Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sylikinkku, meillä on samat viikot ja mulla myös pari päivää sitten helpotti oireet. Ei oo kadonneet kokonaan, mutta aikaisempaan verrattuna sanoisin että lähes oireeton olo. Ei se nyt tietysti vielä tarkoita mitään, mutta jospa ne hormonitasot alkais tasoittua ja kroppa sopeutua?

Mulla noi oireillut loppuna melkeinpä kokonaan n1.5 viikkoa sitten nyt menossa rv8+5 kaikissa mun raskauksissa oon ollu oireeton viimeistään viikolla 10. Nyt enää pissittää, väsyttää ja tissit vähän arat.
Jospa ne sunkin hormonit on vaan tasottunut että ei enää oloilua ole?
Tietysti sehän tässä just on kun ei ole oireita niin stressaa:)

Sylikinkku, et todellakaan ole ainoa. Minä pelkään myös samaa. Varsinkin kun takana jo muutama km.. Siksi varasinkin toisen ar-ultran ens tiistaille että saan mielenrauhan. Kun musta ei edes toisinaan tunnu että olisin raskaana. Outoa ees kertoa siitä kenellekkään kun tuntuu ettei itsekkään vielä varmaksi tiedä että onko koko raskaus edes totta :/

CiCaDo, tosiaan korvasienet on kiellettyjä, mutta itse haluan välttää myös muutkin sienet sillä sienethän tunnetusti keräävät itseensä kaiken sonnan maasta, vähän samalla tavalla kun hauki kerää itseensä ja on siksi kiellettyjen kalojen listalla.

Toki toiset tykkää syödä ja itsekin jos en olisi raskaa söisin, mutta sen verran kallisarvoinen paketti kyydissä niin en halua sitten lähteä suotta riskeeraamaan, vaikka jotkut myrkkymäärät luultavasti olisi todella pieniä, mutta sen verran vielä olen vainoharhanen niistä tsernobylin laskeumista että ennemin jätän syömättä.

Suppilovahverot ja kanttarellit omaa herkkua, mutta myös niistä on tutkimusten mukaan vieläkin löytynyt jäämiä, etenkin suppiksista.

Mutta tosiaan, joku toinen saattaa syödä normaalisti ja mitään ei luultavasti sikiölle siitä ole koitunut, mutta toisaalta onhan niitä tupakan polttaja / alkoholi / huume äitejä ja lapset saattaa syntyä ihan terveenä. Koskaa ei tiedä.

No mietinkin tossa et olisko just jotain tollasta ajattelua takana :) mä syön pääasiassa kasvatettua herkkusientä jonka oletan olevan aika puhdasta :) mut muutenkin aika lepposesti syön kun mistä vaan voi mitä vaan saada. Toki pysyn pastöroiduissa tuotteissa ja rakaa kalaa en syö mutta vaikka vihkonen kieltää jopa pastöroidut tuorejuustot ni niitä syön hyvällä omallatunnolla. Kaks aikasempaa raskautta oon ollu kyl niin pilkun viilaaja että salaatin lehdetkin pesin yksi kerrallaan :D en olis uskonu et kykenen joskus tällaiseen lepsuiluun :)

Mutta miettikää mitä kaikkee myrkkyä tuolta luonnosta nykyään löytyy, noi kalat ja sienet ja muuthan olis mitä parhainta ravintoa, mutta ihmisten pitää saastuttaa kaikki :sad001

Mun mies on ammattikalastaja ja syödään kyllä kalaa, mielummin itsepyydettyä kuin kasvatettua. Muikut on ihan parhaita, mutta valitettavasti näin ainakin alkuraskaudesta jo pelkkä haju alkaa etomaan...

Niin ja aurajuustoa oon ainakin viime raskaudessa syönyt, aiemmin en uskaltanut, mutta luin jostain, että auraa saa syödä. (onneksi :))

:arghh::sad015:sad015 Hei mammat auttakaa! Mä vaan itken täällä! Mulla on niin paha mieli taas mitä mun kaveri on monet kerrat sanonu. Se samainen joka päivitteli miten huono on syntyä joulukuussa.

Se on joka kerta kun ollaan nähty, tuonu ikävällä tavalla ilmi että haluaa että MUN vauva on tyttö. Esim "pahoin pelkään että se on poika" ja "hehe eiks se oo vähä nii et joko tyttö tai abortti"

Tuntuu niin pahalta. Ihan sama mitä hän puhuu vaikka oman miehensä kanssa, kyllähän jokaisella veikkauksia ja toiveita saa olla mutta ei tarttis mun kuullen niitä noin kärkkäästi tuoda esiin. En haluis olla mikää mielesäpahoittaja mutta luulin saavani ystävältä tukea mutta sen sijaan saan tollasia kommentteja :( mulle on tärkeintä että meidän ensimmäinen lapsi on terve oli hän sitten tyttö tai poika tai sukupuoleltaan epäselvä!

En ymmärrä, surettaa.

Krisse rv 7+

Sun kannattas nyt puhua sen kaverin kanssa ja sanoa että noi sen puheet loukkaa. Kaikki ei tajuu ensinnäkään kuinka herkillä raskaana oleva on kokoajan ja lapsettomat ei välttämättä ymmärrä loukkaavansa puhuillaan kun ei ole omakohtasta kokemusta. Tosi ikävää et sun kaveri päästelee suustaan tollasia sammakoita kokoajan :(

Miten ilkee sun ystävä onkaan Krisse! :( Jos mulla olis vastaava tilanne, miettisin kyllä, että onko tuollainen ystävä kuitenkaan ystävyyden arvoinen. Onko hänellä joku syy käyttäytyä noin? Tai no, oli tai ei, ilkeää silti.

Ja tuosta joulukuussa syntymisestä... Mun sisko on syntyny 26.12. ja mies 29.12. Kumpaakaan ei oo koskaan (tai no ehkä sinä vuonna kun täyttivät 18 :D ) haitannut loppuvuodesta syntyminen.

Häntä pystyyn siis ja koita jättää tuollaiset kommentit omaan arvoonsa :) Hormonihuuruissa se toki on hankalaa.

Krisse, en kyllä kertakaikkiaan ymmärrä miten kaverisi kehtaa laukoa sinulle tuollaisia kommentteja! Jos on hyvä ystävä niin voisiko olla jotenkin kateellinen tms? Mitä väliä sillä on hänelle tuleeko teille tyttö vai poika?! Kuullostaa kyllä tosi omituiselta käytökseltä.

Krisse puhu sille sun yställe ja sano että noi sen puheet satuttaa sua tosi paljon, ja että joko se voi pitää mutinat mahassan ja olla iloinen teidän puolesta tai jos ei ole valmis olemaan teidän tukena teidän elämän hienoimmassa hetkessä niin se ei ole sitten enää ystävä! Itse sanoin noin mun ystäville kun ekaa odotin ja muutaman ystävän menetin, ja huomasin että ne ei ole sellaisia ihmisiä kenen kanssa haluan että minä tai minun lapsi on tekemisissä!
Kavereita tulee ja menee mutta se rakkaus minkä sinä saat sun lapsesta on ikuista!

Eipä sitä oikein paljon pysty itse vaikuttamaan kumpi sieltä tulee. Mitä oli ne testit jotka joku mainitsi? Minä haaveilen kovasti tytöstä. Olisi ihanaa päästä ostelemaan jotain pinkkiä. :) Mutta jos tulisi poika niin esikoiselta olisi paljon vaatteita ja leluja valmiina. Mutta tietenkin loppujen lopuksi se on ihan sama kumpi tulee. Kunhan kaikki vaan menisi hyvin ja saataisiin terve lapsi. On jo pieni ihme että pikku-kakkonen sai alkunsa heti ensimmäisestä kierrosta kun esikoista yritettiin saada alulle n. 1v 4kk ajan ennen tärppiä. Oon jo välillä miettinyt lapselle toiseksi nimeksi Onnia tai Taikaa. Sukuperinteen mukaan etunimi tulee alkamaan J:llä. :) Kaikenlaista kerkeää vielä miettimään tämän kesän ja syksyn aikana.

Krisse, huhhuh minkälainen kaveri. Tottakai omia toiveita saa olla maan ja taivaan väliltä, mutta että tuo sitä noin esille varsinkin raskaana olevan ihmisen kuullen on törkeää. Täältä sulle iso hali !! :)

Enpä muista aiemmista raskauksista että olisi näin aikaisin jo maito tippoja tullut :D muuten täälläkin aika oireetonta. . Ja mieli kuvittelee vaikka ja mitä. Rv. 9+2

Onpas ketju menny pitkälle sillä aikaa kun olen ollut foorumi-pimennossa. Kaikennäköstä on tainnu tapahtua! Onnea uusille ja moikka vanhoille. :hello
Mulla on pyöriny aika paljon kysymyksiä noista kielletyistä ruuista.. Osaiskohan joku viisaampi kertoa:
Listassa on ulkomaiset pakastevadelmat ja muut marjat pannassa paitsi jos kiehauttaa 90 asteessa 2min. Mites sitte ku mies osti niitä Siwan tarjous mansikoita jotka on Espanjasta??? Mahotonta pohtimista oon täällä käyny, osaisko joku kertoo..

Itse olen kiehauttanut tai kuumentanut kunnolla kaikki ulkomaiset marjat. Kotimaiset marjat oon käyttänyt sellaisenaan. Iha samalla systeemillä oon tehnyt vaikken ole ollut raskaana ja nyt ainakin kun olen. :)

Tervetuloa uusille!

Mä ainakin olen syönyt ihan normaalisti kaikkia pastöroituja tuotteita :) viimeks en uskaltanut mitään auraa tai fetaa syödä ja huomasin vaan stressaavani asiasta. Nyt todellakin rennommalla mielellä eteenpäin. Pidän terveen maalaisjärjen päässä :)

Pupa minä söin tänään pari siwan espanjalaista mansikkaa. Ja mitä tulee juustoihin niin olen syönyt fetat ja tuorejuustot. Neuvoloidenkin suosituksiin ruuista tuntuu tulevan aina jotain lisää ja joskus paljon aiemminhan ei ole edes ollut esim. kylmäsavulohi kiellettyä. Minä ainakin itse yritän ajatella nämä maalaisjärjellä ja olla stressaamatta joka suupalasta :)

Mä söin viimekeväänä raskaana ollessa ulkomaisia tuoreita mansikoita ku ei suomalaisia viel ollu ja oli-pakko-saada :)

Takaisin