Joulukuun juttelut

Mulla tuntui eilen pari kertaa jotain omituista, ihan kuin joku ois välillä osunut virtsarakkoon. En tiedä, olisko mahdollista, että johtuu liikkeistä. Meidän pieni vastasi tänään ultrassa kokoa 12+1, ja viimeisimmässä raskaudessa aloin tuntemaan liikkeitä rv 13. Kova kaveri oli touhuamaan tän päivän ultran perusteella, eli välttämättä ei ihan hirveän pitkään tarvi enää odotella että jotain tuntuu.

Hyvin mahdollista Verde :) Mä tunsin esikosta kuplintaa ja selvät pienet, napakat potkut rv 14.

Muistan ne ensimmäiset perhosen siivet ekassa raskaudessa vai miksi niitä kutsutaan, mut en muista milloin rupesi tuntumaan.

Mä en ikinä erottanut niitä pieniä liikkeitä, tunsin liikkeet vasta 20+3 ja ne oli jo ihan potkuja. Tosin ru:ssa 19+5 tyyppi oli poikkitilassa jalat mun selkään päin, se luultavasti vaikutti siihen että tunsin liikkeet vasta tollon.

Mä tunsin myös liikkeet esikoisesta joskus rv 20 tienoilla, saas nähdä kuinka nyt käy! :)

Mul kun on tuo kohtu takana niin Mie oon tuntenut kaikista liikkeet aika "myöhään". Ekasta tais olla lähellä puoltaväliä ja kahest seuraavasta viikkon 17 tienoilla.

Onko hei teillä tietoa, voiko foolihappoa saada liikaa ja onko se haitallista? Kun mulla on käytössä vitamiinit joissa on foolia, ja nyt mies toi mulle rautaa (hb alhainen) jossa myös foolia. Yhteensä päiväannos ois nyt 900µg.

mä löysin tällaisen:
"Foolihapon yliannostuksesta johtuvia myrkytysoireita ei ole tavattu."
http://www.terve.fi/ravintolisat/foolihappo

ja wikipediassa lukee näin:
Ylisuuren saannin haitat[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
Ylisuurista määristä foolihappoa saattaa jatkuvassa käytössä aiheutua muun muassa heikotusta ja pahoinvointia. Valtion ravitsemusneuvottelukunta on määritellyt ravintoainevalmisteena tai täydennyksen muodossa saatavan foolihapon suurimmaksi hyväksyttäväksi päiväsaanniksi 1 mg/vrk (ravinnosta saatavalle folaatille rajaa ei ole määritelty).[1]

Tarve saattaa kasvaa sairauksien aikana, toipilaana, raskauden ja imetyksen aikana tai kovassa fyysisessä rasituksessa. Lisäksi yksipuolinen ravinto, epäsäännölliset elämäntavat, dieetti- ja laihdutuskuurit lisäävät täydennystarvetta.

Kiitos Balacenia! :)
Eli ei haitanne vaikka rautakuurin ajan saisikin vähän ekstraa. Voin mä silti joinain päivinä jättää vitskut ottamattakin. Täytyy vielä ens viikolla varmistella siltä neuvolalääkäriltä, ettei jää vaivaamaan.

Itekin syön oliko se just 800mikrog foolihappoa. Apteekissa sanoivat kans, että ei voi saada liikaa, kun mama vitskuissa on paljon vähemmän kuin esim tohtori Tolonen suosittelee.

Onko muilla tuhrutellut? Mulla alkoi eilen aamupäivällä, sen jälkeen kun pitkästä aikaa olin käynyt lenkillä. Luulin, että se jäi siihen, mutta iltapäivällä alkoi uudelleen. Ei sitä kamalasti tule, mutta pikkuhousunsuojaan asti vähäsen ja aina pyyhkiessä, semmoista vanhaa verta... En mä muuten kovin huolissani olisi, mutta eilen illalla oli myös kovia menkkamaisia kipuja oikealla alavatsalla. Soitin äskön neuvolaan ja sen kaiken samanhan se sanoi, minkä jo netistä olin lukenut, eli ei tähän aikaan (normaalisti olisi nyt menkat) mitenkään outoa, ja se on vain vanhaa verta ja vain vähän, ja kivutkin voivat johtua kohdun kasvusta, mutta jos se on km, niin mä en pysty itse vaikuttamaan siihen... Ensi viikolla neuvola. Jos ei tämä pahene, niin odotan kai sinne. Koska mitä muutakaan mä voisin... Ei mulla esikoista odottaessa ollut mitään vuotoja tai kovia kipuja. Mä en kestä jos tämä menee kesken :sad001 Mä en enää jaksa ryhtyä taas yrittämään.

Anteeksi omanapailu... Menen nyt sänkyyn nukkumaan, jos mieli vähän piristyisi.

Mulla Lady Bug kanssa tuhruttelevaa vuotoa n. 1-3krt viikossa. En ooo kovin huolissaa. Välil vihlonu alavatsasta mutta neuvolassa sano että voi johtuu vaikka ja mistä normaalista. 2.1. ois nt ultra joten sinne asti pitäis oottaa

Lady Bug mulla on pari, kolme kertaa tuhrutellut vanhaa verta ja ultrassa oli kaikki ok ja tänäaamuna taas sain sydänäänet hetkeksi kuulumaan :)

Tsemppiä Lady Bug! Eiköhän tuo ole harmitonta, mutta varmasti säikäyttää.

Mä söin alkuraskauden (n. rv 10 asti) 1 mg foolihappoa + raskausmonivitamiini per päivä. Nyt pelkkä monivitamiini, jossa mukana perusmäärä foolihappoa.

Olin viime raskauden aikana kahvilla kolmen kaverini kanssa. Lähtiessä kävin vessassa ja menin shokkiin. Housut, pönttö, lattia sotkussa. Verta tuli jumalattomasti. Oli rv 12+3 ja olin just julkistanu asian. Kipuja ei ollu yhtään. Kävelin Tampereen keskustasta Taysiin acutaan yhden kaverin kanssa. Mies tuli kotoa bussilla sinne tueksi. En pystyny ite astuun bussiin, olin ihan lukossa. No, odoteltiin siellä sitten jokunen tunti ja huomasin verenvuodonkin jossain vaiheessa loppuneen. Ei kipuja edelleenkään. En muista miten lääkäri tutki, mutta hätää ei ollu, laitto aamuks lähetteen polille. En nukkunu yöllä ollenkaan. Aamulla polilla todettiin vuodon tulleen edessä olleesta istukasta ja lapsella ei ollu mitään hätää.

Tän kokemuksen myötä mä en pelkää pikkutuhruvuotoja. En todellakaan tarkota vähätellä jos niistä huolestuu, me hoidetaan kaikki kantamamme lapset juur niinku itse hoidamme ja tunnemme mitä tunnemme. Mutta kerroin vaan, että näinkin voi käydä :)

Mulla oli esikoisesta tokan kolmanneksen aikana seksistä johtuvaa pientä vuotoa, paristi. Tossa toi vieressä mättää "sukulaa" keksiä :)

Toivottavasti siis harmitonta Lady bug!

Kiitos tuesta ja kokemuksien jakamisesta! :Heartred Lilliputtiksen kokema on ollut todella hurjaa. Onneksi kaikki oli hyvin.

Mä en tiennyt, että näin huolissaan voisi olla. Esikoista odotin täysin luottavaisena, mutta ehkä nyt alkaa olemaan enemmän menetettävää ja tietää jo liikaa maailmasta ja siitä mitä kaikkea voi sattua. Me ehdittiin yrittämään tätä toista lasta puolitoista vuotta, joten mua pelottaa, että toista mahdollisuutta ei enää tule.

Lepo tuntuu auttaneen. Tuhruttelu taitaa olla vähenemään päin, eikä ole enää kipujakaan. Vatsa on enää tosi arka, siten kuin joku paikka on arka kovan kivun jälkeen. Välillä vielä viiltää nopeasti menkkakivun tyylisesti. Ei tee mieli liikkua enempää kuin on pakko. Luulisi, ettei toista odottaessa enää tulisi kovia kipuja, kun kaikki on vähän niinkuin jo valmiina siellä. Mä odotan varmaan neuvolaan, jos täti suostuisi kuuntelemaan josko sydän kuuluisi. Silloin on rv 8+4. Jos ei suostu tai ei kuulu, niin voi olla, että menen sittenkin itse ultraan. Yritän nyt vain olla ja odotella. Mihinköhän sitä onnistuisi hukkaamaan huolensa ja miettimään muita juttuja? Miten tämä aika meneekin niin älyttömän hitaasti? Onneksi en ole vielä mitään ihania pikkuvaatteita mennyt ostamaan.

Millon sulla neuvola?

Etkö pääsisi päivystyksessä käymään? Mulla esikoisesta ultrasivat siellä, kun koski mahaa ja huoletti kovasti. Ilmeisesti kohtukipuja.

Eipä sitä mieltä varmaan saa rauhoitettua, kun sit vasta tietää mitä kuuluu. Luulenpa näin. Ollaan kuitenkin äitejä ja äidin huoli on aina suunnaton

Neuvola on tiistaina. Mä en ole tullut edes ajatelleeksi, että kävisin päivystyksessä, kun ei sitä vuotoa voi sanoa edes vuodoksi. Jotenkin mä ajattelin, että pitää vuotaa kamalasti, ennen kuin ne tekevät mitään. Mulla on huonot kokemukset meidän lähisairaalasta (antoivat meidän jonottaa kuusi tuntia, kun lapsella oli sen ainoa korvatulehdus ja se ehti siinä ajassa puhkeamaan). Mä olen käynyt sen jälkeen aina yksityisellä, ja katselin just, että mun oma gynekologi voisi tehdä mulle ultran, jos vaikka saisi nopeasti ajan.

Kyllä noi tuhrut säikäyttää aina, vaikka voi olla ihan harmitonta. Kyllä sitä paperia tarkkailee pyyhkiessään, vaikka mulla nyt vähän helpottanut tuo kyttääminen.

Mä kävin tänään verikokeissa ja oli joku viimeistä näyttöpäivää suorittava kokeen ottaja ja meinas mulle sokerirasituksenkin laittaa, vaikka se mun pitää varata vasta rv12-16. sitten kyseli että tuleeko vastaukset mulle vai neuvolaan ja oli vähän muutenkin putkiloiden kanssa sekaisin, mutta kävi kysymässä sitten neuvoja. Toinen hoitaja kyseli jotain suostumuslomaketta että 1 putki thl:ään, Eihän mulla sellasta ollu, ei o edes annettu, kuulemma neuvolasta semmosta antavat... No täytyy toivoa että oli oikeat putket ja muuten oli ihan mukava täti siellä.

No lähtiessä sieltä yks mamma vetäisi punaisia päin mun auton keulaan. Ei tullut ainakaan mun silmiin näkyvää vahinkoa, mutta saa nähdä huomaako mies jossain vaiheessa jonku kolhun...

Tässä miettinyt että tointasko jo tuohon salaiseen ryhmään liittyä, vai odottaako nt-ultran jälkeen.

Pomo (ex ja ehkä vielä tuleva) soitteli eilen ja kyseli kuulumisia ja sanoin että mahaa kasvattelen ni se siihen että no siksi vähän soitteli kun oli nähnyt unta minusta juhlissa kauniiksi laitettuna ja poikavauva sylissä.. Sillä on näitä "näkyunia" välillä, jotkut toteutuu jotkut ei....

oho tulipa höpötystä...

Takaisin