Joulukuun jutustelut <3

Kiitos DiaLia!!

Pissassa tosiaan neuvolan testiliuskan mukaan tosi heikko plussa proteiinissa ja siks ei mitään hätäpäätä äippäpolille menoa laitettu. Nyt vaan täytyis pitää pää kylmänä ja odotella perjantaita jolloin on sitte tarkat tulokset labrasta selvillä. Mielummin oisin kyllä ilman huolia nauttinut joulunalusviikosta, niin varmasti jokainen :)
 
Lunta lunta lunta..jee :D Maa ja puut taas valkeana..jospa pysyiskin..tuo se vaan sitä joulun tuntua ja lapsille ihanaa..öö ja mammalle myös xD Eilispäivä meni jännitellessä..oltiin mun vanhemmilla kyläilemässä kun alkoi tulla vienoja mutta kuiteski semmosia helposti tunnistettavia supistuksia harvakseltaan..mies siinä lasten kanssa ruokaili, mulle ei maistunu mikään kun oli aamusta asti ollu semmonen ökkis olo..ruuan jäälkee lähdettiin kotiapäin ja siinä kuulosteltiin oloa ja hetken kotona tuli vielä suppareita kunnes ne sitten loppui. mahaan ja selkään jäi vaan sellanen jomotus ja alakerta oli meleko hellän olonen. Yöllä sitten taas alkoi kiristellä msua ja loppuseltaan ne kiristykset oli jo aika lähellä supistuksia mutta niin nekin sitte loppui..nyt jäljellä vielä se jomotus ja kävely sattuu koko hela alaosastoon. Mies sai jonkin ihme duraselpupu vaikutuksen eilisestä ja on nyt hommannu kaikenlaista valmiiksi omalta tehtävälistaltaan..eilen hommas sitterin joka meiltä uupui,kaivoi tuolta yläkaapista mulle synnärilaukun ja komensi mut sen tänään pakkaamaa niin pitkälle ku suinkin, latasi mulle puhelimeen musaa "että äitykkä saa kuunnella laitoksella musiikkia", laitto kameran akut lataukseen ja lähti tänään töihi meidän v70 eikä omalla kärryllään kun aiko tankata sen täyteen sitä varten et päästään turvallisemmalla autolla lähtemään synnyttään eikä tankille tarte pysähtyä kesken matkan. Nyt sitten laitteli viestiä että mitä multa uupuu synnärilaukusta ja mitä mä tahdon osastolle ottaa naposteltavaksi et hän tuo töistä tullessaan jos vaik tulevana yönä onkin sitten jo lähtö nii on kaikki valmiina. :D ihan pimahtanu hassu se on..mie ku en tahtois edes nyt synnyttämään näin joulun alla. mutta pakko myöntää et ihan varuiksi tuli tänään aamulla leivottua joulun ajalle tortut ja piparit valmiiksi jos sattuu semmonen tsäkä että sitä ollaan joulu laitoksella..mies kun ei ole mikään leipuri hiiva niin ei lapset jää ilman joulupipareita :D Eli pisti seeilinen muhunki jotain vipinää vaikka en myönnä edelleenkään ainakaan kovin hirveesti uskovani siihen et synnytän ennen laskettua aikaa.                                                                                                                                                                                                                                                                                           
 
Nyt vähän jo alkoi jännittämään kun tajusin että täähän voi oikeesti lähteä tulemaan ulos ihan koska tahansa, huomenna rv38. Sanoin miehelle että nyt en varmaan enää tee semmoisia päiväretkiä ympäriinsä shoppaillen mitä vielä viime perjantaina harrastin =D

Sairaalakassia en ole vielä pakannut mutta aika hyvin olen miettinyt sinne laitettavat tavarat, pitää vain kerätä ne yhteen kasaan. Ja eväsjuttuja pitää vielä hankkia.

Muutenkin alkaa olla aika hyvällä mallilla, mitä nyt meidän makkarin remontti on vielä kesken mutta pieniä vaatteita ja harsoja ym on jo pesty valmiiksi. Tässä täytyy samalla vähän sisustaa kun pitää hankkia uusia verhoja =D

Jouluksi ollaan lähdössä kauemmaksi, meiltä olisi kotoa n. 10 km synnärille mutta mun vanhemmilta n. 70 km. Osa tuttavista ei ymmärrä tätä ratkaisua ollenkaan mutta onhan muillakin pidempiä matkoja synnytyslaitokselle ja jotenkin mä ajattelen ettei tämä nyt ihan syöksymällä ulos tulos.
 
Peikko-12: Toi on just tuskasta, kun joutuu jotain testituloksia odottamaan ja niin pitkään... (mulla meni sillon jotain 5 päivää vasta kun sain tietää tuloksista, että kaikki onkin ihan normisti ja kunnossa).. Musta on outoo et väitetään, et Suomessa on maailman paras terveydenhuolto? Kun siis noi testitulokset.. niitä saa aina byrokratian takia ootella monta päivää.. eli ei voi tietää onko asiat hyvin vai ei.. kun esim. Saksassa saa testitulokset heti jos on jotain häikkää.... :&

Mutta mutta.. uskon ja toivon, että kaikki on teillä myös hyvin! :) Eikun rauhallista joulun odotusta!
 
Mun mielestä Suomessa on kyl hyvä terveydenhuolto. :) Enemmän positiivisia asioita löytyy omista kokemuksista kun negatiivisia. Ja noi testitulokset, tottakai teille soitetaan heti jos niissä on hälyyttävää, mut jos kaikki on suurinpiirtein ok, kerrotaan tulokset vasta myöhemmin. :) Ja jos ei ole muita oireita (näköhäiriöt, pääkipu, ylävatsakivut) niin sillon ei kai aleta hätiköimään. Mut ymmärrän kyl teidän huolen!

Esikoisesta mulla oli alkava raskausmyrkytys, samana päivänä, aamulla ja iltapäivällä pissanäytteet vein labraan ja neuvolassa käynti, heti seuraavana aamuna käynnistykseen. Eli mun pissasta löytyi paljon proteiinia joten neuvolantäti soitti mulle että iltapäivällä uudestaan ja aamulla sit synnyttämään :D  

Peikko-12, tsempit sulle, toivotaan että pikkuinen saa kasvaa masussa ja tulla sit ulos kun haluaa. Vaikka viikot on jo hyvät ja vauva ihan valmis syntymään.
 
Nonni josko jotain raapustais..

Tänään sit tosiaan oli se kauan odotettu äippäpolikäynt siitä enemmän tuolla neuvola-ja ultrakuulumisisssa. Jotenki tänään ku käveli sinne äippäpolille ja näki sen synnärin siinä niin alkas vähä jännittääkkin. Ja vähän vaihtelevasti välillä tuntuu et se reilun 3.n viikon päästä oleva laskettu aika on tosi kaukana ja välillä taas tuntuu et se on ihan pian:)Mut no reilu 5 vko niin ainakin ihan varmasti on vaavi sylissä<3

Ei kyl hirveesti tunnu siltä et on joulu lauantaina mut eikö se tästä:) Eka joulu omassa kodissa.Mun puolen väen kanssa syödään aattona meillä ja sit illaksi mennään miehen porukoille:) Silleen kyl on helppoo kun molempien vanhemmat asuu täällä samalla paikkakunnalla niin ei tarvii reissata:) Oikeeta kuusta ei varmaan viittitä meille hakee kun esikko vois sitä tuhota mut on mietitty jos tekokuusen hakis itestä ainaki tuntuu et vois olla kiva josko siitä tulis vähän sitä joulutunnelmaa:)

Jotenki jänskä ajatella et nyt on jo ainakin kaksi vauvaa maailmassa tästä porukasta.Kuinkahan monta joulutonttua tässä vielä ehtii syntyä;)
 
Hei Peikko-12,

Mulla oli viime viikolla tuo sama tilanne: painoa tullut muutamassa viikossa ihan älyttömästi (yli kg/vko ja se kaikki turvotusta), proteiinit plussalla ja verenpaineet 144/88 (aiemmin 120/60-70). Voihan se olla alkava raskausmyrkytys, mutta tuo heikko plussa proteiineissa johtuu useinmiten valkovuodosta - toivotaan siis että sullakin olis sellainen tilanne. Mulla on huomenna lääkäri, joka sitten katsoo miten jatketaan. Turvotus ei ole helpottanut (ärstyttävää...) vaan lisääntynyt. Kävin tänään vyöhyketerapiassa, että josko se sais jotenkin nesteet liikkeelle - ainakin se tuntui hyvälle!

Mun terkkari sanoi, että jos vaikka oliskin raskausmyrkytys, niin alkuun (yleensä) riittää se, että käy neuvolassa pari kertaa viikossa seurannassa - eli että eivät ne suoraan sairaalaan laita tai käynnistä synnytystä ellei tilanne ole oikeasti tosi paha. Mutta silloin pitäis mun käsityksen mukaan alapaineiden huidella jo jossain sadassa ja proteiinejen olla 3+. Eli yritä olla stressaamatta...

Mukavaa jouluviikkoa kaikille, ja rauhallista joulua - toivotaan että kaikkis saa olla joulun ja uuden vuoden kotona. Sitten varmaan kaikki oliskin jo valmiita synnyttämään - kauhee vauvabuumi 1.1.2012
 
Mullahan on tosiaan kans pieni pelko persiissä tosta raskausmyrkytyksestä, viime neuvolakäynnillä oli tosiaan kans verenpaineet nousseet huomattavasti, samoin paino (+1400g/vko) ja turvotusta oli niin paljon että jäi kuoppa nilkkaan kun siihen tökkäs sormella. Pissa oli silti puhdas, ja seuraavaa neuvolakertaa odotellaan. Mun siskolla on ollut raskausmyrkytys kaikissa raskauksissaan, ja onkin joutunut joka raskaudessa laitokselle jo pari viikkoa ennen laskettua aikaa seurantaan.

Mulle vaan sanottiin että jos näyttää että paineet pysyy koholla niin sit vaan parikin kertaa viikossa pitäis käydä neuvolassa mittauttamassa verenpaine, ja käydä vähän näyttäytymässä, mutta jos tulee päänsärkyä niin pitäis heti olla yhteydessä heihin. Ja arvatkaa oonko kuulostellut mun päätä :) Ja onhan se ollut kahtena päivänä kipee, mut ei migreenityylisesti, eli ei mitään näköhaittoja oo ollut, joten oon järkeillyt ne vaan ihan normaaliks päänsäryksi mikä johtuu siitä että oon nukkunut joko liian huonosti tai liian kauan. Mut torstaina on neuvola, niin kyllä ajattelin siitäkin mainita.

Aah, jouluvalmisteluista sen verran, että meiltä ei puutu enää kuin kuusi ja kinkku. Kuusi on varastossa valmiina, tekokuusi kun on, ja kinkku  kaupan pakastealtaassa. Meidän pakastimeen ei mahdu edes se kolmen kilon klöntti, joten sen ostaminen piti jättää vielä. Joulupiparit on leivottu, mut taidan torttuja vääntää vielä toisen satsin. Siivoukset on myös tehty, ei tarvi enää kun siivota vessa ja tehdä normi imurointi ennen aattoa. Ja pölyt vielä pitää pyyhkiä, sitten on kaikki priimaa.

Mutta nyt ei auta, karvavauva tahtoo lenkille ja mitäpä tämä mamma ei tekis pikkusen puolesta ;) Hyvää vaan tekee kun on äitiysloman aikana saanut itseä paremmin liikkeelle, ja vielä kun toistaiseksi on hyvät kelitkin, niin mikäs siinä on tallustella pitkin maakuntaa koiran kanssa. Ja samalla saa aina hoidettua pakolliset kuulumispuhelutkin :) Mä oon se sekopää joka lässyttää juoruja kännykkään lenkkipolulla.
 
Brainfreeze: Täällä sitten toinen sekopää, tulee kanssa koiran kanssa lenkillä soiteltua ihmisten kanssa ja vaihdettua kuulumisia :) Saisi kyllä säät täällä muuttua talvisemmaksi, ei tarvitsisi koiraa suihkuttaa joka lenkin jälkeen...

Hemppa
: Voi kun täälläkin tulisi lunta, räntää satoi päivällä, joten märkää on... :/

Peikko-12: Jaksamisia odottamiseen ja toivotaan ettei tarvitsisi vielä käynnistää..
 
Asun Helsingissä ja voisin vaikka vannoa, että täällä on satanu taukoamatta vettä syyskuusta lähtien...eikä jouluks oo juuri luvattu parempia kelejä  Siksipä kai tuo laskettu aikakin tuntuu niin kaukaiselta kun ei pää vielä tajua sitäkään, että jouluaatto on jo tällä viikolla!!!!
 
Mulla painoa oli tullu vähän reilu 2 kg viikossa ja se kaikki löytyy turvotuksena noista pökkeli nilkoista, sormista ja naamasta. Paineet kans aika huimassa nousussa, ennen 90/77 ja nyt oli kolmeen kertaan mitattuna alimmillaan 112/92. Nyt kuitenkin kun päivä päässy pidemmälle niin jo parempi mieli, pystyin tajuamaan täysin sen että jos tässä jotain orastavaa päänsärkyä tai näköhäiriöitä ilmenee niin se on vaan soitto äippäpolille ja siellä ammatti-ihmiset osaa opastaa eteen päin :) Onneksi mulla on hyvä mies ja ihanat ystävät, jotka on tukena kun harmittaa <3

Kiukuttelin itekseni muutaman tunnin sängyssä ja kirosin maailmaa ni nyt voi taas hymyillä :) Kiitos kovasti teille kun jaoitte tarinanne ja tsemppasitte. Toivotaan että muutaman viikon päästä tän aamuselle itku-potku-raivarille voi nauraa veet silmissä :D

En malta odottaa, että pääsee kinkun ja porkkanalaatikon kimppuun, NAM! :)

AngerMom; puhut kyllä täysin totta, kattelin vuoden takasia kuvia niin oli niiiiiin valkoinen Helsinki mut nyt siitä valkoisuudesta ei tosiaan ole muuta merkkiä kuin vuoden vanhat valokuvat.
 
Huh huh, meillä joulusiivous tehty viimein! Ei sinänsä mitenkään erityisesti siivottu kun ei vietetä joulua kotona vaan mennään mun äidin huomiin. Mutta nyt ei oo villakoiria nurkissa eikä vaatteita pitkin lattiaa ja taitaa tämän talouden kaikki astiatkin olla tiskattuna! 

Istahdin sitten siivousurakan jälkeen koneelle ja onnistuin jotenkin raapaisemaan nenän limakalvoa niin, että nyt on yöpaita ja kädet sekä 3 nenäliinaa ihan veressä. Oon lukenut, että synnytys käynnistyy limaisella verenvuodolla mutta luulin sen tulevan ihan toisesta päästä 
 
Tääl laitettiin aamul kinkku uuniin :) Kamala stressi koko aika päällä.Mies ei edelleenkään noteeraa asiaan et lähtö voi tulla koska vaan.Sil on vaan noi jouluhössötykset päällimmäisenä mieles ja muksulle pitäs sänkykin hakee.Ei suostun mun ehotukseen et oisin saanu siskolt pinniksen..hän tahtoo tälle toisellekin matkasänkyn korotuspohjineen kuten esikoisellakin oli,mut ei vaan saa aikaseks sitä haettua.ite en kykene lähtee sitä hakee kun pitäs niin paljon sit kaupassakin kävellä.Kotiintulovaatteet pitäs muksulle pakata sekä itelle sairaala kassikin. Suursiivokin pitäs tehä äkkiä tai muuten anoppi tekee sen mun puolest.Viimeks sil seurauksel et pesi käsipyykitkin konees,ja osa vaatteist meni sit piloille,ja heitti tarpeellist tavaraa menee ku ei hänen mielest jollaa ollu tarvetta ku taas mun mielest oli.Ja sisusteli kämppää samal oman maun mukaan :( Esikoisel kamala känkkäränkkä vaihde päällä ja millään ei tahdo päikkäreit nukkuu ja sit vaan huutoo hudon perään.Eikä mul mitään apua kotona et sais aikaseks mitään.Anteeks kun aina päpätän niin negatiivisena mut pakko päästää välil hiukkasen stressi höyryi pihalle :(
 
Hemppa: Täytyy kans sanoa, että vaikka kritisoin Suomen terveyshuoltoa, että totta kai ne on mua auttanu ja oon sieltä saanu myös sitä hyvää huoltoa.. mutta että kyllä sitä liikaa kehutaan ja yleistetään.. On täällä Suomen maallakin nimittäin tossa terveyshuollossa paljon vikoja, joita korjata siinä missä muualla maailmassakin.. et kaikissa paikoissa ei homma toimi yhtä hienosti Suomessakaan. :) Mut joo.. tää on taas näitä ikuisuuskysymyksiä ja kinastelun aiheita et parasta kun ei jatketa tätä aihetta lainkaan :) Kun tietäähän sen, ettei tule keskustelulle aiheesta mitään loppua.

Muutes sepä olikin musta hälyttävää sillon raskauden puolivälissä just Hemppa kirjotit: "tottakai teille soitetaan heti jos niissä on hälyyttävää" ... Ja kun neuvolasta asiaa kysyin, kun tiedon sain vasta 5 päivää labrakokeiden jälkeen.. ja neuvolatäti tokas, että tiedot tulee vaan tilaajalle, eli siinä tilanteessa ne meni hänelle ja ettei hänellä olis ees ollu aikaa aiemmin niitä tietoja tarkistaa - olis niissä ollu mitään hälyttävää tai ei.... Soisko kellään muulla hälytyskelloja? Hm....

Mut en tosiaankaan tiiä.. ja toivon, että se vaan sano sen.. ja että oikeesti siel ois joku reagoinu jos ois hätää ollu!

Edelleenkin toivotan rauhaisaa joulumieltä kaikille mammoille/tuleville mammoille......
 
Nyt mulle tuli ensimmäinen järjetön kriisi =D

Mies osti eilen mahamörmölle pehmolelun, nallen. Mä en meinannut saada illalla unta kun mua ahdisti ja ärsytti koko pehmolelu. Aamulla kun tulin alas ja näin nallen en tajua miksi mulla oli niin suuria vihantunteita sitä kohtaan, sehän on söpö ja pehmeä ja ihan normaali pehmolelu! Kyllä nyt vähän huvittaa.
 
Kinkku on jääkaapissa sulamassa ja laitetaan se perjantaina uuniin, saa nähdä onko miestä kusetettu kinkkuostoksilla suolavesikinkulla! Kyllä sen pitäis olla viiden kilon möhkö, mut saa nähdä kuinka pieni rusina se on kun otetaan se pois uunista :) Eipä sillä koolla oikeestaan väliä oo, kun kahdestaan se jokatapaukses syödään.

Pitäis keksiä nyt jotain tekemistä perjantaihin asti, mies lähti taas työreissulle eikä palaa ennen ku sillon. Kummasti oon alannut vaan odottaa että lähtö tulee ihan justiinsa, vaikkei oo mitään konkreettista syytä. Kai se on sitä kun äiti povaa että mulla menee kaks viikkoa yli lasketun ajan, (en tie mistä on sen johtopäätöksen vetänyt) mutta tähänkin mennessä mulla on kaikki mennyt päinvastoin mitä äiti on sanonut. Ja huomenna on neuvola, pelottaa vähän että mitä siellä sanotaan, kun musta itestä tuntuu että mun maha on aivan liian pieni. Vauva liikkuu ihan niin kuin ennenkin, mut musta itestä tuntuu että jollei se piileskele mun selkärangan ympärillä, niin sitte se on tooooosi pieni.

Lisäks mun turvotus on tyyliin tuplaantunut, välillä kävely tuntuu siltä kuin olis nyrjähtänyt nilkka! Siis ihan kipee toi toinen jalka kun sitä taittaa tai kävelee :( Oon yrittänyt vetää ananasta joka päivä, mut eipä terkka kertonut paljonko sitä pitää syödä että olis vastaavaa hyötyä turvotuksen kannalta!

Mutta näin muuten on tosi hyvä olo ja vieläkään ei meinaa tajuta että oikeesti viimeistään viiden viikon päästä meillä on oma pikkunen sylissä :)
 
Meil paistettiin eilen kinkku jo ja tein siihen sit myös kuorrutteen..ai että oli hyvää :)
Tosi paljon kinkusta läks nestettä kyl pois ja viel kun potkakin oli siinä mukan ni paiston jälkee toi 8kg kinkku näytti pienelt.Esikoinen oli eilen illal ihan täpinöissään kun pääsi maistamaan elämän ekaa joulukinkkuu..ois varmaa tahton syödä kaiken ite mut ei paljoo viititty antaa :)
Tänää ollu itel suht energinen olo ja kävin esikoisenkaa kävelylenkilläkin.Piristi niin kummasti mieltä.Kamalan liukas keli oli.Tänää pitäs viel pari joululahjaa käydä ostamas niin sit vois ottaakin rennost.Ite ostelin vaan lapsille lahjat..eli omalle muksulle,kummitytölle ja parhaimman kamun parille lapselle.Ihan turhaa mun mielest aikuisten ihmisten hössöttää lahjojenkaa ja tyyliin ostella koko suvulle lahjoi.Ite oon ilmottan jo etten haluu/tartte mitään.ja etten oo mitään kelleen ostelees.Onko muilla sellasta oloa että olis kamalan herkkä?ite kun kuuntelin muutaman rauhallisen joululaulun ni hyvä ettei tippa linssissä oltu. :s
 
Mun ei tarvitse juuri tehdä mitään jouluksi, koska käymme melkein joka päivä sukulaisten luona syömässä. Molempien vanhemmat ovat eronneet, joten kilpailua riittää siitä, kenen luona pitää käydä. Jotain leivonnaisia teen, jotta saavat sitten tulla meille joulun jälkeen kahville, ketkä haluavat
 
Kyllä mulla fjansku ainakin on tosi herkillä mieli, katoin telkkarista pari viikkoo sitte Topin ja Tessun, ja mua niin itketti. Uutisia ei voi kattoo, kun mä niin tuun surulliseksi, enkä mä voi enää edes suuttua, kun heti tulis tippa vaan linssiin! Ja tosiaan noi joululaulut saa mulle myös niin itkuherkän olon ettei toista... Mut miksi ihmees suomalaiset joululaulut on niin masentavia? Enkä nyt tarkoita niitä lasten rallatuksia, vaan noita pääskynen (vai varpunen) jouluaamuna ja muita vastaavia. Joulun pitäis olla iloinen, mut musta tuntuu et jos joudun kuunnella levyllisen Vesa-Matti Loirin laulamia joululauluja, mä varmaan viillän ranteet auki.

Hei meilläkin tehtiin koekinkku jo, tosin se oli vaan 2,5kg:n, ja syötiin se miehen kans melkein kokonaan jo illalla. Seuraavalle päivälle jäi ihan pienet vinkaleet mitkä syötiin sit perunoiden kanssa pois. Joulukinkku on niin maailman parasta!
 
Juu täällä ei pysty kanssa lukeen uutisia tai kattoo lasten piirrettyjä tai riitelee kun on itku herkäs :D
 
Takaisin
Top