Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Raskaus huolettaa ja keskenmeno pelottaa, mutta pelot ovat jotenkin pysyneet hanskassa nyt viikonlopun ajan, kun on keskittynyt touhuamaan kolmen jo olemassaolevan lapsen kanssa. Vappuna kävimme lasten vapputapahtumassa, eilen kivassa leikkipuistossa touhuamassa, jonne tuli myös samanikäinen serkkuni lastensa kanssa. Tänään huomasimme lounasajan lähestyessä, että kaapissa ei ole mitään ruokaa, joten hyppäsimme pyörien päälle -lapset pyöräkärryyn ja istuimeen - ja poljimme kaupunkiin pitsalle. Pitsojen päälle kävimme vielä pyöräilemässä kymmenen kilometrin merenrantalenkin.

Huomisaamuna menen sairaalan ravitsemusterapeutille. Syöminen tuottaa ongelmia, kun vuosikausien anoreksiapirulainen kummittelee elämässäni. Sen vuoksi minulla on tiukkia sääntöjä, joista on vaikea joustaa, ja tämä tuottaa erityisesti nyt ongelmia, kun minulle Sallitut ruoat aiheuttavat pahoinvointia. Saatan kyllä joskus joustaa, kuten tänään, kun kävimme pitsalla, mutta tosi orjallista syömiseni on eikä missään nimessä riittävää. Varsinkaan, kun olen sekä raskaana että imetän.

7+5

Muokattu viimeksi:
Mukkis,mulla tuntuu selvästi kohtu jo nyt kun oon mahallani,sellasena kovempana möykkynä.kun olis pallo mahan alla.ja niin oli viimekski,ja musta se tuntu sillonki tosi aikasin.nyt en tosin varmaksi osaa sanoa onko se se,koska tässä on keskenmeno epäilyt menossa.... mulla siis rv 5+6 nyt.

Kiitos kaikille eilis illan kommenteista ja ymmärryksestä! Ootte niin tärkee tuki<3

Mä sitten päädyin soittamaan sille mun kaverille ja juteltiin pitkään puhelimessa. Meillä jatkuu selvittelyt vielä huomenna kun nähdään ihan kasvotusten mutta kerroin suoraan miltä musta on tuntunu ja tein kans selväks et nyt pitää äänen muuttuu kellossa jos meinaa haluta ystävänä pysyä. Vaikutti ymmärtävän ja olevan pahoillaan. Anteeksi voin antaa ajattelemattomat sanat mutta en unohtaa ja vaadin häneltä nyt enemmän tukea ja toivon että tajuaa itsekin paikkailla sanojaan ja ymmärtävän että tää on mun elämän tärkeimpiä asioita ja hän on etuoikeutettu saadessaan olla siinä mukana. :)

Kiitos vielä kaikille tukeneille mammoille! <3

Krisse rv 7+

Ja kieltämättä nyt kun sanoitte, tää kaveri on aina ollut mulle kateellinen. Jo lukioajoista lähtien. Millon koulumenestyksestä, ulkonäöstä tai miehistä :( ei vaan mahdu omaan päähän että tällaisessa tilanteessa voisi olla, mutta miksei. Vaikka hän sanoo ettei heillä ole vielä lapsen aika nii mistäs sen tietää ettei haluis. Ymmärtäisin oikein hyvin jos ystävä ois vaikka ite yrittäny raskautta mutta ei onnistunut ja sit mä oisin. Tai ehkä taustalla on pelko että menettää minut ystävänä. Vaikea sanoo mutta huomenna jutellaan suoraan ja selvitetään tää asia :)

Meillä kanssa kauhee kasa ulkomaisia pakastemarjoja. En kyllä uskalla syödä niitä kuumentamatta. Niistä voi leipoa ja sit ostaa syöntimarjaks suomalaisia. Ainakin isommissa kaupoissa myydään suomalaisia pakastemarjoja eikä ne oo ees törkeän hintaisia. Tulipa vadelmahimo:D
Krisse rv 7+

TSC92 : kattelin tost mun saamasta listasta et inkivääri on kielletty.. "Sisältää kemiallisia ainesosiajotka saattaa olla haitallisia sikiön kehitykselle." Just itse luovutin mun inkivääriteet äitilleni..

Meil ei neuvolassa osannu sanoa tosta inkivääristä mitään. Oli viel joku sijainen kun oikee tätsky oli lomalla. Tosin tää sijainenkin näytti olevan raskaana. Pyöritteli vaan silmiään ja ihmetteli että mitenkä usein meil sitä sit käytetään... Ilmeisesti ei kuulu hänen omaan ruokavalioon ollenkaan :D meil ollut normisti ainakin kerran 2viikkoon jotain ruokaa mihin sitä on laitettu. Nyt oon sit ainakin tähän asti vältellyt kokonaan... Neuvolasta saadussa listassa sitä ei oo mainittuna mut sieltä thl:n suosituksista löysin itekin sen maininnan...

Niin ja krissse, vaatii rohkeutta, hienoa kun sait soitettua. Toivottavasti saatte asian selvitettyä huomenna :)

Mä en ajatellut tosta inkivääristä huolehtia. Ulkomaalaisia pakastemarjojakin oon käyttänyt jäisinä jo vuosikausia, raskaana ollessa tietty vähän eri juttu, mutta en jaksa mistään pikkujutuista panikoida. Suomi tuppaa olemaan niin överihössötys maa, että suhtaudun aika varauksella noihin kaikenmaailman suosituksiin.

Inkiväärii saa käyttää mausteena, varmaan se teekin on ok jos ei ihan hulluna sitä juo :) miulle neuvolan terkka sanoi et se kielto koskee lähinnä jotain inkivääripillereitä(?) joissa varmaan sit aika paljon enemmän sitä haitallista ainetta..

Monesti sitä miettii, että miten oma äiti on saanut veljeni 70-luvulla ja minut 80-luvun alussa vailla keskenmenoja, kun ei noita hehtaarilistoja kielletyistä aineista ollut. Tai puhumattakaan isovanhemmista, joilla on useita lapsia. Tuntuu, että ainoastaan vesi olisi turvallista, ja sitäkin voi juoda liikaa. Jos jotain inhoan raskaudessa, niin se on ruoka-ainestressit. Tai inhoankin. Anna-Leena Härkönen kirjoittaa hyvin yhdessä kirjassa: "Kaiken listerian ja hysterian keskellä valtaosa lapsista syntyy kuitenkin täysin terveinä".

Sellainen huomio tuosta inkivääristä, että Kiinan maaperässä kasvanutta kannattaa vältellä (sisältää valtavasti ympäristösaasteita), mutta muuten en itse näkisi siinä mitään ongelmaa. Suomessa tosiaan pelataan vähän liikaa varman päälle, kun jopa "maailman terveellisin tee" rooibos on kiellettyjen listalla! Ja sekin vain siksi, ettei sitä ole vielä tutkittu tarpeeksi... Itse on oikein jaksa uskoa, että vitamiini- ja antioksidanttirikkaasta, kofeiinittomasta ja myrkyttömästä teestä olisi jotakin haittaa, joten kohtuudella olen sitä nauttinut.

Voiko raskaudet olla näin erilaisia? Ensimmäisessä ei ollut mitään ihmeellisiä kipuja alavatsalla etenkään näin varhaisessa vaiheessa. Nyt tuntuu, että jo makoillessa saattaa vihloa, saatika sitten jos olen liikkunut päivällä. Reippaan kävelyn jälkeen koko alavatsa polttelee. Onko kaikki paikat jo kerran venyneenä nyt jotenkin eritavalla herkkiä kivulle vai ovatko nämä jotain huolestuttavia merkkejä?

Lumikatariina: Itse olen miettinyt, että toki ruokarajoituslistat ovat vain riskilistoja. Jos siis päättää syödä näitä aineista, ottaa tietoisesesti pienen riskin. Itse söin fetajuustoa, kun sitä ravintolan ruuassa nyt sattui olemaan, mutta itse en sitä osta. Luulen myös, että ennen on ollut enemmän erilaisia selittämättömiä keskenmenoja, vaikka myös onnistuneita raskauksia on ollut paljon.

Helmi15 rv 5+5

Varmasti on ollut, ja itsehän lukeudun niihin naisiin, joista tulee raskausaikana aivan kahjo ja neuroottinen. Ihan naurettavuuksiin asti. Mihin katoaa se rationaalinen ja analyyttinen tiedenainen! Mutta eivät ne keskenmenot kyllä mistään inkivääristä ole tulleet, vaan jostain muusta. Toki on tärkeää, että asioita tutkitaan, kuten se on tosi tärkeää tietää, että maksaa ei voi vetää raskausaikana mielin määrin.

Neuvolan listossa kolajuomat ovat kiellettyjä. Niitä saa vetää viisi litraa päivässä, jotta saa sen kofeiinimäärän, mikä sallitussa kahvikuppimäärässä on. Ja pellavansiemenet. Niitä saa syödä pari desiä päivässä, jotta ovat haitaksi. Joten leipää, jossa niitä on, saa syödä. Myös joidenkin järvien haukea saa syödä. Meidän kesämökkimme järvi lukeutuu näihin. Oma ravitsemustieteilijä isäni (alan professori) tietää, ettei tietyntyyppisessä järvivedessä ole sitä elohopaa. Kysyn häneltä, kun näen, että minkälaiset järvet noita olikaan.

Näinhän se varmasti on, Lumikatriina. Itsekin olen yleensä melko tarkka, sitten omien vanhempien luona käydessä vähän naureskellaan kun pyydän, ettei raakaa lihaa laiteta sen kypsennetyn lihan viereen samalle lautaselle. :) Tosiaan, kultainen keskitie varmasti kaikessa ja kukin omien neuroosioittensa mukaan. :D

Joo, minäkään en voisi kuvitella, että raaka liha hengailisi mun kypsän pihvini vieressä :grin. Yhtenä päivänä mies oli pilkkonut mulle valmiiksi tomaattia ja minä aloin tehdä analyysia, onko varmasti pesty kunnolla. Tähän mieheni totesi lakonisesti, että osaa hän nyt tomaatin pestä.

Takaisin