Joulukuun jutut

Mulla on ollu aikaa sit jo kaikki lahjat hankittuna ja paketoituna :grin Kinkun tilasin maanantaina ja ensi maanantaina käydään se kauppareissun yhteydessä hakemassa. Kuusta meille ei tänä jouluna tule kun asutaan remontin keskellä :sad001 mut saan kuulemma ensi vuonna sit ostaa uudet koristeet kuuseen lohdutukseksi :wink Ei olla jouluaattoa eikä joulupäivää kotona ni ehkä selviin tänä vuonna ilman.. Mä itkeä pillitin pojan joulujuhlissa (oli meidän ekat joulujuhlat). Täällä alko just sataa lunta :Heartblue

Ihanaa ku tuli lunta!:rendeer
joutu kyllä tekee lumityöt, mutta saipas vähä liikuntaa.
Tänää saadaan kodinhoitohuoneen kaapit, saispa nyt nopsaa ne paikoilleen niin voi sanoa että remppa on listoja vaille valmis:thumright

Siis kolme lahjaa?!? Kuka kertois kaikille mummeille ja kummeille että pari riittäis...Tuskin tänäkään jouluna tyttö selviää alle viidenkymmenen paketin...onneks sentään osa lakanoita, urheiluvälineitä ja vaatteita yms tarpeellista mutta silti...Kun on vielä pukin tuomien lisäksi eri mummoloissa kuusen alla aina sylitolkulla paketteja. Itse olen laittanut tytölle pakettiin lähinnä jotain vaatteita joita olisin muutenkin ostanut, ja pari muuta kivaa juttua...Mutta isovanhempien osalta olen todennut että turha yrittää, viime joulunakin sanoin kyllä ettei tarttis kun yhden joka taloudesta mutta mutta...kuin seinille puhuis. Onneks eivät mitään halpismuoviroskaa osta niin paljoa, vaan pääasiassa kivoja juttuja.

Samaa mueltä että tulikin joulunalus ihan tosi nopsaa, kohta onkin jo uus vuosi :dance011
Meillä on hankittuna pojille yhteislahja yhteistyössä siskoni kanssa: puinen leikkikeittiö kaiken maailman härpäkkeineen, kattilat/ruoat/vispilät ym. laitetaan eri paketteihin ja saavat vuorotellen availla(hankittu jo marraskuussa).Tätä pojat toivoneet jo pidempään niin varmasti mieluinen. Ne voi sit jättää äiteen keittiökamat rauhaan :grin Eipä sitten muuta olla hankittu :rolleyes: vähän oon miettiny et noille lasten eläin-leluille (schleich, lego-eläimet ym.) vois hankkia jonku maatilan/tarhauksen mut en oo törmänny vielä kivaan!

Mun vanhemmat antaa "joulurahaa" jolla ostellaan tarpeellisia juttuja yleensä, miehen vanhemmilta tulee aina villasukkia ym. ja ne saadaan sitte ku mennään seuraavan kerran käymään keski-suomessa. Tän lisäks voi tulla sit kummeilta ja tädeiltä/sediltä jotain pientä, mut tietävät että me ei tarvita/haluta mitään kummempia. Toivotaan niiden aina ostavan kirjoja tms.kun lelupaljoutta me ei haluta nurkkiin.
Tilasin muuten muutamat ale-vaatteet pojille Me&i:lta ja ne vois kyl käärästä kans pakettiin jos kerkee tuleen ennen joulua :)

jaa niin ja äitin sisko on kans hommannu jo alkusyksystä noille uudet pussilakanat mihin ihastuin :grin sellaset finlaysonin karhu-aiheiset hassut. Ne saa myös lahjaks sitte!
Kätsyä kun äippä voi toivoo kaiken tarpeellisen lahjaks sukulaisilta :wink

Babyblues: mun keskimmäinen toivoi vain yhtä lahjaa.. ja pyysi sen pukilta kun se tavattiin ostoskeskuksessa.
MEil ei oo isoa sukua lähellä jotka ostelis kaikkee lahjoja.

Mummit ja papat antaa rahaa kun se on mieleistä 9 ja 6 vuotiaalle , et säästävät omiin mieltymyksiin. Ai nii ja tietenkin isovanhemmat ostavat yhdet lelut jotka jää niiden kotiin. Me käydään viikottain mummoloissa ja lapset viihtyvät siellä kun on omia mieltymyksiä leluina. Asuvathan ne noin 50kilsan päässä. Mun oma äiti vie lapsia ulkomaille ja tekee villasukkia.

Meidän lapset kyl leikkivät tätini luona tyhjillä lankakerilläkin. Kun ei ollut muuta. Se oli yllätys. Uudestaan kun mentiin kyläilee niin lapset kysyivät heti,onko vielä lankakerät tallessa.

Meillä sataa vettä... ja kurja ilma. Huomenna pitäis lääkärissä käydä. Lääkäri tarkistaa kohdun tilanteen. Oltii tänään saunassa oli kyl niin ihanaa. Vauvakin masussa tykkää lämpimästä saunasta. Se ihan rentoutuu eikä supistuksii saunan jälkee tuu.

Jee meillä alkaa nuorimman vaippa rumba loppua, ilman vaippaa ollaa pidetty usein ja muistutettu potan olemassa olosta hankkimalla toisenkin potan.nyt yläkerrassa ja alhaalla on potta. Jota poika käyttää itsekseen. Tosin kun kakka tulee pottaan, ei ilmoita pistää vaan housut ylös ja jatkaa leikkejä.. helpottaa kuitenkin kun taloudessa olisi vain yksi vaipan käyttäjä.

Teettekö tai syöttekö perinteisiä jouluruokia?
Meillä lapset vihaavat jouluruokaa,paitsi kinkkua.

Mä en oikeen tiedä mihin tämä kuuluis. Mutta miten te olette jaksaneet henkisesti? Mä en tiedä kun musta tuntuu, etten jaksa. Olen siis masennuksesta parantunut (johtuen lapsettomuudesta ja epäonnistuneista hoidosta), mutta en tiedä onko nyt uusimassa. Jatkuva riitety miehen kanssa ja rahaongelmat eivät ainakaan paranna mielialaani yhtään. Tuntuu ettei millä ole mitään väliä, mutta kuitenkin minun täytyy pitää huoli tästä pienestä matkaasta joka hänkin ollut hyvin hiljainen viime päivät. :sad001:sad010

Jotenkin tuntuu, ettei ainakaan neuvolassa oma terveydenhoitaja ole sanallakaan kysynyt kuinka voin siis muuten tietysti kun voinnin kannalta.

Esim. eiliseltä: leivoin aamusta sämpylöitä, vanhempani olivat tulossa aamupäivällä käymään. Myöhemmin päivän aikana tein riisipuuroa päivälliseksi, joka ei lopulta edes kelvanut miehelleni: sanoi vaan syövänsä myöhemmin. Sämpylän söi kun olin keittänyt kahvia naapurin rouvalle joka oli käymässä. Tuli vaan semmonen tunne, että miksi ihmeessä minun pitää yrittää keksiä ruokaa tyhjästä joka ei kelpaa?

Söihän mieheni tänään vähän puuroa lopulta. Heräsin pikkusen ennen hänen lähtöä töihin. Istuin sohvalle heräilemään hän hyvää tarkottaen tuli halaamaan minua. Minä onneton sanoin, että haiset pahasti vielä valkosipulille en vaan kestä sitä hajua. Siitä tulee välittömästi paha olo. Nooh mieheni siitä sitten suuttui, ymmärrän toki olisihan sanani voineet olla että rakastan sinua tai jotain muuta. En tiedä, en vaan jaksa.. taas on kyyneleet silmissä.

Kaikkeni yritän, että asunto pysyisi siistinä, pyykit pestynä jne. näin kun olen sairaslomalla.

Minä kun luulin, että tämän raskausajan piti olla niin ihanaa?

Anteeksi avautumiseni, oli vaan pakko. Ehkä tämä tästä vielä muuttuu..:sad015:sad001:confused:

Kyllä minäkin olen useammat itkut itkenyt syystä, että tuntuu etten jaksa. Sitten kuitenkin yleisesti mieliala on hyvä, mutta noita huonojakin päiviä mahtuu kyllä mukaan.

lelutus: sympatiani sinulle, yksi elämäni läheisin henkilö kävi saman helvetin läpi ja oli tosi masentunut ja työkyvytön pitkään samasta syystä, yrittivät vuosia lasta. Sitä oli tosi vaikea seuratakin vierestä kun rakas ihminen kärsii ja pettyy kuukaudesta toiseen.
Lopulta hän kuitenkin raskautui koeputkihedelmöityksellä ja nyt ihana kummityttöni kohta 1v.
Hänen raskauttaan aluksi kuitenkin varjosti tuo mennyt kriisi...eli noin vain ei elämä helpottunutkaan ja parantunut taikaiskusta kun raskaaksi tuli. Parisuhdekin heillä oli pitkään vielä kriisissä, tosin nyt voivat hyvin. Voisiko sinulla olla samanlaista..? Ootko käynyt juttelemassa psykologin tms. kanssa? Ota rohkeesti neuvolaan yhteyttä tai puheeks ens kerralla, saat varmasti apua...tai ainakin toivottavasti.

Läheiselleni oli psykologi sanonut että lapsettomuus on yksi suurimmista kriiseistä mitä ihminen voi elämässään kokea, eikä sitä täysin voi muut ymmärtää jotka ei samaa koe. Toivottavasti saat juttuseuraa ja apua, ehkäpä vertaistukea jostain?
Sulla on oikeus tuntea just niitä fiiliksiä mitä tunnet, nuo kuvauksesi kuulostaa siltä että et oikein jaksa ees arjen pikkujuttuja ja otat hirveän herkästi itseesi asioista. Tosin ihan samaa itselläkin välillä, tiedä johtuuko hormoneista vai mistä, jotkut päivät helpompia ja jotkut vaikeampia. Mutta jos toi jatkuvaa niin yritä jaksaa pyytää apua ja puhu ainakin lähimmille ihmisille sun fiiliksistä jos vain suinkin pystyt.
Mä en ole kokenut raskausaikoja ikinä kauhean ihanina, eka raskaus oli ehkä helpoin mutta henkisesti en oo kyllä ollu mitenkään helppo kellekään, varsinkaan itselleni. Masennuksesta tosin en oo kärsinyt. Kaikenlisäks koin että esikon syntymän jälkeen oli pari kk babyblues, hämärästi muistan kuinka mies tuli joskus illalla töistä ja mä vaan makasin vauvan kanssa sängyssä ja itkin. Vauva ei nukkunut juuri ja kiukutteli rinnalla. Ajattelin että tää elämä oli nyt tässä, ei mitään vaaleanpunaista vauva-unelmaa vaan jotain ihan muuta. Mutta siitäkin selvittiin. Pointtinani se että jos nyt jo tosi raskas fiilis niin vauvan syntymä ei sitä välttämättä korjaa, vaan päinvastoin...joten koita saada puhuttua jo pian jollekin jos ahdistaa. Teet itselles ison palveluksen!
Iso voimahali sinne:3some

Mun mielest tää keskustelu tääl foorumissa on tosi terapeuttista. Kun voi kertoo kaikesta mikä mieltä painaa ja saada/antaa neuvoja toisille.

Me miehen kanssa riidellään joka syksy ja kevät. Muuten on tasasta elämä. Aina ne jotenkin puhkee syksy ja kevät silloin on muutenkin masennusta kärsivät kireinä.

Lelutus: jaksamista sulle ja isoja haleja. :love022

Kävin tänään lääkärissä supistusten takia. Kaikki oli hyvin kuitenkin eikä supistukset ollu avannu mitään. Ni kuitenkin se tokas että sulla on häpyluu arka ja johtuu häpyluun liitos kivuista kun kivut kohdistuu alavatsaan. Oli se kyl niin arkakin kun se paino siitä. Ja kuulemma se kipu voi heijastuu supistuksina. Sain kiellon kävellä. Ja rappuset kuulemma aiheuttaa myös kipua. Tai saa liikkua mut kivut myös kovia. Jos kestää ne kivut.

Miten muuten muilla nuo raskausarvet, onko tullut vielä? Mahan iho on jo nyt niin pinkeänä, että hirvittää...

AadaEveliina: Psykologilla käynyt joskus ihan masennuksen alussa ja se oli siinä. Varmaan keskustelua apua sais jostain helaakalliosta jos pyytäis lähetteen sinne terveyskeskuksesta. Tämä kirjoittaminen helpottaa omalla tavallaan, mutta tarvittaessa otan asian puheeksi kyllä neuvolassa. Meillä siis 8 vuotta lapsettomuutta takana ja nyt ensimmäinen juurikin koeputkihedelmöityksellä. Kait tää niistä hormooneista johtuu, mieshän ei sitä ymmärrä miksi itken kaikesta turhastakin. Ja todennäköisesti kriisivaihe vieläkin päällä kaikesta tuosta kokemusta lapsettomuudesta.
Niin ja kiitos.:love022

nane♥: Kiitos. Toivottavasti saat supistelut loppumaan ja kivut samalla. Ikävää jos vaan pitää maata sänkyssä, aika menee hirvittävän hitaasti silloin.:love022

Sanoja: Mulla on vanhoja raskausarpia, johtuen joskus teininä iässä kovasti lihoamisesta. Tottakai nytkin ne oikeen korostuu, mutta en ole huomanut että niitä olisi vielä ainakaan lisää tullut.

Jaksamisia lelutus!:3some
itkua on täälläkin välillä väännetty just jaksamisesta ja välillä tuntuu että pelottaa tulevaisuus, mutta kyllä se siitä aina iloks on muuttunu...
Tunnen parin joka käy läpi juuri lapsettomuutta ja tuntuu jopa väärältä iloita omasta masusta heidän ollessa läsnä....

arpia olen huomannut ihan pari mahassa ja näyttäis siltä että napa saattaa plumpsahtaa ulos. Toki olen ollut huolimaton rasvaaja, käytän milloin mitäkin rasvaa:smiley-angelic006

Meillekään ei tänä jouluna tule kuusta,kun mennään mun vanhemmille viettämään joulua.
Lahjoja ei myöskään tänä vuonna hankita,koska rahat tiukilla.
Muksun huonetta ollaan nyt alettu remppaamaan ja saatu seinät hiottuu et pääsee mahdollisesti sunnuntaina laittaa uudet tapetit seiniin.

Harmillista kuulla lelutus siun tilanteesta,koita jaksaa ja puhua omista tunteista,myös miehen kanssa.Olette molemmat sen tarpeessa, että toisen kuunteleminen kannattaisi ja asioiden selvittely.

Meillä mieheni kanssa on koko tämän ajan mennyt hyvin, en muista edes ollaanko riidelty liiemmin.Itsekin olen voinut hyvin kaikin puolin.

Nyt kyllä tuntuu tosi väsyneeltä... vanhinpoika keskiviikko yönä oksenteli koko yön. Oli pakko nukkuu samas huoneessa yö lamppu päällä. Seuraavana aamun päivänä huomattiin kuinka sen toinen puoli naamasta oli jotai sinertävik läikkiä täynnä. No minä reippaana tyttönä lähdin päivystykseen pojan kanssa koka olisi halunnut vain nukkua. Päivystyksessä meni 3h ja lääkäri oli hyvin epävarma mikä poikaa vaivasi. Rokko?angiina?pusutauti?vatsatauti? No saatiin näin aluksi penisiliinikuuri. Ja lähete labraan heti. Noh. Labra oli sulkenut just 5min aikaisemmin paikat. Ja saatiin vaan ilmoitus et tulkaa aamulla uudestaa. Kyllä kirosin koko päivystyksen siihen paikkaan. Mentiin sit apteekkiin, penisiliini kuuri maksoi yli 60e. Hienoa.onneks oli rahaa tilillä. Läääkäri sanoi et jos nyt toi onkin pusutautia niin lääkekuuri lopetetaan siihen paikkaan.ei lääkettä siihen tautiin. Et mitä. Lääkkeet maksoi 60e ja jouduin ostaa ne ihan varmuuden vuoksi. Ja jos se on pusutauti se käy kaikki perheenjäsenet läpi. Maanataina saadaan tulokset. Onneksi kukaan muu ei vielä ole sairastunut. Nyt mä vaan toivon et tää olis vaan normaalia angiinaa. Lääkkeistä ei vielä ole ollut apua pojalle... mut ite väsyn siihen et yrittää pitää pojat tarpeeks loitolla toisistaan. Et ei vaan tarttuis.

Ai niin tuli tossa mieleen kun oli vika koulupäivä, niin pikkuveli toi koulusta paketin joka oli osoitettu tälle vanhemmalle pojalle. Siinä luki parhaalle kaverille. Sisällä oli penaali. Vanhin poikani oli koko syksyn ollut ilman penaalia. (johkuu ties mihin hukannu) oli tosi ihana ele sen parhaalta kaverilta.

Mulla on entisiä raskaus arpeja masussa ja sivulla.mut uusia en oo huomannu et olis tullu. Mä kans rasvaan silloin tällöin jollakin perusrasvoilla.mun iho on ollu jotenkin paljon parempi et ei kovin kuiva paitsi naamassa kuivii läiskejä. Mut täytyy tosiaan loppu puolella alkaa taas rasvailee ahkerammin.

Mulla on ollu pusutauti ja se ei kyllä tarttunut kehenkään muuhun ja sairaalassakaan en ollut minkäänlaisessa eristyksessä. Sairaalassa muuten antavan antibiootteja vaikka itse pusutauti ei sillä mihinkään lähde.

Äh mä inhoon päivystyskäyntejä...onneks ei oo montaa kertaa tarvinnu mennä mutta kuitenkin.
Kiva 60€ kankkulan kaivoon...nice... ja tollasta lääkettä ihan vaan "varmuuden vuoks".?? Inhottavaa ku asioita ei kunnolla tutkita vaan määrätään eka lääkkeet. Niin perus Suomen sairaanhoito-meininkiä. Kun ei ole resursseja...

Me lähetään koko perhe huomenna lomareissuun, saatiin äkkilähtö lämpimään! :) Vähänkö odotan aurinkoa ja yli +20 kelejä joita luvassa kohteessamme koko ens viikon! Mulla on ollu niiiiin ikävä aurinkoa ihollani.
Ainoa mitä En odota on noitten 2&3vuotiaiden kanssa pitkä lento :D voi luoja... jo parin tunnin lento keväällä alpeille oli tuskaa noiden duracell pupujen kans, entäs nyt!!? Nooh...kohta vedän holitonta drinksua palmujen katveessa :hello2

Oikein ihanaa joulunaikaa kaikille!! Voikaahan leppoisasti ja paksusti :greet008

Miten lasten lääkekuuri voi maksaa 60e, huh huh! Toivottavasti poika on kuitenkin jo paremmassa kunnossa :)

Mullehan päivystävä lääkäri määräsi verenpaine lääkityksen, kun päivystyksessä käydessä mun verenpaine oli koholla. Mulla sattui sitten olemaan samana päivänä rakenneultra, jossa kerroin tuosta asiasta. Siellä ihmettelivät kahden ihmisen voimin, kuinka ei kyllä normaalisti ilman seurantaa lääkitystä aloiteta ja mua vannotettiin että mittailen kotona paineita ja jos eivät ole korkeat, niin en saa ottaa lääkettä. Tämä päivystävä lääkäri taas käski ottaa heti lääkkeen, kun menen kotiin! Niinhän siinä kävi, että kotona paineissa ei ole ollut yhtään mitään häikkää ja mulla meni reilu 20e kankkulan kaivoon (ei onneksi iso summa). Pahempi olisi ollut, että en olisi käynyt äippäpolilla ja olisin uskonut lääkäriä. Olisin varmaan maannut tajuttomana, kun paineet olis mennyt niin alas...

Takaisin