Joulukuun jutustelut <3

Valkoista huomenta Helsingistä :)

Huomenna olis aamulla sitten ylimääränen neuvola, jossa selviää enempi tuosta epäillystä raskausmyrkytyksestä. Enää se ei kiukuta ja itketä juuri ollenkaan kun tietää että pieni on ihan valmis paketti jos käynnistämään pitäs ruveta.

Mulla tuli eilen ensimmäistä kertaa koko raskauden aikana himo, MÄMMIÄ!! :D Oon kyllä huomannu et porkkanaraaste ja vishcy on ollu sellasia mitä tehnyt paljon mieli ja tullutkin pajon tuhottua mutta toi mämmihimo oli ihan järjetön, vieläkään ei oo loppunut :) Yöt menee muutenkin valvoessa ja viime yönä ei sitten toivoakaan unesta kun pyörittelin vaaleeta reissumiestä suussa ja koitin leikkiä sen olevan mämmiä :D Onneksi ylihuomenna saa kinkkua ja porkkanalaatikkoa (ja joku pitää mua huonona odottajana, mutta aion syödä mätiruisnapin) niin ehkä mämmi unohtuu :)

2 yötä jouluun, jakautuukohan joku meistä aattona, jännää :)
 
Peikko -12 -  Nyt se vichy pois! Kaikki kuplalliset juomat lisää turvotusta, multa se kiellettiin jo viikkoja sitten. Ja sitä paitsi siinä on yleensä jotain suolaakin..
Myös mä ajattelin kyllä jouluna syödä "kiellettyjä" aineita, eli sinihomejuustoa piparilla ja ehkä jopa palan graavia kalaa.
Mulle on tullut kans eka oikea himo: kylmää, rasvatonta maitoa - voisin juoda sitä litrakaupalla. Enkä ennen ole edes kauheasti tykännyt maidosta. Mut se nyt vaan on niin hyvää - ja kivaa vaihtelua tuolle veden kittaamiselle
 
Mun Helsingissä ei kyllä oo yhtään valkoista, eilen tuli jotain rännän tapaista sohjoa mutta sekin jo kaikonnut 

Kävelin tuolla sohjokelissä liukastellen ja tuloksena turkasen kipeät nivuset, ei oikein pystynyt liikkumaan/nukkumaan illalla. Yö meni Panadolin voimin ja aamulla hiukan parempi muttei paljoa. Lisäksi otin miehelle aika kovia kierroksia eilen ja olin ihan varma, että nyt tulee lähtö synnärille kun mahassa alkoi aikamoinen protesti riehumista vastaan. Supistuksia en kyllä mielestäni ole tuntenut, enemmänkin potkuja/liikkeitä/venytyksiä ja kaikki supistuksen tapaisetkin tulee lähinnä tuohon ylävatsalle/pallean seudulle eikä niinkään alavatsalle/selkään.

Kun nyt oltais ihan rauhassa tonne vuodenvaihteen yli vaan, mieluusti viettäisin joulun äidin hoivissa enkä missään steriilissä sairaalassa 
 
--->>>>>>>>>---

Kevyt tomusokeri-lumi maassa :)

Parasta ja rentoa joulua kaikille tuleville/jo mammoille! ^^

--->>>>>>>>>---

Tänä aamuna heräsin ihmeissäni joskus kun kello oli yli 8 ... olin sitten vedellyt sikeitä, enkä ees heränny, vaikka mies lähti töihin seitsemältä. :D... ^^ Ja varmaan vaan kerran käväsin veskiskin yön aikana. :) Ei vois rennompi olla olo nyt.

Hyvät joulut nyt!
 
Erittäin ihanaa ja rentouttavaa joulua kaikille tammimammoille! emoticon

Täällä Savossa on lumi maassa, ihanaa! Ja vaikka vettä alkaisikin sataa, ei nuo kaikki kyllä lähe ennen joulua mihinkään, sen verran paljon sitä on. :)
Ajateltiin ensin ettei laiteta kuusta ollenkaan mut sit tultiin toisiin ajatuksiin, on se esikoiselle kiva kuitenkin kun saa lahjat siihen kuusen alle sitten kun ollaan saunassa. :) Ja saa otettua kuvia sitten myös kun on vähän joulun tunnelmaa. Aattoaamuna mies hakee sen metästä ja sit aamupäivällä koristellaan se. Äiti tulee meille illalla saunaan ja syömään, ettei yksin hänen tarvitse olla. Näimpä siis rauhallinen joulu meillä. Ja eipä tässä oikein mitään muutakaan uskalla suunnitella. Tai no varmaan anoppilassa käydään syömässä aattona päivällä mut ei muuta. :)

Puol 4 maissa ois neuvola, saa nähdä paljonko joulunalusherkut vaikuttaa vaa´an lukemaan, jaiks! Ja sit ens torstaina näkee lopullisen tuomion jouluherkuista. ;) No, kerran vuodessa se joulu on, en aio kyllä säästellä syömisissä sen takia vaan ettei paino nousis liikaa! :)
 
Hauskaa ja toivottavasti lumista joulua kaikille... Täällä turun suunnalla näyttää kyllä huonolta nyt. Yks sade niin kaikki vähäkin kuura maasta poissa ;( Mut mielenkiinnolla odotan poksuuko joku jo pyhien aikana...
 
HYVÄÄ JOULUA TOSIAAN KAIKILLE TAMMIMAMMOILLE!

Täällä jouluvalmistelut hyvällä mallilla. Ollaan nyt esikon kanssa mummolassa pari päivää laittelemassa joulua ja sit huomenna mennään illan suussa kotio. Aatto ollaankin kotosalla pääosin. Koristellaan joulukuusi ja rentoudutaan. Syömässä käydään aattona anoppilassa ja illalla sit availlaan kotona lahjat! :) Tai näin ois suunnitelmat.. Joulupäivänä sit syödään täällä miun porukoilla. Tapanina mies palaakin jo töihin ja arki palaa meidän perheeseen.. :)

Tänään oli neuvola ja pitääkin käydä tuonne neuvolakuulumisiin jotain sieltä rustailemassa. Paino oli kyl noussu hurjasti! JAIKS! mut eipä tuo neuvolantäti ollu siitä sit moksiskaan.. joten ei kait huolta.. eipä tätä raskauttakaan enää kovin kauaa ole jäljellä, joten kait tuon loppunousun kestää.

Lunta ei kyl täällä oo.. :/ Tänään ja eilen sentään oli pakkaspäiviä, että on kuuraa maassa. Vähän kauniimpaa kuin se ainainen vesikeli.. :)
 
Täällä Pohjanmaallakin oli aamulla valkoinen maa, oli tosi mahtavaa käydä koiran kanssa aamulenkillä kun rutisi vain kenkien alla ja oli ihanan valoisaa. Pysyis nyt vaan maassa edes tonne sunnuntaihin asti, ja en pahakseni laittaisi vaikka sitä vähän lisääkin satelisi ;)

Mäkin aion olla jouluna kapinallinen ja syödä maksalaatikkoa, olin tänään neuvolassa ja kysyin oikein luvan tähän ja terkka vaan naureskeli että toki sitä saa ottaa. Jes, eli tämä lähtee pian kauppaan hakemaan rasian rusinatonta maksalaatikkoa :)
 
Täällä alkoi aamu vähän ikävästi menin pojan kanssa saunaan ja aattelin sit kantaa sen alas sieltä kun hirvittää aina vähän ku se ite menee ettei laatoille tipu.No mutta kuinkas siinä kävikään ku varovasti yritin tulla mutta kun sain toisen jalan laatalle lähtiki jalat alta liukastuin siis.Onneksi ei mitenkään kovin pahasti käynyt pelästyttiin vaan aikalailla molemmat. Mies onneksi myös kuuli ja tuli kattomaan koska kun siitä nousin mua alkoi pyörryttää mut meni se sit ohi vähä ehkä jännä olo ollu täs päivällä mut ihan ok alkaa nyt olla. Molempiin käsiin mustelmat muistona ja pojalle peppuun tuli pieni jälki mut muuten kaikki ok vauvakin on liikkunu eikä mitään erityisiä tuntemuksia oo ollu onneksi:)

Jotenki hirvittää/jännittää kun oon ollu ihan valmis lähtemään synnyttämään mut epäilly et ei tää täältä ennemmin tuu. Ja nyt joulun aika varsinki aatto olis ainoo aika ku en kyl haluis olla synnyttämässä niin aatellu et tietty nyt sit tulee se lähtö. No toki tärkein on et tulis terve vauva koska sit tuleeki:)

Mulla on edelleen aikalailla kaikki laittamatta tai sis vauvan vaatteet oon lajitellu tummiin ja vaaleisiin ja sit 40:s ja 60:s pestäviin mut edelleen on pesemättä.Ja kaupas on liivinsuojat vaipat ym. Mut oon aattellu et kyl ne ehtii ja et äiti sit voi meillä käydä vaatteita pesemäs ja äiti tai mies hakee tarvittavan jos lähtö sattuis tulla aikasemmin:) Toki 7.1.äiti lähtee etelään niin ennen sitä sit se homma kyl varmaan täytyy ite tehdä josko joulun jälkeen ees pesis ne vaatteet:)

Mulla ei kiellettyjen jouluherkkujen kans oo ongelmaa koska en tykkää maksalaatikosta enkä myöskään raaoista kaloista.Mut luulen et jos pöydässä olis jotain"ei sallittua"varmaanki vähä voisin syödä:)

Mutta hyvää joulua kaikille!!
 
Mulla on myös tehnyt ihan alusta asti mieli maitoa - siis juotuna. En oo näin paljon varmaan juonut kuin viimeksi lapsena. Toki olen aina ruoan kanssa lounasruokalassa ottanut maidon, mutta nyt sitä menee kotonakin litratolkulla. Miehen mukaan juon kuin pieni lehmä ;) Mut kai se on vaan hyvä, että saa luultavasti jotain tarpeellisia rakennusaineita lapselle.
 
Täälläkin menee ihan kiitettävästi maitoa ! :D ennenkin mennyt  mutta nyt saattaa mennä se puoltoistalitraa päivässä ihan kepposasti, oikeen himo tulee :D mies tietty pari lasillista ottaa välistä mutta muutoin itte juon sitä aivan tolkuttomasti :)
 
Miu-82 ja heidh, kun mainitsitte tosta maidosta, niin totta, mulla on myös kulutus kasvanut! Ennen raskautta en juonut maitoa ollenkaan, käytin sitä ainoastaan kahvissa ja teessä, mutta nykyään vedän sitä ruuan kanssa ja satunnaisesti iltaisinkin. Kyllä sitä litra taitaa mennä päiväs. Ja toinen on piimä, voi että sitä voisin vetää vieläkin enemmän :)
 
Niin se vain joulu on mennyt ja huomenna alkaa arki ennen uutta vuotta :) Täällä on alkanut joulun aikaan tulemaan liitoskipuja. Häpyluuhun tuntuu välillä valtavaa painetta ja välillä reisiä, taipeita ja häpyluuta pistelee ja jotenkin ihmeellisesti polttelee. Yksi yö kääntyminen oli täyttä tuskaa, kun häntäluukin oli niin kipeä. Välillä tuntuu myös, että vatsan alapuolella on kiristävä vanne. Mutta kylläpä näiden kipujen kanssa on kuitenkin onneksi tähän mennessä pärjätty. Täällä on alkaneet jo osa tammikuisista pikkuisista syntymään :) Itse olen alkanut jo hieman jännittämään tulevaa synnytystä, kun on tässä tullut laskeskeltua päiviä miten vähän niitä onkaan. Jotenkin tuntuu kans, että miten mä pärjään sen pikkuisen kanssa. Mun mies tulee luultavasti olemaan töissä, eikä pidä isyyslomaa :/ Esitin hänelle kuitenkin toiveen, että olis nyt edes muutaman päivän kotona, kun kotiudutaan niin ei tarttis mun niin paljon jännittää kaikkea sitä mitä eteen tulee. 
 
Heippa mammat. Lokakuisista huutelen :) Ensinnäkin, oikein hyvää loppuodotusta ja tietenkin myös synnytystä teille kaikille!!! Sitten siihen toiseen asiaan. Meidän neiti on kasvanut niin paljon, että kehto on käynyt hänelle pieneksi ja samoin myös talvihaalari / toppapussi. Ajattelin kysellä, jos joku teistä olisi edellä mainuttuja vailla.

Kehto on Mamas & Papas- merkkinen Moses basket, väri vaaleanpunainen ja mukaan tulee keinujalat ja kaksi patjaan sopivaa lakanaa. Kunto hyvä (käytetty 3 kk). Maksoi 240€, nyt ajattelin pyytää 160€ / saa tinkiä.
Talvihaalari myös vaaleanpunainen, edessä pöllökuviointi. Vetskari menee alas asti ja haalarin saa neppareiden paikkaa vaihtamalla toppapussiksi. On muuten tosi kätevä, nopea pukea ja lämmin. Merkki Reima, Lassie. Koko 56. Hintapyyntö 40€ / saa tinkiä.
Annan lisätietoja Lennu_G@hotmail.com tai 0503719626. Valokuvia laitan pyynnöstä.

Kiitos huomiosta ja Hyvää Uutta Vuotta!!! :D

 
Mies lähti tänään viimeiselle työmatkalle ennen lomaansa. Nyt alkaa olla sellaiset jännät paikat itsellä että en mielelläni enää kauempaa yksin kotona oliskaan! Onneks saan tänään kaverin kylään ja hutomenna tulee mun sisko lastensa kanssa. Mies tuleekin sit torstaina ite kotiin ja pysyykin sit sinne helmikuun puolelle asti! Ihanaa!

Öisin alkaa olla aika tuskallista kun on jatkuvasti hirvee hiki päällä, ja kun herään pissalle, musta ihan nokkuu hikeä. Lisäks kun vihdoin pääsee takas sänkyyn, tulee sellanen pitkä supistuksen tyylinen kun maha on ihan piukeena ja jomottaa :( On kyllä hankala enää saada kunnon asentoa öisin, vasen kylki on oikeestaan ainut asento missä voi maata, mut eihän samassa asennos pysty koko yötä nukkuun, mut kyljen vaihto on kans sellanen operaatio että mieluusti jättäisin sen tekemättä. Lakanat tulee mukana kun könyän toiselle kyljelle.

Mites muiden mammojen jouluturvotuksen kanssa menee? Kiskoin sitten kinkkua niin paljon että sen suola ja rasva paukahti suoraan mun nilkkoihin. Taas on tullut tuskalliseksi käydä kävelemässä, kun säärten puolivälistä varpaisiin asti puutuu jos yrittää kävellä pidempään kuin 5minuuttia. Tennarit ei mee ollenkaan jalkaan, ja oonkin joutunut tässä pari päivää käydä koiraa ulkoiluttamassa kumpparit jalassa. Toivottavasti turvotus lähtee vielä ennen synnytystä, etten joudu vaan hengaamaan sisällä loppuaikaa...
 
Ihanaa kun joulu vihdoin ohi.Päätin sit jättää kuitenkin joulupukin sit tänä vuonna hommaamatta,et jos sit ens vuonna :) Hurjan liukast oli hautuumaalla käydä joulupäivän..aatton ei viitin lähtee ku oli niin loska keli.Hiekkaa ei missään ja mies sit kanteli esikoist ja mä liukastelin,onneks kertaakaan en kaatun.Mies onneks juoksentelee esikoisen peräs vierailuil jos tarttee ja pystyy itte ottaa rennommin.Kaikki äkilliset liikkeet ku joutaa lähtee jonnee ni ei tunnu mukavilt :s Tääl öisin tulee vessas ravattuu paljo ja kyljen kääntö tuottaa tuskaa.Nyt onneks sänky sillee hyvin laitettu ettei tartte kamalaa urheilusuoritust et sinne pääsee :)
Kamalan huono fiilis tuli kun saavuin aamul ekaa kertaa koneelle ni chattipalstan ossa ilmesty ku yritin alkaa nörttäilee.No pakkohan oli uteliaisuuttani mennä tarkastaa tilanne ni eikhää siel ollu mun miehel oikein tunnuksetkin valmiina et kunhan sisään kirjautuu :( Yhtäkkii iski kamalan paska fiilis ja itkee tihrustin vaa koneel..enkä ees tiiä mitä mistäki pitäs ajatella.Et onk toi oikeest normaalii et mies roikkuu yötä myöten koneel ja chattailee.
 
Olipa kiva joulu! Luntakin satoi jouluksi ja lumet pysyi jouluviikonlopun ajan maassa.. nyt suli taas sitten pois, että saas nähdä onko uusi vuosi myös valkonen vai ei?

Huvittaa oikeasti, kun sanoin ja mainostin kaikille, ettei sitten meille tarvia lahjoja ostaa, kun ei osteta kellekään ite lahjoja, niin sit sieltä tuli mun porukoilta pussillinen pelkästään lahjoja + varustusta kaappitolkulla muuten ja sit mieheni porukoilta tyyliin jotain kolme pussillista joululahjoja ja lisäks hekin haluavat antaa ylijäämätavaroita tarvittaessa. Tuntuu, ettei aiemmin oo ees koskaan saanut lahjoja joulusin noin paljon. Mut kaitpa se on tämä kun on just muutettu kunnon taloon ja lapsi tuloillaan, niin isovanhemmat haluaa tietysti tukea. :) Ihan ymmärrettävää.

Tuli jouluna syötyä suhteellisen maltillisesti, vaikka kyllä täytyy sanoa, että kyllä enemmän tuli syötyä kun normaalisti syö. Ja kyllä aineenvaihdunta vilkastukin urakalla muutamaks päiväks... Ihan hyvästä välillä syödäkin enempi, niin kehokin kiertää sit paremmin. :) Kyl mä oon raskausajan syönyt ihan hyvin ja painoa on tullu ihan tarvittavasti lisää, mut eihän sitä koskaan kahden edestä kuulemma tarviis syödäkään raskaana. Heh...

Meinasin joulupäivänä kaatua talon puuterassilla, mut sain onneks kiinni seinästä - ois muuten tullu mahalleen kaatuminen. Kauheen liukasta olikin joulun pyhät et varovainen oli oltava liikenteessä. Hieman jalat nitkahti yhteen ja kun lapsí on jo raivotarjonnassa niin tuli sit heti mietittyä et entä jos sille kävi jotain.. etenkin kun liikku ennen sitä melkein kaatumista tosi paljon ja sit sen jälkeen tuntu, ettei liikkunu pariin tuntiin lainkaan. Onneks on tässä kyl parin päivän aikana sen jälkeen liikkunu ihan yhtä aktiivisesti kun aina ennenkin.

Fjansku: Mä aina ite kans meen ihan surulliseks jos tajuun jotain tuollasia juttuja.. mut onneks oon aina menny suoraan kysymään mieheltä, että mitä se hommailee.. Ja siltä on aina saanu suoraan vastauksen sen tekoihin. Se ei chat-palstoilla kirjottele mut sillä sattu olemaan vanha ilmotus deittipalstalla ajalta ennen kun me oltiin ees tavattu/seurusteltiin. Tajusin lopulta, et oonpas ollu hölmö.. varmaan itelläkin vielä jollain tyhmillä deittipalstoilla sivut olemassa kun ei enää muista salasanoja ja voi poistaa omia tietojaan sieltä. :D... Mut tosiaan kannattaa vaan suoraan puhua asiat.. kyl ne siitä yleensä selviää :)
 
Joulu on tosiaan juhlittu ja läheisimpien ihmisten kanssa tuli oltua. <3 Mikäs sen parempaa.

fjansku: todella kurjaa että löysit tuommosta koneelta kun tulit siihen. :( Inhottavaa ajatellakin että mies tekisi jotain tuollasta selän takana. Nyt eikun rohkeasti vaan puhumaan miehelle että mikä tää juttu on. Kerroitkos sä aiemmin että meinaat alkaa ettiä asuntoa kun toinen on syntynyt ja vähän kasvanut? Siis oletteko te eroamassa? Anteeksi jos muistan väärin.

DiaLia: onneks ei pahasti käynyt liukastumisessa. Itsekin pari kertaa melkein liukastunut ja juuri noin jalat venähtänyt vähäsen ja heti alkanut miettiä jos vauvalle sattuu jotain. Mut onneks ei pahasti itselläkään kertaakaan ole sattunut.

brainfreeze: jouluturvotuksia ei ihme kyl tullu yhtää vaikka syötyä tuli kyllä kun neuolasta lupa torstaina annettiin että saa syödä suolaista ja makeaa niin paljon kuin maistuu :D

Pidätte varmaan mua hulluna, tai no, mun äitiä paremminkin mut uskooko teistä kukaan ennustajiin? Kerroin sillon joskus aikoja sitten että äitin kaveri (on tietynlainen ennustaja) ennusti että tää tulokas on tyttö, niinkuin onkin. Mutta nyt hän oli saanut mieleensä päivämäärän koskien tätä vauvaa kun olivat äitin kanssa jutelleet puhelimessa. En kerro teille sitä päivämäärää koska se ei siis todellakaan välttämättä pidä paikkaansa mut itselle se päivämäärä on tällä hetkellä semmonen "määränpää". :D Onko kellään kokemuksia ennustajista ja onko niiden ennustukset pitäneet paikkaansa?

 
Meillä oli aattona vaara tilanne kun kaaduin kans hautausmaalla selälleni oikeen voimalla... Meni hetkeks vintti vähän pimeeks... Tyksiin saatiin lähteä Siellä sitten vietettiiin iltaa käyrillä ja ultrassa.... Luojan kiitos vauvalla kaikki ok ja pääsin yöksi kotiin. Sunnuntaina ja maanantaina tuli veristä vuotoa, mutta luulen että johtui siitä lääkärin sisätutkimuksesta jonka teki tyksissä.... 
 
Meillä meidän äiti on käynyt ennustajalla ja ne ihme uskokaa tai älkää on pitäneet paikkaansa !! silloin kun äippä kävi ennustajalla se ennusti että vuoden sisään tulee tapahtumaan avo/avioliitto lähipiirissä, ja kas kummaa äidin ystävä meni yllättäen naimisiin ja mekin päädyimme saman katon alle miehen kanssa ja vielä ennustaja oli kysellyt onko suvussa mitään vakavia sairauksia kenelläkään ja äiti oli sitten tähän sanonnut että ei ole ja ennustaja ennusti että lähipiirissä tulee tapahtumaan sairaskohtaus vakava sellainen mutta siitä tämä henkilö selviää.. no näinkin kävi, eräs sukulainen sai aivoverenvuodon ja on nyt toipunut siitä kohtalaisen hyvin, ja hänellä ei siis minkäänlaisia perussairauksia taustalla.. :O kirjottaessa saattaa kuulostaa vähän niin ja näin jutuilta mutta kun äippä niitä puhui nii kyllä siinä kylmät väreet meni, itse en siis usko ennustajiin mutta jotenkin kyllä kävi mietityttämään nuo.. 
 
Takaisin
Top