Jos ei jaksakaan intoilla

Meillä meni kans paremmin kuin uskalsin odottaa nuo ristiäiset.
Tyttö oli koko päivän ihan hiljaa, voitteko kuvitella. Olin täysin
varautunut että huutaa kirkossakin koko toimituksen ajan.
Mutta ei. Ei inahtanutkaan vaikka vettä laitettiin päähän.
Nukku vaan. Gummallista. Vieraatkin ihan ihmeissään, että miten se voi olla
noin rauhallinen ja helppo lapsi. Neuvolassakin sanottiin, että
näillä paikkeilla huudot on pahimmillaan. Mutta meitin neiti ei sitte
vaan turhia kitise. Mugavata. Imetyksen muuten lopetin jo
kokonaan alkuviikosta. Ei siitä vaan enää mitään tullu, pelkkää
rinnalla riehumista vaan ja siinä tuskastu jo siinä määrin molemmat,
että neuvolastakin sanottiin, ettei oo mitään järkee jatkaa.
Tyttö kasvaa yläkäyrillä koko ajan ja nyt täytyy sitte tarkkailla ettei
syötä sitä liikaa. 2 desiä per syöttökerta kuulemma maksimi, mutta
tahtoo olla niin että se pari desiä tosiaan menee joka kerta, tarkoittaen
n. 1,2 litraa per päivä tai pikkusta enemmän. Mutta minkäs teet
jos se nälkäänsä huutaa, ei sitä voi huutaankaan jättää. Mietin
vaan että jos tarjoais vettä kylkeen...

Huutelen taas vieraisiin pöytiin, sanokaa kun haluatte mun painuvan kommentteineni muualle ;)

corolla, meillä kans meni ihan älyttömiä määriä tota korviketta, ja parikuisena veti sen 1.5l päivässä. Annoskoot ei kyllä ollut kuin n. 130ml, joskus enempi, etenkin reissussa, kun en halua muita rääkätä yhtään sillä nälkähuudolla. Poika ei vaan aina ihan tajua, että vatsaan meni ruokaa, ja että se on täynnä, kunnes laskeutuu... Ja pulautteleekin (edelleenkin) paljon, että ei siinä järkeily auta, kun koittaa miettiä, että paljonko sillä lapsella sitä energiaa onkaan sitten käytössä. Imettämisen lopetin myös 9vkon kohdalla, kun ei onnistunut. Noniin, se asia, mitä halusin oikeasti kirjoittaa; neuvolantäti kanssa puuttui tohon älyttömiin korvikemääriin, ja sieltä neuvottiin alkamaan kiinteät jo 2.5kk ikäisenä. Nyt, kuukautta myöhemmin, voi jo sanoa, että se niistä saa ja meidän korvikemäärät onkin tippuneet siihen 800-1000ml/vrk. Tietysti yläkäyrillä kasvava lapsi (kuten teidänkin neiti) tarvii sitä ravintoa, mutta eipä se taida tohon pituuskasvuun niinkään vaikuttaa, vaikka kuinka tankkais. Meillä poika kuitenkin pituus-paino suhde sen alun alipainoisuuden jälkeen ollut ihanteellinen jo reilu pari kuukautta!

Toivottavasti teilläkin tohon ruokahommaan osaavat neuvolassa antaa järkeviä neuvoja, mä en oo huomannut pojalla mitään vatsavaivoja (ok, se ulos tuleva ollut kiinteempää ja sitä saa välillä ähistää enemmän, mutta ei oo itkenyt sen takia) tai muitakaan ongelmia tosta kiinteiden aloittamisesta. Jälleen jaksaa taas nukkuakin yöllä sen 13-14h, syöden vain kerran tai kaksi sinä aikana.

Tosta vedestä vielä, että etenkin jos ei oo mitenkään ylipainoinen vauva, niin ehkä itse antaisin mieluummin sitä korviketta kuin vettä; tai edes tosi laimeaa korviketta. Lapsen vatsalaukku vaan kasvaa sillä vedellä, kun ei se saa siitä ravintoa, ja sitten kuitenkin tarvii niitä ravinteitakin pian, vaikka pahin nälkä meniskin ohi. Tää siis vaan mun omaa järkeilyä, ei mitään neuvolaohjeita tms!

Tsemppiä taasen jatkoon, oli pakko Corollalle kirjoittaa, koska oli niin tuoreessa muistissa omat pohdinnat ja ihmettelyt ton ruoan suhteen! :)

Kiitos SannaKoo kirjoituksestasi ja kyllähän tänne saat
jatkossakin kirjootella, ei sitä kukaan kiellä [;)]
Tosi hyvä kuulla muitten kokemuksia ko. asiasta.

Täällä vielä sinnitellään tuon imetyksen kanssa, mutta varmaan kuukauden sisällä täytyy alkaa antamaan korviketta säännöllisesti lisäruuaksi. Tyttö kasvaa pituutta ihan julmettua vauhtia ja sen vuoksi neiti ei oikein pyöristy. Hiljaa mielessäni rukoilen, että pituuskasvu pysähtyisi edes hetkeksi, jotta neiti saisi vähän aikaa kerätä vararavintoa.

Lisäruuan kanssa on ongelmana se, että jos tyttö syö vähääkään liikaa, tulee maito puklaillen tai röytäisyjen mukana ulos. Ja sitten lopputulos on sama, kuin jos ei syöttäisikään. Siksi tosiaan täytyy pieninä annoksina antaa lisämuonaa. Ja ylipäänsä pullomaitoa. Iltaa odottaa jääkaapissa 120 ml lypsettyä maitoa, mutta luulen, että annan sen parissa erässä.

Kaiken kaikkiaan tyttö voi ihan hyvin ja on tyytyväinen lapsi. Pientä tukkoisuutta valitettavasti on ja nenäfriidaa käytetään silloin tällöin neidin oloa helpottamaan. Itkut johtuvat väsymyksestä ja nälästä ja välillä pitkästymisestä. Tylsä mami ei oikein keksi uusia leikkejä tarpeeksi usein. [;)] Niin ja tuo tukkoisuus selkeästi myös itkettää. Eli näin mukavia kuulumisia seuraavaa rokotetta odotellessa...

Yöunilla ei vieläkään pääse leuhkimaan. Mutta yhdellä syötöllä yöt kyllä jo pärjätään. Pari kertaa on tapahtunut sellainenkin ihme, että typy on nukkunut jopa 7 tunnin yöunet. [:D] Mutta juu, ei pidä liika ilakoida, voi hyvinkin olla ohimenevä juttu.

Anteeksi maalaisuuteni, mutta tää juntti ei tiedä mikä on nenäfriida?
Meillä käytössä nenän tukkoisuuteen suolatipat ja niistäjä, mutta
mikäs on friida?

Heippa!
Nyt on hetki aikaa päivittää meidänkin kuulumisia. Meilläkin kastajaiset on ohi, 17.4. vietettiin ja pojasta tuli Ilmari Elmo Elmeri. Ne pidettiin siis meillä kotona yli 20 ihmisen voimin. Täytyy todeta, että oli ihanan lämminhenkinen ja rento tilaisuus. Kaikki pillitti siinä vaiheessa, kun isoveli Valtteri esitti pikkuveljestään keksimänsä runon. Kertoi ensin ajatelleensa , mitä veljestään sanoisi viikon ajan ja tällaisen runon oli kirjoittanut:
"Minä sain pikkuveljen,
pienen ihmeen, pienen veljen.
Hän on valoni pimeässä, jossa muuten näkisi en.
Me olemme kuin kaksi marjaa myrskyisessä syysyössä, jossa tuuli tuivertaa,
mutta me roikumme mukana pensaassa.
Me olemme taistelijoita,
me olemme sinnikkäitä suomalaisia,
jotka eivät periksi anna.
Hän on täydellinen pikkuveli, jota minä rakastan."
Valtteri on siis parin viikon päästä 11-vuotias. Olin aivan hämmästynyt, miten kauniisti poika oli veljestään kirjoittanut. Papinkin oli vaan todettava, että nyt on kyllä aplodien paikka.
Täällä on ollut puhetta syömisestä. Meillä mennään täysimetyksellä, poika on kova syömään, joten kyllä sitä välillä tuntee itsensä käveleväksi tissiksi. Aamupäivisin ja päivällä poika nukkuu pitkät päiväunet ja silloin saan olla rauhassa. Mutta illalla sitten tankataan tunnin välein. Toisaalta se on silti hyvä, koska se takaa paremmat yöunet. Kaksi kertaa yön aikana meillä herätään tissille. Täysimetyksellä aion jatkaa niin kauan, kun se tuntuu pikkuherralle riittävän.
Torstaina meillä on neuvola ja silloin saadaan se rota-rokotus suun kautta. Täytyy hakea apteekista valmiiksi Panadol-suppoja, jos sattuu kuume nousemaan. Samalla ajattelin hommata sellaisen niistäjän tai friidan - saavat apteekissa esitellä eri vaihtoehtoja mulle. Ei pojalla nuhaa ole, mutta ajattelin senkin valmiiksi hommata, jos sellaista tulee.
Meillä on miehen kanssa hääpäiväreilun viikon päästä. Ajateltiin mennä yhdessä syömään hyvin; Ilmarin kummitäti (mun sisko) tulee hoitajaksi siksi aikaa. Vähän jännittää, mutta tekee varmaan ihan hyvää mulle ja miehelle päästä kaksin ulos.[:)]

Nenäfriida on niistäjä, mutta sillä on vaan tuollainen nimi. Siinä äippä tai isä toimii imurina sellaisen letkun kanssa. Voit kurkkia linkistä millainen kapistus se on: http://ssl.terveysasema.com/index.php?main_page=product_info&products_id=683

Vinkki leikkiin vauvan kanssa:

meillä tyttö tykkää maata peitolla lattialla, kun pudottelen korkealta höyheniä alas. Otan kourallisen käteeni ja tiputtelen vähitellen niitä alas. Alkuun tyttö ihmetteli touhua, mutta nykyään juttelee ja hymyilee, kun otetaan höyhenet esille. Päivittäin leikimmekin niillä monta kertaa. Taustalle voi laittaa jotain kivaa lastenmusiikkia, jota soittaa jatkossakin höyhenleikin aikana.

Tervehdys naiset!
Tänään lähti sitten viimeisetkin ristiäisvieraat maailmalle ja ollaan taas ihan oman perheen kesken. Ihan hienosti meni kaikki - lapsikin näytti parhaat puolensa. Tänään on ollu sitten hankalampi päivä; vissiin tehostetaan taas imua kun lapsi roikkuu jatkuvasti tolkuttoman pitkiä aikoja tissillä ja itkee välit. Tai sitten tehdään lisää hampaita kun kuola valuu... Pistin jo froteisen ruokalapun kun suusta valui jatkuvasti jojo... Jos se olisi lohtutissin tarvetta sitten, tiedä häntä.

Uskoisin muuten että meillä menee kanssa tota ruokaa ihan reippaasti päälle litra päivässä. Ja kai ne määrät on semmosia suuntaa antavia - siis ne suositukset. Ei ole varmaan kenenkään edun mukasta huudattaa nälkästä lasta. Ja kaipa ne pulauttaa sen mitä on liikaa ahnehtineet.

Tukkosuutta on meilläkin ollu alusta pitäen. Tarvittaessa olen laittanu keittosuolatippoja ja niistäjää on käytetty pari kertaa.

Onko teillä muilla jo hampaat alkanu puhkeamaan? Meillä tosissaan eka hammas puhkesi viikonloppuna. Mietin vaan että kuuluneeko asiaan että puhkeamisen yhteydessä kakan joukossa on pientä verihyhmää tai jotain muuta punertavaa? Kun ennen ton hampaan puhkeamista oli kerran ja tänään toisen kerran. Aivan minimaalisesta määrästä (semmonen pikkupikkupisaran verran) on kyse ja lapsi on kuitenkin muuten hyvinvoiva ja pirteä joten en ole lääkärissä käyttänyt. On tässä kohta neuvolakin niin täytynee sieltäkin kysästä.

Oli muutakin asiaa mutta unohdin. Höh.

Itketäänkö muilla alkuillat/illat ennen nukkumaan menoa? Meillä itketään. Parikin tuntia voi mennä reippaasti. Iltatoimetkin aloitetaan jo klo 19 aikaan kun aikaisemmin klo 21. Joinakin iltana tyttö on ollut jo nukkumassa seitsemän aikaan illalla. Ei hirveesti itse tehdä sitten mitään alkuillasta kuin olla kotona ja valmistaudutan iltahommiin. Vasta kun neiti on yöpuvussa ja sylissä, niin sitten alkaa rauhoittumaan. Huoh. Milloin nää iltkitinät loppuis ja palattais takaisin jo koettuihin ihaniin yhteisiin rauhallisiin iltoihin ja rauhoittumisiin?

Yöt menee edelleen 1-2h välein. Mun mielestä liian tihein on herääminen. Eikö jo tän ikäisen muksun pitäis kohta nukkua edes 3-4h unipätkiä? Tyttö on rintaruokinnassa ja syö hyvin. On usein "maitohorroksessa" tankkauksen jälkeen.

Edistystä on tullut siihen, että osaa nukahtaa sänkyynsä ilman, että uneen asti tuuditellan sylissä. Tätä vaihetta ollaan nautittu nyt viikon verran.

Moon: Suosittelen kyllä soittamaan neuvolaan ja kysymään sieltä mielipidettä jos kakassa näkyy verta seassa, eihän se normaalia kuitenkaan ole, jos ei itse esim. tiedä että olisi jokin raapama tullu peräaukon alueelle tai muuta vastaavaa...

Kica: Oletko koittanut antaa illalla tai lisämaitoa pullosta, meillä se ainakin auttoi huomattavan hyvin nukkumisiin öisin, itse Leevin kohdalla huomaan hyvin että hän joutuu tekemään kovin töitä imiessää tissiä, ihan on pää välillä hikinen kun on rinnalla ollut. Illalla viimeiseksi annan pullosta maitoa n. 100ml rinnalla olon lisäksi ja herää yleensä 4-6 välillä syömään, se kyllä auttaa itseäkin kun saa nukkua kunnon pitkän pätkän yössä...

Jaahas, meillä herättiin. Ainakin hetkeksi. Luovutin ja tultiin neidin kanssa olkkariin hetkeksi tarkastelemaan päivänvaloa, joka on vielä vähän hämyisää, ainakin sisältä katsoen. Jospa kohta nukahdetaan taas ainakin hetkeksi. Itseäni ainakin väsyttää. Tyttö hymyilee leveästi ja juttelee: iloitsee, että "herättiin".

Täytyy varmaan kokeilla, jos lämmittäis äidinmaitoa lisäksi pulloon. Kun tyttö oli pienempi, meni lisämaito ylisyömiseksi ja maidot tuli tulos. Jospa hän olisi nyt kasvanut ja ei vetäisi itseään ähkyksi.

KiCa: Meillä on aika normaaleja noi iltaitkut. Oli tossa tommonen parin viikon suvantovaihe ettei hirveesti tarvinnu illalla huutaa mutta nyt vaikuttaisi että ollaan palaamassa siihen... Jonkun oppaan mukaan lapsi poistaa huutamalla ylivireystilaa. Meillä se on yleistä mutta tänään huudettiin nälkää.
Tehoimukausi rankimmassa vaiheessa kun kolmen vartin välein huudetaan tissiä... Tänään kaivettiin pelivarat pakkasestakin ja koko päivän jatkuneen tiuhan imetyksen lisäksi muutama desi pullomaitoa. Odotan niiiin innolla että tää kausi menee ohi!

Pitäis opetella joku vaihtoehtoinen pyllynpesuote. Tähän saakka oon vasurilla pidelly ja oikealla pessyt. Vaan nyt on joku helkkarin jännetuppitulehdus vasuriranteessa. Ei tommoset sadan kilon keijukaiset sovi yhellä kädellä roikotettaviksi [:D]

Sannukka87: Soitin tänään neuvolaan tästä kakkajutusta. Lääkäriaika saatiin reilun viikon päähän. Ajanvarauksessa kysyivät onko rinnanpäät ehjät - olisi saattanut johtua siitä että lapsi olisi purru tissiä. En kyllä ole huomannu <:D

Mies isyyslomalla tän viikon, jee. Sopiva ajankohta kun toi vesseli on taas vähän vaativampi!

Moon, meillä kans ollu kolmisen kertaa pisara verta vaipassa,
mutta enpä ole siitä sen enempiä ressannut kun se määrä on
ollut niin älyttömän pieni eikä mitenkään voi sanoa että jatkuvaa..

Kica, meillä neiti kans ylivirkee iltaisin, mutta kun on muuten niin
tolkuttoman rauhallinen tyyppi, niin ei pienet iltakitinät
haittaa mittää...

Niin ja nuo unihommelithan on perinnöllisiä juttuja, siskon pojat
(1-ja 3-vee) ei edelleenkään nuku 3 tuntia kauempaa kerralla.
Siis kolme tuntia on ehdoton maksimi.

Ja vielä tuosta hampaiden puhkeamisesta, jotenkin kuulostaa
melkosen varhaiselta jos ne puhkee 2 kuukauden iässä.
Moon, teillä taitaa olla tosi edistyksellinen vavva! [:)]

corolla: Joo jotenkin mäkin odotin noita hampaita vasta muutaman kuun päästä! Nyt ei lapsi parka pääse edes jyystämään puruleluja kun ei saa niistä itse otetta [:D] Mutta onnessaan se on ollu kun on sillä hammasharjan puruosalla rassattu hammasta ja ikeniä.

Ja noi unihommat... Itse olen ollu vauvana melko huono nukkumaan ja systeri vielä huonompi ja edelleen aikuisena on samaa vikaa kummallakin. Mutta kyllä niiden unipätkien pitäis jossain vaiheessa olla edes sitä kolmea tuntia, toisilla saattaa mennä siihen vaan vuosi tai jopa vuosia. Eli jaksamista KiCa ja pidetään peukkuja että teidän tyttö oivaltaa pian kuinka mukavaa touhua nukkuminen on! Eräs mies kertoi että heidän lapsensa oli yhtäkkiä noin puolivuotiaana alkanut nukkua pitkiä pätkiä vaikka oli siihen asti ottanut vain ihan pikkusia torkkuja.

Sain just oivalluksen siitä verikakkahommasta. Kun meillä ainakin mukulalla on nenässä tukkosuutta ja sillon tulee helposti tippa vertakin. Saattaisi olla sitä nenäverta nielassut.

Kohta viikko on katseltu vihreitä kakkavaippoja. Iltaitkut on säilyneet. Kun tyttö oli 1kk ikäinen, olin 2vkoa maidottomalla dietillä, jospa olis allergiaa: ei muutosta. Täytyy varmaan varata aika allergialääkärille, mitä hän tuumii tilanteesta....ARG!!!!! 

KiCa: Ootko yrittäny pitää "ruokapäiväkirjaa"? Meillä kanssa välillä ollu semmosia vatsanväänteitä mukulalla että rupesin tarkkailemaan johtuisko jostain mitä mä oon syöny. Ainakin parsakaali taitaa olla meillä semmonen lapselle vatsanväänteitä aiheuttanut juttu. Tai sitten paprika ja tomaatti. Näin oon ite järkeilly kun tiettyjä ruokia syötyäni on aina enemmän itkua ja vääntelehdintää. Meillä kyllä on iltaa kohti aina enemmän tai vähemmän mahanpuruja, en sitten tiedä mistä johtuu. Ajattelin ottaa puheeksi sitten kun viikon päästä on se lääkäri lapsukaisella. Kofeiiniakin pitäis vissiin välttää - kahvi saattaa aiheuttaa mahanpuruja lapselle. Pakko on kuitenkin se päivittäinen kuppi, parikin saada että pysyisi hereillä <:)

Meillä just iltaraivarit meneillään. Mies hyysää muksua vielä hetken että mullekin tulis hengähdystauko ennen nukutuspuuhia - ne kun on pääosin mun vastuulla syöttöineen.

Moon en oo pitäny ruokapäiväkirjaa. Totesin, että taidan ensin ehkä kokeilla jättää pois ne aineet, jotka eniten voivat aiheuttaa lapselle ilmavaivoja: mm. sipuli, suklaa, kofeiini ja ruis.  Toivottavasti vain näiden jättäminen auttaisi. Sipulia ja suklaata sekä Cokista on tullu nautittua aika runsaasti viimeaikoina. Jos ei tämän myötä muutosta tule, niin sitten lääkäriin. Lääkäri saa päättää sitten, mitä ruoka-aineita seuraavaksi jätetään mahdollisesti pois.  

Kica: Meillä on päästy aika helpolla noista vatsavaivoista. Luulen, että saamme kiittää gefilus d-tippoja, jotka sen tarpeellisen d-vitamiinin lisäksi hellivät masua. Ennen tuohon d-vitamiinivalmisteeseen siirtymistä syötimme vauvalle rela-tippoja ja nekin vähän auttoivat. Mutta vaikka nuo gefilus deet ovat aika kalliita, niin aiomme jatkaa niiden syöttämistä, jotta neiti pysyy tyytyväisempänä. Mutta mikä tietysti kellekin vauvalle sopii.

Suklaan syöntiä olen myös rajoittanut. Mistään kasviksista en ole huomannut tytön protestoivan.

Takaisin