Joulukuun jutustelut <3

Täällä meilläkään ei oikein ketään näytä käyvän.Aina oletetaa et me liikutaan joka paikkaan.Ja nyt kun joulukin tulee niin meiltä odotetaan että mennään tiettyyn paikkaan sitä viettää.Ja ite tahtoisin viettää jouluu rennost kotona oleillen eikä tarttis lennellä ympäriisä ja stressata. Kumminkin itelle alkaa toi jatkuva jonnee meneminen käymää koville.Huomen sit esikoiselle tulee vuos täytee.Flunssassa edelleen joten ei pidetä mitään kahvituksiikaan.Tänää lähdetää ostamaa sit joululahjoi ja synttärilahja esikoiselle.Ja ajattelin huomen hemmotella neitii hyväl ruoal yms.
Harmittaa kun en ottanut esikoiselle vakuutusta,hänellä siis vasemman munuaisaltaan laajentuma.Ois päässy yksityiselle ja ois saanu parempaa hoitoo ja infoo kun julkisel puolel ovat ristiin rastiin antaneet lausuntoja sekä unohtivat kokonaan laittaa joulukuulle ultran.Pitänee sit tän toisen lapsen synnyttyy alkaa pommittaa sairaalaa ja vaatimal vaatii kunnon hoitoo.Täl hetkel ei millään jaksa alkaa viel ton sairaalankaa tappelee asioist.Onneks toi munuaishomma sen verta lievä ettei mitään virtsatietulehduksii oo ollut ja pitäs mennä ajan myötä ohi.Ois ollu vaan mukavaa saada väliaikatietoi munuaisten tilanteest.
 
Kavereista: No ei mulla tällä kylällä ihan hirmu montaa ollut edes ennen esikoista, kaikki muuttaneet opiskelujen perässä muualle. No esikoisen synnyttyä oli aika hiljasta ja on kyl vieläkin mut nyt on enemmän mammakavereita ja perheellisiä ihmisiä kaverilistalla. Paras ystävä on ja pysyy, on myös esikoisen kummi, hällä ei ole lapsia mutta ei ole kyllä meidän välit kaikonneet lapsien myötäkään. Ja nyt hän muuttaa samalle paikkakunnalle, ennen asui viereisessä kaupungissa. Aivan ihanaa.

Ihanat vauvajuhlat Sikkuriinilla! <3

Onnea fjanskun esikoiselle 1v-synttäreistä! Kurjaa että siellä sairastetaan. Ja viel näin joulun alla. :/ Mut eipä sille voi mitään. Kunhan muistat itse levätä ennen toisen syntymää jos se vaan on mahdollista.

DiaLialle jaksuja! Kyl ne vakuutusyhtiöt löytää ne reiät mihin iskeä. Ja sulla nyt sattu sellanen löytymään. :/
 
Sunnuntaina tulis sitten täyteen tuo maaginen 37 viikkoa :) Neuvolantäti kyllä vatsaa koeteltuaan totesi, että muista nyt kuitenkin että ensimmäinen arvio LA:sta oli 26.12. Ai mikä paniikki iski... No pieni tulee kun on tullakseen. Harjotussupistuksia on ollu jo 25 viikolta eteen päin ja nyt niissä selkeesti muutosta kivuliampaan päin, mutta eipä sekään oikeen mitään kerro kun toisilla supistaa ensi kertaa kun synnytys käynnistyy ja meillä toisilla supistelee jatkuvasti (vaikka nää tuskin mitään synnytyssupistuksiin verrattuna (:  ). Jännä kuinka en vieläkään ole täysin käsittänyt sitä että kohta täällä asuu pieni ihminen, vaikka jo yli 36 viikkoa kantanut pientä niin silti se ei jotenkin ole vielä totaalisen konkretisoitunut. En tiedä onko muilla samaa vai viiraako mulla korvien välissä :) 

Nyt on kaikki siinä kunnossa että koti on valmis vastaanottamaan pikku muukalaisen, äidiksi sitä kasvaa sitten vauva-arjen myötä, joten en voi sanoa että olen itse valmis äiti. Pakkanen on täynnä makaroonilaatikkoa ja kinkkukiusausta ja muita perusruokia niin että ensimmäiset viikot voi vaan heittää lootat uuniin ja ruoka on pöydässä. Hankinnat vauvalle, miehelle ja itselle on hoidettu.

 Mahdollisesti viimeinen ns. normaali(hko) viikonloppu alkaa tänään. Ensi viikolla ja joulu ja sitä seuraavana uusi vuosi ja sitten oliskin Peikon laskettu aika. Ihmiset neuvolantätiä myöten ihmettelee mun rauhallista suhtautumista synnytykseen. Lähes koko raskausajan kun sitä oli melko turha miettiä sen etisen istukan takia niin en tiiä olisko sillä osansa asiassa. Ja kautta aikain on synnytetty, oon saanut sulateltua sen että synnytys tulee olemaan tilanne jossa mulla ei oikein ole päätösvaltaa, koska se käynnistyy ja kauan kestää avautua jne. Kaikki menee omalla painollaan ja mä (pienenä pessimistinä) uskon kuitenkin siihen että asioilla on tapana järjestyä ja synnytys on vain pieni osa tätä kaikkea suurta mitä on jo koettu ja varsinkin mitä tullaan perheenä kokemaan.

Mulla on mies ja koira, joita rakastan koko sydämestä ja pian meidän perheeseen saadaan vielä pieni ihmisen alku, ei elämä voisi olla paremmin <3 Viis turvonneista nilkoista ja sormista, särkevästä selästä ja hormoonimyrskystä, olen onnellisempi kuin koskaan!

Ihanaa viikonloppua mammat ja halirutistukset jakautuneille <3
 
Hemppa: Mua pidetään kyllä "yhtenä isona porsaanreikänä" tuon sairaushistoriataakan takia monessa muussakin paikassa kun vakuutusyhtiöissä. :( Mutta noh: oikeasti onneks olen elossa ja onneks voi tuolle tulevalle lapselle tarjota elämän, vaikkei ole rahallisia takuita turvata selustaa vakuutuksella. *tosissaan sormet ristissä ja peukut pystyssä, et lapsi voi hyvin ja ois terve yhä ja loppuelämänsä*.

Pakko sanoa, että hatutus ja ketutus pisteet on voittanut kyllä tämä joulukuu. Tänään saadaan kauan kaivattu "ongelmakoirakouluttaja" kylään viho viimein! Eka kerran jo vuos sitten kyselin apuja että mistä ois saanu, mut kukaan (edes TOKO:a harrastaneet tyypit) ei osannu auttaa. Sit kesällä kysyin toisen kerran suoraan poliiseilta, et oisko niillä koulutusapua ja ne lupas ottaa yhteyttä kun annoin yhteystiedot = Mitään ei kuulunut. :( Ja vasta nyt ottaavat yhteyttä, kun on tässä jo lähes 1,5 vuotta jamisteltu. :& Perskules, kun on sitkeessä jotkut asiat.
 
Se ois kohta 2 viikkoa oltu kotosalla! :D Ihan parasta aikaa on kyl ollu! Tai eihän tässä olemisessa hirveesti hehkuttamista ole, kun iskias kipuilee ja kyljet, närästystä monesti päivässä ja koko ajan saa varoa tekemisiään.. MUTTA on tää perheen luona oleminen vaan niiiiiin paljon ihanampaa kuin sairaalassa makoilu! En ees jaksa noista vaivoista niin valittaa, kun oon onnellinen siitä, että saan edes olla kotona! Viikko enää Jouluunkaan! <3

Tänään tosiaan oli Koks käynti, josta laittelinkin tuonne ultrakuulumisiin. Toivottavasti sinne nyt ei tosiaan tarttisi mennä seuraavan kerran vasta kuin synnyttämään! Neuvolaan soitin ja siellä ois käynti vielä nyt sit ennen joulua, eli ensi torstaina.

DiaLia: Parempi tietty myöhään kuin ei milloinkaan, mutta ihmeen kauan on kyl kestäny, että kouluttajan saitte. Kerrohan millainen oli? ja tuntuiko käynnistä olevan hyötyä?

Peikko-12: Itse muistan että tuntui aika samalta ennen esikoisen syntymää. Eihän siihen osaa suhtautua, kun ei sitä ole vielä kokenut ikinä. Parempi toisaalta ottaakin kaikki vastaan siten kuin ne eteen tulevat. Kyl se arki siitä sit sen vauvan kanssa lähtee päivä päivältä etenemään. :) Nyt kun toinen on tulossa, niin ei sitä arkea vieläkään osaa kuvitella, kun nythän onkin sit kaksi lasta hoidettavana. Pakko taas vaan luottaa, että päivä kerrallaan se lähtee siitä sujumaan.. :)
 
Meillä huonot uutiset vaan kasaantuu...tänään selvisi, että mies tulee olemaan ensi vuonna poissa kuvioista ainakin puolisen vuotta, ihan kun tässä ei muutenkin olis jo ihan tarpeeks...

Välillä kyllä mietityttää, että mitä pahaa olen tehnyt kun kaikki tuntuu tulevan aina vaikeimman kautta? Hyvää onnea tai tuuria ei tässä perheessä ole tavattu. Jos joku asia voi ratketa hyvin tai huonosti niin aina meidän kannalta huonosti.

Ei jaksais enää yhtään vastoinkäymistä enkä varsinkaan näitä "kyllä kaikki vielä järjestyy" -kommentteja (mitä varsinkin omilta vanhemmilta tulee vähän väliä) kun ei tunnu järjestyvän jos ei itse järjestä. Ja välillä asiat on sellaisia, ettei niihin itse edes voi vaikuttaa emoticon
 
Riida: Tosiaan parempi myöhään, kun ei millonkaan.

Pakko kertoa siitä ongelmakoirakouluttajasta faktat: Luotan olennaisesti semmosen ihmisen osaamiseen ja tietotaitoon enemmän kun yhenkään kotikouluttajan taitoon - en halua tällä nyt aliarvioida kotikouluttajien taitoja! Mutta se, että nuo tyypit on koulutettu asiaansa.. tämä kaveri joka meillä kylässä kävi: hänen tietotaitonsa perustuu täysin psykologisiin pohjiin ja toimintamalleihin ym. tarkkailuun ja oppeihin + kehon kieleen.. + ihmiseen ja tämän toimintoihin ja osaamisiin ym... samoja joita myös mm. koirakuiskaaja noudattaa. Onneks tuo koirakuiskaaja on jo tuttu - oon sen kirjaa lukenu jonkun verran ym.

Palaute mulle tuolta ihmiseltä oli, että hänen näkemänsä tilanneanalyysin perusteella voidaan pitää koira. Totta kai vaatii paljon muutoksia. Tiesin itsekin jo alusta saakka että viat on minussa, ei koirassa. Sain syväanalyysiraportin nyt lauantaina jo kouluttajalta (kävi siis perjantai-iltana kylässä) ja se olennaisin asia, minkä tiedän johtavan asiat sinne hyvään suuntaan ja oikeille raiteille: Uskon tähän muutokseen itse. Raporttihan sisälsi tasan sitä olennaista faktaa: Koiramme kasvatukseen omistettu tilanneselvitys konkretiassa.

Muuten kouluttajan hinta oli yllättävä: eli vaan se 50 e + matkakulut ekasta käynnistä kylässä + syväanalyysiraportista. Seuraavat käynnit maksaa sen 35 e + matkakulut (kulut n. 8 e/kerta). Puheluaika sit on kalliimpi: 50 e/tunti sovitusti. Jos taas meilitse kyselee asiat, niin yksi vastaus on aina sen 10 e/viesti. Täytyy kyllä kerrankin päästä sanomaan, että onni, että noita ihmisiä on olemassa ja että ne ei esim. sataa euroa rahasta avustaan. Meikäläisen esimerkissä kun omat tulot on tasan pyöreässä nollassa, niin helpottaahan tuo jo sillä 50 % lainanottoja....
 
Dialia: Hienoa, että saitte koirakouluttajasta apua ! :)

Täällä käytiin lauantaina synnytysvalmennuksessa KYS:ssä :) Ihan positiivinen fiilis jäi ja siellä näytettiin synnytysvideo, josta jäi myös hyvä fiilis, jotenkin oli niin rauhallinen tapahtuma, mitä itse kuvitellut sen olevan :)

Ainut mikä harmittaa, että esim. vesiammeita on vain yksi ja varsinaisia perhehuoneita 2, joten noiden saaminen itselle tuntuu vaan aika lottovoitolta :) No hyvä, asennoitua niin, voi sitten yllättyä positiivisesti jos saisi ne sitten :)

Kivunlievityksistä puhuttaessa, itselle on tullut sellainen olo, että en ainkaan etukäteen osaa sanoa mitä haluan. Mielellään olisin ilman, mutta tilanne ja kivun tunne ratkaiseen kyllä kaiken.. Mitään kun ei kannata suunnitella etukäteen :)
 
Mahtavia uutisia DiaLia!

Tässä kun näitä joulukuun jutusteluja luin, totesin että aika monikin kokee ettei vieraita juuri käy kylässä? Onkohan se tosissaan sitä että ihmiset ei halua stressata odottavaa äitiä sillä että tupataan "liian usein" kylään, ja että halutaan säästää vieraiden passaamiselta? Toki meillä tällästä on tuntunut olleen siitä lähtien kun kerrottiin että odotetaan vauvaa. Mä haluaisin kyllä nähdä ihmisiä, mutta mulla ei oo koskaan ollu varsinaisesti tapana soitella ihmisille vaan sillä että tuutko kahville :) Toki oon sitäkin tehnyt, mutta mun periaate on että meille saa tulla melkein koska vaan, eikä aina tarvi viikkoa etukäteen suunnitella jotain tunnin kahvitusta.

Käytiin tossa viimeiset vierailureissutkin tekemässä viikonlopun aikana. Istuttiin autossa yhden päivän aikana sen neljä tuntia, käytiin molempien vanhempien luona ja muissakin sukulaisissa ja kavereissa. Vietiin joululahjat saajilleen, ja tämä saikin olla nyt sit viimenen pidempi reissu ennen vauvan syntymää :) Joulu saadaan onneks olla ihan rauhassa kahdestaan, ja kieltämättä mua on alkanut mietityttää lähestyvä synnytyskin aika kovasti. En siis mielelläni lähde kovin kauas omasta synnäristäni! Mieskin jää kotiin vasta pari päivää ennen uutta vuotta. On siis kieltämättä pelottanut että joudun yksin laitokselle, mies kun tekee reissutyötä ja on aina sen pari, kolme päivää kerrallaan poissa kotoa, eikä siis pääsis mukaan synnytykseenkään jos lähtö tulis hänen työmatkansa aikana.
 
Lumikki84: Muutes myökin oltiin siel KYS:ssä eilen samalla luennolla.. pakko sanoo siitä synnytysvideosta, että mitä vertaa tv:n USA:laisiin/muiden maiden synnäriohjelmiin niin oli kyllä semmonen liiotellun kilttiversio synnyttämisestä. :D... Vähän ois saanu olla ees lisää draamaa siinä....

Mun on pakko kysyä tuota perhehuonetta sairauteni vuoksi. Mut siis ymmärrän kyllä ja kyl selvitään ihan siinä missä muutkin, jos saahaan vaan normi huone. Ja se ammekin ois kiva. Se on vaan sit mentävä tilanteen mukaan, et mitä heillä on tarjolla. 

Kyl jänskää jo!
 
Dialia: Niin se ehkä oli hieman kaunisteltu :D Voi olla että itse en noin rauhallinen ole, mutta saa nähdä.. :) Siellähän sanottiin, että tukihenkilö saattaa yllättyä kuinka synnyttäjä reagoi tilanteeseen, mietittiin just miehen kanssa, että olisi aika yllätys jos minä olisinkin aivan rauhallinen :)

Meillä, kun asutaan niin lähellä sairaalaakin, vain 10-15 min, niin ei huone ole meille välttämättömyys ja ymmärrän et toiset ensi sijalla :) Mutta nimenomaan tilanteen mukaan :)
 
Jännittää kyllä jo, mutta hyvällä tavalla :)
 
Lumikki84: Juu, mulla rupes ite asiassa koko synnytysajatus ekaa kertaa tuntumaan ahistavalta vasta tuolla kys:in luennolla.. ja sekin tais johtua niistä ahtaista penkeistä. :D Et ei kait tässä mitään hätää ole ja jännitys on yhä ok tasoilla.

Mä muutes en satavarmana oo mikään noin neutri äiti, mitä sillä videolla oli :D.. Se luennoitsija siellä totes, että kaikkien äitien mielestä avustajan hieronta/kosketus ei välttämättä tunnu hyvältä... *Kävi vaan visio mielessä siitä "poistutaan taka-alalle suosiolla" tilanteesta* x)...
 
Johan se on kohta talvipäivänseisaus ja ei ole täällä Keski-Suomen korkeuksillakaan vielä lunta.. musta joulu tullee... mut meille se on oikeestaan sama nyt, ollaan saatu jo aika monta "joululahjaa" tässä lähikuukausien aikana ja viimesimpänä tieto siitä, että pidetään koiramme.. kunhan tehdään positiivisia muutoksia. :)

Ja kyllä rientää aika... hyvä että on nyt keretty maalailemaan lapsen huone lähestulkoon valmiiksi ja loppuosin voin ite tehdä valmiiks. Pitäs vielä loput vauvan vaatteet ja varusteet pestä ja sterilisoida ym.. ja se synnärilaukkukin pakkailla.. (mullahan la vasta tammikuun lopus)..
Mut jos se aika liitää tätä vauhtia mitä tässäkin kuussa.. niin eipähän tohonkaan enää ees tovia ole.. :S.. :) *hurjaa*

Tänään heräilin ajois, kun mies lähti työreissuun.. Täl viikol pitäs ennen jouluviikonloppua saada vielä urakkasiivottua mein talo, laittaa lapsen varusteet valmiiksi, pakata synnärilaukku ja tietysti koiramme koulutukset saada asialliseen alkuun. Eikä tos ollu varmana kaikki .. mut jotain murto-osia..

Eli eiku hommiin! Hyvää alkanutta viikkoa kaikille mammoille ja tuleville mammoille! :)
 
Dialia: Naurettiin miehen kanssa myös visiota siitä, että joskus kosketus ei tunnu synnyttäjästä hyvälle... :D

Täällä noustaan kanssa aina samoihin aikoihin miehen kanssa aamulla, lähtee yleensä kahdeksaan töihin. En saa enää aamuisin unta ja yölläkin aika huonoa, mikään asento kun ei ole hyvä. Pitäisi opetella nukkumaan päiväunia :)

Jouluviikko todella alkamassa, saisi vaan lunta tulla, niin olisi joulumieli korkeammalla :) ! Toki on joulukuusi jo koristeltu ja muutenkin kotia pukenut joulukuntoon, jotta tulisi joulumieli :)!
Me lähdemme minun vanhemmilleni joulun viettoon perjantaina, odotan jo innolla sitä !

Ihanaa alkavaa viikkoa ja joulun odotusta kaikille myös täältä !
 
Täällä oli miehellä viime viikolla vapaaviikko. Oli kyl ihanaa, vaikka liian nopeestihan se viikko vierähti. Tällä viikolla miehellä ois synttärit. Niitä ei tosin juhlisteta muuten kuin käydään koko perheen kera ulkona syömässä. :) Joulua odotellessa tosiaan menee tää viikko.. ja viimiset jouluvalmistelut pitäis tehdä. Joululahjat pakkasinkin tossa viikonloppuna jo. Vielä yhtä pakettia odottelen postista miehelle, niin sit ois kaikki valmista. :)

Synnärilaukkua ajattelin pakkailla tällä viikolla jossain vaiheessa, tai sit joulun jälkeen.. Tuskin sillä hätä on vielä.. Muuten on valmistelut tulokasta varten aika hyvällä mallilla, joten eiköhän tämä tästä. Viime viikolla ostin rintakumit, tutteja pari, vaippoja ym. tavaraa. Pari korvikepurkkiakin ostin kaappiin odottamaan, kun viimeksi jouduttiin sitten synnäriltä tullessa kiertää kaupan kautta, jotta saatiin kotiin korviketta, koska miun maito ei vaan alussa millään riittäny.

Lunta sais kyl tosiaan tulla, mutta eipä taida siitä olla toivoa. Täytyy koittaa joulumieli nostattaa sit muuten. Kuusi meille tulee ja koristellaan se sitten aattona. Pääsee esikkokin koristelemaan. Ostettiin pieni kinkkukin, joka paistetaan sit tässä kotona. Muuten käydään anoppilassa ja miun porukoilla syömässä jouluna. :) ja lahjat sit availlaan tässä kotona ja vietetään sellainen kotijoulu.. :) (kuhan vaan saan yhä olla kotona!!) :D
 
Meillä siis tuntui olevan todella suuri onni että saatiin perhehuone esikoisen syntymän jälkeen jos niitä on vain kaksi koko talossa! No, oon kyllä ollut kiitollinen siitä. Välimatkan takia ja myös sen että isä sai heti läheisen suhteen poikaansa kun sai olla koko ajan mukana ja opetella uudet asiat.

Hei Kuopiolaiset, täällä 100km ylempänä on satanut yön aikana lunta!!! Ehkä joku 3-5cm joten maa on taas valkea. Kylläkin ilma on plussalla. :/

Voi että risoo, meidän farmariauto, on moottori levällään tuolla autotallissa ja kun mies sitä on purkanut, siitä on vaikka mikä hajoamispisteessä ja uudet osat tulee kalliimmaksi kuin ostaisi käytetyn kokonaisen moottorin. Ja osiin menee VÄHINTÄÄN 1000e näin ihanasti joulun alla ja lasketun ajan tienoilla. Ihan kun ei muutenkin rahaa palaisi ja tarvitsisi muuhunkin. Argh! On meillä onneks toinen auto muttei läheskään niin uusi ja turvallinen kuin tuo farmari. Olenkin miehelle sanonu että makso mitä makso, kunhan saadaan auto kuntoon tammikuuksi että voi lasten kanssa turvallisesti ajella talvikeleillä luotettavalla autolla. Mut eipä siitä sen enempää, tämäkin purkautuminen helpotti :D

Hyvää jouluviikkoa kaikille tammimammoille! Toivottavasti kukaan ei joudu olemaan laitoksella joulua! :)
 
Jännittää jännittää jännittää!!!

Hitto että jännittää, en oo koko aikana miettiny hirveest synnytystä, mut tää alko kun käytiin tutustumas sairaalaan siin vaihees se sit iski ku tajusin kuinka lähellä tää alkaa olla, tykkäsin kun oli se käynti niin nyt ei ole täysin vieras paikka mut sit samalla tuli aivan hirvee jännitys. Pakko keksiä joka päivälle jotain tekemistä niin en jää asiaa miettimään.. :)

 
Jopa oli viikon aloitus neuvolassa...
Nyt sitten seurannassa mahdollisen raskausmyrkytyksen vuoksi. Paineet kohonnut melkosesti ja turvotusta niin että ällöttää. Pissassa näytti olevan proteiini plussalla ja nyt huomisaamuna näyte labraan ja perjantaina neuvolaan tarkistaa tulos ja paineet. Jos pientäkään päänsärkyä tai näköhäiriöitä niin heti pitää soittaa.

Oon ollu niin kovin hyvällä tuulella ja innoissani lähestyvästä lasketusta ajasta sen jälkeen kun kuultiin että istukka noussut ja nyt sitten tämä. Vaikka kyseessä onkin vaan epäily niin se riittää mulle stressimagneetille siihen että meen pitkin seiniä. Meinasin puhelinlankoja pitkin kuristaa tulevan kummin kun kehtasi valitella mulle tän uutisen jälkeen kuinka mieli maassa kun ei ole lunta. Prkl, tilannetaju hieman hukassa hällä. Viikothan on jo niin pitkällä että jos raskausmyrkytys todetaan ja vaikka pahenisikin niin vauva olisi valmis mutta parempihan tuon olisi masussa vielä elellä ja saada syntyä luonnollisella käynnistyksellä.

Anteeksi tää purkautuminen :)

Ihanaa joulun odotusta ja odotusta kaikille huonoista uutisista ja lumettomuudesta huolimatta <3
 
Peikko-12: Paljon voimia sinne päin! .. Mulla tosiaan sillon raskauden puolivälin jälkeen tuli pelottava tilanne kun ensiavussa piti käydä tarkastamassa tilanne ja sit siellä (arvauskeskus) epäili sitä raskausmyrkytystä pahimmillaan. Ole kuitenkin mahdollisimman rauhassa ja sun onni on jo se, että periaatteessa vois syntyä jo hetikin, kun viikot on jo tuolla 38:ssa... Tsemppiä!
 
Takaisin
Top