Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Viime viikon kiirettä ja väsymystä ollut arjenpyörityksessä mutta nyt ehdin kirjoittelemaan ja lueskelemaan kuulumisia :)

Ihanaa että täällä maidonluovuttajia, tuli synnärillä kanssa oltua kiitollinen kun vauva sai luovutettua maitoa oman maidonnousun ollessa riittämätöntä ♡

Tällä viikolla neuvolassa pikkuinen 55,5cm (syntymäpituus 50cm) ja ostettu cuplatonia koliikkivaivoihin. Nyt pikkuinen tuhisee sylissä tyytyväisenä :)

Käytiin eilen hoitamassa isyystunnustus kuopuksesta vaikka alkuviikosta mietittiin pitäisikö vaan maistraattiin painella kihloissa oltua jo useamman vuoden mutta kun ollaan pitkään säästetty ja suunniteltu että naimisiin mennään vain yhden kerran ja se sitten kirkossa niin mennään sitten myöhemmin kun tahtoa molemmilla kuitenkin kihlasormuksillakin :)

Reilun viikon päästä esikoinenkin täyttää vuoden, aika rientää! Pidetään miehen 25v.- ja poikulin 1v.-yhteissynttärit kun täyttävät vuosia samalla viikolla niin nyt asuntoa järjestellyt tohinalla. Tänään vielä tarkoitus askarrellen väsätä loputkin kastekutsukortit, ihanaa talvipäivää kaikille! :)

Te jotka saatte pumpulla noin hurjasti maitoa, onko teillä normistikin isot tissit? Kun mä oon hurrannu, jos tulee joku 50ml kerralla. Ja miettinyt kanssa, että meneekö imetys metsään ja maito vähenee + onko vauvalle miten paljon vähemmän hyvä, jos antaisikin korviketta joskus, että pääsisi itsekin johonkin. Ihan ihmeissäni ja kateellisena luen Pauliina sun menoistasi :o Meidän itkuinen 7-viikkoinen kaveri tarvitsee maitoa tosi usein edelleen ja oon miettinyt et tuleeko multa liian hitaasti tätä maitoa. Tissit vain aamuisin joskus vähän pakkautuneet, muuten ei juuri eroa normaaliin (eli pienet :) ). Eikä muutenkaan voi lähteä mihinkään, kun tosiaan vauva ei juuri osaa päivällä yksin nukkua ja itkee paljon maha yms. selittämättömiä vaivojaan :(

Mulla ei ainakaan oo isot tissit normaalisti, mutta maitoa kyllä tulee käsin pumppaamalla noin 50-200ml riippuen omista syömisistä ja juomisista. Tänään on noin 5 tuntia mummolassa hoidossa ja maidot omia pumppattuja mukana eiliseltä sekä tältä päivältä. Nyt jo ikävä toista, vaikka vaan muutaman tunnin ollut siellä. Täytyis käyttää aika hyödyksi ja nukkua!

Ei oo täälläkään isot tissit mutta maitoa tulis enemmänki mutta en ole lähteny stimuloimaan enempiä määriä ku mitä vauva tarttee ja tilaa.

Ei mullakaan mitkään kovin isot rinnat oo.. :) Hyvin tosiaan tulee maitoa! Ja mulla se et pääsen nii hyvin menemään on kyllä senkin ansiota et mies on paljon kotona, käy vaan vklp töissä niin hän on arjessa iso apu. Ja saa vauvan hoidettua samanlailla kuin minä, kunhan on ruokaa tarpeeksi. :)

Meillä kyllä syödään ihan älyttömiä määriä kun mulla tulee yhteensä 100-200ml kerralla molemmista yhteensä ja nyt pariks päivää laskenu 50-100ml stressin takia ja poitsu kiukkuaa minkä kerkee.. Onneks on säästös aikasempii et voi antaa lisäks. Toivottavasti lähtis nyt nousuu toi maidontulo taas, ettei vaa ala nyt vähenee ja lopu viel kokonaa.
Nikolai -merkkinen alkoholiton olut todettu täällä hyväks ja melko kaljan makuseks! Se kyl vaikuttaa, sitä kun on muutaman kiskonu ni yleensä yöllä sit tullut se 180-240ml, toisesta tissistä tosiaan edelleen mennää vajavaisesti verrattuna toiseen, kuppikokoeroa löytyy varmaa jo kahen verran, inhottaa käyttää rintsikoita ku niin sen eron huomaa eniten, toinen tursuu ja toinen on vajaa. Typerää. Tosin nyt parina päivänä ku muutenkin vähentyny se maidon tulo ni tuo tuotteliaampi tissi ei oo enää niin iso ja näyttää ees vähän samankokosimmilta..
Meillähän siis tossa 1kk neuvolassa oli painoa jo 5745g, syntyessä 3710g.. pituutta oli tullu 6,5cm lähtöpituudesta. Meille neuvolassa vaan todettiin et paino upeasti nousussa, äitin pullukkapullaposki :Heartpink Ikäähän meillä nyt on reilu 7viikkoa, tiiä paljon on viel kasvanu lisäks :p

Jos vauva nukkuu 8h eikä vieläkään näytä merkkejä että heräisi.. niin mitä teette?annatteko vaan nukkua??vaikka edellisestä syömä hetkestä olis jo 9h ja vaippa haisee..

Tytsy, rintojen koko ei tosiaan kerro tuleeko maitoa ja paljonko sitä tulee. Tissit voi tuntua tyhjiltä jos vauva on usein rinnalla, mutta maitoa tulee silti. Ootko lukenu kuusiviikkoisen hulinoista? Ne meinaa voi kestää sinne 8 viikon ikään asti. http://rinnalla.vuodatus.net/lue/2015/04/kuusiviikkoisen-hulinat

Jemina, mä alkaisin ehkä jo vaihtaa rauhassa vaippaa ja sit syöttää. Meidän tyttö sit usein vaan jatkaa kauneusuniaan. :D

Melko pitkät unet. Kyllä itekin vaihtaisin vaipan ja katsoisin herääkö. Jos ei normaalisti tee noin niin tarkkailisin onko kipeä tms... Nukkuuko yleensäkin noin paljon?

Catherine, tuo on tuttua ja hulinat menikin jo, mutta tarkoitin maidon tuloa ns kerralla. Kun noilla imetyssivuilla sanotaan et maidon varastoimiskyky vaihtelee, niin tuntuis järkeenkäyvältä et jotenki ees korreloi koon kanssa. Eihän mun koko tissit oo sen kokoiset, mitä te jotkut lypsätti :D ja sun siellä on muutakin kudosta ku maitoa :) Eli voiko sitä uutta maitoa muodostua miten nopeasti?

Te joilla tulee maitoja isompia määriä kerralla niin kauan teiltä menee sen pumppaamiseen ja kauan on yleensä ed pumppauksesta / imetyksestä aikaa? Vai pumppaatteko heti imetyksen jälkeen? Multa tulee välillä aika reilustikin ja välillä tosi nihkeesti maitoa pumpatessa. Oon myös tosi huono eli siis kärsimätön siinä hommassa. Mietin et jos joskus jaksaisin pumpata vähän kauemmin niin saisiko isompia saaliita

Tiedän, että meidän vauvan kasvu ihan riittävää ollut mutta pistää silti miettimään kun tuntuu tulevan painoa vähemmän kuin muilla. Syntyessään oli siis 53 cm ja 3764 g. 6 viikon iässä 58 cm ja noin 4800 g. Hirveän moni samassa iässä painanut jo reilusti yli 5 kg ja syntymäpaino kuitenkin ollut pienempi. Ai miten sitä osaakaan ottaa stressiä näistä jutuista.. No helmikuun alussa seuraava neuvola niin näkee miten painoa tullut

Me käytiin eilen vauvauinti-infossa, päästään sitten heti alottaa kun kriteerit täyttyy. Onko täällä vauvauinnissa käyneitä? Millaisia kokemuksia? Mietin onko yleistä että kävisi niin ettei vauva tykkää koko hommasta?

Mulla tulee maitoa ainakin huomattavasti vähemmän pumppaamalla iltasin, kun neiti on syönyt päivän aikana tiheämmin kuin yöllä. Mun mielestä vähän vaikuttaa sekin määriin kuinka jaksaa keskittyä koko hommaan ja aikaa menee 5-15 min.

Tytsy eikö maitoa pitäisi tulla koko aika lisää ja vauva pystyy lisäämään määriä itse.

Ennika meillä syntymäpaino oli 3,5kg ja nyt 6vkoa+5 päivää vanhana 5,3kg. Pituutta tullut 8cm. Kuulemma menee yläkäyrillä kasvussa. Painoa on tullut 300g viikossa, kun normi määrä taisi olla 150-170g/vko. Mutta pituuttakin tullut niin ollut huolissaan määristä neuvolalääkäri.

Miten teillä on seuraavat neuvolakäynnit? Meillä oli just neuvolalääkäri ja seuraavat käynnit on ryhmäkäyntejä helmi ja maaliskuun alussa.

Meillä on neuvoloita 1kk välein :)
Käytiin meidän 5-v neidon kans ostamassa sille farkut, ja voi juma minkälaisen taiston siitä aikaiseksi saatiin... Mun ehdotukset kelpaa alkuunkaan ja olis halunu todella tiukat ja revityt, mut onneksi sain se taivuteltua vähän löysempiin ja neutraalimpiin kimaltavan vyön ansiosta! En olis uskonut et tää vaate taisto alkaa jo nyt, 5 vuotiaana:(

Mulla menee pumppauksessa yleensä yhteensä noin 20min, tosin tähän kuuluu myös kaikki rintojen pesut yms luovuttamisen takia. Mut yhteen rintaan 5-8min sanoisinko. Aamulla pumppaan yleensä 7-9 aikaan jolloin ed. pumppauksesta on joku 6h.. Vauva syö yöllä niin vähän et tällöin tulee enempi, vaikka olisi vasta syönyt. Yleensä joku 200-350ml.

Ei tissien koolla ole väliä. Isoissa tisseissä on enemmän rasvakerrosta, maitotiehyeet kai aika samanlaiset kaikilla.

Meillä oli tänään ristiäiset. Unelmakiltisti oli poika ja ihanat oli juhlat. Nyt on vaan kauhea määrä kaikenlaisia leivonnaisia ja herkkuja... Pyydettiin jo kavereita kylään kahville niitä syömään :D

Mun vauva tosiaa nukku sen 8h ja nyt ollu hereil 12h.. oon aivan finaalissa...... en ehi tekee mitään.suihkussa käyntiki oli yhtä helvettiä kun koko ajan otti tutista kii ja oikein heitti sen.. tän tosiaa ekaa kertaa oikein puristi mun sormia..

Takaisin