaikki äidit jotka luovuttaa maitoa. Rakkautta teille! Meidänki neiti sai koko elämän ensi vkon luovutettua äidin maitoa. Ja joka kerta mietin että kiitos!! Ja päätin jo tuolloin et jos itellä olis paljon maitoa tullut olisin luovuttanut. Mutta eipä tullut. Silti iso kiitos teille kaikille! !

Pauliina24, mä kyselin siitä luovutuksesta. Onko sulla ohjeena pumpata kuinka usein? Vai ihan oman fiiliksen mukaan? Mua on alkanut koko juttu vähän arveluttaa, kun meidän poika on tissillä päivisin joskus tunninkin välein ja toisinaan taas pitää pidempiä taukoja, niin mistä sitä sitten tietää, että on sopiva hetki pumpata sairaalan käyttöön!? Voihan se olla, että tuo syömistahti tasoittuu jossain vaiheessa, mutta tayssin ohjeissa taisi olla, että luovutus pitäisi aloittaa ennen ku vauva on 2kk (tänään 1kk 1pv).
Mä oon luovuttanut maitoa nyt 4 viikkoa, ei sanottu mitään kuinka usein pitäisi pumpata. Itse oon pumpannut pari kertaa päivässä, sain Tayssista sähköpumpun käyttöön. Pumppaan aamulla ennen kuin vauva syö, koska yön aikana maito on yleensä noussut räjähdysmäisesti, vauvankin helpompi syödä kun maito ei tule ihan suihkuamalla. Toisen kerran pumppaan illalla, ettei kaikki maito valuisi yöllä sänkyyn :)

Toi kuulostaisi hyvältä suunnitelmalta. Pitää vaan varmaan eka testata, että riittääkö maito pojalle myös, jos pumppaan pakkaseen ekat satsit. Ens viikolla lääkärineuvola, niin voin sitten kysyä siellä aloitusta, jos vauva kasvaa hyvin ja maitoa piisaa :)

Ihana Metsäläinen ja Jemina ❤️ :) On kyllä hienoa päästä tekemään pienten vaavien hyväksi tämmöstä! :) Ja joo kotikaljaa sais juoda, ja taitaa kaupassa olla jotain alkotonta oluttakin, vois testata!

Air4m mä oon pumppaillut yleensä aamuisin ja iltaisin, nyt tosin ottanu päivälläkin yhden kerran :) Ei annettu mitään ohjeita, ihan oman fiiliksen mukaan! Mulla on myös et esim yön jälkeen tulee niin kovaa kyytiä et parempi tyhjentää ennen kuin vauvalle antaa.

Mulla ei mitenkään suihkuten tuu, mutta kyllä toi yöllä ja aamulla vetää maitoa väärään kurkkuun kun sen verran voimalla tulee... Ihan kipeet ja kovat on tissit yöheräämisellä ja aamulla, niin siinä mielessä tuo vois hyvinkin toimia :)

Mäkin alussa mietin sitä luovuttamista, kun maitoa tulee hyvin. Mutta tää oman arjen rankkuus vienyt ne ajatukset mukanaan. Pumppailen käsikäyttöisellä maitoa vauvan omiin tarpeisiin, että sakeuttajat saa antaa ennen imetystä pullolla ja joku muu voi syöttää välillä. Hienoa työtä teette, jotka luovuttamiseem pystyy! :happy: Meidänkin tyttö sai luovutettua maitoa ekoina päivinä osaltaan. Sen takia olisin itekin halunnut luovuttaa omaa maitoa.

Mulla riippuu päivästä, yleensä aamulla tulee eniten, saattaa yhdestä rinnasta tulla jo päälle 200ml.. Mut johtuu siitä jos yöllä herään niin imetän vaan toisesta. Yleensä yhdestä rinnasta tulee 100-200ml, päivässä yhteensä reilu puol litraa ylimääräistä. Aventin sähkökäyttöinen käytössä.

Upeaa että jaksatte pumpata pikkupotilaille <3 itsekin olisin siihen ryhtynyt mikäli maitoa olisi tullut tarpeeksi.

Minä en nyt olekaan jokuseen viikkoon kokeillut pumpata kun ed kerralla kummastakaan tissistä ei tullut mitään :( aiemmin tullut 10-60 ml. Oonkin nyt miettinyt että jos olisi menoa minne mentävä ilman vauvaa, voiko antaa vastiketta? Siis että kun vaan kerran saa sitä niin meneekö maha sekaisin viikoksi ja ois vaan parempi pysyä imetysetäisyydellä?

Joku kyseli kantoliinasta. Sanoisin että ei ainakaan 5 metriä lyhyempää. Itsellä 5 metrinen ja hieman tuota massaa löytyy niin se on just passeli. Ja trikooliina on hyvä, muusta ei tietty kokemustakaan, mutta siihen saat siis tehtyä sen sidonnan valmiiksi ja sitten vaan vauva sinne väliin. Niillä ei joustavilla joutuu käsittääkseni tekemään sen sidonnan joka kerta uusiksi.

Meillä myös kakka ollut aina ihan litkua mut neuvolasta ok.

Rotan seurauksena vissiin tyttö päästelly semmosia pieruja kakkoineen että kyllä raavas mieskin jää kakkoseksi. Vaippaa sai vaihtaa ihan sarjassa kun koko ajan tuli kilo tavaraa kun oli entiset saanu pois ;D mut ei uskaltanu olla vaihtamattakaan ettei tuu ylilastia :)

Ja Alkosta (kaupoistakin) saa nykyään laajan valikoiman alkoholittomia viinejä, kannattaa niitäkin kokeilla.

Heti kommentoin oman makukokemukseni alkoholittomista viineistä. Maistuvat minusta ihan etikalta, en kyllä tykkää. Alkoholittomat oluetkin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta jää juomatta. Mutta nämä on makuasioita tietenkin.

En usko että vauvan masu mener sekaisin jos muutaman kerran korviketta antaa.? Me käytetään silloin tällöin tuutia ja ei oo ollu mitn ongelmaa. Lisäks alkosta saa hyvää holitonta kuoharii. Freixenetin kuohari on niiii hyvää! Jos siis kuohareist tykkääpi.

Meillä menee jatkuvasti omaamaitoa ja korviketta. Kyse lienee enempi siitä, että joku korvike ei ylipäätään sovi vauvalle. Meillä kokeiltiin kaikki valmiit vaihtoehdot ja mahakivut saatiin... Nutricia Nutrilon jauhe sitten on ollut pojalle sopiva eli ei aiheuta vatsakipuja.

Mulla riippuu päivästä, yleensä aamulla tulee eniten, saattaa yhdestä rinnasta tulla jo päälle 200ml.. Mut johtuu siitä jos yöllä herään niin imetän vaan toisesta. Yleensä yhdestä rinnasta tulee 100-200ml, päivässä yhteensä reilu puol litraa ylimääräistä. Aventin sähkökäyttöinen käytössä.
Mulla tulee ylimääräistä 3-5dl päivässä. :)

Vielä tohon holittomaan viiniin, niissä on ihan hirveitä eroja. Toiset on ihan kamalia ja toiset ihan jees. Ja ovat tarkkoja lämpötilasta, esim punkkua ei kannata kovin lämpimänä juoda, selkeesti pitäis olla viileetä et on parhaimmillaan.

Mäkin oon kuullu et nuo alkottomat viinit on pahoja, mut tiedä sitten.. Mulle kyllä aina menny viini ku viini alas :D Voishan sitä maistaa! Tosin tiedä olisko siitä maidonnousuun mitään hyötyä et olisko siinä mielessä olut parempi.

Ei oo iha alkotonta mut ite tykkään älyttömästi Sinebrychoffin ykköslonkusta! Näin imetysaikana ku toleranssi on raskauden jälkee matala eikä muutenkaa viitti kovin voimakkaita juoda nii tuo on ollu mukava saunajuoma :)

Takaisin