Jos ei jaksakaan intoilla

5 kk neuvolassa kipaistiin maanantaina ja pituutta oli poitsulla 69.5 ja painoo 9935. Järkkyreissu kaikkinensa. Just päikkäriväsymyksen aikaan säikäytti kun kokeili sitä moro-heijastetta, niin parkuhan siinä tuli. Sitte vielä ne mittaukset ja kaiken päätteeks vielä piikkiä reiteen. Sydän meinas särkyä kun katto anovasti minua alahuuli ihan rullalla neuvolatätin sylissä, että ota minut äiti tästä pois. Nyyh... Sitten illalla nousi kuume ja kesti vielä eilisen. Muutenkin kun on sikakuuma kämpässä, niin sitten vielä kuumehiet vauvalla siihen päälle!

I did it, I did it! Alotin tosiaan sillo 2 vko sitten sen vähähiilihydraattisen ja elämäni ensimmäisen kerran en oo sortunu mihinkään herkutteluun! En ois koskaan uskonu että tää vois onnistua! Varmaan tosin tuli treenattua "kieltäytymisiä" raskauden aikaan sen verran että luonne on lujittunu pikkasen:)

Alkuasetelma oli sillon

23.6. Paino 68.1 kg / 6.7. 66.4
Reisien ympärys 60 senttiä / nyt 58
Takapuoli 105 senttiä /nyt 103
Maha 113 / nyt 107
Rinnan alla oleva "makkara mikä lie" 100 /nyt 91
Rintojen ympärys 110 /nyt 105

Vatsasta tippunu senttejä noin paljon, kun se turvotus on hävinny.
Eka viikolla oli kyllä tosi huono olo, ja meinasin jättää koko leikin sikseen, mutta nyt se on hävinny ja on semmonen hyvä fiilis.

Perjantaina lähtään tyttöporukalla risteilylleee!! Radikaali irtiotto arjesta. Ou mai gaad, mitenköhän sitä osaa olla. Ylimäärästä rahaa ei kyllä olis tämmöseen humputteluun, mutta toisaalta miten paljon on jääny laittamatta baariloihin tässä raskaus ja äippä aikana, niin siihen verrattuna...

Ja tukan perkele lähtee päästä!! Siis ihan tuppoina. Sama oli aiemman lapsen kanssa kun oli kulunu jonkun aikaa imetyksen lopettamisesta. Hyvä että uskallan nykiä päätä, ettei kaikki irtoo. Kohta pitäs ottaa itteensä niskasta kiinni ja harjata. Pitää varmaan silmät kiinni harjata [:(]

Ahaa, nyt sitten päikkäriläinen heräs.

Oho Ninsai! Aika rykäsyn oot tossa pienentymisessä tehny. Hatunnosto!
Mulla lähtee kans tukka päästä. Ymmärtääkseni se on kohtalaisen yleistä. Raskausaikana ei niin tipu tukka niin se tippuu sitten myöhemmin tuppoina mutta ei sentään kaljuuntumiseen asti. Ärsyttävää vaan ku jokapaikassa leijailee noita hiustuppoja.

Mites KiCan unikoulu sujuu? Onko yhtään helpottanu? Meillä on nyt nukuttu huonosti. Tai huonosti ja huonosti mutta palattu taas useempaan heräämiseen. Poika kyllä nukahtaa yöunille hyvin mutta herää sitten paitsi syömään pari kertaa niin myös kääntymään mahalleen ja punnertamaan useasti yössä. Tätä kivaa on sitten luultavasti luvassa joka kerta kun se uuden tempun oppii. Onneks toistaseksi toi on vaan hellyyttävää.
Päikkärit on normia lyhyempiä kun on niin pirun kuuma. Täällä yläkerrassa on liki 30 astetta lämmintä... Onneks makuuhuoneet on alakerrassa ja siellä on tuntuvasti viileempää.

Käytiin rannalla tänään koko perheen voimin. Kastettiin poikaakin vähän järveen ja hienosti meni kun ei toinen ollu moksiskaan. Vähän vesitty uimisen virkistävä vaikutus kun piti ajaa kotiin ilmastoimattomalla autolla. Tai se on siis rikki. Onneks menee takuun piikkiin, muuten sais jäädä korjaamattakin. Mies ihan pokkana ehdotti että mä käyttäsin sitä pojan kanssa huollossa ja oottelisin siellä sitten että se ois korjattu. Joo-o, autokorjaamolla on varmaan hirveen hyvä hengata pikkuvauvan kanssa [:D] No, nyt on vaan kummankin saamattomuutta jääny huoltoaika varaamatta.

Ens viikolla on sitten 5kk neuvola. Luvassa muistaakseni kolme rokotusta (en oo ihan varma oliks se tutkimusrokote nyt 5kuisena). Tuskin poika niitä ottaa ilolla vastaan... Oma neuvola on kiinni ja terkkari lomalla. Oon kyllä tuolla "varaneuvolassa" jo käyny äitiysneuvolassa joten tuttu paikka.

Hitsi, kaikki muut tuntuu jo syövän kiinteitä. Meillä odotetaan vielä pari viikkoa. Ens viikolla lähetään viikonlopuksi reissuun enkä haluu vielä siihen sotkea noita kokeiluja. Kokeilee sitten kotona rauhassa. Vettä sai poika ite juoda pullosta tilkan kun musta tuntuu etten pysty juomaan niin pirusti ite että pystysin tuottamaan janojuomaa tarpeeksi. Vaan eipä tuo oo kyllä tähänkään mennessä mitään nääntymisen tai kuivumisen merkkejä osottanu.

Moon unikoulu ei oikein tuota tuloksia ainakaan vielä. en tiedä, vaikuttaako siihen kuumuus vai yleensäkin se, että tyttö nukkuis mieluiten rinnalla. tänäänkin 1,5h illalla nukutin neitiä: kahdet kakkavaipat, kolme rintasyöttöä, useat itkut ja iltalaulut sekä silitykset. päiväunia tuntuu nukkuvan vain kotona. tänään kauppakeskuksessa vetäs kolmen vartin raivarit, kun yritin nukuttaa rattaisiin. meinaa kyllä hermo mennä. mutta yritän olla stressaamatta. iltapäivisin toistaseks päikkäriaika on just siihen aikaan kun esim. sukulaiset haluis tulla kylään. no, ei voi mitään. joskus pidempien (kuin 30min) unien toteutuminen jää väliin.

meillä ei myöskään ole alotettu kiinteitä. ajattelin, että kun 5kk tulee täyteen, niina aloitetaan maistelut bataatilla. vielä siihen asti mennään rintamaidolla.

meidän tyttöä selvästi ärsyttää, kun ei osaa vielä liikkua lattialla eikä kääntyä mahalta takaisin selälle. siinä sitten vähän ähistään.

Meillä alko unikoulu tuottaa tulosta, kun mies alko antamaan tassuhoitoa. Mulla aukee maitohanat, kun tyttö itkee eikä toinen varmaan haluu nukahtaa sinne sänkyyn kun haistaa äidin maidon. Ja varmaan mies osaa paremmin pitää pään kylmänä ku minä.
Alettiin jo miettiä josko tytön siirtäis omaan huoneeseen. Sinne kuulee ja näkee kuitenkin meidän sängystä. Ja saatais nukkua aamulla, kun toinen herää melkeen aina ysiltä ja voi jutella itekseen tunninki ilman, että meitä kaipaa. Vetää käsillä pinnapehmustetta alas ja kurkkii sieltä. Ja sitten on niin hauskaa, jos isä tai äiti kattoo takasin.
Päikkäreitä ei juurikaan nukuta. Paitsi ulkona mummin sylissä, kun isä ja äiti on saunassa ja uimassa. Mietinkin, koska raaskisin antaa tytön yöhoitoon. Tyttö pärjäis varmasti hyvin, mutta mulla vois tulla ongelmia. Yöt ollaan kuitenki nukkuttu aina hyvin ja tyttö nukkuu 21-9 ni on sitä parisuhdeaikaakin ollu. Ei oo tullu viel olo et tarvis saada yö vapaaks. Pitää kattoo elokuussa, kun synttärit sattuu just lauantaiks.

Mulla alkaa hiustenlähtö olla jo normaalia. Sillon ku niitä alko lähtee kunnolla ni mulla lohkes kynnetki kaikki ja nyt vasta alkanu kasvaa ja kestää jotain. En tiiä liittyykö samaan ilmiöön, mut en muutakaan keksi.

Kuurasin yhteensä nelisen tuntia parvekkeen ja terassin "lattioita". Niitä ei varmaan oo ikinä pesty. Sen lisäks lähin viel lenkille, kun mies pisti tyttöö unille. Oli tarkotus hölkötä, mut tuntu ettei saanu kunnol ilmaa ku on niin jotenki kosteeta ja painostavaa. Parasta kyllä oli, kun autollinen nuoria miehiä vihelsi ja huuteli perään et oon herkkuperse ku menin liikennevalois niiden eestä suojatietä [:D]

Aurinkoinen kiitos Moon! Sait kunnian olla ensimmäinen positiivisen palautteen antaja[:)] Kaikki tuki on kyllä tosi tarpeen! Aina kun nään jotain tuttuja niin ootan kielipitkällä että joku huomais ees jotain, mutta kun ei[8D]  Mutta niinkuin Corolla tuolla mainitsi, niin tän ruokavaliomuutoksen on oltava pysyvä. Toisaalta tää sopii mulle hyvin. Nälkä ei ole koskaan, verensokerit ei heilu ja ihottuma pysyy aisoissa ( ei tartte läträtä niin paljoo kosteusvoiteitten kanssa eikä kortisonien). Ja iho ei kutise!! Ensmäisen kerran koko elämän aikana mitä muistettavissa on, niin en kutise! Ihme olotila tämäkin[:D].

Kiinteät. Meilläkään ei vielä hirveesti olla kiinteitä annettu. Kerran päivässä  kasviksia. Aika jännä tuo meijän neuvola, kun jotenkin yrittävät tuputtaa antamaan vauvalle puuroja ja lihoja plus hedelmäsoseita.  Itellä ei ole niin kiire ollu niitten kanssa.

Riiuzka
Voi kun meilläkin tulis ees jotain edistymistä liikkumisen kanssa. Näyttää olevan niin mukavuuden haluinen ja laiskahko tuo vauva, ettei inahdakkaan, ellei kannikasta pikkusen auta pyörähtämään. Äipän geenit siinä suhteessa siis[:D].

parempi se sitten on ettei isä ole kuvioissa ollenkaan, kun paska isä. Oma biologinen isä ei ole ollu mulla kuvioissa ikinä ja ihan hyvin on menny. Enemminkin oon pystyny olemaan kriittisempi omien mies-suhteitten kanssa, eli en loputtomiin siedä mitä vaan. Kun olin 1-v niin äippä tapasi mun nykyisen isäpuolen. Siinä vasta ihana mies ja isäksi oon kuttunu aina! Asetti riman, mitä tavoitella. Tavottelussa kyllä sitten meniki aikaa, mutta lopputulemahan se on tärkein. Ensimmäisen pojan (12-v) isän kanssa mentiin naimisiin ja kaikki, mutta se elo alko olla niin kaveripohjaista ja tyhjän paskan nahistelua koko ajan että sain totaalisesti tarpeekseen. Oltiin 8 vuotta yksissä. Toisen miehen kanssa oltiin 5 vuotta, mutta olikin sitten edelliseen verrattuna taas aivan ääripää. Narsisti, joka yritti alistaa joka käänteessä ja lytätä itsetuntoa alas. Taas sain totaalisesti tarpeekseni. Nykyinen mies on sitten the man. Tässä on kaikki mitä elämältä olen ikinä halunnu! Kädet ristissä polvillaan voin kiittää kohtaloa tästä parisuhteesta! Eli kurkottele vaan kuuta taivaalta, se kannattaa[:)]Tuleva isäpuolikin voi olla mahtava miehen malli niinkuin itsellä. Biologisesta isästä siihen ei välttämättä ole. Ei ainakaan omastani, kun petti mun äitiä jo raskausaikana. Seurauksena mulla on suht saman ikäinen velipuoli, jota en ole koskaan nähny, eikä tämä mun "isukki" ollu 16 vuoteen kertonu ees hälle että systerikin ois olemassa. Vittuillessani kerran teininä soitin heille ja kysyin isää puhelimeen. Oops[:o] , hehe. Sitä saa mitä tilaa[:D].

Mutta tsemppiä sulle ihan todella todella paljon! Älä tyydy mihinkään vähempään kuin JUST arvoiseesi[:)]

Meillä oli eilen 4kk neuvola, tyttö on 64cm pitkä ja painaa 6750g, on kuulemma paino vähän alhainen, mut ei kuitenkaa tarvii olla huolissaa. Lääkäri katto ku tyttö mylläs hoitopöydäl mahallee ja selällee edes takas, ni totes et ymmärtää miks paino ei nouse... [:D] Atooppinen iho ollaan saatu kiusaksemme. [:@]

Kiinteitä oon antanu jonki aikaa. Maissivellin alotin juhannuksena, sit seuraaval viikol maissi-peruna sose ja nyt huomenna peruna-parsakaali-sose. Tarkotuksena olis tehdä tytölle ite mahdollisimman paljon soseitaja nyt se ois mahdollista ku sain riistapakkasen tyhjäks ni pystyn sulattaa ja siivoo ton ruokapakkasen ni voi alkaa sit täyttää sitä marjoilla... Paljon en ole kiinteitä kerralla antanu ku tuppaa menee ummelle, ku vesi ei ole niitä suurimpia herkkujuomia... Oon tupannu antaa vettä aina enne syömistä et saa edes vähä menee sitä.

Meillä tyttö nukkuu yöt tosi hyvin 21-9 yhdellä syötöllä, mut päivällä unet jää tosi lyhyiksi, kuumuuden takia. Mut onpa kiva ku saa tyttöä uittaa ammeessa ja järvessä ku on tarpeeks lämmin!!! Kuulin just et tänne meille päin on ens viikoks luvattu 36astetta, millähän saa vauvan pysyy nesteissä???

sipster, ihanaa että ei olla ainoita monen pakastimen haltioita. Meillä kanssa mies metsästää, joskin riistapakastimessa on enää varsin vähän riistaa, enemmän sitten kaikkea "ostin kun halvalla sain" -reserviä.

Mites teidän vauvojen tukka on lähteny kasvamaan? Meillä lapsi syntyi muutama karva päässään ja tuntuu ettei ne oo ainakaan lisääntyny tässä kuukausien aikana... Mutta kun omia vauvakuvia kattoo niin oisinkohan ollu 3-vuotias kun oikeesti alko olla tukkaa päässä. Onneksi sitä sen jälkeen sitten siunautuikin [:D]

Tässä on nyt joka päivä tullu käytyä rannalla. Ja lapsi on päässy nyt ihan kokonaan kastautumaan järveen. Aiheuttihan se pieniä naamanväänteitä mutta ei sentään tarvinnu itkeä ääneen.

Vieläkään ei ryömitä, hyvä niin. Kyllähän sitä ehtii myöhemminkin. Ja mä pystyn hyvin nyt tekemään kaikki kotityöt lapsen ollessa hereilläkin kun ei tartte joka hetki olla tapittamassa perään. Jos meinaa tiukka paikka tulla niin joko keskeytän hommat tai huijaan muksun kattomaan telkkaria [;)]

Mä oon antanu muksulle vaan pari kertaa vettä. Kaipa ton pitäis pysyä nesteytettynä maidollakin. Pitää vaan ite muistaa juoda ihan järjettömästi.

Veden juomisesta meille ainakin neuvolassa sanottiin, että vettä ei tarvitse vauvalle juottaa, mutta ei se kiellettyäkään oo. Kuumalla riittää, että imettää/syöttää (maitoa) tiuhaan tahtiin. Tänään kokeiltiin tytölle kyllä ekaa kertaa keitettyä vettä. Vähän meni (15ml), mutta jos tottuisi siihen, helpottaisi se mua. Ei tarttis aina olla rintaa kaivamassa esille vaan vois kokeilla riittäiskö vesihuikka pahimpaan janoon.

Meillä on näin kuumalla maistunu muksulle vesi paremmi ku maito. Ei juurikaan tykänny vedestä, mut nyt oltii torstaina koiran kans kokeissa ja lämpöä oli 34astetta, ni rupes neitille vesi maistuu...

Hiuksista... Tytöl on sellane aito kasari tukka, päältä iha lyhyt (ja harva) ja takatukka on pitempi, sitä on enemmän ja menee kiharaa! Voitte kuvitella minkä näköne se on... [:D]

Voi kiesus et meinas lentää yrjö ku annoin ekaa kertaa peruna-parsakaali evästä ja sit sitä tuli pukluna maidon kera puolen tunnin päästä! [:-] hyi hoo et voi olla pahan hajusta!!!!

Moon meillä käyn minä metällä, tai kävin. Saattaa olla ettei tartte tytön kans paljoo metälle viel lähtee.... Ehkä kolmen vuoden päästä. Siihe saakka täytyy tyytyy kaupan lihaa! [&o]

Kyllä mä sanoisin, että kokeilkaa juottaa vettäkin muksuillenne.
Meinaan että kaikkihan sitä ei juo, mutta jos muksulle maistuu
niin ei voi olla pahasta näillä helteillä. Meillä maistuu [:)]

Tyttö juo selkeesti vähemmän maitoakin näillä helteillä.
Hyvä niin, ettei liho turhaan... Tyttö täyttää siis tällä viikolla
4 kk ja on jo isompi kuin naapurin 8,5 kuukauden ikäinen poika!
Ei ihme että neuvolassa puhutaan jättivauvasta.[:D]

Hikistä on. Meinaa olla nihkeetä harrastaa liikuntaa ku ei
muutenkaan mitään jaksais. 6 kiloo on lähteny
(9cm mahasta ja 6cm perseestä) ja 18 kiloa vielä
pitäis pudottaa. Tosin nelisen kuukautta sitten (viimeisilläni) olin 17
kiloa painavempi kuin nyt, ei oo ikävä raskautta [:D]

Kolmannen tatskan otan keskiviikkona. Siihen tulee
mm.tyttäreni nimi[:)] Siitä tulee ihan sikahieno!

Olen nyt parina päivänä juottanu pitkin päivää tytölle pullosta vettä. Määrät ei ole kyllä huikeita. Päivän aikana menee alas noin 15-20ml. Mutta nyt tänään on pulauttelu lisääntynyt huikeesti. Onko teillä pulauteltu enemmän kun olette antaneet vettä? Yritän tässä vaan miettiä, että mistä johtuisi....

KiCa: meillä on menny vieläkin vähemmän vettä alas. Oon yrittäny tuttipulloa, nokkamukia, hörpyttämistä. Kerran poika malttoi juoda tuttipullosta mutta ilme on ollut sen jälkeen aina vettä tarjotessa ihan järkyttynyt [:D] Ei oo vissiin sitten hyvää. Toi on kumma tapaus siitä että ei myöskään pulauttele. Oiskohan se viis kertaa elämänsä aikana kerenny sen tekemään? Mä kun olin luullu että kaikki vauvat pulauttelee. Parin kaverin vauvat on kyllä nyt helteellä pulautellu ahkerammin. Oiskohan se sit että syövät ahneemmin kun janottaa ja sitten tulee helpommin ylös? Tiedä häntä. Tai sitten ei just maha ole veteen tottunut tms.

corolla: Sullakin on kaikki raskauskilot siis jo lähteny? Mahtavaa! Mä kävin just eilen kaverilla puntarilla ja pari kiloa ois vielä jäljellä. Joskaan ei nyt haittaisi vaikka olisivat tulleet jäädäkseen, oikeella kymmenluvulla ollaan kuitenkin. Uskomatonta jos jaksat näillä helteillä treenata! Mä treenaan vaan istumalihaksia koneella tai sitten rannalla. On sentään tullu löllöiltyä uimarannalla päivittäin.

Perjantaina neuvola rokotuksineen. Toivottavasti ei tuu mitään oireita, ei varmana oo kiva jos alkaa lapsi oksentaa näillä säillä. Ollaan vielä lähössä viikonloppureissuun. Ukko osallistuu triathloniin ja lähetään isolla porukalla tsemppaamaan.

Moon, joo pari kiloo olis mullakin vielä noita raskausajan
saavutuksia tiputtamatta. Ja sitten lisäks vielä 15 kiloa,
mikä on ollu TOOOODELLA kauan jo suunnitelmis.

Tavote olis rantakuntoon kesäksi 2011! Eikä se niin
mahdottomalta tunnukaan, onhan tässä aikaa.

Kyllä meillä neuvolassa ainakin neuvottiin, että kuumilla suositellaan myös vettä... Hikoileehan lapsi runsaasti... Meillä vettä meni alkuun huonosti, mutta nyt päivän mittaa juodaan tasaseen tahtiin... Maito ei kuumalla maistu, tosin ei itellekään se näillä ilmoilla maistu... =)

Kyllä tässä jo talvea odottaa... Mun puolesta saa vettäkin tulla vaikka seuraavan kuukauden, mutta tää kuumuus riittää meille...

Mulle sano neuvolas et vois maustaa vettä esim banaanisoseella tai jollai muulla makealla jos vesi ei uppoa. Sitä ei kuulemma tarvi paljoa laittaa et maistuu. Meillä tyttö vetää vettä iha miellellää, menee n 1,5dl päivässä, en tiedä onko sopiva vai!?! Ostin sellasen trainer-mukin, mist ei tule ku imemällä ja tyttö tykkää leikkiä sillä ja jurskuttaa takaikenillä [:D] tuntuu vissii hyvälle...

Ootteko minkä verra olleet ulkona näillä keleillä? Me ei olla oltu ku muutama tunti pienissä erissä. Aamuisin ollaa käytetty koirat lenkillä, vajaa tunti, enne ku lämpö nousee taas 30 asteeseen.

Eilen mei tyttö sai lahjaks sukulaiselta metallinhohto vaaleanpunaiset lakerikengät. Voi että ne on jo niin rumat et on melko hienot! [:-] Joutuu ehkä sunnuntain laittaa ne jalkaa ku on kaverin lapsen ristiäiset. On tytöllä jotai tekemistä ku yrittää saada ne jalasta suuhun!!! [:D]

Sipster, millanen on trainer-muki?
Me ei olla oltu likan kans pihalla ollenkaan helteillä.
Ei vaan pysty. Ja kun mukulakin on samanlainen hikimylly
ku äitensä, niin ei varmaan viihtyis sekään.
Toissayönä heitti hienossa kaaressa koko mahansa sisällön
petiin kahteen otteeseen, tuli hieman pyykkiä...

Onks teitin mukuloilla usein hikka?
Meillä joka päiväistä / monta kertaa päivässä.
Vesi auttaa, mutta mukula aina hermostuu siihen hikotteluun.

Se trainer-muki taitaa olla meillä mam-merkkinen, se on vast 6kk eteenpäin mut tyttö tykkää leikkii sillä. Oon siis huono selittää mut tuossa on linkki...
http://www.ainu.fi/Tuotteet/Ainu-Mam-Trainer-Ensimuki-220ml

Meil ei ole hikkaa enää iha joka päivä... Meillä ei neiti pysty kykenemää syömää ku NUKin pulloista ruokaa, vettä menee kyllä mistä tahansa mut maito ja velli pitää NUK. Tosi kiva yrittää ettii vellituttia siihe... Nyt on yli 6kk tutti ja vellin seassa maitoa et se tulee läpi. [:@]

Me ei kanssa olla voitu olla ulkona nyt ollenskaan. Poitsu hikoilee ihan tajuttomasti, ja sen sydän vian takia on oltava niin tarkka nesteytyksestä, että jos alkaa mennä kuivumisen puolelle, niin saattaa laukasta ne rytmihäiriöt. Alkaa suorastaan jo v...tuttaa nämä helteet. Tunnin välein yöllä pitää antaa vettä poitsulle, kun hikoo niin että pään alla on aina semmonen iso märkä läntti. Meidän kämppä on vielä kuivaushuoneen yläpuolella ja mummot jyrää sitä tuuletinta yötä päivää niin että meidän makkarin lattia on ihan kuuma eli lämmittää jo tukalaa kämppää entisestään. Eiköhän ne pyykit kuivas nopeemmin tuolla helteessä naruilla! 

Takaisin