Jos ei jaksakaan intoilla

Escada: Kaikki neuvolat ei osallistu siihen finip tutkimukseen, siksi sitä ei välttämättä kaikille tarjota... Ei meille ole tutkimusrokotteen lisäksi ollut kuin rota ja yhdistelmärokote... 

Neuvolasta ei varsinaisesti ole tarjottu/ehdotettu rokotteita, vaan on Finip-rokotetutkimuksen omat edustajat ovat "kaupanneet" tutkimukseen osallistumista meille. He ovat päivystäneet lapsineuvolassa esitteineen.

Kaikki paikkakunnat eivät ole mukana Finip-rokotetutkimuksessa. Kyseisestä tutkimuksesta löytyy lisätietoa netistä. Mutta lyhyesti: Tutkimuksessa 2/3 rokotettuista lapsista saa pneumokokkirokotteen ja 1/3 heptiittirokotteen. Lue lisää: http://www.ktl.fi/portal/suomi/yhteistyoprojektit/finip/

Me emme osallistuneet tutkimukseen, sillä olisimme saaneet tietää vasta toukokuussa 2011 kumman rokotteen lapsi sai. Halusimme varmistaa, että lapsi saa pneumokokkirokotteen ja ostimme sen itse. Jos tuon rokotteen haluaa lapselleen itse hankkia, niin siihen tarvitaan lääkäriltä resepti ja se onnistuu kaikilla paikkakunnilla. Yksi rokote maksaa noin 80 e/kpl ja niitä tarvitaan 3 kpl. Eli ihan halvasta rokotteesta ei ole kyse.

Tuo pneumokokkirokote tullee ensi syksynä rokoteohjelmaan niin, että kaikki 1.6. jälkeen syntyneet saavat sen normaalien neuvolarokotteiden mukana. Jos nyt oikein muistan...

Jos erilaisista rokotteista on kiinnostunut, niin kannattaa surffata netissä ja etsiä tietoa. Ainakin sellainen osoite kuin: www.suojaudu.fi tarjoaa lisätietoa erilaisista rokotteista.

Mä kuulin tosta tutkimusrokotteesta ensimmäistä kertaa neuvolan terkkarilta. Sen jälkeen on FinIP:ltä tullu niitä mainoksia asiasta postitse, mutta suotta kun ollaan jo mukana. Ja toi tutkimusrokote on meilläkin se ainoa ylimääräinen rokotusohjelman lisäksi (sitähän pistetään vielä kaksi kertaa). Calmettea ei olla saatu kun ei ole ollut tarvista eikä kuuluta riskiryhmiin. Sian otin siis odotusaikana, sen pitäisi suojata kai lastakin.

Lauantaina ois tarkotus jättää poika ekaa kertaa hoitoon ja lähteä teatteriin ja syömään. Poika menee kummeillensa. Mua ei stressaa pätkääkään etteivätkö osaisi hoitaa lasta mutta sen sijaan stressaa se että osaako toi lapsi olla "kiltisti". Meinaan vaan jos se pistää koko äänivarastonsa käyttöön esimerkiksi niin mahtavatko huolia uudestaan hoitoon <:) Helppo ja rauhallinen tuo lapsi pääsääntöisesti on mutta väsyneenä saattaa ottaa pulttia.

Eiköhän se Moon hyvin mene :)

Me oltiin miehen kanssa viime lauantaina ensimmäistä kertaa ilman muksua ulkona. Oltiin poissa tosin vain 1,5h. Käytiin ulkona syömässä ja ihan rauhassa. Oli luksusta syödä ruoka kaksin käsin, silloin kun se on lämmintä ja ilman kiirettä. Ja niin, että joku muu teki sen ruoan. Onneksi ravintolasta löytyi ongelmitta maidoton ruoka-annos, niin ei tarvinnut alkaa säätämään sen kanssa. Muksu oli kotona tädin ja kummitädin kanssa. Kotiin tullessame neiti nukkui tädin sylissä. Oli kyllä ihanaa (mutta outoa) hieman tuulettaa aivoja. Illalla olikin sitten kiva sylitellä neidin kanssa. Hmmm, milloinkohan tämän voisi ottaa uusiksi [;)]

Meillä menee neidin kanssa aika hyvin, mutta minusta tuntuu, että allergioiden suhteen ei olla vielä ihan tasapainossa. Uskon ja pelkään pahinta, että maidon lisäksi tytöllä olisi jokin muu allergia myös. Kakkavaipat ovat normalisoituneet, mutta mahaongelmat ja ilmavaivat vaan jatkuvat. Voi kun olis "normaali" lapsi eikä tarttis tällaisten asioiden kanssa pähkäillä. Näihin kun ei suoraa vastausta saa "apteekin hyllyltä" vaan on sellaista arpomista ja kokeilua. No, 10.6. on allergialääkärin luona maitoaltistus. Täytyy sitten lääkärille puhua ongelmista ja miettiä mitä sitten tehdään.

Kiitos rohkaisusta! Meillä ipana saa olla kummien riippakivenä varmaan 6h matkoineen. Ja siihen sisältyy nukkumaan meno. Tosi pöljää pakata jotain maitopurkkeja kun ei ole aavistustakaan paljonko sitä tarttee kun tisseissä ei mittaria ole [&:] Vaan tuskinpa se lapsi nälkään kuolee vaikkei koko hoitokeikan aikana söis pisaraakaan.

Mieluummin pakkaa ruokaa liikaa mukaan kuin liian vähän. Ja hoitokeikan jälkeen tiedätte ehkä paremmin, miten seuraavalla kerralla varautua ruoan kanssa. :) 

Häntäluu tulehtunu, niin ei kestä istumista...
Alotin ton kuntoilun vähän liian rivakasti spinningissä.
Sain äitienpäivälahjaks vuoden jäsenyyden kuntosalille.
Röllykkä lähtee meinaan justiinsa [:D]
Ja aivan luksusta kun pääsee viettään omaa aikaa aina
salille ja jumppatunneille.

Parin viikon päästä kuitenkin laatuaikaa luvassa.
Ollaan miehen kans koko viikonloppu kaksin yhellä
vuokramökillä KAUKANA arjesta ja kotoo.
Aion ottaa siitä kaiken irti.

Mulla menee hermo!

Meidän neidin allegiat ei oo kohillaan....taas saatiin vihreetä kakkaa ja ilmavaivat vaan jatkuu. Enn torstaina olis maitoaltistus lääkäriasemalla. Mietin, että sinnittelemmekö sinne saakka vai jättäiskö kokeilun vuoksi viljat maidon lisäksi pois ruokavaliostani. Neiti vaan kitisee ja on tyytymätön. Lisäksi ei nuku päivisin kuin 10minuutin settejä. Päivisin mulla ei oo yhtää pientä lepohetkeä ja tyttö on ihan itkunen, kun on väsynyt. Mutta ei vaan nuku. AAAARG! Tää mamma haluis hermolomalle..... :-/

Allergisen lapsen kanssa pitkä imetys voi olla huomattavasti helpompaa kuin sopivien ruoka-aineiden löytäminen. Etenkin kun normaalikorvikkeet on maitopohjasia. Ne maidottomat taitaa olla myös ihan eri hintaluokkaa?

Nukkuuko KiCa teidän tyttö vaunuissa? Ukko vaunukävelylle mars. Tai kuka tahansa. Se helpottaa jo suuresti jos ei edes tuntiin tartte olla lapsen kanssa saman katon alla.

Mä oon nyt intoillu ja tehny soseita valmiiksi pakkaseen. Maidolla mennään vielä sinne 5kk ikään mutta sitten aletaan pikkuhiljaa totuttautumaan kiinteisiin.

Ootan tota lauantaita kuin kuuta nousevaa. Ihanaa päästä näkemästä tota maailman ihaninta pientä naamaa hetkeksi. Vaikka arki on nyt ihan tasaantunutta ja menee päivät kivasti (usein pitkin kyliä retkeillessä) ja yöt hyvin nukkuen niin silti kiva saada omaa laatuaikaa. Onhan mulla iltasin se pari tuntia "aikuisaikaa" kun lapsi on mennyt nukkumaan mutta nyt siitä pääsee ihan fyysisesti eroon, jee!

Vauvauintiinkin saatiin paikka. Elokuussa alkaa. Siinä on sitten koko perheelle yhteinen harrastus vaikka vähän näitä tuikituntemattomien lapsiperheiden kokoontumisajoja karsastankin.

Apteekin maidotonta korviketta kokeiltiin. Kolmen viikon purkki maksaa yli 20€! Ja lisäks se ei maistu neidille, vaikka miten päin on kokeiltu. Allergisien lapsien kasvua seurataan tosi tarkasti ja äidinmaito on sitä ravintorikkainta heille. Ja vähempi stressi imettämisestä on kuin että antaisin korviketta: veden pitää olla tietynasteista ja jne. jne. Vaikeinta tässä on se, että kun lapsessa ei ole lappua, joka kertoisi mille hän on allerginen. Ja näin pienillä allergiatestit eivät kerro kaikkea tai koko totuutta: testi voi olla negatiivinen, vaikka allergia olisikin. Todellisuus selviää vain kokeilemalla.

Nyt hain kaupasta maidottomien tuotteiden lisäksi gluteenittomia aineksia ja leipää. Pakko kokeilla tätä, koska aamulla neidiltä tuli vihreää litkukakkaa.

Neiti nukkuu vaunuissa, joskus. Se on tuurista kiinni nykyään. Tiedän, että kun ruokavaliostani on saatu kaikki allergisoivat aineosat pois, muuttuu neidin olemus parempaan suuntaan ja uni myös. Mutta onneksi miehellä on ens viikolla talviloma ja aika pian myös kesälomakin. Sitten kahdestaan jaellaan hommia.

Jännä miten voi tilanteet muuttua jo ihan päivässä. Tänään jätin viljat pois ruokavaliostani ja neiti on ollut niin tyytyväinen: höpötellyt juttujaan pitkät sessiot, viihtynyt yksinään lelujen kanssa ja kikatellut ja höpsötellyt kanssani. Sain rauhassa jopa laittaa ruokaa ja leipoa maidottomia ja gluteenittomia porkkanarieskoja. Aikasemmin hyvä, kun sai hetken aikaa tehdä edes yhden lämpimän ruoan meille. Ja nyt jo pystyin leipomaan lisäksi! Mitäköhän tämä dietti saakaan aikaan, kun on kulunut useampi päivä.

Ihanaa! Tästä päivästä sain niin paljon voimaa, että en malttaisi mennä nukkumaankaan :-D
Pitkästä aikaa odotan jo huomista päivää ja sitä, kun muksu herättää mun juttelullaan.

Corolla: Good for you tuo viikonloppu! Voi mä niin ottaisin samanlaisen. Vaikkei mitään erityistä "syytä" ole kun se, että parisuhteelle pitää vaan saada se oma aikansa. Jolloin EI puhuta lapsista. Nimimerkillä:" 1 avioero takana, kun ei ollut lopulta mitään muuta yhteistä kun lapsi". Siitä vahingosta viisastuneena otan onkeeni sanonnan:" mikään ei ole tärkeämpää perheessä kun onnelliset vanhemmat. Lapset tulevat sen jälkeen. Aina.". Ite olen käynyt parit kerrat kavereiden kanssa iltariennoissa ja isäntä on ollut hoitamassa. Yhdessä ei olla vielä päästy, kun meidän vauvalla on alttius rytmihäiriöön, niin ei varmaan kukaan oikein uskalla ottaa hoitaakseen. Ja kyllä. Jos joku hoitaisi, niin uskallettais  antaa hoitoon. Estolääkitys on kuitenkin. Me ei oikeestaan koko suhteen aikana olla käyty paljon missään, kun olen ollu miltei koko ajan raskaana...yksi keskenmeno[:(]. Tekis mieli päästä bilistä pelaamaan yhessä.

Mä samaa mieltä kun Corolla. (Vaikkakin mun mielipiteillä tuskin on merkitystä kun näköjään kuulen jo pahasti harhoja... istun olkkarissa koneella ja kuullu jo 3 kertaa olevinaan makkarista vauvan aamun "kutsuäänet". Menny kattomaan, niin siellä tyytyväisenä nukkuu. Ilmeisen seko olen siis[8D]) Meillä loppu imetys kokonaan 3,5 kk ikäisenä ja sitä ennenkin pari viikkoa tuli vaan semmoista lirua. Tuupannu olen syntymästä asti lisämaitoa ja kun imetys loppui, niin yöunet venähti 6-7 tuntiin siltä istumalta. Imetyksellä herättiin n. 2 tunnin välein vähintään. Nyt vauva nukkuu niin pitkän pätkän, syö ja jatkaa unia vielä 3-4 tuntia. Erikoista minusta on, että vauva ei hamua lainkaan rintaan päin, mutta itsellä on kyllä hirvittävä ikävä sitä imetysaikaa. Ekaa lasta imetin 2,5 kuukautta ja ei ainakaan vastustuskykyasiat pitäneet lainkaan paikkaansa. Poitsu on nyt 12 vuotta ja kun katoin lapsuusajankirjasta, niin ikähaarukassa 1-3 vuotta on ollut sairaana 4 kertaa (1 vauvarokko, 1 korvatulehdus ja 2 nuhakuumetta). Sen jälkeen 3 kertaa 9 vuoden aikana. Mikä on kyllä tosi hyvin, kun joutui tarhaan 9 kk ikäisenä menemään ja niissähän ja kouluissa pöpöt kiertää. Että nyt en kyllä siitäkään syystä sitten pitkittänyt imetystä.
En usko yhtään mitään imetys/kiinteä ruoka- suosituksia. Uskoisin kenties, jos olisivat olleet muuttumattomina 40 vuotta, mutta kun yhtenä vuonna ollaan toista mieltä ja toisena toista, niin parempi kun antaa olla ja luottaa omaan järkeen vaan. Ai niin, paitsi tuo tekstin alkuhan kertoo ettei sellaista ole mulla[8|]. JOhonki muuhun ketjuun kirjotinkin että mun neuvolakortissa lukee (37 vuotta sitten, kun olin vauva) että mulle on syötetty neuvolan suosituksesta:

Olen syntynyt 20.3. 73

Neuvolakortissa lukee

30.3.73  Vitol 1-5 (ilmeisesti D-tipat), Ulkoilu, Tuoremehut
14.4.73  2/3 maito, raasteet: tomaatti, banaani, omena, päärynä
7.5.73   5 ateriaa vuorokaudessa muhennoksista--> sosetta perunasta, porkkanasta, kukkakaalista ja herneistä. Lisänä raasteet, tuoremehut + vitol edell.

jne...

Tuo tuoremehut ja raasteet alle parin kuukauden ikäselle on kyllä aika hmmm...Mutta hengissä olen kuitenki. Huvittavana piirteenä vaan että toukokuussa lukee ettei saa antaa banaania, kun olen tulossa liian lihavaksi. Oiskohan syy nuo tuoremehut ennemmin? Ja porkkana kiellettiin kun olin oranssi. Äippä se sitten oli syöttänyt porkkanaa niin paljon että väri iski ihon läpi[:D]. Eiköhän nuo raasteet ole jääny kurkkuun kiinni sitäpaitsi!

Mutta pointti tosiaan oli se, että sitä parempi, mistä pääsee kun aita on matalin. Se tekee vauvoistakin iloisempia. On ja nauttii vaan. Olosta ja vauvasta. Paskat muusta, muista ja suosituksista [:)]

Jahas, jahas, pakko kantaa vielä oma korteni tähän kekoon.

Ninsai: Olen samaa mieltä kanssasi siitä että mennään sieltä missä aita on matalin. Meillä se on ton imetyksen kohdalta. Tottahan se sitoo mua vauvaan, mutta luonnollistahan se on: olenhan mä sen äiti. Mutta vauva kun syö pullostakin äidinmaitoa niin mikään ei periaatteessa estä muita hoitamasta sitä (ehkä olen vain turhan arka lykkäämään sitä minnekään). Näinpä poika onkin viettänyt aikaa isänsä kanssa kun mä olen ollu omissa hommissa tai nukkumassa (nyt kun se isäkin on ymmärtänyt että niin pitää tehdä [:D]). Meillä nukutaan imetyksellä yleensä ensin 6-7h pätkä, sitten syödään ja nukutaan muutama tunti lisää. Se unirytmi on niin yksilöllistä - olen todella kiitollinen että muksu nukkuu noin hyvin. Tutuilla heräillään pitkin öitä, niin imetyksellä olevat kuin korvike/kiinteäruokitut. Samoin toi vastustuskykyhomma on yksilöllistä, meillä ei olla vielä ehditty sairastamaan. Itse olen saanut kiinteitä 80-luvulla jo reilun kuukauden ikäisenä ja samoin mut on laitettu päivähoitoon parikuisena. Enkä kumpaakaan aio tai siis ole toteuttanut oman lapsen kanssa enkä voisi edes ajatella moista. Mun mielestä on kätevää kun voi ruokkia lapsensa vielä uhraamatta siihen kummemmin vaivaa tai rahaa kun se vielä saa äidinmaidosta kaiken tarvitsemansa. Odotan innolla ja haikeudella sitä kun siirrytään kiinteisiin. Ja vituttaa kun ei ole taloudellisesti mahdollista olla lapsen kanssa kotona vuotta kauempaa. Stressin aihe sekin, joskaan ei estänyt tekemästä lasta eikä estä tulevaisuudessakaan.

Tää imetys vs. korvike -keskustelu on ihan turhan mustavalkoista. Kun ei ole mitään yhtä ainoaa polkua. Jokainen päättää asiasta itse ilman että kenenkään tarttee sitä tuomita.

Ja ainiin: mä olin vauvana ihan jumalattoman läski. Vaan kuinkas sitten kävikään - sinne jäivät kilot vauvanpyöreyden kadotessa.

Ninsai, olen täysin samaa mieltä sun kanssa.
Kiva kuulla kokemuksen syvällä rintaäänellä samoja asioita
mitä on miettinyt.
Sanokoot kuka mitä tahansa, niin meillä tehdään niin kuin
itestä parhaalta tuntuu ja noin maalaisjärjen pohjilta.
Tekis mieli kokeilla jo soseita... Ny nukutaan yöt 4-6 tunnin
pätkissä, mutta jos se vaikka jossain kohtaa nukkuis 7-9 tuntia
putkeen, olis ihan luksusta.

Kica, 20 euroa kolmen viikon satsista ei ole paljon.
Meillä menee mukulan syömisiin kaks kymppiä 12 päivässä.
Eikä meillä hermoilla maidon lämpötilojen suhteenkaan,
kunhan ei ole vaan liian kuumaa. Korvike saattaa olla useamman
tunninkin pullossa ennen "nauttimista". Näin säästyy ainakin
öiseen aikaan turhilta sängystä ylöspomppimisilta kun maito
on siinä vieres valmiina. Ja itse teen niin, että kun teen pullollisen
korviketta, mikä riittää yhteen syöttökertaan, laitan veden kiehumaan
aina siinä kohtaa uudestaan, ja noin yleensä se on just sopivan
lämpöstä kun seuraava syönti tulee ajankohtaiseksi.

Sieltä vaan missä aita on matalin![:D]

Kaiketihan se on tärkeintä että lapsi saa ruokaa; oli se sitten mitä hyvänsä.

En mäkään maidon lämpötilaa mittaile. Käteen kokeilen ettei oo liian kuumaa.

Ja mä en tosiaan itse koe imetystä stressaavana - ehkä kun sitä maitoa on tullu riittävästi alusta asti ja poika syö tyytyväisenä. Meillä aita on matalin tältä kohdalta kuten jo aiemmin mainitsin. Toistaiseksi on päässy helpolla kun ei noita allergioita ole. Niiden suhteen "stressi" ei tosiaan lopu imetyksen loppuessa - anteeksi kun sanon, mutta aika pöljää ajatella niin [;)]

Takaisin