Joulukuun juttelut

Kännissä joskus vuosia vuosia sitten muutamasti vaa imenyt, en oo keuhkoihin asti vetänyt ikinä.

Nykyään alkoholikin on nollissa. Eipä oo kyl ikävä. Baareissa kerkesi bailata iha yllin kyllin täysikäsestä 23weehen. Mulle riitti :D

Eiks noissa kaloissa oo rajoitettuja vaan noi graavi-, kylmäsavu ns. raa'at kalat ja sit jotkut lajit esim.hauki. Kai tollasta savustettua saa syödä.:)

Nii munki mielestä saa :joyful: Ellei oo just senmonen kaupan valmis vakuumipakattu se savustettu.:happy:

Joo just noi tyhjiöpakatut on kiellettyä. :) Ja sisävesikaloissa oli sitten kans jotai rajoitteita, mutta meillä syödään niitä vaa kesällä kun mökkeillään niin en oo mieleen edes painanut mieleen. Lukeeha ne paperissa.

Mä en oo ikinä edes maistanut tupakkaa, mies poltti vielä silloin kun tavattiin, mutta lopetti mun pyynnöstä. käytti jonkun aikaa nikotiinipurkkaa ja sit tavallista purkkaa. välillä on lopettamisen jälkeen polttanut kännissä. viime kesänä alkoi polttaa sähköröökiä, mistä oon kyllä vähän vihainen... oli kuitenkin jo monta vuotta polttamatta (säännöllisesti).

Nojoo vähä hölmöä aloittaa edes se sähkötupakka jos on pystynyt olee täysin ilman :(

No kuitenki pienempi paha kuin normitupsu :) Vaikkakin turha

Aaaw! Mun sydän sulaa. [emoji173] Mies selittää esikoiselle (1v6kk), "Saat nyt olla vähän aikaa isin kanssa kun äiti meni pötköttämään kun äitillä on vähän huono olla. Äitin mahassaa kasva vauva. Sieltä tulloo sulle joko pikkusisko tai -veli." Ja neiti yrittää sanoo veli mutta meni velliksi. :D Niin ja vissiin oli omaa mahaansa osotellu kun mies selittää että ei sinun mahassa kasva vauvaa vaan äitin mahassa kasvaa vauva. :)

Miten ootte muute muut kertoneet muille lapsille tulokkaasta? :)

Itse ajattelin ensi vuonna kertoa jos on kerrottavaa. En tiedä kerronko heti np ultran jälkeen vai vielä myöhemmin. Kysymys on kuitenkin 2,5 vuotiaasta.

Me ollaan puhuttu vauvoista tytölle ja et siitä tulee isosisko, mut eihän se vielä tajuu ku on vasta 10kk. :D

No mä oon jo uhmannut ja syönyt nyt raskauden aikana maksalaatikkoa vähän, maksamakkaraa leivän päällä, fetaa (piirakka kävi kyl uunissa, joten ei pitäs haitata?) Ja tietty lakritsijätskiä mulla paineet niin alhaiset etten usko et vois mulla hirveästi vaikuttaa lakun syönti?
6v. Vähän on sanottu, et yritystä on..np ultran jälkeen sit kerrotaan

Mulle ei ole koskaan maistuneet nuo graavit tai kylmäsavut, ei mitkään äyriäiset tms, joten niiden välttely ei tee tiukkaa. Juustoista kyllä valko ja sinihome menee ja olen niitä hyvin pienissä määrissä syönyt, mutta olen ollut tarkka sen kanssa että on pastöroidusta maidosta tehtyjä. Laku ja salmiakki on mun himoja, ja mies toitottanut et ei sais syödä, mutta ehdoton kielto ei ole 50g saa syödä päivässä. Ja mulla on verenpaineet ollu sellasta 103/64 ja 113/64 et kyl mä saan yhden salmiakin tai lakun silloin tällöin ottaa, tosin laku kovettaa vatsaa, ja sen verran tukossa on jo muutenkin niin ei hirveästi viitsi vetää.

Itseasiassa se lakritsin ja salmiakin käytön suositus muuttui juuri tänän vuonna, enää ei ole tota 50g rajaa, vaan suosituksissa sanotaan näin:
"Lakritsi ja salmiakki
Käyttöä ei suositella. Lakritsin ja salmiakin sisältämä glykyrritsiini voi aiheuttaa turvotusta ja verenpaineen nousua, ja runsas käyttö on liitetty ennenaikaisuuden riskiin sekä mahdollisesti myöhemmin esiin tuleviin ongelmiin. Pienet annokset (esimerkiksi annos lakritsijäätelöä tai muutama makeinen) eivät ole haitallisia."

Eikös se kohtuus päde tässäkin.. Naurettavin on rooibos/yrttiteiden käytön "kielto" koska ei ole tietoa sen vaikutuksesta!?! Kautta aikojen käytetty yrttejä ja rohtoja.......

Eikös se kohtuus päde tässäkin.. Naurettavin on rooibos/yrttiteiden käytön "kielto" koska ei ole tietoa sen vaikutuksesta!?! Kautta aikojen käytetty yrttejä ja rohtoja.......
Suomi- tuo kieltojen luvattu maa! :DDD
Mut yrttiteissä kannattaa kyl miettii mitä juo, kun joillain yrteillä oikeesti on lääkinnällisiä vaikutuksia. :)

Toi lakun ja salmiakin kielto on naurettava. Löysin keväällä sen tutkimuksen ja siinä ei oltu huomattu ihmisillä mitää haittaa, mutta hiirillä aiheutti keskenmenoja. Pyh

Oon aina mättänyt mustaa namia. Tällä kertaa itse aion vähentää iha sen takia, kun omasta mielestä mun RR on paljon normaalia korkeampi, mutta neuvolan mukaan hyvä arvo ja toki raskaus nostaa, mutta mulla ei ollu noin "korkea" edes esikoisesta.

Ja jotkin terveydenhoito alalla olevat ovat itsekin sanoneet odottajille, että sitä saa oikeesti kilokaupalla mättää, että jotain voisi tapahtua..

Joo mäki luin että Voi aiheuttaa lievää keskittymishäiriöö, ennenaikaisuutta yms mutt ei voida täysin liittää salmiakkiin koska elämäntavat kullakin eri :D ja tosiaan AAVISTUKSEN HUOMATTAVAA häiriötä? :D

Graavi ei oo kuulunut munkaan lemppareihin ja opinkin sitä syömään vasta pari vuotta siiten :D tällä hetkellä ajatuskin kalaruoista ällöttää, mikä on sinällään huono, oon kolmenviikon aikana syöny vaan kerran lohikeittoa ja kalaahan ois kuitenkin hyvä syyä... toki kai kala-allergikkoja ja vegaanejakin on raskaana ja vauvat pärjää niin oon yrittänyt olla kauheesti murehtimatta. Muuten kuitenkin syön monipuolisesti ja juuatoja (salaattijuusto, vuohenjuusto paistettuna) oon kyllä välillä syönyt, sekä valion tuorejuustot. Muistaakseni Valion sivuilla oli joku juttukin koskien raskaana olevia ja heidän tuotteitaan... koitanpa ettiä sen.. :)

Mie syön e-epaa niin ei haittaa vaikkei tuliskaa viikottain syötyä kalaa. Tällä viikolla ekaa kertaa täs odotuksessa söin lohta, kun uppos. :)

Tosta Valion tuorejuusto jutusta jäin viime keväänä kiinni, että odotan koska silloin en tiennyt, että valion juustot on kuumennettu ennen pakkausta :D Nykyään onneks tietää :grin Tosi hyvä juttu valiolta :)

Takaisin