Jos ei jaksakaan intoilla

Oli kamala lauantai. Kaverit tuli 7v poikiensa kanssa tänne kun lupasin mennä niiden kanssa Hevisauruksen konserttiin. Siellä oli oikeestaan ihan kivaa. Pakotin miehen mukaan, julma minä. Muksu jätettiin mun vanhemmille (ne on ihan hömppääntyny ekasta lapsenlapsesta, voi siis käyttää lapsenvahtina miten paljon haluun). Aikusia miehiä ja naisia lavalla kumiasuissa laulamassa/soittamassa jotain hevintapaista lastenmusaa. Oli se loppuunmyyty ja kaikki kakarat tuntu olevan enemmän ku innoissaan. Pelkästaan lapsista lähti kovempi melu ku festareilla. Täällä on jotku lasten laulu kaupunki festari jutut tai jotain. Onneks ei tarvinnu muissa konserteissa käydä.
Pahinta tässä kaikiessa oli, kun pojat talsi ovesta sisään juustonaksu pussit kädessä. Iski paniikki ja kamalimmat painajaiset päälle alle sekunnin. Kuvittelin niitä pikkukäsiä juustonaksuista tahmasina meidän mustan kangassohvan kimpussa. Aivan kamalaa. Kaverit ei pidä juurikaan kuria tai se kuri on vaan huutamista joka ei johda mihinkään. Illan muuttuessa yöksi ja poikien väsyessä ja alkaessa hieman riehua aloin pelätä jo viinitelineeni (siis viinipullojen, telineestä viis) puolesta.
Luulen etteivät enää tule meillä yöksi. Parempi niin. Mun hermot ei kestä sitä.
Ei mua huvita asuu sikolätissä vaikka muksu onkin.
Nyt siivoomaan keittiönlattiaa sipsinmuruista....prkl.

"Meidän lapset, muiden kakarat" Niin totta! Ja raivostuttavimpia on semmoset vanhemmat jotka ei ite saa pentujaan kuriin millään ja raivostuu jos joku muu niitä komentaa... Mä oon menossa serkun luo kylään ensi viikolla. Hänellä on viisi lasta. Oletan että ovat hyvin kasvatettuja (niin olen onneksi kuullut).

Joo zumbaaminen saattais tehdä röllykälle hyvää! Ehkä mä kattelen youtubesta zumbavideoita ja keikistelen täällä kotona. Oon nimittäin kömpelyydessäni tasoa norsu posliinikaupassa ja aiheuttaisin varmasti naurun jos toisenkin jos kylmiltäni hypähtäisin zumbatunnille [:D]

Vittu, onnistuin taas ylittämään tilini. No, lapsilisää odotellessa [:@]

4kk neuvola ja lääkäri takana. Olin hyvilläni kun lääkärinä ei ollu sama muriseva vanha ukko kuin viimeksi. Tällä kertaa oli semmonen virolainen täti joka puhu vähän huonoa suomea ja kirjoitti vielä huonompaa. Näin ollen mulle jäi mysteeriksi mitä neuvolakortissa lukee. Puheesta sain sen käsityksen että kaikki on niin kuin pitääkin. Sehän se pääasia on. Jannu huitelee edelleen ihan omilla käyrillään, pituus 70,6cm. Paino laahaa aavistuksen perässä 8,5kg. En tosin tiedä minkälainen makkara sen sitten "kuuluisi" käyrien mukaan olla kun nyt jo on varsin tanakka tapaus [:D] Vaan eihän me noista käyristä olla ennenkään välitetty. Sais vaan lapsonen pitää kiirettä istumaan opettelemisen kanssa kun se meinaa tosta vauvamallin turvakaukalosta kasvaa armotta yli. Pelottaa että se kantokahvakin rusahtaa kohta poikki tota raahatessa. Uus istuin on jo hankittuna mutta siinä on sen verran pysty istuma-asento ettei vielä voi sen puolesta käyttää. Mihis aikaan mukulat keskimäärin alkaa hallita istumisen, puolivuotiaina??? Kovasti täällä jo istualleen pyritään mutta aika alkutekijöissä on pyrinnöt vielä.

Oon kyllä ehdottomasti sen kannalla että vanhempainetuuksiin pitäis yhdistää kelan kustantama hieroja.

Moon, meillä täällä sama ongelma ton kaukalon kanssa! Ei oo enää kovin miellytävää pojallekaan, kun tulee jalat yli ja ottaa penkkiin kiinni... Tosin saatiin jo kk sitten neuvolantädiltä "siunaus", että voidaan vaihtaa turvaistuimeen, koska poitsu osaa jo istua selkä suorassa ja tuettakin ihan itse. Näillä näppäimillä se istuminen alkaa siis normaalistikin sujua, tosin huomaa kyllä, etät ihan tuettomana istumista tuo poika ei vieläkään oikein jaksa kauaa. Turvaistuimeen kuitenkin lapset yleensä nukahtaa, joten sillon on tärkeetä, että se istuin on hyvä, eikä pääse niska repsahtamaan. Painorajat on tärkeimmät, kohta teillä kuitenkin tuo 9kg menee onneksi rikki, eli sinänsä istuimiakin löytyy. Se vaan, että jos teille on jo hankittuna turvaistuin, joka ei välttämättä näille pienimmille sovi, niin siihenpä on sitten vähän hankalampi enää vaikuttaa... Toivottavasti sielläkin pian istutaan jo niin nätisti, että voitte kaukalosta isojen poikien istuimeen vaihtaa ;)

Meillä 4kk neuvola siirtyy jonnekin, neuvolantäti on kuulemma sairaana ja jää lisäks lomalle tän viikon jälkeen. Perjantaina olis ollu aika. Äh ja puh. Sit kun yrittää soittaa neuvolaan puhelintunnillaa saadakseen uutta aikaa, ei pääse linjoilla läpi. Tosi kätevä tuo puhelintunti.

Huomenna mennään likan kanssa vauvakinoon, siellä menee Sinkkuelämää 2-leffa. Sitä odotellessa!

Meillä on ollut pientä kitinää ja ähinää. Maitoallergiaa on tässä korvikkeilla testattu kotioloissa ja nyt jätin taas maidon pois omasta ruokavaliostani. Katsotaan muuttuuko neidin tilanne. Pari edellistä yötä ollu niin levotonta.

Meilläkin likka jo reilun 8 kiloo ja 68cm vaatteet sopivia.
Taitaap olla pikkusen pläski[:D] 
Ens viikolla 3kk neuvola.
Alettiin syöttään sille jo porkkana-perunavelliä
ja hyvin maistuu! Mustikkasoseen makua se ihmetteli,
hyvät naurut tosin kirpos kun katteli sen ilmeitä[:D]

Ollaan tytön kaa molemmat kipeinä. Tyttö oli ensin ja mulla alko tänää aamul. Ihan kuollu olo. Aivot narikassa. Auttaiskohan jekkupaukku?
Luulen et viikonlopun vierailla jokin vaikutus tähän tautiin.

Meillä ilmesesti hoikka tyttö. Painoo oli pari viikkoo sitte ollees neuvolas 6,5kg ja pituutta 63cm. 62 vaatteet sopivia, 68 käytös, mut ne on isoja, osa tosi paljonki isoja. Kunhan kasvaa niin ei sillä välii mitä se paino täl hetkel on.

corolla: otitko kuvia ilmeistä? Mä en ekal maistelu kerral tajunnu ottaa ku nauroin kippuras niitä ilmeitä. Toisel kerral olin kameran kans valmiina ja oli ne ilmeet sillonki yhtä hauskoja. "mitä helvettiä sä tunget mun suuhun!!!???"

Tännekin rantautui sairaus. Mikä lie nielutippuri onkaan. Nieluviljelyn tulokset saa huomenna. Lämpöä nostattaa. MUTTA kaiken potemisen keskellä pääsin nauttimaan eräästä jo täysin unohtuneesta asiasta nimittäin yksinolosta! Mies lähti pojan kanssa kyläilemään ja mä oon saanu ihan rauhassa maata peiton alla sohvalla telkkaria kattoen. Jotain hyötyä sairastamisesta [:)] Tätä ei älynny arvostaa ennen lapsen tuloa!

Täällä taistellaan kanssa räkää vastaan :( Poitsu ähkiny ja kitissy pari yötä ja nenästä lähtee aivan JÄRKYTTÄVIÄ  10 senttisiä ja paksuja sasuja. Reppana ihan surunmurtama, kun tekee mieli imeä maitoo, mutta onhan se hankalaa kun nenää tukottaa. Ootteko kukaan käyttäny mitään nenäsuihkeita? Nuo keittosuolatipat roiskuu pitkin naamaa kun yrittää tähdätä oikeelta vasemmalle heiluviin sieraimiin.
Kuumetta ei vielä toistaseks ainakaan kuitenkaan.

Käsittääkseni nenäsumutteet on tarkoitettu yli 1-vuotiaille (suurin osa yli 2-vuotiaille). Kaveri oli saanu ohjeen helpottaa tukkosuutta äidinmaidolla. Se oli yrittäny sitte suihkia sitä suoraa tissistä lapsen nenään [:D] Tätäkään ei "kannata kokeilla kotona" koska maito turvottaa limakalvoja ja aiheuttaa nenään joutuessaan tukkoisuutta esim. jos sitä syödessä nokkaan joutuu.
Onhan se suolatippojen kanssa säätäminen välillä vähän turhauttavaa kun lapsi röhii sen ympäri naamaa mutta kyllä se helpottaa kun sen maaliin saa. Varmaan kannattaa lääkärin kanssa noista sumutteista keskustella - se kun ei ole aina niin mustavalkoista kuin mitä lääkeselosteet antaa ymmärtää.

Tollasella sivustolla kun babyidea oli tällasesta nenäsuihkeesta kun Weledan Rhinodoron. Tuo näyttäs ihan hyvälle tuotteelle, mutta eihän näistä tietty tiiä ikinä. Kokeilen tänä yönä tuota sipulivinkkiä, elikkäs pilkottua sipulia harson sisään ja roikkumaan vauvan lähelle yöks. Pitää kuulema yön ajan hengitystiet auki.

Tuo sipulipussi oli yllätävän käyttökelponen juttu! Nukku tosi hyvin eikä ollu aamulla nenä tukossa! 

Mä käytin molempia, sillo ku Leevi oli kovin nuhainen, mut musta murskattu valkosipulinkynsi auttoi paremmin... :)

Elämä voitti. Minä olen parantunut ja tyttö myös. Nostettiin pinniksen päätyä kunnolla ylös, n. 30 asteen kulmaan, niin öisin on nukkunu ku tukki. Ei oo pahemmin ees ollu tukkonen ja pirtee on ollu vähän liikaakin, kun ei itse oo jaksanu mitään. Mä nukuin myös muutamalla tyynyllä n ei ollu ongelmia nukkumisen kanssa. Tosin oon heränny aamusin ihan maitosena, kun ei oo tyttö heränny ees syömään.

Koitan kovin suunnitella jotain kivaa jussiksi. Mutta luultavasti tyydyn saunaan ja uimiseen sukulaisten mökillä. Ehkä jopa juon kultalonkeron joka on ootellu jääkaapissa niin kauan, että mies on sen välillä juonu ja ostanu mulle uuden. Oli kuulemma hyvää, koska se oli mun.

"Oli kuulemma hyvää, koska se oli mun." [:D]

Mä en oo (vielä ainakaan) onnistunu tartuttamaan kurkkutulehdustani muksuun. Toivottavasti ei tartukaan, ite oon jo kerenny tervehtyäki.

Me mennään juhannuksena mökille. Saas nähä miten menee. Poika ei varsinaisesti vierasta ihmisiä mutta vieraassa paikassa se nostaa helposti mekkalan. On se kävässy 8vrk ikäisenä mökillä, mutta ei sen jälkeen. Toisaalta eiköhän se ensimmäisen päivän jälkeen jo havaitse sen turvalliseksi paikaksi. Saa sängyksi vaunukoppansa, siellä se nukkuu päikkäritkin, vaikkei vaunuissa koppaa enää käytetäkään.

Mä oon ihan hyvällä omatunnolla kaljotellu saunan jälkeen. Yksi, kaksi maksimissaan. Ei vahingoita lasta. Toisaalta toi muksu nukkuu kyllä yöt läpeensä, joskus herää kerran syömään, niin ehtisi isompikin määrä alkoholia haihtua. Ei vaan vielä ole houkuttanut pullon henki enempää.

Oli tarkotus reissata kerralla kolme viikkoa putkeen mutta suunnitelmat muuttu kun mies joutuukin töihin.

Meillä kans suunnitelmissa lähteä mökkeilemään ja veneilemäänkin... Huh...minkä hinnan joutui maksamaan kunnon pelastusliiveistä, sellaisista joissa pääpysyy pinnalla vaikka vaippa täyttyisi vedellä 65! No parempi olla hyvät, jos kuitenkin sattuu jotain...

Meilllä laitettiin hyppykiikku kattoon, jo on kova meno siinä.. :D

Melkonen viikonloppu takana. Oltiin siis siipan kans mökkeilemäs
koko viikonloppu kaksistaan. Aivan tajuton ikävä oli pikkusta.
Mutta hyvin oli menny kummitädin kans. Tuli otettuu aikalailla
ja olot oli sen mukaiset kun sunnuntaina neitiä noudettiin, mutta
eiköhän se tästä ala elämä taas hymyillä.

Sunnuntaina kun palattiin illalla kotiin, niin muksu oli aluks hirveen
rauhallinen, jopa ylirauhallinen. Sitten alkoi puolen toista tunnin
taukoamaton huuto, mitä ei ole ikuna aikasemmin tapahtunu.
Muuta selitystä en keksinyt, kuin että se ei enää tunnistanu meitä.
Tuli niin karsee olo, että mä oon kamala äiti. No muksu väsyi itkuunsa
ja nukahti, yö meni hyvin ja maanantaiaamuna se oli taas jo oma
itsensä. Tais olla vaan liian pitkä aika tuo 2 vrk ilman meitä.
Vaikka jostakin olen lukenut, että vauvan muisti olisi 3 vuorokautta?

No ei enää tällaisia. Viikon reissuun ollaan lähdössä heinäkuussa
ja silloin tulee mössykkä mukaan [:)]

Sanokaas mitä te syötätte muksuillenne? Meillä siis korvikemaidon
lisäksi annetaan max 4 desiä päivässä tuota velliä, mutta mitä
muuta vois antaa? Tarkoituksena olis pidentää noita yöunia, kun
se touhu on menny ihan mahottomaks. Tyttö nukkuu max kaks tuntia
kerrallaan, melkein tunnin välein herätys, niin alkaa oleen aika raskasta.
Jokin aika sitten meni vielä 7 tuntiakin kerrallaan!

Voisko se olla että korvikeruokituilla tulis samalla lailla tehoimukausia kuin tissitakiaisilla? Kun noin kolmikuisillahan on tehokausi ja meillä ainakin sillon nukuttiin huonosti. Tai ehkäpä neiti tekee hampaita?

Meillä poika nukkuu parhaimmillaan 12h yöunet ilman herätyksiä, toisina öinä herää kerran syömään. En oikein keksi muuta selitystä kuin että se olis oppinu sietämään nälkää koska pelkällä rintamaidolla mennään edelleen. Päivällä syödäänkin sitten tiuhaan.

Meillä on kanssa hyppykiikku käytössä mutta ei toi poika oikein vielä älyä miten sillä pystyy hyppimään. Tykkää se kyllä seistä töröttää siinä ja nauraa kun itse sitä hypityttää.

Moon, joku kausi joo meneillään, kai se tästä.

Tultiin just neuvolasta, mitat 65,5/8240. Huh huh. Korkeilla käyrillä mennään.

Ite saanu 5,5 kiloo painosta pois viidessä viikossa. Hyvä fiilis!

Takaisin