Jos ei jaksakaan intoilla

corolla: Juu en mä vielä ainakaan minnekään vierottaudu. Ehkä enemmänkin jäytää se pelko että hiipuu keskustelut täällä kun porukka jakautuu. Mutta hienoa että muutkin on "jatkamassa" niin ei tartte munkaan vierottautua.
Mulla muuten menkkojen mukaan laskettu aika oli 14.2. ja muksu syntyi 16.pvä eli sen mukaan tämä kaveri olisi ainakin syntynyt 40+2. Ultrahan aikaisti sitä laskettua aikaa kahdella päivällä joten virallisesti lapsi syntyi siis 40+4.

Tänään kävin koiran kanssa lenkillä ihan itsekseni ja mies kattoi vauvan perään sen aikaa. Vähän kevyemmin nousi jalka kun pallomahan kanssa [:D] Ja oli ihanaa saada hetki omaa aikaa vaikka lapsi ihana onkin. Eikä sitten EHKÄ ala kaatua seinät päälle kotona... Kun ei ole pahemmin päässyt lähtemään minnekään kun yksi roikkuu tississä kiinni eikä saa vielä ulkoillakaan. Sitä odotellessa!

Ja lastenvalvojalta odotellaan soittoa että päästäisiin tunnustamaan isyys. Saisi sitten noita papereita pikkuhiljaa eteenpäin.

Aah, mitä esimakua tässä saakaan vaihdevuosiin! Mulla alkoi jo tossa raskauden viimeisen kuukauden aikana yöhikoilu. Meillä on makuuhuoneessa lämpötila ehkäpä 17 astetta (ennen ja jälkeen vauvan) ja herään aina ihan märkänä kuumissani. Sitten kun nousen imettämään hikisenä niin johan on hetken kuluttua hillitön horkka päällä... Sama juttu näköjään tapahtuu ulkoillessa tai muuten touhutessa: hiki pukkaa päälle! Kun ei viittisi puolialastikaan olla kun sitten paikoillaan ollessa alkaa palelemaan.

Ei tässä voi kun hattua nostaa omalle kropalle. Kuinka ihmeellistä onkaan olla nainen X)
Tosin jos nyt ihan tosissaan puhutaan niin on sitä kyllä oikeesti oppinut kunnioittamaan omaa vartaloaan että mihin kaikkeen se pystyykään. Miehet ne vaan on ja pysyy ja naiset pystyy muuttumaan vaikka miksi! Ja vaikka peilistä katsookin vastaan semmonen tyhjä rukkanen niin ei haittaa. Ihan tyytyväinen olen siihen kuvaan kuitenkin.

Mulla on muuten tullu noita raskausarpia nyt synnytyksen jälkeen. Tissit on ihan tiikerijuovilla. Ei tartte tatuointiliikkeeseen lähteä kun on koristusta omasta takaa ;) Napakin on nyt taas kuopassaan ja napakorun virittelin paikoilleen. Ei ollu reikä menny umpeen muutamassa kuukaudessa :))

Voi kuulostaa melekosen karskilta, mutta ei tästä tuu lasta eikä paskaa [:D]
Eikäkö mä luulin että sais helmen, mutta kyllä se ny maaliskuulle sitte
pukkaa. Tänään on ekaa kertaa vituttanu tää odottaminen.
Ja nää perkeleen kliseet: "kyllä ne kaikki on ulos tullu", "hyvää kannattaa odottaa",
"kaikki ajallaan", "kyllä se siitä", "odottavan aika on pitkä" blaa blaa blaa....
Ja puhelin piippaa koko ajan "Onko tuntemuksia?" Perkele!

Moon, onks sulla maha jo samaa kaliiberia ku ennen synnytystä?
Sulle ei tainnu paljoo kiloja tulla? Paljonko muuten jäi synnärille?

Mulla nää ruokahalut ei oo muuttunu miksikään, koko ajan maistuu.

corolla: Tiedän tunteen! Mä aloin olemaan jo ihan hysteerinen ennen synnytystä kun jatkuvasti udeltiin koska se muksu tulee. Mutta sain sitten semmosen auttavan mielenrauhan kun suljin puhelimeni viimeisten päivien ajaksi. Mies vastasi kiltisti tiedusteluihin mun puolesta ja selitti miksei mua saa kiinni. Ja ihmiset ymmärsi asian todella hyvin! Eihän kukaan niillä uteluilla pahaa tarkota mutta ei niillä myöskään ole varmaan realistista käsitystä siitä kuinka tukala olo loppumetreillä on ja kuinka perkeleesti niitä uteluita tulee. Ja ikään kuin odottava äiti pystyisi vaikuttamaan siihen koska se muksu tulee tai ei ilmoittaisi sitten kun se vihdoin on tullut...

Mulla tuli raskauskiloja 20. En tiedä paljonko niitä on jäljellä kun en omista vaakaa mutta ainakin menee vanhat housut jo jalkaan - ainakin osa, kaikista nafteimmat ei. Suunnittelin kyllä että vois tiistaina neuvolassa pyytää saada käydä vaa'alla kun ihan uteliaisuudesta olis kiva tietää mitä se näyttäisi. Perinteisesti olen kyllä punninnu itteäni peilillä ja siihen peilikuvaan olen ihan tyytyväinen. Mahaa on tommonen pieni röllykkä jäljellä joskin sekin on tasaantunut kun (ilmeisesti) vatsalihakset on alkanu siirtyä paikalleen. Niin joo, kävinhän mä laitoksella vaa'alla ja sillon oli lähteny 6kg. Toi imetys tuntuu kyllä olevan aika tehokas keino painonpudotukseen. Ja niillä joilla painonnousu on johtunu turvotuksesta jää laitokselle varmaan melko paljon enemmän painoa kuin vaikkapa mulla.

Mulla muuten ruokahalu pieneni huomattavasti synnytyksen jälkeen. Makeetakaan ei ole tehny mieli ollenkaan mitä pidän todella isona ihmeenä! Kahvi sen sijaan maistuu taas - sitä ei oikein pystyny raskausaikana juomaan. Närästyskin loppui melkein kuin seinään, jee! Imettäjä kuulemma tarvitsee enemmän ravintoa kuin raskaana oleva mutta eiköhän mulla tota vararavintoa ole kuitenkin [;)]

Täytysköhän sitä itekkin vaan läimäistä luuri kiinni...
Tulee vaan niin orpo olo, jos se ei o päällä.

Mulle on kans kertyny suurinpiirtein tuo 20 kiloo.
Ja sitä ennen oli jo 15 ylimääräistä, mutta tietosesti
oon syöny mieleni mukaan, enkä pihistelly herkuissa.
Mulle tarpeeks kovia paloja on ollu tupakan polton
ja viinin lipittämisen lopettaminen, että en oo halunnu
piinata itteeni vielä sillä, ettei syödä sais.

Nyt kun saan josain kohtaa punnerrettua mukulan ulos
niin sitte alkaa uus elämä, myös ruuan ja annoskokojen
suhteen.

Moon, kuulostaa todella lupaavalta tuo, että sulla jäi makeenhimo
laitokselle. Mä toivon samaa [:)]

^Mä en ole viikkoon vastannut puhelimeen muille kuin äitilleni ja siskolleni.
Kyllä ottaa päähän kun kaikki kertoo kokoajan että ei nyt ykskään ole jättänyt syntymättä. Kyllä mä nyt sen perkele tiedän mutta kun vaan tahtoo vituttaa suoraan sanottuna tää helvetin odottaminen kun mitään ei tapahdu ja kaikki tutut kenellä oli päivän tai kaks ennen tai jälkeen LA  niin ovat saaneet jo vauvansa.

rocks, corolla ja muut,
mun täytyy väläyttää tässä sellaista tuntemusta myös mistä poden huonoa omatuntoakin. Nimittäin olen ollut myös down siitä kuinka vähän jää yhteistä aikaa miehen kanssa nyt kun vauva on ulkona. Harmittaa kun ei silloin raskausaikana tehnyt sitä ja tätä yhdessä kun siihen vielä oli mahdollisuus. Rakastan tuota pientä tuhisijaa enkä sitä pois antaisi mutta harmittaa välillä niin vietävästi kun ei voi oikein mitään kaksistaan tehdä. Kyllähän mä tiedän että sekin helpottaa ajan kanssa kun voi sitten vauvaa myös antaa vaikka isovanhemmille hetkeksi hoitoon mutta mutta. Kuitenkin kaipaisi tässä toipilaana sitä hellyyttä ja huolenpitoa itsekin mutta se jää aivan taka-alalle kun on yksi pieni avuton pallero josta täytyy huolehtia. Toistaseksi ollaan saatu pyhitettyä saunominen semmoiseksi omaksi ajaksi - on edes se 15min aikaa ihan toisillemme JOS vauva vaan nukkuu. Vähän liikaa katselen tulevaisuuteen ja odotan että tuo tuosta vähän kasvaisi että sen saisi hoitoon... Kai mä olen luonnostani vaan niin itsekäs että tällaisia kelaan kun joka hetkestä pitäisi pyrkiä nauttimaan kun eihän tuo lapsikulta ole pieni kuin kerran.

rocks, huomasitkin jo varmaan, että meillä oli
samana päivänä tuo laskettu... Näin jaetaan myös
samat fiilikset. Katotaan nyt sitte kumpi meistä
räjähtää ensin...[:)] Kumpi teille muuten on tulos?
Meille ennustettu tyttöä.

Moon, meillä taas ihan päinvastoin. Ollaan oltu
miehen kanssa ihan liikaa kaksin, että nyt toivoo jo
sitä kolmatta pyörää tähän sekottaan kuvioita.
Yhteistä elämääkin yli 7 vuotta takana, että kaippa
sekin vaikuttaa. Mutta kyllä mäkin olen itsekästä laatua,
älä siitä pode syyllisyyttä. Mä jo haaveilen, että olisin
synnyttäny sen suunnitellun toisenkin mukulan ja nämä
kaks olis jo ala-asteella, niin olis mukavata [:D]

Huikkaan tässä välissä tsempit corollalle ja rocksille. Varmasti on nuupahtanut olo odotukseen!

Minulla arki rullaa vauvan tahtiin niin tehokkaasti, että en oikein ole koneelle ehtinyt. Tyttö tankkaa sen verran sisukkaasti, että tissit ovat kovilla ja kun pyrstö on yhä kipeä, niin välillä on tosi kökkö olo. Parin tunnin unien aikana yritän kokkailla, käydä suihkussa ja muuta sen sellaista luxusta. Pientä kuumeiluakin tässä on ollut riesana, mutta eiköhän tämä tästä.

Voi SARS, onnistuin sitten saamaan ton haavan auki [&:] Ei tuo onneksi pahasti revennyt mutta verta tihkuu joka tapauksessa.

corolla: Meilläkin tavallaan se tilanne että ollaan oltu ukon kanssa "liikaa" kahdestaan (etenkin kun se on ollut liki kuukauden lomautettunakin) mutta nyt kun kolmas pyörä on täällä niin haluaisi kuitenkin olla hetken aikaa ihan aikuisseurassa. Harmittaa ihan rutosti kun ei voida nyt aikoihin mennä vaikkapa uimaan yhdessä (vaikka tällä hetkellä ei edes uimaan saa mennäkään...) Vaan saa sitä aika pikkusielu olla kun on omalle lapselleen "mustasukkainen" miehestään <:) Mutta tosissaan odotan innolla sitä aikaa kun voi jo tyrkätä hetkeksi hoitoon ton muksun niin että voi ottaa sen parin tunnin aikalisän siipan kanssa.
Toisaalta sitten vaikkapa viikonloppusin kaipaisi muutakin seuraa. Harmi vaan että melkein kaikki tutut on jonkin sortin pöhnässä viikonloppusin. No jahka tulee kesä niin pääsee itse jo paljon yksinkertaisemmin vaikkapa ulos kun ei tartte pukea miljoonaa vaatekertaa lapselle ja itselle [:)]

Maippi: Ootko kokeillu lypsää pulloon ja antaa siitä lapselle? Meillä muksun saa nukkumaan vähän pidemmän pätkän kerralla kun "syöttää sen pyörryksiin". Tissille se kerkeää nukahtaa ennen kuin on ähkyssä mutta pullosta saa enemmän nopeesti. Pääsee tissitkin toipumaan vähän ja syöttämistä voi delegoida miehelle [;)] Ja sitten ei tartte pelätä pureeko lapsi nännin irti nälkäraivoissaan [:D]

Corolla: meillekkin tyttö tulossa. Hitto että ottaa päähän jos sä ehdit poksahtaa ensin.[:D]

Moon: Jostakin syystä lypsäminen ei onnistu enää. Aluksi rinnoista sai kivasti pumpattua maitoa, mutta nyt ei pumpulla eikä käsinlypsyllä irtoa mitään. Tyttö kyllä itse saa ruokaa rinnoista imettyä tarpeekseen. En oikein tiedä, että mitä tälle probleemalle tekisi. Olen yrittänyt juoda runsaasti, mutta se ei ole toistaiseksi auttanut. Eli jos haluaisin ruokkia pullosta, on mun vaihtoehtoni valitettavasti sitten korvike. Ja toistaiseksi olen halunnut vielä sinnitellä rintaruokinnalla.

Tungen taas lusikkani teidän soppakulhoon!

corolla ja rocks, teille pitää nyt ihan parit ällöt lohdutuksen sanat tuikata; kyllä ne sieltä tulee, ei oo kukaan sisään jäänyt! Ei vaan, (tai nojoo tietty totakin), mutta itse 41+6 VIHDOIN ton rääpäleen maailmaan pukanneena aattelin tarjota tällasen positiivisemman kuvan; vaikka se alkokin oikeesti vituttaa se maha ja ne kyselyt, niin ehkä oli just parasta, että mukelo siellä hengas liki yliaikaiseks. On meinaan ollut todella kaunisihoinen, synnytyksessä kymmenen pisteen lapsi ja tosi hienosti osaa syödä ja nukkua yöt, näin ollut ihan alusta asti! Ja ikätovereihinsa verrattuna toi on paljon jäntevämpi pentu, osaa kannatella itseään jo hienosti ja ensimmäiset oikeat naurutkin saatiin jo viime viikolla! En tiiä, voiko tota kaikkea "kiittää" siitä "ylimääräisestä" kantoajasta, mutta uskoisin, että se edesauttoi saamaan tollasen ihan valmiin paketin! Kehittyyhän ne lapset siellä vatsassakin, ja jos oisi lääkäreiden ja muiden ennustusten mukaisesti jo syntynyt joulukuun alussa (eikä siis ihan vikoina päivinä), niin tuskin olisikaan näin helppoa ollut. Nyt ollaan menty ja puuhattu, vauva ollut muutamia tunteja hoidossakin isovanhemmillaan ja omat voimat on ihan eri luokkaa kuin samoihin aikoihin vauvansaaneilla, kun mä oon saanut nukkua yöt tosi hyvin!

(ja itselle tuli mieleen, että jokaiselle soittajalle soittaisin 5min soiton jälkeen ja sanoisin "Nyt lähetään sairaalaan!" ja sit sanoisinkin "Hähääh, huijasin!", niin johan lopettaisivat kyselyt ;))

Viimeinen: Kiitos vinkistä. Mutta ei oo mulla valitettavasti mahdollista, kun tarvitsen molemmat käteni imettäessä, kun mulla on niin valtavat rinnat. Pitää turvata vauvan hengitystiet ettei tukehdu. Tossa vielä muutama päivä sitten maidonkerääjään herui 30-40 ml kun imetin. Ja nyt ei sitten enää edes teelusikallista. Jos vain tietäisin miten saisin maitoa tuotettua enemmän, niin tekisin sen. Seisoisin vaikka päälläni. Mutta ei se taida auttaa. Alkaa olla tosi kurjat fiilikset tän ongelman kanssa.

Heräsin sitten yöllä 3 aikaan enkä ole nukkunut sen jälkeen. Syy:Mua supistee aika reilusti, mutta en nyt vielä jaksa innostua en edes miehelle sanonut kun se lähti töihin että supistelee kun ei nää nyt kipeitä sillain ole. Toivottavasti nyt kipeytyis ja jatkuis niin pääsis tosi toimiin.

rocks: Täällä on sormet ja varpaat pystyssä! Toivottavasti se rytinä nyt alkaa :) corollalle tsemppiä myös. Monesti on käyny mielessä kun täällä palstalla hiljaisempaa on että nyt te sitten olette synnyttämässä. Toivottavasti muuten kumpikin selviätte lyhyemmällä synnytyksellä kuin allekirjoittanut: minä tunnetusti lyhytpinnasena olin jo lähössä vasten sairaalan ohjeita kotiin kun homma ei edennyt tarpeeksi vauhdikkaaksi. Että mistähän tuo lapsikin on tuon "mulle kaikki heti" -mentaliteetin periny [;)]

Maippi: Mulla on toisessa tississä toi ongelma ettei maitoa tunnu tulevan. Sitä olen koittanu käyttää ahkerammin lapsen suussa ja pumpussa että virkoaisi mutta toisesta utareesta tulee aina tuplamäärä. Itseasiassa tosta toisesta hanasta tulee sitten liian kanssa suihkuten ts. jos lapsella ote irtoaa niin se maito tosiaan jatkaa suihkuamista ja täytyy kiirehtiä mukula takaisin tissiin kiinni tai tulvii koko kämppä [:D]
Ja syytä huoleenhan ei ole niin kauan kun lapsi kasvaa maidolla eli sillon lisäravintoa ei tarvitse. Käsittääkseni.

SannaKoo: Olen kuullut vastaavaa muiltakin "pitkään odottaneilta" ja onhan tuo loogista ainakin minun mielestäni. Samalla laillahan se lapsi kehittyy oli se ulkona tai kohdussa vielä joten kaipa se luonnollista on että "valmiimpana" tulee sitten tähän maailmaan. Tuttavapariskunnalle syntyi aikanaan yliaikainen 5,3kg painava poika joka sitten pitkän odottelun korvasi sillä että oli huikeasti kehityksessä edellä ikätovereitaan.

Meillä on kohta neuvolaan lähtö edessä. Jännittää mitenköhän sinne ehtii kun toi liikkuminen vauvan kanssa ei ole yhtä nopeaa kuin itekseen. Pukiessa ja vaippasirkuksessa vierähtää iloisesti aikaa. Saas nähdä joko alkaa 5kg häämöttää. Ei toi muksu enää niin kevyeltä tunnu X) Vaan tuskin nyt ihan vielä, viime viikolla painoi 4340g.

rocks!!! Perhana! Nytkö se tulee? [:D]

SannaKoo, kiitos viestistä. Mukava kuulla, että tää
odottaminen saattaa "tuottaa tulosta" monella tapaa.[:)]

Toivottavasti tulis tänään. Ei nään kuitenkaan kipeitä ole tai ottaa vaan selän puolelle. Heh eilen ultran kätilö paineli mun mahaa ja hetken päästä kysy että etkö sä huomaa että sua supistelee, kysyin vaan että supisteleeko?[:D] Mies totes mulle että on se mukavaa jos sulla alkaa päivällä supistelemaan kotona kun olet yksin jos et edes huomaa sitä. Niin ja paino arvio oli nyt että ihan pikkasen yli tai alle 3kg[:)]. Mutta nyt aamukahvin keittoon ja sitten alkais kovan siivous urakan niin vois lähtee sitten synnyttää kun on kämppäkin siisti.

rocks: Meillä oli kätilön kokoarvio synnärillä 3600g ja syntymäpaino oli tosiaan 4260g. Niin joo, mä siivosin kanssa ennen synnytystä mutta mies piti vauvan syntymän kunniaksi poikien saunaillan kun olin vielä sairaalassa joten se siististä kodista [:D]

Tänään neuvolassa 4435g 57,5cm eli kohisten kasvaa

Takaisin