Jos ei jaksakaan intoilla

Onnittelut vielä Moon! Voi juku, ihanaa, että joku puhuu vihdoinkin suoraan
miltä kaikki tuo tuntuu. Ärsyttää nuo iänikuiset kommentit tyyliin
"kyllähän se synnytys sattuu, mutta kaikki se kipu unohtuu saman tein
kun saat vauvas syliin". En mä sitä epäile etteikö siinä tippa tuu linssiin
ja varmasti on elämän onnellisin hetki, mutta on se mielestäni parempi vaan
asennoitua ihan realistisesti asioihin ja totuttautua ajatukseen että kipuja
tulee olemaan. Eikä imettäminenkään tosiaan varmasti mitään kivutonta ole
alkuun. Lisäksi jälkisupistukset ja muut hormonihässäkät...

Mutta tosi kiva kuulla, että se oman mukulan parkuminenkin kuulostaa hyvältä [:D]
Eihän tässä sitte mitään hätää ole.

Mua ei edelleenkään tuleva jännitä ja toivottavasti paniikki ei iske viime
metreillä, mutta odotan vaan malttamattomana koska pääsee töihin...

Tohon maidonnousuun ja siihen kipuun yks vinkki:

- levittäkää rintojen ympärille kerros maitorahkaa
- suojatkaa rinnat elmukelmulla
- pidä rahkakelmu -kääreet rinnoilla niin kauan kuin pystyt
- huuhtele rinnat lämpimässä suihkussa huolellisesti

Mulla ainakin helpottaa!

Kuppikoko tosiaan kahdella suurentunu. Onneksi pitäisi muutaman päivän päästä helpottua ja pienentyä.

Itse en hirveesti pumpulla pumppaile, yllyttää vain maidonnousua.
Kuumia kääreitä laitan ja käsin hieron vähän aina talteen ja saan mahdolliet pahkuratkin pois. En halua nimittäin rintatulehdusta!

Täällä uupunut, mutta onnellinen äippä moikkaa kaikkia tasapuolisesti. Kotona tuhise nyt 3 päivää vanha tyttövauva. Voimia kaikille odottajille![:)]

Hei älkää nyt vielä jakaantuko, koska teidän juttuja on niin kiva lukea! :D
(ei vaan, onnea saaneille ja jänniä hetkiä odottaville. Mut jatkakaa silti näitä inho-realistisia kirjoituksia! Tällanen intoilija-idioottikin tykkää lukea maanläheisempiä asioita omien hölmöysten tasoittamiseksi)

Maippi Maippinen, onnittelut! Se tuli sitte pikkusen etuajalla :)

Mulla riittää vielä odottamista. Perjantain neuvolaan jos meen,
niin sitte varataan aikaa tayssiin... Jees. Mulla ei edelleenkään ole
mikään kiire, mutta perhana isäntä hermoilee ihan koko ajan. Menee
mullakin hermot kun se kiukuttelee ja marisee kun ei kaljaakaan saa
juoda... Ja mä kun haluaisin pitää low profile ja odotella rauhallisesti.
Ja perkele ku tässä ite on ollu kuivin suin juhannuksesta lähtien niin
sillä tekee tiukkaa nyt muutama viikko max. Kaveri totes mun mielestä
hyvin; "Jos miehien pitäis hoitaa synnyttämiset niin me kuoltais raukat
saman tein sukupuuttoon."
Siitä ei vaan oikeesti tulis mitään [:D]

SannaKoo, ihan hyvä jos joku näitä jorinoita jaksaa lukea vakikirjottajien lisäks[:)]
Mä aion ainakin perseillä täällä vielä jatkossakin inho-realistisesti[:D]

Ihanaa, vauva antoi nukkua viime yönä :) Ei tarvinnu herätä kuin kaksi kertaa! Jee! Muut yöt onkin menny enemmän valvoen...

KiCa: Mun on pakko laulattaa tota lypsykonetta. Vaikka poika on tiheään tississä kiinni niin kerkeää kovettua kuitenkin ja kipuilee myös. Ja sitten pikkumiestä raivostuttaa kun ei tahdo saada pinkeästä tissistä kiinni. Lypsäen tulee aina semmonen desi ehkä reilukin per tissi kun pari kertaa päivässä tyhjentää. Riemukkain tilanne on yleensä saunassa kun lämpö saa aikaan ns. suihkulähdeilmiön: maito valuu melkein suihkuten pitkin kroppaa <:) Ajattelinkin kattella tässä josko voisi ryhtyä luovuttamaan maitoa ellei tasaannu. Vaan onpa tosta lypsystä se hyvä puoli että isäkin pääsee sitten osallistumaan syöttämiseen kun on pullotavaraakin.

Meillä kävi terkkari eilen kotikäynnillä ja pojalla oli tullut painoa lisää perjantailta 330g eli nyt jo mentiin 80g yli syntymäpainon. Jättiläisvauva X)

Mieskin tänään myönsi kestovaippojen kätevyyden! Se on jo iso asia kun se etukäteen protestoi niitä :D Ja mukisematta vaihtaa kakkavaipatkin - joskaan toi maitokakka ei onneksi ihan kauheesti haisekaan. Sairaalasta saatiin libero-kassi mukaan mutta ne pienet vaipat on ihan riittämättömiä meidän mastodontille: niitä kun on kokeiltu niin on oltu "kainaloita myöten lirissä". Harmittaa vaan heittää ne pois käyttämättöminä :(

Mulla oottaa jääkaapissa elokuun tupari/muuttopippaloista säästetty siideri. Arveluttaa vaan että voikohan tuota ilman varotoimenpiteitä juoda ettei sitten alkoholi tuppautuisi maitoon. En ilennyt neuvolantädiltäkään sitä kysyä kun sain jo niin huolestuttavat pisteet audit -testistä (alkoholin käyttö ennen raskautta). Kenelläkään tietoa??? Luulisi kuitenkin että nyt yhden voi ottaa saunan päälle kun ei ole mikään ryyppäämismeininki kuitenkaan.

Nyt pystyy jo vasemmalla kankulla istumaan [:)][:)][:)]

corolla: Niin totta tuo sanonta miehistä synnyttäjinä [:D] Mutta meillä kyllä ukko ainakin totesi suurinpiirtein samaa synnytyksen jälkeen. Ja vuolain sanoin on ylistänyt naisia! Itse voisin toki todeta että en olisi varmaan pystynyt ilman miestäni synnyttämäänkään - kyllä se sen verran kova paikka on. Yhteistyöllä hyvä tulee [;)]

Moon, teillähän komeesti menee, kun nyt jo kestoilut on arkipäivää!
Ja sähän voit vetää tissit tyhjäks ja siiderin naamaan ja sitte odotella
muutaman tunnin ennen ku alat taas lypsään/imettään, niin ehtii tuo
annos kulua.

Kellään mitään tietoa asiasta; heräsin viime yönä yhden aikaan mahakipuun,
mahan oikea puoli, ei siis koko maha. Ihan niinkuin joku olis lyöny
ilmat pihalle lyömällä oikeaan kylkeen. Kipu kesti noin vartin, ja tosissaan
haukoin henkeäni. Ei voinut hyvällä tahdollakaan sanoa supistukseksi tai
poltoksi. Eli jos joku on saanut potkun/kovan nyrkin iskun mahan alueelle,
tietää tän tunteen... Mutta mistä ihmeestä moinen?

Corolla: Mulla oli jonkun verran kylkikipuja viimeisten viikkojen aikana. Nimenomaan oikea kylki oli ihan ihme krampissa - piti varoa liikkumista kun pisti. Joku jollain palstalla puhui että kivut voisi johtua jumiutuneista lihaksista lavan seudulla (=säteilee kylkeen ihan etupuolellekin). En tiedä johtuisiko siitä mutta mulla helpotti kun mies hieroi liki päivittäin - auttoi myös päänsärkyyn. Kuitenkin joutuu noi tukilihakset ihan pirun lujille kun mahapallo painaa niin reippaasti.

Mulla supistukset tuntui samalta kuin kuukautiskivut (lienee paikallaan sanoa että mulla on siis melko tuskalliset menkat...) - loppuvaiheessa tietenkin moninkertaisilta höystettynä selkäkivulla ja valtavalla paineella alapäässä ja lantiossa. Mutta jos siis on kokemusta kivuliaista menkoista niin melko pitkälle pärjää ilman voimakkaimpia kivunlievityksiä, uskoisin. Yksilöllisiähän nuo toki on eikä turhaa kannata leikkiä sankaria vaan ottaa lievitystä silloin kun itsestä siltä tuntuu. Mutta kyllä mulle ainakin siellä sairaalassa joku kätilö totesi jossain vaiheessa että "Kun sulla ei noita kipujakaan ole" 20h supistelujen jälkeen kun en ollut lääkkeitä pyydellyt... En ollu ite ihan samaa mieltä [:D]

Moon: Kyllä sä voit sen siiderin juoda ja imettää ihan hetikin. Siihen maitoon osuva alkoholin määrä on niin pieni että ei vaikuta vauvaan mitenkään. Silloin jos olisit tukevasti humalassa (siis 2 promillen), vauva saisi kahdesta desistä maitoasi noin 0,2 millilitraa alkoholia joka siis sekään ei tekisi vauvalle haittaa. Tietenkään silloin ei olis suotavaa käsitellä vauvaa lainkaan mut se nyt lähinnä vaan sen humalan takia. Tää tieto on Alkon esitteestä peräisin, jostain syystä netti/neuvolat/asiasta tietämättömät yrittää pimittää tätä tietoa. Johtunee suomalaisten juomakulttuurista, pelätään et äidit alkaa kännissä hoitamaan vauvaojaan (ja siitähän ei tulis mitään). Imetystukilistan kotisivuilla taitaa olla ainoastaan tää sama juttu... Mm. Helistimen sivuilla on edelleen väite että ei voi ottaa mitään kun imettää. Ihan käsittämätöntä fuulaa siis.

corollamyyntiin
: Mulla on myös öisin useinkin kuvailemaasi kipua. Mä oletan sen johtuvan siitä et kun käännän kylkeä, maha valahtaa toiselle puolelle ja kohdun kiinnikkeet venyy. Mulla toi maha on iso ja aika pitkulaisesti keskellä, sit kun oon maannut pitkään toisella kyljellä se tavallaan jää vähän toispuoleiseksi.

viimeinen, kiitti. Se kipu tulee juurikin kovimpana
kun kääntää kylkeä ja kuulostaa todellakin järkeenkäypältä,
että kipu johtuu kiinnikkeiden venymisestä, kun kipu ei ole
varsinaisesti kyljessä kuten Moon ehdotti, vaan mahassa.

Ja onpas helpottavaa kuulla että saunaan voi mennä olusen kera.
Mitenköhän on sitten tupakoinnin laita? En ajatellut alottaa sitä
uudestaan, mutta mietin, että jos jossain kohtaa oikein kiristää
nupista niin vois yhden maistaa... Mutta saako mukula kuinka
suuren osan nikotiinista tissimaidon kautta?

Neuvolan esitteestä bongattua:
"[font=myriadpro-light][font=myriadpro-light]
Äidin juoma alkoholi imeytyy äidinmaitoon.
Jos äidin veren alkoholipitoisuus on
[font=myriadpro-light][font=myriadpro-light]
yhden promillen, myös rintamaidossa
alkoholia on yksi promille. Vauvan verestä ei
tätä määrää pystytä mittaamaan. Suuremmat
alkoholimäärät saattavat tehdä vauvan
väsyneeksi ja veltoksi. On tärkeää, että
imettävä äiti välttää pienenkin alkoholimäärän
joutumisen vauvan elimistöön."

Kiintoisa toi neuvolan esite... Neuvolasta se Alkon esitekin on peräisin, meinaan. Sain kun kuopusta odotin. Mutta siis, äidinmaitohan ottaa aikansa kehittyäkseen tuolla maitorauhasissa, joten olis ihan sula mahdottomuus että siinä olis yhtä paljon alkoholia samaan aikaan kuin veressä on.

Odotusaikanahan istukka suoltaa veren suoraan vauvaan, eli jos juot, kaikki alkoholi menee suoraan sun verenkierrosta vauvan verenkiertoon. Imettäessä taas kestää kun maito kehittyy rinnassa, eihän ne sentään mitkään hanat ole [:D], joten se alkoholin määrä väkisinkin haihtuu "matkalla".

Edit: Saakeli kun en ole säästänyt sitä esitettä... Näyttää vähän siltä että Alko on loivinut mutkia suoraksi tolla uudella esitteellä, ja jättänyt noi millilitran kymmenysosat pois esitteestä... Kävin katsomassa siis Alkon sivuilta ja sieltä löytyy just toi minkä corolla olit tuohon laittanut. Grr. Mähän en usko että itse asia olis tässä kuudessa vuodessa miksikään muuttunut.

Tosta röökistä... Aika useat on puhuneet (tästä ei siis ole mitään faktaa iskeä tiskiin) että pitäis odottaa puoli tuntia-tunti ennenkuin imettää röökin jälkeen. Mun järjelläni asia on toisin, kun edelleen se maito mikä rinnassa jo valmiina on, ei ime mitään mistään... Eli mä jos polttaisin niin imettäisin ennen tai heti sen röökin jälkeen, ja sit ehkä jopa lypsäisin tunnin päästä sen nikotiinimaidon pois. Mä en tosiaan tiedä että miten nikotiini haihtuu verenkierrosta mut kaipa se haihtuu jossain kohtaa? Tosin olen jotenkin muistavinani et röökin myrkyillä kestää viikkoja kadota elimistöstä, mut se pätee kaiketi jos on kauan polttanut...

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=63&Itemid=165

Tässä vielä linkki missä selostetaan tuota juomista ja näemmä röökistäkin.

Nonni!
Kiitos viimeinen! Tänään mä vihdoin siis juon sen kauan säästellyn siiderin :) Muutettiin siis elokuussa ja siitä saakka se on mua odotellut :D Miehellä oli pienet varpajaisetkin kotona sillä aikaa kun me oltiin vauvan kanssa laitoksella ja käskin sen piilottaa MUN siiderini ettei sitä kukaan joisi koska ei ois sama jos sais korvaavan tilalle [:D]

Mulle oli iloinen yllätys muuten jo sekin että saunassa saa käydä jälkivuodosta ja tikeistä huolimatta [:)]

mites te kaikki nyt ootte tolleen alkanu poksahtelee!!? Ihanaa mutta niin hämmentävää :D

teillä taitaa olla kaikilla (enkä tiä luetteko enää tätä edes, mutta) tuommosia "luonnollisia" synnytyksiä? Mulla on tänään rv40+2, huomenna aamusta puhkastaan kalvot jos ei tänään päätä itse ulostautua, lapsiveden niukkuuden vuoksi. On niin hassua tietää etukäteen, että "tänään kun laitan nämä valmiiksi ja vien koirat hoitoon niin huomenna voin synnyttää" eikä sit tartte enää montakertaa sairaalakassiin uusia lakuja ostaa, kun malttaa tänään olla koskematta niihin :D

Mies sais kyllä viikonloppuna sit rauhassa vietellä varpajaisia, mutta on niin kovassa flunssassa ja saanee antibiottikuurin, että siirtyy ne bileet sitten myöhemmäks. Kunhan se nyt ei kuole sinne synnärille tuohon tautiin, niin oon tyytyväinen! :)

ja ps. Mä en oo alkomahoolia kaipaillu, eräänä iltana teki mieli portviiniä, parina iltana tequilaa mutta kyllä jos tonne jouluun saakka olis juomatta ja juhlistais sitten 30v syntymäpäivää. Niin, ja en muuten ajatellu enää alottaa myöskään röökinpolttoa, sen verran pahalle haisee kun mies polttaa ja sekin jo vähentänyt rajusti ja pian lopettanee \o/

Aurinkoista loppuodotusta muille, ja vielä ONNITTELUT jo synnyttäneille!! toivotaan että meilläkin menee kaikki hyvin. (noita koiria mulla on jo nyt kovin ikävä...)

KultaHauki: Mulla oli tommonen luonnollinen synnytys. Alkoi ilman ennakko-oireita vedenmenolla. Nyt sitten painitaan näiden synnytyksen jälkeisten hormonien kanssa ja tuntuu että raskausajan hormonimyrskyt oli vain pientä alkusoittoa tälle [:D]
Mä ainakin vielä luen ahkerasti näitä juttuja ja tämän päiväinen surun aihe onkin ollut se kun olen ajatellut tästä forumista vieroittautumista. Ts. mulle tämä on ollut tosi tärkeä juttu ja tuntuu hassulta ettei jossain vaiheessa enää kävisikään kirjottelemassa ja lukemassa muiden kuulumisia. Ja itkeskelin sitä että mitäs sitten seuraavien raskauksien kohdalla kun ei olekaan tätä porukkaa mukana odotuksessa... Ne hormonit...

Ja tosissaan jollain tapaa kaipaan raskaana olemista. Kuitenkin se maha oli kaverina liki vuoden ja siihen sai hissukseen totutella. Sitten yhtäkkiä kaikki on kerralla ohi. Olen toki todella kiitollinen että vauva on ulkoistettu enkä suinkaan ole unohtanut kuinka tukala ja ahdistunut olo oli loppumetreillä. Toi muutos vaan oli niin äkillinen <:)

Nyt pitäis herättää lapsi vaipanvaihtoon ja yöpuulle. Toivottavasti se vaan sitten nukahtaa uudestaan...

Moon, älä nyt mihinkää vierottaudu! Miksi ihmeessä?
Sun juttuja on niin kiva lukee! Et sä saa nyt hylätä meitä...
Jos mielestäsi vietät liikaa aikaa täällä, niin voithan aina
vähentää, mutta älä nyt mihinkään katoa. Henk. koht.
kun ei ole kiinnostanut erityisemmin muiden raskaanaolevien
tapailu näissä yleisissä "kokoontumisajoissa" ja kaikenmaailman
vauvapäiviin osallistuminen, niin tää forumi on ollu kyllä
korvaamaton. Moon, stay with us...

Mistähän sitä tuli taas luettua, että suurin osa mukuloista
syntyy rv 40+2. Joten mä aloin nyt sitte odottaan sunnuntaita.
Se jotenki sopis mulle enemmän kuin hyvin, helmikuun vimppa.
Tai sitte vaiks 3.3. Noh joo. Jää nähtäväks.

Takaisin