Jos ei jaksakaan intoilla

Heip,
Kommentoin hieman sivusta tuohon äitiyspakkaus-kysymykseen.
Eli kyselin samaa neuvolasta ja sanoivat, että n. rv 25 kohdalla saat neuvolasta lomakkeen/todistuksen joka lähetetään Kelaan jolla haetaan äitiyspakkausta.
Jos olen saanut väärät neuvot omasta neuvolasta niin sitten menee pieleen, mutta ei siis kokemusta kun itsekin esikoista odotan.
 
Corolla, mitäs me könyäjät. [:D]

Sitä äitiyspakkausta saa hakea sitten kun raskaus on kestänyt 154 päivää.
Ja toisena ehto on, että on käynyt neuvolassa ennen 4. raskauskuukauden päättymistä.
Ne ehdot meillä täyttyy kummallakin. Ja sitten raskauden kestosta pitää olla todistus.
Tossa alla on linkki ja sieltä näkyy myös kuvat äitiyspakkauksesta.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/120701141115EH

Mä kyselin jo viime neuvolakäynnillä, että mistäs minä sen todistuksen saan.
Neuvolantäti sanoi antavansa sen minulle seuraavalla käynnillä, joka on lokakuun lopussa.
Saan kuulemma samalla kertaa kaikki tarvittavat paperitkin, mitä Kelaa varten pitää täyttää
pakkausta ja ilmeisesti mammalomaakin varten.

Jotenkin tuntuu kamalan myöhäiseltä se lokakuun loppu. Silloin kai saan vasta tietää, että
milloin mulla se mammalomakin virallisesti alkaa. Sitä ennen mun tuuraajanikin haku on jo täydessä vauhdissa. Noh, kai se on kaikilla ihan yhtä epäselvää.

Vielä viikko, ja sitten palloontuminen on puolivälissä. Tai oikeastaanhan vasta sitten massun kasvu
pääsee kunnolla vauhtiin. Hui!

Hankinnoista sen verran, että meillä on pinnasänky ja hoitopöytä valmiina. Ostimme ne huutonetistä tosi edullisesti. Sieltä olen katsonut myös vaunuja. Turvaistuimen aion hankkia uutena, varmuuden vuoksi. Josta tulikin mieleeni, miten corollan corolla, onko se myyty? [:)]


 
[:D] Ei corollan corollaa oo myyty, heh. Siitä loppuu leima maaliskuus, joten
mädäntykööt tos pihas siihen asti. Eli se on niin sanotusti kukassa :)
 
On se hyvä, että äitiyspakkaukses tulee kuitenkin noinkin reilusti kaikkee.
Tosi fantsut nuo auringon kuvalla varustetut sukat ja lapaset :)
Kondomeja, hmmm... onkohan tarvetta...?
 
Mutta hei, äippäloma alkaa 50-30 arkipäivää ennen laskettua aikaa.
Eli lasketaan siten, että arkipäiviksi lasketaan myös lauantait.
Katoppa
 
http://asiakas.kela.fi/vrlaskenta_app/VRLaskentaApplication
 
voit laskea, koska äitiys- tai vanhempainraha alkavat ja milloin ne päättyvät. Lisäksi voit laskea isäkuukauden alkamis- ja päättymisajankohdan.
 
Joo huuto.netissähän minäkin pyörin. Tiedossa on yhdistelmävaunut satasella, sitteri 35 e. Siskolta
saan pinnasängyn 40e (lähes käyttämätön), kestovaippoja ajattelin kans tilailla huuto.netistä, uusia siis. Hoitopöytä olis vielä löydettävä...
 
Mä en vaan tiedä miten sen mukulan kaikki tavarat mahtuu tänne. Mulla nyt jo kaikki kaapit ihan piukas :) Noh onhan tossa käytävällä vielä tilaa :D
 
Aargh, vakuutuspykälien viidakko http://www.fine.fi/userfiles/file/lasten_sairvak09.pdf
 
Ottaisiko Turvan tarjoaman, jossa omavastuu 42 euroa,
vai Aktia Henkivakuutus, jossa ei ole omavastuuta ollenkaan.
 
Tää on paha päättää. Mistäs sen tietää kuinka paljon / vähän mukula sairastaa?
Tai onko sillä / tuleeko sille jokin pysyvä haitta...
 
Ilman omavastuuta kuitenki houkuttelis... Jos mukula äiteensä tulee niin
korvien takia rampataan koko ajan lääkäris. Hmmm. Mitä mieltä Maippi?
Ja muut näitä mun jaarituksia lukevat?
 
Toi vakuutusasia on kinkkinen! Me varmaan otetaan vakuutus Ifistä, kun kaikki muutkin vakuutuksen ovat siellä. Saa niitä keskittämisen etuja, eli jotain alennuksia.

Olin tänään taas mammajoogassa, selkä vähän protestoi, mutta eiköhän olo tästä vielä hymyksi muutu.
Onko siellä teillä päin mammajoogaa? Jos on, niin kannattaa kokeilla, on ainakin mun selälle tehnyt pelkästään hyvää.

 
Moro Maippi. En oo ehtiny tutustuun paikalliseen urheilutarjontaan. Lähes joka
päivä käyn kuitenkin lenkillä. Tosin eilen alkoi sekin jo särkeä selkää, oli
muutenkin olo kuin tynnyrillä. Syön ilmeisesti liikaa. Täytyis tsempata. Mutta
perhana, ku sitä tulee usein ajateltua, että jos ei saa polttaa eikä juoda, niin
kai mä nyt syödä sentään saan! Typerää ajattelua, mutta sitä kai yrittää saada
kicksit ees jostain :) Tänään neuvola, saa näkee mitä puntari sanoo, pelottaa
ihan pirusti... Eilen ostin huuto.netin kautta hoitopöydän 20 eurolla. Eli se oli
ensimmäinen hankinta mukulaa varten. Pinnasänky, turvakaukalo autoon, vaunut,
sitteri ja itkuhälytinkin on jo tiedossa. Ja kestovaippoja ja vaatteita löytyy hyvät
määrät siskolta ja kavereilta. Onko sulla jo kämppä täynnä vauvatavaraa? :)
Tekis mieli ostaa kaikkia Nalle Puh-juttuja...
 
 
Ja vielä päivitystä... Neuvolassa kävin siis eilen. Painoo oli tullu 400gr / viikko lisää.
Perhana. Täytyy tsempata. D-vitamiinia käski napsia ja kuulemma 26 raskausviikon
jälkeen aletaan seuraan sokereita, tehdään sokerirasitustesti, mikä se on???
Aiotko Maippi ottaa sen possufluu-rokotteen? Mä oon ihan kahden vaiheilla...
 
Palataan!
 
Itse joudun kuulemma myös sokerirasitukseen, vaikka kaikki arvot ovat ihan puhtaita. Omalla isälläni on kyllä diabetes, joten en tiedä johtuuko tämä siitä.

Mutta neuvolassa kerrottiin, että ennen sokerirasitusta en saa ilta klo 20 jälkeen syödä mitään. Puolen yön aikaan voi juoda lasin vettä. Aamusella tulen labraan joko omalla autolla tai bussilla. Kävellä tai pyöräillä ei saa vaan pitää tulla rauhassa. Ensin labrassa otetaan näytteitä, saan sokerilientä tms. ja tunnin päästä uudet näytteet. Kokonaisuudessaan labrassa menee aikaa noin 2h.

Kuulemma aika rankka koettelemus....
 
Mä en tiedä mitä ajatella koko possuflunssasta. Kauheasti sillä pelotellaan.
Mutta kai tässä kohtaa pitää vaan luottaa terkkariin ja kuunnella hänen mielipidettään.

Mä joudun myös siihe sokerirasituskokeeseen tuossa tuonnempana. Paikkakunnilla on eri käytäntöjä,
muttä mun käsittääkseni täällä ainakin kaikkai 25+ ikäiset mammat joutuvat testiin. Ja tohon ikäänhän
mä olen jo ihan seniori, eli sokerilientä luvassa minullekin. [:'(]

Mutta kai sen kestää, on se kuitenkin lapsen parhaaksi.

Joko kotoa löytyy Nalle Puh -tavaraa? [:)] Meillä ei vaatteita oikein vielä ole,
mutta pikkuhiljaa niitä tulee varmasti hommattua. Odotan rakenneultraa kuin kuuta nousevaa!
Sen jälkeen ehkä tietää shoppaileeko pojulle vai typylle.
 
Mulle sanottiin, että jos BMI >25 niin se sokerirasitustesti tehdään.
 
KiCa, tehdäänkö se vaan kerran vai monta kertaa?
Kello 20 jälkeen ei saa syödä? Apua. Tuli nyt jo kauhee nälkä, kun
ajatteleekin, että joutuis oleen pakosta syömättä. Ja sitten vielä
kaks tuntia! Herranjestas mähän ehdin pyörtyyn jo siihen mennessä.
Kuulostaa aika hirveeltä.
 
Mulla on ollut pidemmän aikaa jo työn alla Nalle Puh-peitto. Atelje
Margarethasta tilasin. Melkosen kallis oli, mutta siinä riittää tekemistä
synkkiin syksyn iltoihin, niin se siis on ristipistotyö. Kuva olis täällä:
http://www.margaretha.fi/butik/default.asp?gclid=CLqspIDYnZ0CFcGAzAod8S0O3A
 
Mikä päivä sulla on se rakenneultra? Mulla 12.10. Sais olla jo :)
 
Aika erilaisia jutellaan näemmä tuosta sokerirasituksesta.
Jostakin itse luin, että jos on alle 25-vuotias ja bmi alle 25,
niin silloin ei koetta katsottaisi tarpeelliseksi. Ja sitten kuulemma joillain paikkakunnilla testi tehdään automaattisesti kaikille odottajille.

Niin tai näin, niin mun mielestä on hyvä, että se testataan. Uskon, että se on vauvankin etu.

Hienoa corolla, että oot käsityöihmisiä! Itsellä ei ole se taito kovin hyvin hyppysissä.
Haaveilen kyllä omasta ompelukoneesta, jotta saisi edes pieni korjauksia vaatteisiin itse tehtyä.
Jos tämä lapsi tulee vanhempiinsa, niin rapatessa roiskuu ja repeytyy! [:)]

Rakenneultraan ei oo enää pitkä aika, jo ensi viikolla nähdään vauva telkkarista. [:D]
 
 Mulle ainakin on puhuttu sokerirasituksesta, että kerran tehtäis. Mutta en sit tiedä tehdäänkö useammin jos testin tulokset ei ole normaaleja. 
 
Terveiset tuolta joulukuisista!

Satuin luiskahtamaan tänne uteliiaana ja puhuitte juuri SOKERIRASITUSTESTISTÄ. No niin, kokemuksen SYVÄLLÄ rintaäänellä kerron teille sen mitä tiedän aiheesta.

Eli: painoindeksillä on jonkinmoinen syy testiin, eikuitenkaan merkittävä. Suvussa esiintyvä (oma perheesi; isä, äiti, sisarukset) heidän diabets historiansa, sinun oma ikäsi, sf-mitta kovasti yläkäyrien yllä, kohtuuton väsymys sekä aikaisemin syntyneiden lastesi syntymäpainot ovat ensisijaiset syyt lähetteeseen.

Osa pitää koetta raskaana, osa ei. Eli olet syömättä, juomatta sen 12 tuntia. Labrassa otetaan ensin ns. paastoarvo.Tämän jälkeen saat n.3-4 dl sokeripitoista liuosta. Liuoksen maku ja ulkonäkö vaihtelevat paikkakuntien välillä. Sokeriarvo on kuitenkin sama kaikkialla. Yleensä heikko olosi parantuu n.puolessa tunnissa. Tunnin kuluttu ensimmäisestä arvosta otetaan toinen koe ja sitten taas tunnin kuluttua toinen.

Kassiin kannattaa varata evääksi esim. banaani ja joku mutusteltava myslipatukka. Koska labran jälkeen ON kiljuva nälkä, eikä ole mukava mennä vapisevin käsin tärisyttämään kahvikuppia ostarin pitseriaan! Niin ja myös muista ottaa itsellesi mukaan joko käsityö tai HYVÄÄ lukemista. Labrasta ei saa poistua pyörtyilemään ja siellä sattaa aika käydä pitkäksi!

Lisätutkimuksiin pääsevät ne joilla A. ensimmäinen paastoarvo on koholla.  B.ja ne joilla loput kaksi  arvoa ovat huomattavasti koholla. Viittellisiä arvoja voi tarkistaa diabetesliiton sivuilta. Yleensä, jos neuvola lähetää sinut uusinta arvoihin, saat ohjeita ruokavalioon. Jos ruokavalion noudattaminen ei ole vaikuttanut toivottavasti parissa viikossa, niin sinut ohjataan taas uusinta kokeisiin.

Pääsääntönä on että raskausajan kohonneet sokeriarvot voitaisiin hoitaa ruokavaliolla, eikä lisä insuliinia tarvita. Kaikki tämä on siis vauvasi parhaaksi, joten ei kannata pahoittaa mieltään, jos neuvola kysäisee ruokailutottumiksia. Itse jouduin vaihtamaan himoamani viinirypäleet ja persikat porkkanoihin ja puolukkaan!
Tiukkaa teki, mutta kannatti!

Tsemppiä testeihin, ei se niin kamalaa ole!
 
Kiitos maarinen. Tosi hyvä vinkki nuo eväät ja lukeminen. En olisi varmasti itse tajunnut tuota!

Tänään on raskaus virallisesti puolivälissä. Saako tuulettaa? [:D]

 
Niin paljon tuuletusta ilmassa, että hiukset liehuvat! Mahtavaa!

Kappas, löytyihän sitä riemua minustakin. [;)]
 
Ilmottele sitte Maippi, et miten rakenneultra meni.
Ja enkä pahaksi laita jos mullekin kerrot sen sukupuolen [;)]
 
Sokerirasituksesta,
mulle sanottiin äitipolilla, että rasituksessa ei tarvitse käydä toiseen kertaan ainakaan siinä tapauksessa että ensimmäisen kerran perusteella on todettu raskausdiabetes. Lääkäri sanoi että kun se on kerran todettu, sokeriarvoja ja vauvan kokoa siitä eteenpäin sit seuraillaan ja seurannan perusteella mietitään hoito. Mulla on onneksi riittänyt näille viikoille saakka ruokavalio ja liikunta hoitona, vaikka olikin kaksi patologista arvoa. Mun isällä on kakkostypin diabetes, mun bmi oli raskauden alkaessa 25,5 ja ilmoitin kilttinä tyttönä neuvolan tädille että työterveyshuollossa on seurattu mun verenpainetta ja verensokeria, niin pämähti lähete sokerirasitukseen jo vkolla 12.
 
Ultrassa seikkaili pitkäsäärinen tyttövauva, joka työnsi varpaitaan etukautta takaraivolle asti.
Ei uskoisi, että niin pienessä tilassa mahtuu moisiin suorituksiin. Onnea ultraan corolla, toivottavasti saat sieltä mukavia uutisia ja hyvän mielen. [:)]

 
Takaisin
Top