Jos ei jaksakaan intoilla

Ootteko jo vaihtanu vauvaa pois kopasta kunnon istuimee? Mua rupee jurppii tuo kaukalon raahaaminen ku tyttö kuitenki painaa jo melkei 7kg. Oon kattonu tuota Britaxin Hi-way tai secura 2. http://www.britax.fi/turvaistuimet
Onko kellää mitää kokemusta kummastakaa? Myös Gragon jotai comfort tuolia katoin mut se oli saanu tosi huonot arvostelut. Vaikeaa tää valinta. Ois helpompaa jos tyttö ois jo sen 9kg...
 
Meillä on käytössä vielä kaukalo, mutta ollaan jo yli kuukauden päivät säilytetty kaukaloa autossa. Ei jakseta roudailla sitä ympäriinsä. Joskus käytän kantoreppua tytön kantamiseen parkkipaikalta esim. kotiin. Näin saan kaksi kättä tavaroiden kantamiseen kuten kauppakasseihin. Meillä tämä on ollut toimiva käytäntö.
 
Sipster, mä ostin jo Britax evolva 123-merkkisen. Menee
9-36 kg. Mutta eihän tossa istuimessa ole kiloilla väliä vaan
pituudella, mun mielestä. Koska se turvavyöhän pitää tulla
olkapäiden päälle korvien alapuolelta, eikä niin että, turvavöiden
yläosa lähtisi tyyliin otsan korkeudelta. Meidän tyttö varmaan
pian lähentelee 70 cm, koska 74 vaatteet on jo käytössä
ja painoa reilusti yli 9 kiloa, siltikin tuoli on liian iso.

Lisäksi kyseisessä istuimessa turvavyön pehmusteet ovat
todella leveät lapsen rinnan kohdalta, tuntuvat hankalalta
käyttää noin pienellä.

Tämä vaan esimerkkinä että mitä kannattaa ottaa huomioon
seuraavaa penkkiä hankittaessa.
 
Mun mielestä kaukalo kannattaa vaihtaa sitten vasta isompaan
kun muksu ei tosissaan pituuden puolesta mahdu siihen,
tai sitten painaa jo yli sen 13 kiloa...
 
Perjantaina oli 5kk neuvola. Nyt on tullu se "rintamaitorepsahdus" kasvukäyriin kun mitat oli 71,5cm 8770g eli kasvua oli vain 0,9cm ja 270g kuussa. Ei haittaa, on tossa vonkaleessa raahaamista ihan tarpeeksi [:D] Pieni hidastus silti kun aiemmin on tullu saman verran viikossa. Huomenna aletaan sitten harjotella kiinteitä.

Rokotukset saatiin kanssa perjantaina kaikki kolme. Itkeä ei tarvinnu eikä mitään jälkioireitakaan tullu. Hyvä!

Meillä on kaukalo vielä käytössä. Tilanteesta riippuu raahaanko lasta siinä. Aika ahkerassa käytössä on matkarattaat, semmoset kevyet kuomuttomat kolmepyöräset. Pidemmälle kun mennään niin otan yhdistelmien rattaat. Rintareppua käytän lähinnä sillon jos haluun mennä metsään koiran kanssa. Siellä kun ei hyvällä tahdollakaan pääse etenemään rattaiden kanssa. Kaupassa käymistä varten toi meiän reppu on huono tai sitten en vaan osaa reppuja käyttää kun tuntuu pöljältä kumarrella alahyllyille sen kanssa kun kakara on sitten ihan killissä. Jotenkin tuntuu että ite pääsen kaupassa helpommalla jos lykkään lapsen kaukaloineen kauppakärryyn tai sitten semmoseen vauvaistuinkärryyn (ilman kaukaloa sinne siis). Turvaistuin odottaa valmiina että lapsi oppis istumaan kun siinä pitääkin olla paljon suoraselkäsemmin kuin kaukalossa. Onkos toi nyt Britax multi-tech 9-26kg tms. Ihan pätevän näkönen laitos. Toivottavasti se on myös kätevä siirtää autosta toiseen kun ollaan jo esim. tulevaa päivähoitoa suunniteltu niin että mies vie lapsen aamuisin ja mä sitten haen. Kun liikutaan eri autoilla siis.

Hikka on meilläkin vieraanamme usein. Nykyään toi muksu ei onneks siitä hermostu mutta etenkin lapsen alkutaipaleella se oli varma raivarin aihe. Sillon ko. vaiva oli myös useammin riesana.

Me ollaan oltu kyllä tosi paljon ulkona. Yks hirveen hyvä syy siihen on tää meiän kämpän lämpötila. Täällä nimittäin on kokoajan päälle 30 astetta. Ulkonahan on melko lailla sama lämpötila mutta siellä ilma ainakin liikkuu! Ollaan oltu ihan omassa pihassa, uimarannalla tai sitten kaupungin turuilla ja toreilla ja puistoissa. Hiki tulee äidillä ja pojalla mutta se tulee sisälläkin. Ja järvessä sitä saa huuhdottua poiskin. Nyt oltiin lauantaina kattomassa niitä ukon kisoja. Siellä törötettiin sitten kuutisen tuntia ulkona. Poika ulkoili varjossa tai makoili rattaissa kuomun alla ja oli tyytyväinen ja hietön. Ite törötin sitten auringossa olostani nauttien ja havaitsin vasta loppumetreilläni palaneeni lähes kauttaaltaan... Kyllähän sitä muistaa lapsen suojata mutta oma nahka tuppaa unohtumaan [:D] Ens viikonloppuna lähetään taas mökille. Hyttyset on vissiin vähän vähentyny sielläkin joten poikaa uskaltaa ehkä ulkoiluttaa sielläkin sitten enempi. Tai sitten laitetaan Free -myrkkyä. Se on hajutonta ja voi käyttää vauvoillakin.
 
Tyttö on nyt kolme päivää maistellut bataattisosetta. Pienillä maisteluannoksilla mennään, mutta lisäillään tytön tahdissa annoskokoa. Kyllä heti vaipassa saa nähdä, että on muutakin mahaan mennyt kuin maitoa, heh :)
 
Me ostettiin kas jo isompi istuin, graco comfort s, ja siitä on ollut juttua että olis menestynyt ruotsissa huonosti testeissä, mutta se on kiinnitetty väärin silloin. Lastentarvikkeessa ainakin kertoivat että on tosi hyvä istuin... Ja se miten tulkitsee testejä vaikuttaa myös siihen...


Ihanaa,se  lupaa viilenevää... :D
 
Ja niin me liityttiin viimesinä kiinteiden syöjien joukkoon. Alotettiin aamu ekalla perunasoseannoksella. Hyvin upposi! [:)]
 
Heh, oli joku aika puhetta siitä hikasta... Mei neitil on ollu nyt viimesenä kolmena päivänä ainakin pari hikkaa per päivä! Hermo sillä menee helposti. Oon päätyny tuoho Britaxin Secura istuimee jos se siis sopii mei autoo, luulis mahtuvan ku on tuo berlingo. Tykästyin sen turvallisuutee ja siihe et se on vähä korkeammalla ni tyttö näkee paremmi ulos, ku tykkää katella maisemia. Ja sit ku tuo neiti näyttää olevan tollane rimpula (äidin läskeistä huolimatta) ni se varmaa menee siihe muutaman vuoden. Sitä Multi-techiä katoin sit kans ja kävin kokeilee, ni ei pysy tyttö viel lähelläkää kyydis....

Me ollaa kokeiltu tähä mennes peruna-maissia, peruna-porkkanaa ja peruna-parsaa. Iltaisin neiti saa maissivellimaito seoksen. Nyt pitäis tehdä ite noita ruokia pakkasee, tähä asti oon ostanu valmiina. Selitys, ei vaa millää jaksanu noil helteil keittää... [;)]
 
Ihan kauheeta, meidän tyttö tippu tänään lattialle meidän sängystä! Nukutin häntä iltapäiväunille ja nukahdin hänen viereensä. Imetin ja hän sattui olemaan tällä kertaa reunan puolella. Yleensä olemme kahden keskellä sänkyä, että on tilaa reilusti, mutta nyt mieskin oli nukkumassa. Yhtäkkiä heräsin siihen, että likka vaan kupsahti lattialle. Onneks oli matto alla niin ei ollu niin pahan kumahdus. Mitään ei onneks käynyt, mutta tyttö luonnollisesti säikähti. Sylittelyn jälkeen oli oma leikkisä itsensä. Huh! Annoin yötä vasten varuiks särkylääkettä, jos vaikka päätä särkee tms. Täytyy tässä tarkkailla tytön vointia. Huomenna neuvolaan, kiva kertoa siellä....vaikka toki tällaista sattuu muillekin. Mutta tulipas käytännön muistutus, että pitää oikeesti varoa ton pienen liikkujan kanssa.

Viime yönä meillä herättiin 1-3kertaa TUNNISSA!! Arvatkaas kuka oli aamulla ihan rikki-poikki-katki, kun mies tuli töistä kotiin. Hän hoiti onneksi likkaa aamulla pari tuntia, niin sai levätä. Ensimmäistä kertaa tunsin itseni hieman masentuneeksi ja oikeesti voimattomaksi olemaan äiti. Mutta onneksi päivällä olo jo voimistui.
 
Säikähdit varmaa iha älyttömästi, hui! Mie nukutan tyttöö välil kans vieree ja oon yrittäny laittaa esteitä. mut eipä ne kauaa enää auta.

Meidä neiti päätti eile et on iso tyttö eikä tarvi päikkäreitä. Eli herättii 7 maissa ja käytettii auto huollossa, käveltii koirien kans rattailla reilu tunti, käytii kirpparil ja silmälasiliikkees ja tyttö vaa kenottaa istuimes kaikki nää ajelut!!! Tossa kolmen jälkee söi jälleen maitoaa ja hieroskeli silmiää ni sain ku sainki tainnutettua tytön kainaloo. Nukku tasan puol tuntia ja sit muka virkeenä ylös. Meille tuli vieraita ja tyttö viihdytti niitä pari tuntia ja oli jo enne kasii valmis yöpuulle, mut venytettii sit viel puol tuntii. Nukahti melko nopeesti... [;)] No nyt nukkuu sit vieläkii...
 
Sipster oho, teidän neitihän on ollut skarppina ja päättänyt nähdä, miltä se kokonainen päivä näyttää ilman suurempi unia. Onneksi kuitenkin yöunille nukahti hyvin!!

Oltiin tänään 5kk-neuvolassa: pituutta 63,5cm ja painoa 6020g. Jes, päästiin jo yli kuuden kilon [:)] pienet ilot!
Kaikki oli hyvin, rokote vaan pisti itkuksi. Ja terveyskeskuksessa oli vielä tolkuttoman kuuma!! Oltiin tytön kanssa molemmat ihan hikisiä kun kotiin lähdettiin. Saatiin vinkiksi kokeilla iltaisin maissivelliä tai muuta vastaavaan. Ostin sitten heti kaupasta ja katsotaan kokeiltaisko jo tänä iltana. Auttaisiko yöuniin. Lisäksi kylmä purulelu on meillä nyt hitti. Neiti jyysti sitä päivällä kuin konkari jätskituuttia tai tikkaria. Taitaa ikeniä kutittaa.
 
KiCa: Uskoisin että joka lapsi tulee putoamaan päälleen vielä ellei ole sitä jo tehny. Meillä muksu oli tehdä sen juhannuksena kun nukkui yöuniaan vaunuissa. Onneksi satuin tarkistuskäynnille sillon kun se roikkui puoliksi ulkona... Mä oon onnistunu kopauttamaan sen pään kyllä monta kertaa kattoon. Meillä on viisto katto olkkarissa ja oon nostanu lasta sohvalta varomattomasti... Ja kerran sen pää osui oven karmiin kun olin sitä viemässä pesulle vessaan. Aina tommosen kopsahduksen jälkeen muistaa olla vähän aikaa varovainen ja sitten mä taas alan koheltaa. Oon kyllä mestari ihan ittenikin telomisessa [:-]

Mä testikäytin tota uutta turvaistuinta. Poika on niin pitkä että sopii sen puolesta istuimeen jo kuin nakutettu. Mutta saa olla kaukalossa edelleen. Otetaan istuin käyttöön jahka oppii paremmin istumaan.

Tosta väsymyksestä vielä minkä KiCa mainitsi... Mulla mielialat laskee kyllä lehmän häntää jyrkemmin jos väsyttää. Ja pinna lyhenee samaa tahtia. Meillä toi muksu nukkuu kyllä yöt hyvin mutta itellä on ajoittaista unettomuutta. Etenkin jos on kuuma. Ja sitten kun on muuten hankala saada unta niin voi veljet kun alkaa vituttaa kun mies kuorsaa vieressä... Sitten on niin vihanenkin ettei pysty nukahtamaan. Ja sitten alkaa odottaa että koska poika herää... Seuraavana päivänä on kuin se kuuluisa nukkuneen rukous ja tulee hirveen usein semmonen huono äiti -olo ja masennus kun ei jaksa mitään - ei edes viihdyttää lasta vaan oottaa vaan että pääsis nukkumaan. Joskus taannoin oli joku synnytysmasennusmainos tms. telkkarissa jossa äiti hyssyttää lasta laulamalla Levon hetki nyt lyö sanoin "ole hiljaa jo nyt, mä en jaksa sua enää". Joskus ajoittain väsyneenä tuntuu siltä, onneksi hyvin hyvin harvoin. Tähän äitiyteen kuitenkin liittyy niitä "kiellettyjäkin tunteita" jotka on kyllä ihan sallittuja kunhan eivät oo jatkuvasti päällä.

Ja asiasta näkkileipään: meilläkin toi viilennyslelu on ollu hellehitti. Lapsen oma jätski [:D] Jossain oli muuten joku ohje kuinka näihin mehujääpuikkomuotteihin voi laittaa hedelmäsosetta niin saa vauvalle sopivan "jätskin". Ei huono!
 
Mulla on kans välillä tuota unettomuutta ja sit tuntuu ettei hermo riitä mihinkää... Se on niin ärsyttävää ku ukko+vauva kuorsaa ja ite pyörii sängyssä. Lopulta päätyy surffailee nettii ja sit ku nukahtaa vauva luultavammi herää syömää... [:@] Oon miettiny et johtuisko tuo unettomuus siitä, ettei tarvi sillee käyttää aivojaa ku töissä käydessä!?!? Oma työni on tosi fyysistä ja myös psyykkisesti rasittavaa (koko ajan valppaana, ettei tuu turpaa) ja nyt "vain" pyörittää kotia. En sllä et se ois peace of cake! [:D]

Koht tarviis lähtee taas raahaa maitoo kaupasta ja ehkä vähä ruokaakii...
 
No ohhoh corolla! Komeat on tytöllä mitat! Mahtaa sullakin joutua selkä koetukselle pikkuista raahatessa! Meillä oli hintsan verran enemmän pituutta 4kk mutta paino laahaa perässä. Ehkä sitäkin lajia alkaa nyt tulla kun lapsi on päässy lihapatojen äärelle.

Mulla on sipster ollu kanssa samanlaisia aatoksia ton unettomuuden suhteen. Nyt on taas vissiin joku helpompi aika sen suhteen kun tuntuu että saa taas nukahdettua. Uutena on tosin tullu että herään öisin ilman syytä ihmettelemään...

Sattuuko kenelläkään olemaan kokemusta korvatulehduksesta? Tai siis että miten sellasta lähtee edes epäilemään? Meillä on tullu välillä semmosia selittämättömiä huutokohtauksia ja mietin että voisko taustalla olla joku tommonen.
 
Moon, ei oo selkä koetuksella ku ei jaksa kantaa [:D]
Hyvinhän se pärjää päivät tossa lattialla ja sitterissä...
Allergiatesteihin saatiin lähete kun tyttö oksentaa
aina ton porkkana-perunavellin ulos.
Ja kilokaupalla sais hakee rasvoja reseptillä kun on
periny isänsä atooppisen ihon [&:]
 
Milläs sais yöunia pidemmäks? Herätään 3 tunnin välein.
 
Onpas corolla sun vauvalla kokoa... [:D] mei neiti oli 4kk neuvolas 64cm ja n6700g lääkäri ilmotti et on alipainone. [:@] Meillä tyttö alko heräilee kans parin tunnin välein ni rupesin antaa maissivelliä iltapullolla. Riisivelli pitää kuulemma viel paremmi nälkää, sitä sit ens viikol kokeilee.

HIKIHIKIHIKIHIKIHIKI JA HIKI.... Kävin leikkauttaa varpaankynnen tänää ku heppa on joskus astunu sen päälle ja se kasvaa ihon sisää. No eikö sit tullu kastelu kielto. [:@] Leikkas viel molempien pottuvarpaiden kynsistä palaset ni ei mitää toivoo selvitä kuivana. Suunnittelin peseytyväni tytön kosteuspyyhkeillä... Great! [:-]
 
Meillä on muksulla ilmeisen hyvät unenlahjat... Tossa joku aika sitten se rupes heräilemään kun se harjotteli punnertamista. Alkuun tainnutin sitä maidolla mutta sitten tuli mieleen että sehän osaa periaatteessa jo nukkua koko yön syömättä joten aloin sitten tassutella sitä uneen. Tuttia suuhun ja tyynyä pönkäksi ettei pääse kääntyilemään ja johan taas auttoi. Tissiä annoin vain jos mikään muu ei auttanu. Viime yönä onnistuin ite herättämään muksun kun rupesin sitä peittelemään jne (aukasin ikkunan yöksi ja ilma kuitenkin n.15 astetta...). Onneksi tuo taas taintui kun jaksoi silitellä hetken ja lykätä tuttia suuhun. Yleensä se menee siis nukkumaan 19-20 aikaan ja herää aamusella kerran syömään tossa 4-6 aikaan ja jatkaa sitten vielä unia. Noustaan yleensä 7-9 aikaan.

Mä en osaa ottaa tosta lapsen hyvästä nukkumisesta mitään gloriaa ittelleni. Se vaan alkoi nukkua hyvin jossain vaiheessa. Parhaimmillaan se on siis nukkunu 12h putkeen ilman mitään herätystä. Mä uskoisin että lapsi alkaa nukkua sitten kun se itse on siihen valmis joskin varmasti sitä voi auttaa tajuumaan sen rutiineilla ja tassuttelulla ja ja ja. Mitään yleispätevää kikkaa ei varmasti ole. Ajan kanssa.

sipster, mee vauvan ammeeseen istumaan ja pese ittes kylmällä pesulapulla! muovipussit jalkaan varuiks ;)
 
Moon arvaa mahtuuko mun laardiperse mihikää ammeesee. Mut olin meilestäni kovin genius... Istuin suihkujakkaralla, jonka hommasin raskausaikana ku huippas, ja nostin jalat muovisen pyykkikorin reunalle ni et ne roikku siel sisäs ja sit oli jalat viel aamutossuis. [;)] Ukko ehdotti et käy lattialle makaa jalat ylöspäi ja sit tulee selällää "uiden" pois sieltä ja lisää tytön kylpyöljyä välillä et luistaa paremmi... Saatii aikas hyvät naurut!!! [:D]

Täytyy kokeilla tuota tassutusta, on päässy kokonaa unohtumaa ku se on nukkunu nii hyvi!!!!!!
 
Hmm tänään taas tuli mieleen samat ajatukset kuin ketjun alussa. Musta on oman lapsen myötä tullu ehkä vähän myötämielisempi muiden lapsia kohtaan MUTTA todella ärsyttävää kuunnella vieraiden lasten kitinää yleisillä paikoilla (ja muutenkin). Erityisen hirveältä kuulostaa kun joku kakara sanoo semmosella valittavalla äänellä "mamma" [:'(][&:][:@] HYI

(ja ihan varmana mun lapsen kitinä ärsyttää muita, en kuvittele että muut ihmiset pitäis sen ääntä jotenkin maailman kauneimpana...)
 
Takaisin
Top