Joulukuun juttelut

Ei kai se nyt pipareissa mitää meinaa. Simaakin saa juoda vaik siinä on tooooosi vähä alkoholia. Kyllä mie pipareita syön ja oon syöny mausteest huolimatta :)

Niin Mie ja Aattelin. Ja eihän sitä nyt niin paljoa tule kuitenkaan siihen. :)

Harmittaa kyllä, kun monet jouluherkut jää syömättä ja sen takia vielä, koska himoitsen niitä erityisesti nyt! Kumpa ois ällöttänyt ajatuskin: aurajuustosta, mozzarellasta, fetasta, graavilohest, kylmäsavukalasta etc....

Mites muuten silli? Onko se raakakala valmiste? Ja entäs leipäjuusto?

Mua ällöttää ajatus: joululaatikoista, karjalanpaisti lihoista, kurkkusalaateista, hillosipuleita ym.... Eli siis ne mitä sais syyä.

Silli on kans raakaa.. :sorry: Leipäjuustoa söin just eilen ite, se oli tehty pastöroidusta maidosta ja kuumensin viel mikrossa ni tuli tosi nam! :p Hilloa siihen päälle viel ni onks parempaa!

Miksei mozzarellaa, fetaa, leipäjuustoa saisi syödä? Anteeks tietämättömyyteni.

Ja mä olen inkivääriä kyllä käyttänyt viime raskaudessa kohtuudella, en edes tiennyt olevan kielletty. Näissä saa vähän käyttää taas omaa maalaisjärkeekin kun esim Ruotsissa ei inkivääristä oo mitään mainintaa rajoitteissa. :)

Itse söin esikoisesta silliä jouluna... En yhtään silloin ajatellut, että silli ois myös ei.

Jokuha toi mainitsi täällä jossai, että fetaa ei sais.. :shifty: Eli jouluna ei tartte syyä mitään tyylii.. Muutaku perunoita.... :arghh::shifty:

Eikös se ollut niin että pehmeitä juustoja ei sais syödä? En kyl tiedä et miks. :?

Valion fetaa saa syödä! :p Niiden linjastolta ei ole löydetty listeriaa yli kymmeneen vuoteen.

Nannaa, ootko tutustunu raskaanaolevien ruokasuosituksiin? Pehmeissä juustoissa voi olla listeriabakteeria, joka voi aiheuttaa keskenmenon. Laita googleen thl raskaanaolevan ravintosuositukset, ni löytyy hyvää infoa. :)

Ois kiva, kun noihin suosituksiin ois oikeesti selvennetty mitä ei ja mitä saa, kun jotku on oikeesti niin epäselviä.... Saada tällein äideille turhaa stressiä siitä olikohan tämä nyt ok vai ei...... :shifty:

Silli ei kuitenkaan oo tyhjiöpakattu ni ei siinä kai oo listeriavaaraa?
Ja koittakaa ottaa rennosti, se ressaaminen vasta huono onkin!
Maalaisjärkeä voi käyttää.

Mä syön jouluna kaloja, söin viimeksikin. listeria ei oo mun ykköshuolenaihe, sitä on kuitenkin aika vähän Suomessa ja vielä vähemmän siitä johtuvia keskenmenoja.

No en hirveästi usko, että nuo suositukset on ihan turhia. Itse tiedän, että oon sellainen jos km tulee ja oon tehny tai syöny jotai kiellettyä niin kyllä on helppo itseään syyllistää. Että siinä vaiheessa jos oot syöny jotai kiellettyä maalaisjärjellä ja sattuukin km, että mitenköhän sitten suhtautuu maalaisjärkeen. Parempi varoa kuin katua. Itse en halua tässäkään raskaudessa aihetta syyllistää itseään vääristä valinnoista. Aiemmissakin raskauksissa oon ollu tarkka noissa, ja eipä oo ollu mielessäkään et ois oma vika ollu km, kun kaiken teki kuten on neuvottu.

Noi suosituksetkin muuttuu aina silloin tällöin. Esim. Kolmessa edellisessä raskaudessa ei ole ollut lakritsista tai salmiakista mitään vaaraa pienissä määrin syötynä. Niin nyt sit tässä raskaudessa se on kiellettyjen listalla koska voi aiheuttaa esim. keskenmenoja. Ei se viel vuos sit ollut noin vaarallinen. Silloin tais suurin syy olla et nostattavat verenpaineita.

Inkiväärikin on kielletty yhen ihan nolla tutkimuksen perusteella, jossa tutkittiin inkiväärin tehoa pahoinvoinnin ehkäisyyn. Annokset oli isoja ja tyyliin 10 hlö ryhmästä 1 tai 2 sai km. Ei mitään tilastollisia perusteita.

Ei oo kyl mitään linkkiä tähän. Yks raskaana ollut lääkärituttu oli ite tutkinut asiaa.

No nää ruokajutut on kyllä loputon suo. [emoji5]️ Mä itse välttälen raa'an kalan ja lihan syömistä mutta muuten en ollut viimeksikään kauhean tarkka. En edes viimeksi raskaana ollessani (2015) edes kuullut puhuttavan ettei ns. pehmeitä juustoja saa syödä. Mutta kaikkihan tekevät mikä itselle ok parasta. :)

En muista oliko rucola enään kiellettyjen listalla mut vuos sitten oli. Sen takia kun sitä ei oltu tutkittu miten se vaikuttaa. Osahan on noilla listoilla myös siis ihan vaan varuiks. :)

Kohta odottava ei aa syyä kuin perunaa ja kauraa. Iha vaan siks, koska suomi voi hyvin :grin Välillä tuntuu tältä kun katsoo loputonta listaa

Takaisin