Jos ei jaksakaan intoilla

Myös meillä kiukuttu taas viimest kaks päivää... Meil ei huudeta mut sellasta ärsyttävää vinkumista. Rupee hermo olee aikas ilosesti tiukalla. Sit viel viikonlopun koulutushommelit ainaa päälle. Miks ihmiset ei ymmärrä et vois asioita hoitaa aiemmin ku pari päivää ennen ajankohtaa??? Eilen päiväunia ajalla 7.05-20.45 2xpuoli tuntia, tänään on heränny 7.15 ja nyt ekoilla unilla. Annoin sille panadolsupon, ku en tiedä noist sen hampaist jos ne sitä kiusaa.
 
Meillä oli tänään 7kk neuvola. 76cm 9855g. Ei siis päästy "kymppikerhoon" ihan vielä. Seuraava neuvola onkin sitten vasta marraskuussa ja jos ei siellä ole ihmeempiä niin 1-vuotiaana sitten. Höh. On ollu niin kivaa kuitenkin seurata tota lapsen kasvua ihan muutenkin kuin silmämääräsesti.

Otin puheeksi tota lapsen vaativuutta ja yöunien heikentymistä niin kuulemma on hyvin yleistä. Taidot ja hampaat ja kaikki mahdollinen uusi alkaa kuulemma puolen vuoden tietämillä häiritä suurta osaa vauvoista ja yöunissa saatetaan kuulemma tulla hyvinkin paljon takapakkia. Näin siis sanoi neuvolantäti. Hienoa sinänsä kuulla joltain ammattilaiselta että "kuuluu asiaan" ja toisaalta helpottavaa että kyse on jostain kehitysvaiheesta. Ehkä se saa ton oman pinnankin taas venymään kun voi ajatella että jossain vaiheessa tän pitäis helpottaa. Saas nähä vaan mitä seuraavaksi [&:]

Oltiin taas tuolla vauvakerhossa ja kyllä voin kehua retostaa myös tota vertaistukea ihan livenäkin. Mukava päästä vuodattamaan ihan porukalla siellä. Vaikka tosiaan olenkin luonnostani jotenkin pidättyväinen niin tuolla on ollu tosi luontevaa kuitenkin. Hyvä porukka selkeesti [:)] Ja tottakai täällä myös! Kamalaa jos pitäis vaan miettiä näitä väsyneitä ajatuksia kotona ja tuntea syyllisyyttä sitten niistä kun ois ihan epärealistiset odotukset. Musta on niin ihanaa huomata etten suinkaan ole ainoa ja että tuntuu olevan aivan normaalia ja yleistä kaikki ne negatiivisetkin tuntemukset (positiivisiakaan unohtamatta).
 
Täällä ei ole lainkaan 7 kk neuvolaa, höh! Olis tosiaan kiva seurata pojan kasvua ihan virallisellakin lailla eli neuvolan käyrillä kuukausittain.
Yöunet on tosiaan täälläkin huonontuneet ja syy lienee tuo konttaaminen ja seisomaan nouseminen. Tosin pari viime yötä on olleet jo hiukan parempia eli molisko unet taas paranemassa... toivossa on hyvä elää! Tuntuu aika kauhealta, että tuo alle seitsenkuinen pikkukaveri nousee jo seisomaan. Järkeä ei ole päässä lainkaan, yhdellä kädellä pidetään esim. pöydänreunasta kiinni ja hupsis kaadutaan kumoon. Ja sit alkaa porut. Ja porua riittää, kun nostan kaverin irti vaikka johdoista tai koiran kupilta. Ilmari ehtii uskomattomalla konttausvauhdillaan joka paikkaan. Auta armias, kun oppii käveleen.
No, nyt alkoi huuto. Äitiä tarvitaan...
 
konstantiina, meilläkään ei kuulu "neuvolaohjelmaan" 7kk-käyntiä mutta oltiin ns. kontrollissa kun pojan pipomitta oli kasvanut edellisellä kerralla maltillisemmin. Nyt oli oma käyrä löytynyt joten vastasuudessa ei niitäkään kontrolleja ole. Fysioterapeutin numero kyllä saatiin kun poika tosiaan liikkuu pääsääntöisesti kierimällä. Suunnan se ottaa ryömimällä paikallaan mutta sitten kieritään paikasta toiseen ja vauhdilla.
 
Meillä on 8kk neuvolalääkäri ja sit seuraava vuoden iässä....

Kävin kolmannen kerran sopimassa töihin paluusta. [8|] Palaan siis edelleen 15.8, mut on noitte lomien pidon kans ollu ongelmia... mut nyt kaikki hoidos. Sanoin et jos mies lomautetaa saatan mennä tekee sijaisuuksia. Tammi-helmikuussa alotan katselee uusia työpaikkoja sillä silmällä, et jos vaikka vaihtais vähä vähemmä aggressiivisee paikkaa, ei tarviis lapselle/päiväkodile selitellä jälkiä... Ja muutenki oon tullu siihe tuloksee et palkan saa vähemmälläkii pieksennällä... [:D]
 
taas minä[:)][8D][:)]

Meil on ollu kunnon nukkupäivä... Tyttö nukku aamul reilun tunnin ja päivällä 3,5h ja nyt kävi jo kasilta yöunille!!! Alko vissii unettomuus painaa sitäkii[:D]![:D] Mut ei pidä iloita kauheesti, oppi just ennen puurolle käymistä nousee polvillee tukea vasten.. Saattaa joutuu treenaa sitä sit ens yönä!!![;)][8D] Mut oonpa ilonen, ku sain niin paljon hommia tehtyä ja nukuttua ite tunnin päikkärit!!!
 
Ikää tänään 6 kk ja samana päivänä neuvola.
Meidän Pikku-Vauva on nyt 72 cm/11,3kg!
 
Komeat on tytön mitat, corolla! Onnittelut puolivuotispäivänä ja toivottavasti toi monen kohdalle iskenyt "puolen vuoden kirous" ei iske sinne suuntaan.

Onnittelut myös sipsterille hyvin sujuneesta päivästä! Tommoset auttaa kummasti jaksamaan kun saa edes hetken lepoa! Mitä sä muuten teitkään työksesi? Autisteja, dementikkoja? Mietin tota aggressiivisuutta kun en muista enää.

Meillä opittiin semmonen määrätietonen ryömiminen tänään. Suurimmat osat matkoista poika taittaa siis kierien mutta kun on jotain oikein kiinnostavaa (lelu, koira, koiran lelu jne) niin jo viuhtoo menemään ryömien [:)]. Tänään myös keinuttiin ekaa kertaa kun löysin kirpparilta vauvakeinun. Istuminen sujuu muutenkin jo paremmin ja ateriat menee jo syöttötuolissa. Jes. Tänään poika on myös ollu pitkästä aikaa se entinen hyväntuulinen itsensä. Liekö sitten vähän helpottanu kun pääsee jo jollain tapaa liikkeelle, tiedä häntä. Kiva päivä silti.

Jaksoin mä toki pahoittaa mielenikin kun oli tarkotus tänään viettää semmosta laatuaikaa miehen kanssa iltasella lämppäreitä syöden jne. Sittenpä tuo tulikin myöhään (meikäläisittäin myöhään siis) ja ilmoitti että on syöny jo ja ei oo nälkä jne. No mä lähdin sitten ulos syömään. Itseasiassa oli ihan mukava ensinnäkin olla illalla liikenteessä ja YKSIN. Enkä sitäpaitsi muista millon oon viimeks ajanu pimeellä. Lopputulos siis oli ihan ok mutta fiilikset meni vähän lysyyn. Sauna ja lonkero kyllä jeesas mutta tiiän että huomenna taas väsyttää kun on menny normaalia myöhempään nukkumaanmeno. Ja harmittaa kun olis sunnuntaina vuosipäivä mutta senkin osalta meni suunnitelmat uusiksi. Nyt oon jo viettäny yksinäisen syntymäpäivän, yksinäisen ensimmäisen äitienpäivän, yksinäisen kihlauksen vuosipäivän ja meidän "varsinainen" vuosipäiväkin mennee yksin. Tai ei ainakaan niin kuin oltiin suunniteltu [:(]
 
Hienot mitat Corolla!!!! Nyt täytyy kysyy et kui jaksat nostella??? [:)] Mulla tekee tiukkaa tuon vajaa 8kilon kantelu pitempään aikaan käsissä...

Mistä tuli mielee... Onko kellää kokemusta kantorepusta niin et sais sen lapsen tonne taakse yksin????????? Vai onko se iha mission impossible. [8D] Ois niin pal kivempi kantaa selässä ku tossa edessä.

Moon oon töissä autistien työ- ja päivätoiminnassa. Mei yksikkö on sellane ku missää muual ei enää pärjätä, ni meille sitte.

Meillä tyttö meni kans sillee pyörimällä ensi, sit se muutti mittarimatoliikkeesee ja nyt menee välillä myös kontaten. Kaikki vaihdokset on tapahtunu just sillo ku se haluaa jotai, kaukosäädin puhelin/läppäri unohtunu lattialle. Isänsä stereot on lattian rajassa, Nilla käy tekee sinne ain omat muutokset säätöihin...[:D] Mei pikku DJEsko!!!

Moon millasen keinun löysit? Oon ite miettiny kans et se ois kiva?!?
 
No täytyy todeta, että se äitienpäivälahjaks
saamani kuntosalikortti on kyllä tullut hyvään
käyttöön. Jaksaa paremmin kun haba kasvaa.
Pyllypesu kyllä ottaa habaan ku täytyy yhdellä
kädellä kannatella 11 kiloa...

Meille sanottiin, että tyttö ei sais olla pitkiä aikoja
kävelytuolissa, että se hidastais tuota kehitystä.
Mutta kun se NIIN tykkää rullailla sillä pitkin kämppää.
Onko kokemusta/tietoa, hidastaako se kehitystä
sitten niin merkittävästi?
 
Taisit Corolla sohaista murkkupesää... [:D] Tuosta kävelytuolista on HuRRRjat keskustelut ympäri eri keskustelupalstoja, siitä että onko yleensäkään hyvä lapselle vai ei! Luin niitä joskus keväällä ku etsin minkäikäisenä siihen sai vauvan laittaa! Meillä tyttö tykkää olla siinä n. 10min sil on viel pikkusen lyhyet jalat toho Emman tuolii, vaik onkin ihan alhaalla. Pääsee taaksepäin varpaan kärjillä,mut ei eteenpäin. En tiedä sen hidastavuudesta.... [:)] Mie aion siinä Nillaa pitää ku kerta viihtyy. Eipä meillä ole ainakaa tota muuta liikkuvuutta hidastanu, hyvin pyörii/ryömii/konttaa jos tahtoo.[:D]
 
Meillä ei ole, corolla, tosta kävelytuolista kokemusta eikä neuvolastakaan ole erikseen mainittu, mutta oon ainakin tohon hyppykiikku- ja sitterikieltoon suhtautunut taas silleen omilla maalaisjärkisuodattimilla. Eli meillä noi kaksi kapistusta siis oli semmosia "ehdottoman kiellettyjä" neuvolan ja fysioterapeutin mielestä mutta toki niitä on meillä käytetty. Sitteri etenkin oli tarpeeseen sillon aluksi kun lapsi ei vielä viihtynyt lattialla ja sylissäkään ei voinu joka hetki pitää. Eihän se siinä tietenkään tuntisotalla ole ikinä köllöttänyt mutta semmosia pikkupätkiä kun on ollu pakko saada kädet hetkeksi omaan käyttöön. Toi hyppykiikku taas on semmonen ihan puhtaan huvin vuoksi ja siinä toi lapsonen hyppii kerran tai pari viikkoon ja sillä on selkeesti kivaa siinä. Onhan sitä aikuisillakin miljoona kiellettyä asiaa ja niitä tehdään silti. Tuskin se kävelytuolikaan nyt niiiiin vahingoksi on kunhan se lapsi ei siinä tosissaan asu. Ja nimenomaan jos se kerran tykkää siinä olla. Pitäähän se arkikin saada rullaamaan niin miksei sitten hetkittäin oikasisi? Kysehän ei kuitenkaan ole siitä että lapsi olis tyyliin teipattuna lattiaan kiinni tai jotain muuta turmiollista [;)][:D]

Musta tuntuu että meillä on riivaaja lähteny ainakin tilapäisesti pois ja on oma ihana lapsi tullu takaisin [:)]

Niin joo, sipster, meillä on siis ihan tommonen perus vauvakeinu, muovinen "häkki" mistä lapsi ei pääse luiskahtamaan pois. Pikkusen selkätukea eli pysyy siinä itekseen ja ite voi sille antaa sitten vauhtia. Laitoin sen tonne pihalle jotta tulis ite herkemmin lähettyä kanssa ulkoilemaan. Täytyy kuitenkin pikkuhiljaa opetella tohon hiekkalaatikkokulttuuriin vaikka meillä ei ainakaan tule siellä keneenkään tutustuttua kun omakotitalossa siis asutaan ja piha hiekkalaatikkoineen ja keinuineen on vain meidän käytössä. Mutta joskos sitä sitten innostuisi ettimään vaikka jostain lähistöltä jonkun puiston ja menis sinne. En vaan oo nyt taas kaupasta edes löytäny mitään ämpäreitä ja lapioita. Olihan niitä alkukesällä mutta ei sillon ollu nää touhut vielä ajankohtasia.
 
Maalaisjärkihän se... Mitä kannattaa käyttää.
Tyttö niin kyllä innoissaan siitä että pääsee liikkuun,
että millä ilveellä sitä pystyis muka nyt rajottaan.
Turhaantuu lattialla, ja alkaa huutaan. Ei aina, mutta
useimmiten. Meillä mennään kävelytuolilla lujaa taaksepäin
ja sivuille, eteenpäinkin puolivahingossa, ja nousee
seisomaan vähän väliä... Mielestäni suht hyvää
jalkatreeniä tolle meidän pullukalle [:D]

Ai niin ja yösyömisiä pitää vähentää... Siis määriä
pienentää. Huvitti vaan, että saman neuvon vois
antaa meidän isännälle...[:D]

Sain muuten raskauskilot pois sitten puolessa vuodessa.
Ja nyt olen 20 kg kevyempi kuin maaliskuussa.
9 kiloa olen siitä työllä ja tuskalla tiputtanut liikkumalla
ja vähän katsomalla mitä syön. 15 kg vielä niin sit
on hyvä.
 
Meillä on yöhulinat vielä meneillääna ja hurjemmaksi vain menee. Sain viime yönä nukkua klo 03-08 välisenä aikana. Sitä ennen neiti pyöri sängyssä, raapi lakanaa, raapi leukaani, rintakehääni ja kasvojani, itki, taputteli selkääni, paukutteli liivieni olkaimia, söi monta kertaa. Mikään ei auttanu. Siinä välillä itkettiin yhdessä ja sanoin neidille monta kertaa, että "nyt loppu. äiti haluaa nukkua!". olo tuntui niin neuvottomalta. tyttö selvästi yrittää nyt opetella liikkumista, kun päivällä sohvalla nosteli mahallaan peppua ylös. lattialla ei suostu liikkumaan, vaikka jopa läppäriä on laitettu houkuttimeksi eteen. siitä kun tykkää.

alan olla vaan NIIIIIIIIN kypsä näihin kiukkukohtauksiin yöllä. vielä kun muuttoa tehdään, niin voimat on oikeesti ihan kortilla. ärsyttää, kun muksun synnyttyä monet sanoi "ensimmäiset 3kk on vaikeinta aikaa, sitten sen helpottaa". Niin, mikä siis helpottaa - yöt ei oo kyllä ainakaan helpottanut, pahemmaksi vaan menee koko ajan.

nyt tuli täältä vuorostaan pientä "vali vali "-viestiä.....
 
"Ole hiljaa, äiti ei jaksa tota huutoa enää" Niin on tullu täälläkin sanottua lapselle lukemattomia kertoja itku kurkussa. Ikään kuin se tajuaisi. Mutta nimenomaan on välillä niin neuvoton ja loppuunpalanut olo. Sympatiat siis nyt KiCa sinne!

On se kyllä kun jotkut antaa niin ymmärtää että kyllä se lapsen kanssa oleminen helpottuisi kuin jostain hemmetin napista painamalla. Enemmän musta tuntuu että pitäis ymmärtää nauttia niistä hetkistä jolloin menee hyvin koska koskaan ei tiedä mitä on nurkan takana odottamassa. Tuntuu että jokainen ikävaihe tuo jotain uutta "kestettävää" tullessaan vaikka joku juttu saattaiskin helpottaa. Ja tosiaan, niitä kaikentietäviä kasvatuseksperttejä vois vedellä ympäri korvia. Tulis kattomaan sitä tilannetta 24/7 ja avautuis vasta sen jälkeen. Ja kun se on nimenomaa se jatkuvuus mikä tässäkin rassaa, kun äitiydestä ei ole lomaa IKINÄ.

Mä en haluaisikaan vaihtaa osia miehen kanssa vaikka tuntuukin väliin niin epäreilulta että se pääsee eroon tästä hullunmyllystä. Välillä olis vaan tervettä että pääsisi itsekin. Ja eniten siltä omalta mieheltäkin kaipaisi tukea ja ymmärrystä sen sijaan että se kokisi itsensä nurkkaanajetuksi. Mutta joo, tuntuu että miehet ei vaan tajua.

Onneksi näistä tuntemuksista saa kuitenkin täälläkin avautua, mua ainakin ton hermoromahduksen yhteydessä auttoi ihan älyttömästi. Nyt tuntuis olevan taas helpompi jakso täällä meneillä ja pitää ottaa siitä taas kaikki ilo irti.

Voimia KiCa!
 
Niin joo, onnittelut corolla painonpudotuksesta! Mulla tuli vissiin se muutama kilo sitten jäädäkseen. Joskin olen ottanut itelleni pahan tavan lohduttaa itteäni suklaalla näissä tunnemyrskyissä ja laiskamadolle vallan sen lisäksi. Ehkä se tästä kunhan pääsee taas töihin kipittämään [:D]
 
[:D] Heh! Kukahan sais mun herkuttelun pysyy aisois... Suklaati suklaati jne!!! No mulla on menossa vaihdevuodet, kiitos lapsettomuushoitojen. Nyt pitäis taas tilata aika gynelle ku on kulunu kuukaus pillirien lopettamisesta. Se on kiva kun tuo kuukautiskierto ei toimi ni mul ei sit toimi näköjää tuo nesteiden normaalipoistuminen, hikoilemalla kyllä [:D][:D][:D][:D]! Mut eilen taas laskin nesteitä ja yhteensä 2,8l ja kävin3 kertaa pissal. Voi turvotuksen määrää. Tästä seuraten mulla on oikeus ostaa suklaata myös viikolla... [8|] No paino on taas noussu. Tarviin jotai hormonia ku omat ei pelitä tai muutun koht mieheks... Ei kiva! [;)]

Josko lähtis viemää auton huoltoo ja kävis samal iertää kirpparit, kaikki 2.

Hei, meinas unohtuu... Mul on huomenna vauvavapaa päivä!!! Meen kouluttaa ongelmakoiria/ohjaajia päiväks. Vähän kyl harmittaa ku vauvauinti mun osalta välii, mut Nilla menee isin kans kaksistaa! Toivottavast ne on oikein hanlia tapauksia, et menee mahdollisimman myöhään... [8D]
 
Moi!
Olen kateellisena lukenut sipsterin vauvan pitkistä päiväunista - meillä ei ole sitten ihan alkukesän nukuttu yli tunnin päiväunia. Yleensä tuo pikkumies nukkuu puolisen tuntia, parhaimmillaan tunnin unet. Hyvänä päivänä nukkuu kolmet päikkärit, yleensä kahdet. Jos nukkuis pidempään, kahdet päikkärit olis mun mielestä ihanteellinen määrä, mutta kun ei... Kyllä sitten olenkin aina illalla tosi väsynyt, kun painan ton pikkuriiviön perässä kaiken päivää!
Sipster, mun mielestä sitä perinteistä kantoreppua ei saa selkään, mutta meillä on ns. kantorinkka, joka on ulkoilussa hyvä, esim. metsässä liikkuessa. Tosin teillä tytön pienen koon vuoksi rinkkaa ei pysty ehkä vielä käyttämään. Meillä Ilmari (72cm/9180g) pystyy siinä juuri ja juuri olemaan, mutta parhaimmillaan sen käyttö on luultavasti siinä vuoden iässä.
Hienoa Corolla toi sun painonpudotus! Mulla kävi niin, että heti synnytyksen jälkeen kuukausi pari olin kevyempi kuin ennen synnytystä. No, terkkari kehotti syömään kunnolla, ettei maidontuotanto kärsi. Minähän söin ja laiskottelin koko kesän ja nyt sitten yritän laittaa itseäni ruotuun. Inhoan tätä omaa plösöyttäni, mutta toivon, että nyt kun alotin taas jumpat, pääsisin kohtuukuntoon. Ei kai 35-vuotiaana tarvi enää teinimittoihin päästä, mutta kun olis kunto sellanen, että jaksais arkea paremmin ja olis vireä olo.
Kyllä tässä välillä tuntee itsensä niin huonoksi ihmiseksi, kun tuntuu, ettei saa mitään aikaiseksi. Jotenkin Ilmarin hoito imaisee mut niin täysvaltaisesti mukaansa, että muut touhut on pakko jättää vähemmälle. Ja ei se mies meilläkään niin paljoa auta. Tuntuu olevan vaikeaa jumppien aikana pojan kanssa oleminenkin, eikä niitä jumppia ole kuin kolme viikossa. Joskus niin väsyttää tää kaikki... Ja nyt Ilmari heräs päikkäreiltä, ihan 20 min nukuttiin nyt.
 
Ei se meilläkää suoraa putkeen niitä nuku. Laitan sen sänkyy, se nukkuu n. tunnin sit hyydytän sen viel vieree ja sit se saattaa kuorsata hyväl säkäl kaksiki tuntia... [:D] Mie sit luen otsalampun kans vieres kirjaa tai surffaan netissä. Enää ei uskalla jättää sitä sänkyy yksin, joskus siirrän sen takas omaa, ni pääsen käyttää koirat pikapissalla. Voi venomi noit Imatran kirppareita, ei mitään!!! Nyt varasin fb:n kirpputori pikkukammarist pari bodya. Ärsyttää ostaa uutta!!!

Ootteko jo laskenu vauvoja jo tuonne syksyiseen maahan seikkailee? Mitä niil on ollu päällä??? Mie ostin Lidlistä ne kuravaatteet ens kevääksi, tosi hyvän tuntuset ja halvat!
 
Me ulkoiltiin eilen vähän rapsakammassa säässä ja mukulalla oli tommonen vähän paksumpi ulkohaalari (ei nyt toppahaalari kuitenkaan). Keinuttiin ja käytiin puistossa liukumäessä ja hakemassa tuntumaa hiekkalaatikkoon. Tuntui olevan ihan hyvä valinta säähän nähden mutta valitettavasti vähän turhan nafti. No tulipa liattua sekin haalari näin kertakäyttösesti. Täytyy pestä se ja laittaa odottamaan seuraavaa käyttäjää [:D] Tänään oli sitten päällä tommonen Reiman kuorihaalari. Ei oltu ulkona kuin pistäytymässä ja sekin sitten loppujen lopuksi rattaissa sadesuojan alla joten lapselle tuli auttamatta hiki. Höh. Vaikeeta pukea se oikein. Varmaan jos oltais rymytty taas maassa ja keinussa jne. niin olis ollu ihan hyvä valinta mutta kun tuli vettä ihan esterinä niin kävi näin.

Mulla on kanssa noi sadevaatteet odottamassa. Nyt toi mukula liikkuu vielä niin kömpelösti ts. ulkovaatteissa ei hoksaa edes ryömiä joten en ole sadevaatteita vielä pukenu pihalle. Sitten kun se jo osaa vähän hiekkalaatikossa touhuta niin voi haalarin päälle laittaa ne.

Piakkoin ollaan lähössä pohjoseen kun ukko lähtee metälle. Me lähetään sitten pojan kanssa mukaan että appivanhemmatkin saa touhuta lapsenlapsen kanssa ihan urakalla. Varmaan pitää pakata kaikki maholliset vaatteet sinne mukaan kun saattaa niillä korkeuksilla tulla jo luntakin [:-]
 
Takaisin
Top