Jos ei jaksakaan intoilla

Tuli rilluteltua juu ihan aamuun asti... Kyllähän se irtiottona hyvää teki,
vaikkakin kanuuna oli aikamoinen. Ja mies oli oikein tyytyväinen kun sai
viettää tytön kanssa ihan kahden kesken laatuaikaa. Mutta oli se vaan
mukava sitte palata kotiokkin. Aikansa kutakin. Täytyy kyllä sanoa vielä,
ettei se baarien kiertäminen tunnu enää samalta kuin ennen. Ei siinä
kauheesti mitään järkeä ole, kun rahaa palaa ihan törkeesti ja olot sen
mukaset seuraavana päivänä... Mieluummin sitä viettäis vaikka familyn
kesken viikonloppuja mökillä (jos olis mökki) ja ottais siinä sivus muutaman...
Tulipahan nyt sekin sitte kokeiltua [:)]

Mä kanssa haaveilen siitä että pääsis mökille. Juhannukseen asti tarttee kärvistellä kotona. Sen oon etukäteen jo miehelleki ilmottanu että jos jompikumpi ottaa juhannuksena ni se olen sitten minä. Joskaan ei ois tarkotus ottaa ku justiinsa siinä sivussa muutama olut/siideri. Kun ukko taas ei osaa ottaa kuin humalahakusesti ja sitä mä en taas jaksais kattoa, ainakaan niin että ite oisin kuivin suin. Viime juhannuksena ukko olikin kiitettävän humalassa, minä taas harjottelin raskaana olemista ensimmäisten pahoinvointien kourissa... Baariin ei vielä oo hinkua, johonkin mukaviin illanistujaisiin kyllä.

Onneks tommosen mökkifiiliksen saa aikaseksi ihan kun lähtee babygrillin kanssa piknikille. Toistaseksi en ole grillaillu kuin omassa pihassa. Oli tarkotus lauantaina lähteä puistoon kaveriporukan jatkoksi mutta toi poika oli vaihteeks maailman hankalin joten jäätiin sitten kotiin.

Mies teki nyt onneks myönnytyksen ja jättää noi kilpahommat vähän vähemmälle tänä kesänä eli ei olekaan joka viikonloppu reissussa. Jee. Jotenkaan en osaa siitä hirveesti iloita tällä hetkellä. Me tapeltiin ihan kunnolla tosta mun oman ajan tarpeesta ja toi ukko ei vaan pysty tajuumaan mitä tarkotan. Kun mä tartten semmosta perheaikaa ja sen lisäksi ihan omaa aikaa, joku tunti sillon tällön pois lapsen luota. Ukolla ollu se käsitys että mä en halua lähteä minnekään kun oon halunnu pyhittää aikaa perheelle sillon kun mieskin sattuu kotona olemaan. Ja kun vaadin että mä tahdon myös sitä omaa aikaa niin ukkopolo taitaa kuvitella että haluaisin olla joka päivä tuntitolkulla huitelemassa jossain (ikään kuin...). Nyt sitten tapellaan siitä oliko perheen lapsiluku täynnä - ukko kun on huolissaan miten me jaksetaan kun mä olen ilmeisesti niin huono äiti (joopa joo, kun ei suostu koskaan kuuntelemaan mistä on oikeesti kyse). Mitenköhän me sitten jaksettais kun tämä ainoa lapsi tarttis leikkiseuraa kun mies ei kuitenkaan olisi se joka sen lapsen kanssa touhuaisi. Ehkä mä vielä joku päivä saan sen kuuntelemaan mitä mä tarkotan sillä oman ajan tarpeella... Toivossa on hyvä elää...

Lykkäsin lapsen tänään rattaisiin ja käytiin kävelyllä. Ihme tapahtu: muksu nukahti rattaisiin ja JATKOI uniaan vielä pihassa kun vauhti loppui. Uskomatonta! Ja heräsi maidolle ja jatkoi päikkäreitään sisällä. Ihanaa! Toivottavasti sille muodostuis päikkäreistä ihan pysyvä tapa. Jos ees tunnin nukkuis päivisinkin!

Mä täällä keskustelen yksinäni...

Mutta toinenkin ihme tässä tapahtui: nimittäin mies tuli töistä kotiin selvästi asioita miettineenä. Sille oli vihdoin mennyt jakeluun se mitä sillä oman ajan tarvitsemisella tarkotin. Hidas sytytys [:D] Ehkä tää tästä taas! Se tarjoutu heti kättelyssä hoitamaan ensi yönäkin poikaa.

Meidän teatterireissukin onnistuu muutaman viikon päästä: lapsi menee kummeilleen hoitoon. Ihanaa!

Keksin vielä yhden positiivisen asian: onneksi raskaus on takana! Ei olis varmasti kivaa olla helteillä viimesillään. Ja nyt voi taas syödä jäätelöäkin niin paljon kuin napa vetää ilman että tarttis potea sitä joka viikkosilla punnituksilla [:)] Mulla tosin on vielä 5kg pudotettavana mutta jos vesselillä jatkuu imu yhtä tehokkaana niin eiköhän ne ole pian menneen talven lumia. Eikä tuo nyt katastrofi olisi jos ne jäisi - vaatteet mahtuu kuitenkin päälle ja olo on hyvä [:)]

Tänään meillä oli 3kk neuvola. Käyrillä mennään alakäyrillä, mm. paino -10%. Pari rokotetta saatiin. Oli kiva rupatella taas neuvolatädin kanssa. Meillä kun on sama hoitaja, kuin koko raskausajankin. Pidän hänestä tosi paljon! :)
Tänään on tulu nautittua tofujätskiä pariin otteeseen, olipas se hyvää!

Ihanaa kun on lämmintä. Tosin, itsellä ja neidillä koko ajan hiki. Hieman onkin miettimistä, että mitä tytölle pukisi aina päälle. Sellainen kuumakalle kun on, mutta liian vähänkään ei voi laittaa. Ja vaatteet suojaavat auringolta. No, ihanaa on kuitenkin, kun halaari- ja takkikausi on ohi!

Ootteks osallistunu siihen rokotetutkimukseen?
Mulla vähän taas skeptiset ajatukset siitäkin...
Pistää ny mukulaa koekaniiniks tommoseen.
Pneumokokkirokotus olis muuten hyvä kyllä saada,
mutta tommosiin testiryhmiin en viittis mukulaa laittaa.
Sama homma oli sen sikapiikinkin kans, päätin etten
sitä ota, enkä kyllä ole päätöstäni katunu.

Me lähettiin rokotetutkimukseen mukaan ja nimenomaan siksi että toivon lapsen saavan sen pneumokokkirokotteen. En nimittäin pitäis sitä hepatiittirokotetta niin tarpeellisena. Mutta senhän saa kuulla sitten myöhemmin kumpi se oli. Onneksi kyse on vain kolmesta piikistä joista yksi saatiin jo 2kk-neuvolassa. Mä otin sen sikapiikinkin. Jos en olis ollu raskaana niin en olis ottanu, mutta en halunnu tilannetta, että synnyttäisin sikatautisena tai pelkäisin sikatautisen lapsen puolesta. Eihän sitä tiedä olisko moinen tauti edes tarttunut muhun/lapseen mutta varuiksi otin: mä kun jouduin töissä myös tekemään noita sikainfluenssadesinfiointeja. Tosin töissäni oon altistunu muutenkin valtavalle pasiliskomäärälle enkä ole -kiitos luultavasti juuri sen- ollut vuosiin sairaana (siis noissa tarttuvissa taudeissa, kroonisesti sairastan mahakatarria ja refluksia...).

Me aiotaan osallistua, myös toiveena et saatais se Pneumokokkirokote. Just tuli tänää muistutus siitä. Se tulee syyskuussa rokoteohjelmaa ni se on jo valmiiksi tutkittu. Otin kyllä sen sikarokotteenkin ihan jo työnpuolesta. Eipä se B-hepatiittirokotekkaan turha ole mun mielestä. Sitä oon miettiny et kuihan sitä ite pysyy rauhallisena ku lasta pistetää... Rotavirus juttu saatii litkuna!

Joo no myö ei lähetä taaskaan koekaniineiks mihinkään.
Otetaan omalla kustannuksella, se jo hyväksi todettu
pneumokokkirokote.

Me ollaan otettu kaikki rokotukset, mitä on annettu. Myös tuo tutkimusrokote. Meidän neuvolan alueella 70% lapsista saa pneumokokkirokotteen. Ajattelin, että kun se on tulossa ainakin meidän neuvolassa vuoden vaihteessa muutenkin rokoteohjelmaan, niin otetaan se jo nyt samantien. Jos siitä vaikka jotain hyötyä olisi. Mistä sitä tietää. Mutta näin täällä suunnalla.

Kyllä meil on kans otettu kaikki rokotteet... toivotaav että tutkimusrokote olis ollu pneumokokki rokote... =) no ei hepatiittikaan nyt huono ole...

Mitenkäs muiden lapset nukkuu nyt kun on niin kuuma ollut?

Öisin nukkuu yllättävän hyvin. Päälle tosin pitää laittaa jotain kevyttä esim. lyhythihainen body ja ei mitään peittoa. Ikkunaa kun ei voida makkarissa pitää nyt auki, ettei käy vauvalle vetoa. Itse kyllä kaipaisimme ikkunan auki.
Päivisin nukkuu yllättävän hyvin ulkonakin, jos ollaan lenkillä, mutta vaatetuksella on merkityksensä. Parvekkeelle on turha laittaa nukkumaan, kun siellä on helteellä meillä niin kuuma. Vaunuissa sisällä nukkuu välillä. Toki pakkasella nukkui paremmin, mutta olen yllättynyt, että on kuumasta huolimatta nukkunut tunninkin päikkäreitä. Pitkä aika kun meni, että vain puolen tunnin torkkuja veteli.

Vaikeinta minusta on pukea helposti hikoileva vauva näillä säillä. Liian vähän kun ei voi laittaa, toisen lämmönsäätely ei ole vielä kehittynyt. Mutta kun laitan mahdollisimman kevyesti mutta suojaavasti, neiti hikoilee kuin pikku porsas. Kotona sisällä pidetään mahdollisimman paljon ihan vaippasiltaan. Ehkä sukat joskus jalassa.

Meillä on makuuhuoneessa onneksi suht viileetä (n.22 astetta) ts. mielellään saisi olla viileempääkin mutta kun muuhun kämppään vertaa... Katossa pyörii tuuletinkin :) Heitettiin kertarysäyksellä peitot ja unipussit pois, lapsi nukkuu yöpuku suojanaan. Enemmän sen unia tuntuu haittaavan valoisuus aamulla. Tänäänkin kukku hereillä ihan pirteänä ja ilosena neljästä vähän yli viiteen ennen kuin sain pimennettyä huonetta lisäverhoilla... Ite en ollu niin pirteä enkä iloinenkaan kun olin yön pyöriny kuumissani [:D]

Ulkona oon pitäny vaihtelevaa vaatetusta. Lyhythihasta ja shortsia puolivarjossa. Ja hattua. Viileempi varustus noi shortsit kuitenkin, lisänä on kiskottu sukat pitkälle sääreen = jää olematon määrä paljasta pintaa mutta ilmastointi pelaa. Noi käsivarret on sitten jääny suojaamatta mutta eipä olla suoraan aurinkoon mentykään (mitä ny vähän rattailla mutta siinä liikutaan koko ajan ja rattaiden laidatkin suojana).

Sisällä ollaan lähinnä pelkällä vaipalla. Sitten vaan kaveri tuskastuu kun haluais syliin välillä mutta iho ihoa vasten hikoiluttaa. Keksin kääriä lapsen harsoon; se on ilmava, eikä suoraa ihokontaktia tule. Märkää pyyhettä on pahimmilla helteillä myös pidetty päässä. Ja tissiä usein ettei kuivuus iske.

Vaunukoppahan on sitten haaste... Kun siellä meinaa asteet nousta huippuunsa. Ollaankin pikku-ulkoilut tehty rattailla (melko lähellä makuuasentoa) ja vaan pidemmille ulkoiluille otettu vaunut ja ilman peitettä. Ajattelin tänään virittää siihenkin aurinkosuojaksi jonkun harsoviritelmän että ilma liikkuis mutta aurinko ei polttais matkustajaa. Saas nähä miten onnistuu. Lähetään Suomenlinnaan pojan kanssa [:)]

Ootteko käyttäny aurinkovoidetta??? Neuvolatäti sano et voi laittaa lapsille tarkoitettua voidetta ja oon sitä nyt laittanu. Sain kaverilta kaks plus-lehden ja siel joku kirjoitti et ei sais laittaa alle 2v!?! Mulle tulee itelleni vesikelloja auringosta ja käytän lasten sk50. Ja tyttö on myös punertava tukkainen.

Itse en ole rasvoja käyttänyt kun luin myös, että ei saisi pienelle laittaa. Vaatteilla, hatuilla ja aurinkolaseilla (joita ei ole vielä ostettu) ajattelin suojata lapsen.

Kuulin tänään sisareltani, että apteekista saisi alle 3v. tarkoitettua aurinkorasvaa, jossa ei olisi kemikaaleja. Ja näin ollen turvallisempaa. Vinkkinä myös teille.

Oujee. Nyt on pikkuneiti saanut ensimmäiset rokotteensa. Siis ihan piikit. Me otimme pneumokokkirokotteen ihan omakustanteisesti, sillä emme halunneet ottaa sitä riskiä, että tyttö saisi sen hepatiittirokotteen. Hyvä sekin rokote olla on, mutta ajattelimme, että sen ehtii myöhemminkin.

Yllättävän iisisti tyttö piikit otti vastaan. Parkui tottakai, mutta tyyntyi kuitenkin sylissä. Nyt kotona haluaisi olla koko ajan rinnalla, mutta laitoin hänet äsken vaunuihin sulattelemaan maitoateriaa.

Paino on tytöllä yhä alakantissa, mutta ei niin paljoa kuin aiemmin. Siitä kiitos sille, että typyn pituuskasvu on vihdoin vähän rauhoittnunut. Edellisestä neuvolakäynnistä oli venähdetty vain sentti. Pientä toivoa siis on, että meidänkin tyttö vähän pyöristyisi. :-) Melkein ollaan tavoitettu se "nollakäyrä", eli keskiverto paino ikäiselleen.

Nyt sitten jännäillään, että miten ensi yö sujuu... Joudutaanko laittamaan suppoja tytön oloa helpottamaan, vai mitenkä tehdään. Millaisia oireita helpottamaan olette itse käyttäneet kipulääkkeitä rokotusten jälkeen?

Me ei olla käytetty kipulääkkeitä vielä kertaakaan. Ekalla kerralla lapsi sai mahavaivoja (rota+tutkimusrokote). Toisella kerralla (rota+viitoisrokote) ei tullut muuta kuin parku neuvolassa. Sillä ekalla kerralla lapsi oli kyllä tuskasen oloinen mutta kun lämpöä ei ollut niin ei lääkitty. En kuitenkaan haluaisi kovin heppoisin perustein lasta lääkitäkään.

Aikamoista itkemistä oli koko eilinen ilta rokotteiden vuoksi. Tyttö oli rinnalla käytännössä koko illan, joten kipulääkettä ei sitten kuitenkaan tarvittu. Tänään neiti on ollut jo oma itsensä. Ja nyt kun ei ole hellepäiväkään, niin tyttöhän suostuu jopa nukkumaan päikkärit. Aah... Tätä on odotettu!

Aika jännää että teille tarjottu vaikka ja mitä rokotteita, meille ei neuvolassa puhuttu mitään mistään muista rokotteista kuin mitä saatiin: rota ja yhdistelmärokote.. Hepatiitti on mahdollista kuulemma saada 1v..  Calmette-rokotus saatiin sairaalassa jo koska meillä on tarkoitus mennä ensi talveksi Thaimaaseen. Mutta that´s all täällä.. Mitä kaikkea teille muille on tarjottu?

Takaisin